Lambda asiaa...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

1. Kun tehdään softia saabeihin, niin kumpi lambda kytketään pois käytöstä ja miksi...

Tämä kysymys siksi ensinnäkin että "viritystekniikan perusteet" pätevät kai kaikissa automerkeissä samoin ja koska kaverini vierasmerkkiseen 8) Toyota Soareriin on tehty putkisto(huonosti), laitettu kisakatti, ja vielä väärinpäin koska takalambdan paikka katin etupuolella) mutta ei sinänsä merkitystä koska lambda irti!? Ja lambdan irrotusta ei ohjelmoitu) Ja nyt ei mene päästöistä läpi..

Olikohan mahdollisimman selkeästi esitetty kysymys? :lol:
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

2. lambda. Koska se "tutkii" tuleeko katin läpi liikaa päästöjä, jos tulee -> vikavalo. Kun näitä race/kisakatteja laitellaan niin niillä ei, ainakaan halvimmilla pystytä kai samaan puhdistustehoon jolloin jos 2.lambda on aktiivinen niin se sytyttää vikavalon.

Korjailkaa jos olen väärässä :roll: Mutta tälläinen käsitys minulla asiasta on.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Sama kaiketi pätee muissakin merkeissä... Mutta miten käy jos kakkos lambdaa ei oo ohjelmoitu poies vaan jätetty irralleen auon pohjaan?
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kakkoslambda ei seosta säädä vaan hoitaan pääasiassa katalysaattorin toiminnan tarkkailun, jonka lopputulos riippuu tietenkin katista ja siitä softan algoritmista.

Nyt kun kyseessä on tuntematon ohjausjärjestelmä ja vuosimalli niin hyvää vastausta on aika vaikea antaa.
Ilmavuodot ja huonosti toimiva konepakettikin voi olla syypää päästömittauksen tuloksiin. Peukku pois pyllystä ja tutkimaan kohta kerrallaan missä meni pieleen jos mittaukset meni läpi ennen muutoksia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

:) Kuinka tiedetään miten paljon seosta tarvii muuttaa puhdistuksen jälkeen... Vai säätääkö 1. lambda jo päästöt jo siinä kohtaa "laillisiksi" että katti on vain muodollisuus...
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

RallyeSaab kirjoitti::) Kuinka tiedetään miten paljon seosta tarvii muuttaa puhdistuksen jälkeen... Vai säätääkö 1. lambda jo päästöt jo siinä kohtaa "laillisiksi" että katti on vain muodollisuus...
1. lambdahan puykii koko ajan lambda 1 seokseen. Jos 2. lambda hälyttelee on vika katissa tai ykköslambdassa tai kakkoslambdassa. Käsittääkseni seosta ei muuteta mihinkään 2. lambdan avulla.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Niin siis 1. lambdan jännitteen perusteellahan seosta säädetään vuorotellen rikkaalle ja laihalle, jotta katalysaattori voisi toimia. Rikkaalla seoksella katalysaattorissa puhdistuvat typen oksidit, laihalla seoksella häkä ja hiilivedyt. 2. lambdalla sitten tarkkaillaan, kuinka tehokasta puhdistus on. Esimerkiksi jos 2. lambda antaa samanlaista rikkaalta laihalle aaltoilevaa signaalia, kuin ensimmäinenkin lambda ei silloin katalysaattorista ole mitään jäljellä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Lambda asiaa...

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Vanha ketju, mutta kun itselläkin tuo P0420 kummittelee, niin palataanpa perusasioihin. Aina puhutaan siitä miten lambda mittaa päästöjä, mutta todellisuudessa sehän ei tiedä tuon taivaallista mistään muusta kuin hapen määrästä. Kolmitoimikatti, myös ns hapetuskatalysaattori tekee päästöistä hapen avulla siedettävämpiä: CO->CO2, HC-> H2O ja CO2 jne. Kakkoslambda vahtii, onko sitä happea prosessissa kulunut, eli onko katissa ollut tehoa. Joissakin japseissa ainakin myös pulssien aikaeroa, ettei katti hengitä "liian" hyvin. Siksi ne holkkijipot auttaa, kakkonen viedään pois suorasta virrasta ja pulssit viivästyy/vaimenee. Loppupeleissä tuo kaikki on vaan laskennallista, eikä kerro mitään siitä, mitä putken päästä oikeasti lopulta ulos tulee.

.Mulla on itsellä pieni pakovuoto turbon ja dp:n välissä, se nyt ekana kuriin ... Mutta toki jos on muitakin ajatuksia miten pääsee tuosta koodista eroon, ja OBD-osatestit menee läpi niin saa ehdottaa. Auto on kaikesta huolimatta hiljakkoin hyvillä päästöillä leimattu.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin