Motonetin öljypainemittarista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Motonetin öljypainemittarista

Viesti Kirjoittaja 900S »

Kellään kokemuksia motonetin öljypainemittarista, ja vieläpä siitä erikoisemmasta mallista, eli ei mekaanisesta, mihin tulee joku palikka koneen kylkeen ja siitä lähtee tieto mittarille jotenkin sähköpulssein tai vastaavasti. Eli siihen itse mittariin ei tule mitään letkuja kiinni.
Jos jollakin on, niin kokemuksia olisi kiva tietää, eniten kiinnostaa kokemukset og satkujen osilta.
Hintaa sillä on muistaakseni 17,90. Jos se nyt näyttää edes sinnepäin mitä kuuluu, niin se voisi parhaassa tapauksessa säästää suurelta harmilta.
9-5 2,3t Wagon `06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eikös ihan tavallinen vakio kaikissa autoissa oleva öljyvalo aja saman asian? Öljynpaineanturillahan se pelaa ja menee päälle kun paine laskee. Turha mitään rumia mittareita ympäriinsä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rimuli
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Elo 29, 2003 19:13
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Mittari varoittaa etukäteen koska pumppu vetelee viimeisiään. Muutenkin öljyvalon syttyessä tuppaa olemaan myöhäistä.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ei siitä ainakaan haittaa luulisi olevan (ellei ota huomioon sitä rumaa ulkonäköä...). Kyllähän se varoitusvalo syttyy ihan yhtälailla, vaikka siellä olisi 3 ylimääräistä öljypainemittaria. Ja niinkuin joku jo sanoi, luulen myös, että kun se valo syttyy, rupeaa olemaan jo hiukan myöhäistä.
9-5 2,3t Wagon `06
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ei tuosta mittarista ainakaan harmia olisi, jos sitä käyttää varoitusvalon rinnalla. Joissakin Toijotan malleissa varoitusvalon syttymispaine on 0.3bar 8O ..Saabin vastaavasta ei ole tietoa.
Corvette C5
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

autoissa on yleisesti öljynpainevalon anturi 0,3-0,5bar max

siis varoittaa tyhjäkäynnillä ja käynnistettäessä alhaisesta öljynpaineesta ja vilahtaessaan mutkissa vähäisestä öljystä

jos kierroksia ja/tai ahtoa on päällä ilmoittaa se että "motti meni justiinsa"

siksi kilpa- ja viritetyissä autoissa on öljynpainemittareita ja varoitusvaloja 2 bar antureilla että voi edes yrittää pelastaa moottorin

tietystikkin halpismittarit kuuluvat teini-dx:iin
ja
vdo ja autometer viritettyyn/kilpa-autoon
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

9-5T kirjoitti:
Oliskohan Saab laittanut varoitusvalon syttymään liian myöhään.
Niin no, ei nyt ehkä välttämättä liian myöhään, mutta sanotaan vaikka, että jäkiasennusmittarista sen voisi havaita jo aiemmin, kuin mitä siitä vakiovalosta.
9-5 2,3t Wagon `06
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kyllähän se niin on että jos koneessa on 6000rpm ja 1bar kun öljynpainevalo syttyy, niin jos sattuu pääsemään kotiin niin saa aukaista heti tämän sivun ja pistää uusi motti hakuun.. ;)
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

9-5T kirjoitti:
T16 kirjoitti:autoissa on yleisesti öljynpainevalon anturi 0,3-0,5bar max


jos kierroksia ja/tai ahtoa on päällä ilmoittaa se että "motti meni justiinsa"

siksi kilpa- ja viritetyissä autoissa on öljynpainemittareita ja varoitusvaloja 2 bar antureilla että voi edes yrittää pelastaa moottorin

tietystikkin halpismittarit kuuluvat teini-dx:iin
ja
vdo ja autometer viritettyyn/kilpa-autoon
9-5:ssa anturi 0,3-0,55bar .
Jos pitää öljynpainevalon anturin vakiona ja laittaa lisäksi mittarin antamaan turvaa, pystyykö sitä katsomaan juuri silloin kun on kierrokset/ahdot tapissa.

Ymmärrän lisämittarit täysin, olenhan itsekkin ollut nuori mutta mahtaako siitä olla mitään lisäturvaa nykyautoissa tai onko jossain saabissa ongelmana öljypumpun kuluminen?
Olen samaa mieltä, eli mittarilla saa katsottua missä paine normaalisti pyörii ja onko paine sitä mitä haluaa, mutta jos mulla on kierrokset/ahdot tapissa niin en todella kerkiäisi katsella jotain mittaria kun pitäs yrittää pitää auto tiellä, eli mielestäni siitä ei ole lisäturvan nimissä mihinkään.

Mutta kivaa tuninkiahan se on jos on mittareita ku lentokoneessa, ja eikös ne saapit oo suunniteltu ikäänku lentokoneen ohjaamoiksi :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Olen aina luullut että kone kannattaa sammuttaa heti kun öljynpainevalo syttyy.
Hekoheko. Mutta entäs jos se ei pala ennen kuin saat kierrokset ja ahtopaineet ylös, ja sitten vanha ja väsynyt öljypumppu sanoo sopimuksen irti(jonka olisit voinut todeta öljynpainemittarista aikaa sitten)?? Tässä vaiheessa kun valo syttyy niin on melkein sama sammutatko konetta vai nou. Kaikki menee kuitenkin uusiksi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Olen samaa mieltä, eli mittarilla saa katsottua missä paine normaalisti pyörii ja onko paine sitä mitä haluaa,
Jep tämä ajaa saman asian, kunhan tarkistaa sen sitten kaasu pohjassakin. Ahtimen läpi nimittäin virtaa enemmän öljyä kunnolla ahdettaessa.

mutta jos mulla on kierrokset/ahdot tapissa niin en todella kerkiäisi katsella jotain mittaria kun pitäs yrittää pitää auto tiellä, eli mielestäni siitä ei ole lisäturvan nimissä mihinkään.
Hehe. No jos kaasu pohjassa on täysi työ pitää autoa tiellä, niin suosittelen parempaa alustaa.. ;)
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Aksu900 kirjoitti:
Olen samaa mieltä, eli mittarilla saa katsottua missä paine normaalisti pyörii ja onko paine sitä mitä haluaa,
Jep tämä ajaa saman asian, kunhan tarkistaa sen sitten kaasu pohjassakin. Ahtimen läpi nimittäin virtaa enemmän öljyä kunnolla ahdettaessa.

mutta jos mulla on kierrokset/ahdot tapissa niin en todella kerkiäisi katsella jotain mittaria kun pitäs yrittää pitää auto tiellä, eli mielestäni siitä ei ole lisäturvan nimissä mihinkään.
Hehe. No jos kaasu pohjassa on täysi työ pitää autoa tiellä, niin suosittelen parempaa alustaa.. ;)
Joo, se on jo "tilauksessa", mutta ongelma on enemmänkin se että maisema vaihtuu niin nopeesti ja muut tulee perä edellä vastaan että ei kerkiä katselemaan mittareita :wink:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No sama vika täälläpäin, vaikka alusta onkin kunnossa jo.. ;) No ottaa sitten aika-ajoin jokun kaverin(muijaa en suosittele..:) ) katselemaan sitä mittaria.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

OK, onko jossakin Saabissa todennäköistä että öljypumppu loppuu ennenkuin muu moottori?
Muutaman tällaisen tapauksen OGsatasesta ja ysitonnisesta olen kuullut. Eihän se välttämättä tarvi kuin jonkun ison metallihiukkasen rattaiden väliin ja siitä se hiljalleen lähtee huononemaan..
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

2bar tai 3 bar anturi ja Autometerin Pro-Lite tai Quicklite varotusvalo

kyllä näkyy päivälläkin :)

3 bar anturilla voi vilkuttaa tyhjäkäynnillä kuumilla öljyillä vaikka ei olisi vikaa

http://www.autometer.com


mittari sitten auttaa asian tutkimiseen rauhallisessa ajossa
Vastaa Viestiin