Sytytystulpista, Bosch vs. NGK

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Sytytystulpista, Bosch vs. NGK

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On varmasti moneen kertaan veivattu aihe, mutta pannaampa vielä kerran. Syynä tähän topiciin oli se, että olen ollut hieman optimisti Boschin tulppia kohtaan. Olen pitänyt niitä hyvinä tulppina ja tämä olettamus nyt kärsi pienen takaiskun. Nyt ajetaan NGK:n tulpilla. Tästä tarina alla:

Tänään oli kyrvähtänyt autosta nelospytyn tulppa, merkkiä Bosch Super ja mallia W7DC. Ajoin vajaapyttysenä paikallisen Saab-korjaamon (ex-Saab-merkkihuolto) pihaan. Siinä testasin tulpanjohtoja irroittelemalla minkä sylinterin kohdalla käynti muuttuu ja minkä kohdalla ei. Nelossylinterin kohdalla käynti pysyi samanlaisena. Välihuomautuksena, ainakin kaasutin B-moottori pysyy käynnissä kahdella tulpalla. Testattiin tulpanjohto, toimi ja vastus oli sama kuin uutena. Ei muuta ku tulppa irti ja uusi paikoilleen, ja johan käynti parani. Kaikki tulpat sitten vaihdoin NGK (BP6ES) merkkisiin korjaamon suosituksesta. Boschin tulpat on korjaamon mukaan hyvät, jos maalaa moottorin niin ei mene maali kierteisiin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla 900 tulppina , NGK (BP6ES) ja hyvin toimii.
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Itsekkin tulin juuri tuollaiset ostaneeksi, tosin vielä asentamatta.

Mikä muuten on vaihtovälinne tulpilla? Vai ajatteko niin pitkään samoilla kunnes on pakko vaihtaa? :roll:
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

En minä vaihtovälistä tiedä, mutta itse olen vaihtanut 10 000tkm välein... Normaaleilla tulpilla
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Aina NGK:illa ajanut eikä moittimista vaikka nytkin on astetta kylmemmät tulpat mitä saabin opukset suosittelee.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jarska kirjoitti:Aina NGK:illa ajanut eikä moittimista vaikka nytkin on astetta kylmemmät tulpat mitä saabin opukset suosittelee.
Mulla oli kerran Boschilta 99 turboon menevät tulpat, jotka oli sitten ilmeisesti liian kylmät sitten vapari moottoriin, kun kävi huonosti tyhjäkäyntiä. Revityksen jälkeen kuumalla moottorilla sitten kävi ihan nätisti. Sen jälkeen olen käyttänyt vakiotulppia, ja nyt sitten siirryin kokeilemaan NGK:n tulppia. Ovat kuulemma Saabiin tosi hyviä ja uskottava se on, kun itse kokeilee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Aikojen alusta lähtien olen ysisatasissani käyttänyt NGKBP6ES-tulppia eikä koskaan ole ollut mitään huomauttamista. Ei ne koskaan 10-15000 km vaihtovälistä miksikään menneet, nykyisin vaihdan kerran vuodessa/parissa kun tulee kilometrejä vähän.

Kerran olen noita Boscheja käyttänyt, eikä niistäkään kyllä pahaa sanottavaa ole.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nappasin tollaset boooshit tuohon saapukkaan oikeella lämpöarvolla ja kestihän ne sen 200km ja sitten tuli käynti häiriöitä ja tupsuttelua jne... laitoin vanhat tulpat takas (NGK) ja siihe loppu ongelmat.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Mulla olisi vajaa muovikassillinen lähes käyttämättömiä NGK BP7ES tulppia. Nuorimmat käytetty noin 3 min. Vanhimmat ehkä yli tunnin.
Myydään HALVALLA, ei takuuta
900C -86
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ASTech kirjoitti:Mulla olisi vajaa muovikassillinen lähes käyttämättömiä NGK BP7ES tulppia. Nuorimmat käytetty noin 3 min. Vanhimmat ehkä yli tunnin.
Myydään HALVALLA, ei takuuta
Nyt olis jo houkutteleva tarjous, mut taidan edelleen tyytyä käyttämään kaverin vuoden käyttämiä tulppia(ja jarrupaloja).. :wink:

Edit: Kaveri ajaa n.2-3tkm vuoteen ja vaihdattaa ne molemmat uusiin joka vuosi katsastustarkistukseen.. :D Jotkut on irvaillu jo, että miks en käytä sen entisiä öljyjäkin kun niillä on ajettu vaihtohetkellä 1-2tkm.. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ASTech kirjoitti:Mulla olisi vajaa muovikassillinen lähes käyttämättömiä NGK BP7ES tulppia. Nuorimmat käytetty noin 3 min. Vanhimmat ehkä yli tunnin.
Myydään HALVALLA, ei takuuta
Miksi käytetty noin vähän? Älä sano halvalla, alkaa houkuttaa 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kun ei käynyt enempää. :D

Joo... oli vähän asiaton viesti toi edellinen :P
900C -86
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Mulla noi Boschin Super4-FR78X tulpat on ainaski pelannu moitteettomasti viimeset 20 000 kilometriä. Vois ehkä testata kuitenki noita NGK:n tulppia seuraavan kerran.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Eikös ainakin DI-kasetilliset versiot ole erittäin tarkkoja, että käytetään vain sitä tulppaa, jota suositellaan?
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kuten jo jonnekin muualle kirjoitinkin,
niin itelläni on tavasta poiketen denson tulpat, ja toimivat loistavasti... NGK:n tulpista meni mielenkiinto, kun totesin että niitähän tehdään myös "halpis" versioina... tai a9inakin siltä tuntuu.

toisaalta ostetut tulpat toimivat loistavasti, ja toisaalta ostetut kestivät viikon..

ottaa ny sitte aina selvää, että onko nämä nyt sitten niitä hyviä.
tietysti auttaa kun ostaa tulpat aina "hyvistä" liikkeistä.
Denso kuitenkin yllätti todella positiivisesti.

liikkeessä sanottiin, että "näille rikkaammalla seoksella kulkeville autoille denso on paras vaihtoehto. Boshin tulpat vaikka hyviä ovatkin, eivät kestä esim saabeissa ja volvoissa yhtä hyvin."

ainut vika on siinä, että hävettäähän se suomalaiseen ostaa noin kirkkaasti nippon osia :)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin