Sytytystulpista, Bosch vs. NGK
Sytytystulpista, Bosch vs. NGK
On varmasti moneen kertaan veivattu aihe, mutta pannaampa vielä kerran. Syynä tähän topiciin oli se, että olen ollut hieman optimisti Boschin tulppia kohtaan. Olen pitänyt niitä hyvinä tulppina ja tämä olettamus nyt kärsi pienen takaiskun. Nyt ajetaan NGK:n tulpilla. Tästä tarina alla:
Tänään oli kyrvähtänyt autosta nelospytyn tulppa, merkkiä Bosch Super ja mallia W7DC. Ajoin vajaapyttysenä paikallisen Saab-korjaamon (ex-Saab-merkkihuolto) pihaan. Siinä testasin tulpanjohtoja irroittelemalla minkä sylinterin kohdalla käynti muuttuu ja minkä kohdalla ei. Nelossylinterin kohdalla käynti pysyi samanlaisena. Välihuomautuksena, ainakin kaasutin B-moottori pysyy käynnissä kahdella tulpalla. Testattiin tulpanjohto, toimi ja vastus oli sama kuin uutena. Ei muuta ku tulppa irti ja uusi paikoilleen, ja johan käynti parani. Kaikki tulpat sitten vaihdoin NGK (BP6ES) merkkisiin korjaamon suosituksesta. Boschin tulpat on korjaamon mukaan hyvät, jos maalaa moottorin niin ei mene maali kierteisiin
Tänään oli kyrvähtänyt autosta nelospytyn tulppa, merkkiä Bosch Super ja mallia W7DC. Ajoin vajaapyttysenä paikallisen Saab-korjaamon (ex-Saab-merkkihuolto) pihaan. Siinä testasin tulpanjohtoja irroittelemalla minkä sylinterin kohdalla käynti muuttuu ja minkä kohdalla ei. Nelossylinterin kohdalla käynti pysyi samanlaisena. Välihuomautuksena, ainakin kaasutin B-moottori pysyy käynnissä kahdella tulpalla. Testattiin tulpanjohto, toimi ja vastus oli sama kuin uutena. Ei muuta ku tulppa irti ja uusi paikoilleen, ja johan käynti parani. Kaikki tulpat sitten vaihdoin NGK (BP6ES) merkkisiin korjaamon suosituksesta. Boschin tulpat on korjaamon mukaan hyvät, jos maalaa moottorin niin ei mene maali kierteisiin
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mulla oli kerran Boschilta 99 turboon menevät tulpat, jotka oli sitten ilmeisesti liian kylmät sitten vapari moottoriin, kun kävi huonosti tyhjäkäyntiä. Revityksen jälkeen kuumalla moottorilla sitten kävi ihan nätisti. Sen jälkeen olen käyttänyt vakiotulppia, ja nyt sitten siirryin kokeilemaan NGK:n tulppia. Ovat kuulemma Saabiin tosi hyviä ja uskottava se on, kun itse kokeilee.jarska kirjoitti:Aina NGK:illa ajanut eikä moittimista vaikka nytkin on astetta kylmemmät tulpat mitä saabin opukset suosittelee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Aikojen alusta lähtien olen ysisatasissani käyttänyt NGKBP6ES-tulppia eikä koskaan ole ollut mitään huomauttamista. Ei ne koskaan 10-15000 km vaihtovälistä miksikään menneet, nykyisin vaihdan kerran vuodessa/parissa kun tulee kilometrejä vähän.
Kerran olen noita Boscheja käyttänyt, eikä niistäkään kyllä pahaa sanottavaa ole.
Kerran olen noita Boscheja käyttänyt, eikä niistäkään kyllä pahaa sanottavaa ole.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Nappasin tollaset boooshit tuohon saapukkaan oikeella lämpöarvolla ja kestihän ne sen 200km ja sitten tuli käynti häiriöitä ja tupsuttelua jne... laitoin vanhat tulpat takas (NGK) ja siihe loppu ongelmat.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Nyt olis jo houkutteleva tarjous, mut taidan edelleen tyytyä käyttämään kaverin vuoden käyttämiä tulppia(ja jarrupaloja)..ASTech kirjoitti:Mulla olisi vajaa muovikassillinen lähes käyttämättömiä NGK BP7ES tulppia. Nuorimmat käytetty noin 3 min. Vanhimmat ehkä yli tunnin.
Myydään HALVALLA, ei takuuta
Edit: Kaveri ajaa n.2-3tkm vuoteen ja vaihdattaa ne molemmat uusiin joka vuosi katsastustarkistukseen.. Jotkut on irvaillu jo, että miks en käytä sen entisiä öljyjäkin kun niillä on ajettu vaihtohetkellä 1-2tkm..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Miksi käytetty noin vähän? Älä sano halvalla, alkaa houkuttaaASTech kirjoitti:Mulla olisi vajaa muovikassillinen lähes käyttämättömiä NGK BP7ES tulppia. Nuorimmat käytetty noin 3 min. Vanhimmat ehkä yli tunnin.
Myydään HALVALLA, ei takuuta
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kuten jo jonnekin muualle kirjoitinkin,
niin itelläni on tavasta poiketen denson tulpat, ja toimivat loistavasti... NGK:n tulpista meni mielenkiinto, kun totesin että niitähän tehdään myös "halpis" versioina... tai a9inakin siltä tuntuu.
toisaalta ostetut tulpat toimivat loistavasti, ja toisaalta ostetut kestivät viikon..
ottaa ny sitte aina selvää, että onko nämä nyt sitten niitä hyviä.
tietysti auttaa kun ostaa tulpat aina "hyvistä" liikkeistä.
Denso kuitenkin yllätti todella positiivisesti.
liikkeessä sanottiin, että "näille rikkaammalla seoksella kulkeville autoille denso on paras vaihtoehto. Boshin tulpat vaikka hyviä ovatkin, eivät kestä esim saabeissa ja volvoissa yhtä hyvin."
ainut vika on siinä, että hävettäähän se suomalaiseen ostaa noin kirkkaasti nippon osia
niin itelläni on tavasta poiketen denson tulpat, ja toimivat loistavasti... NGK:n tulpista meni mielenkiinto, kun totesin että niitähän tehdään myös "halpis" versioina... tai a9inakin siltä tuntuu.
toisaalta ostetut tulpat toimivat loistavasti, ja toisaalta ostetut kestivät viikon..
ottaa ny sitte aina selvää, että onko nämä nyt sitten niitä hyviä.
tietysti auttaa kun ostaa tulpat aina "hyvistä" liikkeistä.
Denso kuitenkin yllätti todella positiivisesti.
liikkeessä sanottiin, että "näille rikkaammalla seoksella kulkeville autoille denso on paras vaihtoehto. Boshin tulpat vaikka hyviä ovatkin, eivät kestä esim saabeissa ja volvoissa yhtä hyvin."
ainut vika on siinä, että hävettäähän se suomalaiseen ostaa noin kirkkaasti nippon osia
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.