9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Asensin tänään huohotinpäivityksen + muut letkut ja takaiskuvenat. Näytti olevan alkuperäinen paikoillaan. Varsinkin venakopalta lähtevä letku oli ihan lakritsia. Jospa se nyt vähän paranis ja loppus tuo öljyn katkukin kabiinista kun uusi sen venakopan nipan ja tiivisteen.

Samalla tietty uudet öljyt ja suodatin.

Jakoketju + kiristin yms romppeet on myös vaihdettu viime syksynä.

Melkoista akrobatiaa vaati kyllä sen öljyloukon vaihto. Aivan ehdoton on, että pääsee kunnolla auton alle.

Samalla silmäilin muiden pienten letkujen kuntoa, joita on siinä imusarjassa. Pitänee varmaan metritavarana ostaa letkua ja pistää uusiksi noita. ?
XC70 D5 -11

Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 830
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Helposti menee öljyloukon vaihto yläkauttakin :mrgreen: Taskupeilistä on kummasti apua jos nosturia ei ole käytössä. Letkut on huomattavasti halvempia metritavarana.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06

Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Tuossa tutkailin paremmin tuon oman saban huoltohistoriaa. Itse tosiaan talvella hankin tämän tän pelin.

Viime syksynä huollossa oli vaihdettu jakoketju + kiristin sekä kampiakselin stefa.
Tasapainoketjua tai mitään rattaita ei ollut vaihdettu. Noiden dokumenttien mukaan öljyä siis mennyt ja ketju ilmeisesti ollut loppu?

Lisäksi ei ollut silloin asennettu huohotinpäivitystä (jonka tein itse) eikä myöskään puhdistettu/vaihdettu öljysihtiä. Tuon öljysihdin tilasin Rikulta ja kunhan ehdin öljypohjan käyttämään irti niin näkiskö sieltä tuon tasapainoketjun kunnon yms samalla ??

Mielestäni kone ei sen pahemmin äännä jakopään puolelta ja tuntuu muuten pelittävän. Saban originelli korjaus satsissahan ois tullut kaikki nuo jakopään vermeet mutta jostain syystä merkkihuolto ei niitä ollut laittanut. Melkein pitänee tuonne huollon tehneeseen puljuun soittaa ja kysyä asiasta.

Öljyä tosin kuluu mielestäni hieman liiaksi, johtuneeko sitten raskaasta ajosta vai rikkinäisestä turbosta tms. Vedot on kyllä tallella eikä savuttele. Oiskohan joku 6dl mennyt nyt 5000km öljyä. eli sen reilun litran kymppitonnilla vienee.

Kertokaahan kokeneemmat jos on paremmin tietoa!
XC70 D5 -11

Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1696
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Mimmi kirjoitti:Valmistenumeron 10. merkki on mallivuosi.
Ja siellä lienee myös lätkä jossa suoraan merkitty mallivuosi.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008

sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja sero »

Osat hommasin tuohon huohotinpäivitykseen. Aika ilkeen näköinen halkeema oli kanneesta lähtevässä letkussa.
Onko se ensikertalaiselle ylipäänsä mahdollista tehdä tuo vaihto yläkautta, vai onko auton alle pääsy välttämättömyys?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929

patse
"Saabisti"
Viestit: 1892
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja patse »

Onnistuu yläkautta hyvin. Öljyloukkoa vaihdettaessa joutuu vähän taiteilemaan. Imusarjan alla on tukirauta, jonka irroittamalla tuokin homma onnistuu.
Pasi #1047
Utan SAAB Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Opel on pop él Astra 1.4T automatic

sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja sero »

Jooh, taitaa kyllä auton nosto järjestyä.
Mitä on se "kuona" mitä moottoriin kertyy jos ei huohotus pelaa?
Tuossa http://www.fixmysaab.com/9-5_repair/oil ... p?nsteps=4 sivun keskivaiheilla on kuva kuonasesta öljypohjasta.

Nyt pitää mielenrauhan takia repiä öljypohja irti, kun saabistit epäili et ois öljysihti tukossa. Jos öljypohja näyttää tolta ni vähän paniikkia iskee että onko jotaki jo hajonnu :roll:
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Täytyy tässä vähän avautua tuosta kalliimmasta autostani. Toijota on hengaillut paljon katsastuslaitosten listojen kärjessä, mutta sekin tuntuu oirehtivan samanlailla kuin muutkin autot, no ainakin tuo mikä minulla on. Ja mikä tähän hengailluun on syynä mielestäni. No se, että Toijotan maahantuoja korjauttaa takuun piikkiin monet viat mitään mukisematta ainakin niin kauan kun takuuta on jäljellä.

Vuonna 2008 keväällä sain auton alleni. Samaisena syystalvena turbo alkoi vinkumaan selvästi enemmän ja yli vuoden aikana se vain paheni, jota en sillälailla huomannut kun koko ajan tällä autolla. Syyksi ilmeni huohotuksen jäätyminen!! Tämä vika on tullut 2007 vuoden jälkeen, kun moottori silloin uudistui: tuli välijäähdytysjärjestelmä. Takuu korvasi kernaasti KAIKEN mitään mukisematta - ei voi moittia missään tapauksessa. Tälle toki oli se ehtona, että kaikki huollot on teetätetty merkkihuollossa, jonkalainen hyvä yksilö löytyy paikkakunnaltani. Vaihtoon meni ahdin (päivitetty versio = n. 2000 euroa) plus muut hirpakkeet. Varmaan hintaa olisi tullut noin 2500 euroa vähintään, jos itse olisin joutunut maksamaan.

Voisi näin todeta, että kyllä näitä huohotinongelmia on muillakin merkeillä kuin ainoastaan Saabeilla (T7). Voisi sanoa, että lähes kaikilla automerkeillä.

Mielenkiintoista taas hiiiiluuuxissa on se, että se päästeli paskalla turbolla 113hv/300Nm noin 20 asteen lämpötilassa. Huomasin, että korjauksen jälkeen on tullut 'vetoja' selvästi autoon enemmän, joten toivon tuon 120hv:n rikkoutuvan. No, millekään Saabille se ei ole mahdoton. Voin vaikka laittaa tähän topickiin kuvat dynokäyristä samalla dynolla suunnilleen samoilla lämpötiloilla rikkinäisellä ahdinjärjestelmällä ja toimivalla.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Voimaa on tullut jonninverran, mutta lähinnä vain alakierroksille eli vääntöön. Tässä muutan kuvat sopiviksi ja liitän ne tänne. Tänään käytin mittauksessa, liekkö ollut edes alkuperäinen turbo kovin vaurioitunut..
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja juhokare »

7.2009-TeHo 113hv/304Nm
Kuva

5.2010-TeHo (päivitetty ahdinjärjestelmä) 104hv/318Nm
Kuva

Voisiko tästä päätellä, että entinen ahdin ei ollut kovinkaa rikkinäinen ja uusi ahdin toi alakierroksille enemmän voimaa tai siirti ne sinne.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Re:

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

B204R* kirjoitti: Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
[/url]
Mistä helpoiten saa selville, mikä
moottori omassa 93ss saabis on :?:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2000
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ptpjok kirjoitti:
B204R* kirjoitti: Vika koskee B235 ja B205 moottoreita.
[/url]
Mistä helpoiten saa selville, mikä
moottori omassa 93ss saabis on :?:
Ei kumpikaan noista ylläolevista jos auto on 9-3 SS
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja core2 »

Katso Täältä ehkä tää auttaa?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mitäs eroa B205 ja B207 moottoreilla on ?

Esim. sopiiko toi B207 femman nokalle korvaamaan ton B205:n kuinka ?

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aivan eri moottori, B207 on GM/Opel Ecotec-perheen moottori, B205 on Saabin H-moottorin viimeinen iteraatio.

Ei sovi kovin helposti ainakaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Vastaa Viestiin