9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Alvar
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 17:17
Paikkakunta: Porvoo

9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Alvar » La Tammi 22, 2005 12:12

Ruotsalaisissa päivälehdissä on tänään julkaistu tietoja Saab 9-5:n ja vanhemman 9-3:n konerikoista, joiden määrä vakuutusyhtiöiden mukaan ylittää huomattavasti muiden automerkkien vastaavat luvut. Kyseessä Saabin mukaan öljyn laadun nopea heikkeneminen, mika usein johtaa konerikkoon. Vakuutusyhtiöt eivät enää myönnä konerikkovakuutusta näille Saabeille.
Lehtitietojen mukaan Saab tulee julkistamaan toimenpiteensä ongelman korjaamiseksi kymmenen päivän kuluessa. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
9-5 Wagon 2.0 A -03

Patrick
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Marras 15, 2004 22:19
Paikkakunta: Snappertuna

9-5 Moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Patrick » La Tammi 22, 2005 12:30

Ruotsin TV ilmoittaa teksti-tv:n sivulla 119 (21.1) että kyseessä olisi valmistusvirhe Saab 9-5 ja vanhemmissa 9-3 turbomoottoreissa. Arvioitu että pelkästään Ruotsissa ongelman korjaaminen maksaisi noin 200 milj. kruunua. Vika aiheuttaa moottorin rikkoutumisen jolloin kustannukset voivat olla noin 15.000 - 20.000 Skr. Saab lupaa ratkaista ongelman 10 päivän sisällä. Jos joku tietää tarkemmin olisi mielenkiintoista tietää mistä on kyse.

voltti
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 10, 2004 17:09

Viesti Kirjoittaja voltti » La Tammi 22, 2005 13:57

Kampikammiotuuletus ei toimi odotetusti, aiheuttaa ylipainetta, joka nopeuttaa öljyn laadun heikkenemistä. Voiteluongelmista lienee siis kysymys.

B204R*
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 14, 2005 07:16

Viesti Kirjoittaja B204R* » La Tammi 22, 2005 15:44

Ruotsissahan saa autolle myös
moottorivakuutuksen ja nyt ensimmäinen
vakuutusyhtiö on kietäytynyt korvaamasta Saabin
moottorivaurioita ja ilmoittaa vian johtuvan johtuvan valmistajasta.

37 Saabissa tuhannesta on Trygg-hansan mukaan ollut moottorivaurio kun taas keskiarvo on viisi tuhannesta.

Artikkelin (siinä "Fakta" alla linkki) mukaan vika on moottorin kampikammion tuuletuksessa jonka seurauksena moottoriin
tulee ylipaine joka vahingoittaa tiivisteitä ja moottoriöljyn laatu huononee nopeasti koska pakokaasut eivät poistu moottorista vaan imeytyvät öljyyn.
Likainen öljy taas huonontaa jakopäänketjun ja turbon voitelua (ja tietenkin koko moottorin) jonka seurauksena moottorivaurio on mahdollinen.

Kolina tai räminä moottorista on ensimmäinen merkki alkavasta viasta.

Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.

Saabilla vika on tiedossa ja heidän mukaansa se johtuu asiakkaan liian harvoin tekemästä öljynvaihdosta (suositus 30000, kovassa ja lyhyessä ajossa useammin).

Tehdas on alkanut selvittämään ongelmaa (21.1.2005) ja ilmoittaa toimista 10 päivän sisällä ja ratkaisu tähän on Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslundin mukaan "antelias" (generös).

Saapa nähdä kutsuuko ne kaikki kyseiset Saabit korjattavaksi ja miten Suomessa tämä hoidetaan.

Montakohan koneen ja turbon vaihtoa ja korjaamista Suomessa on omistaja itse joutunut tähän mennessä maksamaan?

Mitenkähän hyvin noissa vanhemmissa moottoreissa (B204) toi kampikammion tuuletus toimii, öljyt kyllä mustuu ainakin itsellä melko nopeasti vaihdon jälkeen. Vikaa ei ainakaan vielä ole ollut (225 tkm), öljyt on kyllä tullut vaihdettua 10 000 km välein.



[/url]

Alvar
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 17:17
Paikkakunta: Porvoo

9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Alvar » La Tammi 22, 2005 15:55

Vaaravyöhykkeessä ovat ilmeiseti autot, joilla ajetaan lyhyitä matkoja ja käynnistetään kylmissä olosuhteissa. Ongelma on ollut kyllä Saabin tiedossa jo aikoja sitten. Kampikammion tuuletusta ei lukuisista muutoksista huolimatta ole vain saatu toimimaan kunnolla. Ruotisinkielen taitoisille oheisena linkki, josta melko hyvin selviää ongelmatiikka.
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
9-5 Wagon 2.0 A -03

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja koistha » La Tammi 22, 2005 17:15

Alvar kirjoitti:Vaaravyöhykkeessä ovat ilmeiseti autot, joilla ajetaan lyhyitä matkoja ja käynnistetään kylmissä olosuhteissa. Ongelma on ollut kyllä Saabin tiedossa jo aikoja sitten. Kampikammion tuuletusta ei lukuisista muutoksista huolimatta ole vain saatu toimimaan kunnolla. Ruotisinkielen taitoisille oheisena linkki, josta melko hyvin selviää ongelmatiikka.
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Ja samoilta sivulta löytyy myös lontoonkielinen versio:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml

Onpas muokattu rakennetta moneen kertaan. Taitaa olla ihan oikeasti ongelma.

Avatar
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey » La Tammi 22, 2005 22:17

Itselläni on nuo huohotin järjestelmän parannus osat hyllyssä, mutta täytyypi näköjään vielä odotella tuleeko tuosta jotain lisätietoa.

Itselläni on 200tkm ajett B235 ja ei ainakaan vielä mitään suurempaa kolinaa pidä, Kylmällä käynnistäessä saattaa pientä kolinaa kuulla hetken aikaa jako puolelta.

No jos tuo nyt laukeaa niin on ainakin hyvä syy päivittää muutenkin konetta(esim.uudet männät ja nokat :lol: )
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa » La Tammi 22, 2005 23:54

Ostin uuden 9-5 Saabin ja myyjä kysyi tuleeko vuosi vai 30 000 kilometriä täyteen ensin. Ensimmäinen öljynvaihto on kuulemma pidennetyllä oljynvaihtovälillä 30 000 km/vuosi. Mitä järkeä tässä on, jos Saabi on tiennyt ko. ongelmasta, niin kuin ainakin käyttäjät on tienneet (yllä olevan linkin perusteella). Oljyhän tietysti maksaa. Ei tullut mieleenkään ajaa 30000 km samoilla öljyillä. Vaihdoin eka kerran sisäänajon jälkeen 5000 km:n kohdalla. Aattelin, että silloin, jos joskus, öljyt kannattaa vaihtaa ja sen jälkeen meinasin vaihtaa 10000 km:n jälkeen. Tosin ajan kaupunkiajoa. 10 000 km/vaihto riittänee? vai onko kyse jostain muusta kuin öljyn vaihdosta?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)

koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha » La Tammi 22, 2005 23:58

miklaa kirjoitti:Ostin uuden 9-5 Saabin ja myyjä kysyi tuleeko vuosi vai 30 000 kilometriä täyteen ensin. Ensimmäinen öljynvaihto on kuulemma pidennetyllä oljynvaihtovälillä 30 000 km/vuosi. Mitä järkeä tässä on, jos Saabi on tiennyt ko. ongelmasta, niin kuin ainakin käyttäjät on tienneet (yllä olevan linkin perusteella).
Eikös tuossa ylempänä olevassa linkissä, ei siis lehtiartikkelissa, juuri sanottu, että Saab on (ainakin yrittänyt) fixata ongelman lopullisesti 2004-> autohin ? Ainakin pitkästä huoltovälistä päätellen sinulla on sellainen auto..

Olen kanssasi samaa mieltä, että kaupunkiajon kanssa 10000 km on hyvä väli vaihtaa öljyt. Ei maksa juurikaan verrattuna koneremppaan.

Avatar
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3699
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey » Su Tammi 23, 2005 01:50

Itsekkin vaihtelen öljyt ja suodattimen 10tkm välein, kun suurin osa kilometreistä on tätä nurkka pyörittämistä. Huolto-ohjelman mukaan se on vissiin 20tkm välein, kuten tähän oli ilmeisesti tehtykin kun tämän 160tkm ajettuna ostin, mut tuokin on varmaan ollut matka ajoa kun 3vuotta ja 160tkm :roll:

Öljyä ei tarvitse 10tkm välillä lisätä, mutta kyllä sitä hieman kuluu. Imuputkisto on hieman kosteahko ja ei pitäisi turbosta johtua, koska 185tkm kohdalla on uusi mitsu pistetty Garretin tilalle. Luultavasti tuo johtuu huohotuksesta(tiedä sitten) 8) :(
Chevrolet Trailblazer 4.2l I6 LTZ vm.2002
Saab 96 -79
Saab 9-5 Aero -04

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-M » Su Tammi 23, 2005 09:00

Tämä moottori juttu ei ole hyvä jos aattelee ajankohtaa! Merkki on muutenkin tapetilla siis sisäisesti GM konsernissa ja nyt huonoa julkisuuskuvaa ja lisäksi tappiota lisää jos tuosta iso korjaus kamppanja pistetään rullaamaan. Ei hyvä merkin jatkoa ajatellen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski » Su Tammi 23, 2005 10:21

Joku puhui jakopään "räminöistä" niin tuli mieleen että itsellekin sattui jokin aika sitten sellainen tilanne että olin parkkeeraamassa huoltiksen pihaan n. 300km ajon jälkeen ja kun avasin oven niin konehuoneesta kuului sellaista ääntä kuin pyörivä ketju hakkaisi peltisuojaan tms. Ääni paikallistui jakopään tienoille. Sammutin moottorin, käynnistin uudelleen ja ääni jatkui. Tein saman vielä 2 kertaa ja yhtä äkkiä ääni oli poissa eikä ole sen jälkeen mitään sellaista kuulunut.
Mikä ihme tällainen sitten on? Olin jo varma että matka loppuu siihen.

Auto (aero) on siis alle 80tkm ajettu (öljyillä silloin n.7tkm), öljy on hyvän väristä ja hajuista vielä 9tkm:n jälkeenkin, öljyä ei kulu eikä vuoda eikä auto savuuta tai oireile mitenkään muutenkaan, kaikki toimii kuin uudessa. Jakopään äänet ovat niinkuin kuuluukin eli kylmänä voi vähän äänekkäämmin nakuttaa muutaman kymmenen sekuntia ja sitten vaimenee hiljaiseksi. Erikoisia vikoja, pitäisiköhän tuonkin perusteella nyt huolestua..
9000CS 2,3

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2913
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V-M » Su Tammi 23, 2005 11:41

9-5T kirjoitti:
V-M kirjoitti:Tämä moottori juttu ei ole hyvä jos aattelee ajankohtaa! Merkki on muutenkin tapetilla siis sisäisesti GM konsernissa ja nyt huonoa julkisuuskuvaa ja lisäksi tappiota lisää jos tuosta iso korjaus kamppanja pistetään rullaamaan. Ei hyvä merkin jatkoa ajatellen.

V-M
Mutta eikö kaikkissa Opelin koneissa ole aina ollut vikaa jo tehtaalta tullessaan.
Uusi kone kaikille :lol: tai ainakin niille kun on noudattanut tehtaan suosittelemaa öljynvaihto väliä.
Juu mutta olennaistahan onkin että nuo Lepo koneet on semmosia ja sehän on "hyväksytty" koska ovat GM konsernia jo pitkään.

Mutta tää saapukka on vielä sen verran uusi tuttavuus GM:lle ja kannattavuutta tarkastellaan suurennuslasilla muutenkin eli sitä tarkoitin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

Avatar
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1471
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR » Su Tammi 23, 2005 13:37

Saab ei aio tehdä recallia mutta on lupautunut tulemaan mahdollisissa korjauskustannuksissa vastaan. Vikamahdollisuus koskee heidän mukaansa ennen vuotta 2002 tehtyjä autoja.

Hassua asiassa on tietysti se, että ne jotka ovat tienneet että öljyt pitää vaihtaa huomattavasti tiuhemmin kuin Saabin huolto-ohjelmassa lukee, eivät saa tietenkään mitään korvauksia siitä rahasta mikä on uponnut tiuhempiin öljynvaihtoihin.

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri » Su Tammi 23, 2005 14:21

Tämä ongelmahan ei ole mitenkään uusi , mielenkiintoiseksi tämän tekee se että nyt tehdas joutuu todella selvittämään ongelman kun ruotsalaiset vakuutusyhtiöt nostivat sen kunnolla julkisuuteen. Tällä foorumilla asiasta on ollut puhetta jo ainakin vuoden päivät ja monta linkkiäkin on tullut asiasta tänne laitettua. Haku toiminolla pitäisi löytyä jos on vielä tallella. Jotenkin tuntuu että kaikki saabin omistajat joilla on "ongelma " moottori tulisi saada uusi versio kampikammiotuuletus systeemistä maksutta asennettua kun kerran on valmistusvirheestä kysymys.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Vastaa Viestiin