Alumiinin kiillotusta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Alumiinin kiillotusta

Viesti Kirjoittaja hene- »

Kertokaas ne jotka on alumiinia kiillotellu, että miten pinta saadaan parhaaksi mahdolliseksi, kiilto/tasaisuus.

Tilasin kiillotusaineita, pikkasen tuossa niitä jo kokeilin.
Tässä kuva jossa oikealla puolella on kiillottamaton putkenpätkä ja vasemalla kiillotettu sellainen.

Eli kaikenlainen tieto kiillotuksesta ja jälkipuuhista ois kiva.
Minkälainen suoja kannattais laittaa ym ym.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Suojata voi vaikka maalarinteipillä, ite käytin ilmastointiteippiä, on vahvempaa...

Jäi teipin irrotuksen jälkeen kyllä hieman teipin liimaa pois hinkattavaksi :x ...

Jos lakkaa, niin lähtee maalinpoistoaineella tai hinkkaamisella...

Jos ei vanteessa ole isompia näärmuja, niin lähtisin vesihiomaan 500 -> 800 -> 1000 ja sitten kiilloitus...

Ite kiillotin jollain autoglymin kiillotustahnalla ja korrekin iänikuisella hiomatahnalla...

Ja koneella ei pääse jokapaikkaan, hinkkaamista käsin ja lisää hinkkaamista :D

Kannattaa varmistua kiillotusaineen käyttötavasta, ite ihmettelin miksei rupea kiiltämään, niin piti olla huimasti kierroksia ja kappaleen lämmetä...

Tasasimman saat vanteesta kun laitat sen pyörimään johonkin.

Ite värkkäsin polkupyörästä :wink: pysty ite hiomaan ja jos ei jaksanu niin kaveri polkemaan :lol:

Lakata ei kannata kun kiilto himmenee...

vahaus kiillotuksen jälkeen ja säännöllisesti vaikka 2-4 kertaa vuodessa pitäs riittää.

Ja sitä paremman loputuloksen saa kun vaan jaksaa hinkata :!:

Hermot siinä kyllä menee :evil:
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

En usko että noita tarvii millään hiomapaperilla käsitellä, koska mulla on tuo esihiontatahna ja narulaikka, sillä pitäs lähtä pienet naarmut.

Ei sulla oo kuvaa että miten onnistu?

Kiitoksia vinkeistä :)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Vanteista en löytäny kuvaa, mutta toisesta kiillotuskohteesta...

aika huono kuva kahvan painosta, mutta sorvatusta pinnasta peiliksi sen sai, mutta oli siinä hinkkaamista.

Materiaalina tosin on haponkestävä teräs, että hieman työläämpi oli...
Viimeksi muokannut saabracing, La Tammi 22, 2005 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Ihan offtopikkina tuo "kahva" näyttää aika.... :wink:
Saabiton saabisti
#1470
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

"it looks just like a Telefunken U-47!" heh... erästä edesmenneen Frank Zappan biisiä lainatakseni :lol:

Matti

p.s. toi telefunken oli putkimikki ja kooltaan... hmmm... sopiva :lol:
Viimeksi muokannut G-mies, Pe Tammi 21, 2005 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

AutoGlymin Metal Polish paras aine kiilloittamiseen, kokemuksella! :wink:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Itse nuorramiehenä kiilloittelin HD:ni moottorin alumiiniosat aineella/tahnalla nimeltä Autosol. En tiedä vieläkö sitä on saatavilla, mutta tulos oli parhaimmillaan tasaisissa pinnoissa lähellä "peilinkirkkautta".
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Bob kirjoitti:Itse nuorramiehenä kiilloittelin HD:ni moottorin alumiiniosat aineella/tahnalla nimeltä Autosol. En tiedä vieläkö sitä on saatavilla, mutta tulos oli parhaimmillaan tasaisissa pinnoissa lähellä "peilinkirkkautta".
On Autosol vielä hyvin saatavilla. Kokeilin jalkapallovanteen kiillotusta ko. aineella muutama kuukausi sitten. Tavoitteena ei ollut kirkas kiilto, joten ei tarvinnut paljon juuri kiillottaa vesihiomapaperien jäljiltä. Käytin Autosolia lähinnä sen "lupaamien" suojaominaisuuksien vuoksi. Vahaa laitoin kyllä sitten vielä päälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Me kokeiltiin kiillotusta muistaakseni eräällä "uudella" 3m tuotteella, nimeä en valitettavasti tarkoin muista. Hommaa siinä oli, kun lähtökohta oli huono. Nyt sitten perustuu muistin varaan. Kiilotus aloitettiin kuivahionnalla. 800=>1000=>1200=>1500=>2000=>3000. Tällä saavutettiin jo "silkinkiilto". Sitten vielä hiomatahnalla ja sen jälkeen kiillotustahnalla kiillotus. Oli todellä nätti pinta. Hionta tapahtui pienellä rotaatiokoneella, aloitus samankokoisella epäkeskolla. Jos vimosenpäälle haluaa huonosta lähtökohdasta niin tämä oiva ratkaisu, tosin myös melko arvokas kun joutuu koneetkin hommaamaan.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

No niin, ensimmäisen vanteen reuna on nyt kiilllotettu.
Olihan tuossa hommaa, aloitin teippaamalla vanteen hyvin, pohjalle maalarinteippi ja päälle ilmastointiteippiä.
Sitten vaan maalinpoistoaineella lakka pois ja sen jälkeen vesihiomapaperilla hiomaan, niin kauan että hapettuneet ym. kohdat oli poissa.
Sitten narulaikka pyörimään ja esihiomavahaa pintaan, tätä hommaa kesti kunnes pinta miellytti.
Sen jälkeen näytettiin loppuhiomavahaa ja rättilaikkaa vanteen reunalle.
Kummankin vahan jälkeen jynssäsin myös käsin.

Lopuksi vielä hienolla hiomatahnalla ja lampaanvillalaikalla kävin reunan läpi, tämän jälkeen autoglymin punaista pintaan.
Kaupasta täytyy hakea vielä autoglymin kultainen purkki josta pinta saa lopullisen suojansa.

Tästä se alkoi ja tähän se päättyi.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Täältä löytyy pari kuvaa omasta projektistani...
8)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Oma aikaansaannos.
ennen
Kuva
jälkeen
Kuva

Nyt ainoat välineet oli 360 veshiomapaperi ja huopalaikka joka kiinni pylväsporakoneessa ja laikkaan killoitusvahaa.

Paperilla enimmät epätasaisuudet pois ja sitten armotonta kiilloitusta laikalla...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

komialta näyttää!!


Entä onko kellään vinkkiä miten saisi alumiiniverkon kiillotettua.
ja puhdistettua. Sitä on hieman hankala hioja ja kiillottaa, mutta auttaisiko joku happokylpy (esim. Rikkihappo) :?

Mites toi alumiinin elaksointi tai mikä se nyt. Kuitenkin se systeemi missä käytetään happoa ja sähköä, onko siihen olemassa jotain "kotipolttajan" ohjeita :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Frostgrey kirjoitti:komialta näyttää!!


Entä onko kellään vinkkiä miten saisi alumiiniverkon kiillotettua.
ja puhdistettua. Sitä on hieman hankala hioja ja kiillottaa, mutta auttaisiko joku happokylpy (esim. Rikkihappo) :?

Mites toi alumiinin elaksointi tai mikä se nyt. Kuitenkin se systeemi missä käytetään happoa ja sähköä, onko siihen olemassa jotain "kotipolttajan" ohjeita :roll:
Verkon voi hapottaa tai puhaltaa lasikuulilla.

tossa tsi anodisointi ohjeet...

http://www.sunpoint.net/~zzu-racing/alum.htm

Dumppeja meinasin anodisoida ens kesäksi 8)

tuleehan niistä sitte hienoja :D
Vastaa Viestiin