9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Onko siis niin, että vm.00 9-3 punaisella DI-kasetilla ja 154 hevosellaan on tätä aikaisempaa 204 sarjaa jossa ei ainakaan ole myönnetty olevan ko. ongelmaa? Noilla listoilla tuollaista versiota ei suoraan esiintynyt. Aikaisemmin olen luullut, että eroa on vain Trionicin osalta, mutta siis moottorin tyyppikin olisi eri.

Olisi kyllä ensimmäinen kerta kun minun kohdalla joku rajatapaus osoittautuu positiiviseksi asiaksi.

EPC:ssä näyttää noille 204 ja 2x5 sarjan moottoreille olevan eri kampikammion tuuletussysteemi.
-------------------
TimoA
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

TimoA kirjoitti:Onko siis niin, että vm.00 9-3 punaisella DI-kasetilla ja 154 hevosellaan on tätä aikaisempaa 204 sarjaa jossa ei ainakaan ole myönnetty olevan ko. ongelmaa?
Jep.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:Uudemmissa GM:n koneissa 9-3SS on huoltokäskyn(mittaa öljyä yms.), 30000km tai 2 vuotta mikä ensin täyttyy.
Jep. 9-3SS:n ajotietokoneesta löytyy kohta "Service Info", jonka valitsemalla ajotietokone näyttää öljyn laadun prosenteissa ja sen, kuinka monta päivää on seuraavaan huoltoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Saabin tehdas on ilmoittanut julkaisevansa 1.2.2005 toimenpiteet ongelmien johdosta, joten odotellaan mielenkiinolla mitä tuleman pitää.
Näitä moottoriongelmia on kuulemma pääasiassa ruotsissa ja norjassa sekä suomessa missä paljon kylmäkäynnistyksiä ja suhteelisen paljon lyhyttä ajoa.
Nyt on myös maahantuojalla näytönpaikka siitä miten tälläinen homma hoidetaan ja kuinka huoltoliikeitä informoidaan.
Mielenkiintoista tulee olemaan kuinka käytettyinä maahantuotuhin autoihin tullaan suhtautumaan sillä nyt on selvästi kysymys tehdasvirheestä eli maahantuoja ei voi pakoilla vastuuta sanomalla että maahantuoja vastaa itse kustannuksista.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

valtteri kirjoitti:Saabin tehdas on ilmoittanut julkaisevansa 1.2.2005 toimenpiteet ongelmien johdosta, joten odotellaan mielenkiinolla mitä tuleman pitää.
Mistäs tuo tieto löytyi ? Ei muuta kuin linkkiä kehiin, jos sellainen sattu löytymään !
Jokkeri
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Syys 09, 2004 20:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Ainoa oire päivityksen jälkeen on tuo ns. "smetana", töhkä siinä öljyntäyttöputken suulla. En oikeastaan ole päässyt selvyyteen, tuleeko tuota joissain erityisolosuhteissa. Ainakin Joulureissun jälkeen (vähän enemmän maantieajoa ja pakkasta) tuota oli melko paljon. Tänään kun juuri katsoin niin sitä oli vähemmän.

Tässä sitä "smetanaa":
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/smetana01.jpg

Mistään en ole saanut selville, mitä tuo oikeastaan on. Ilmeisesti jonkinlaista tiivistynyttä öljysumua? Mihin tuo kulkeutuu ja liukeneeko se takaisin öljyn sekaan on arvoitus.
Sellaisen toimenpiteen kuitenkin tein, että siirsin öljyntäyttöputkeen huohotinpäivityksessä liitetyn letkun takaisin tuohon venttiilikopan tulpattuun nippaan. Saa nähdä, alkavatko siniset pöllähdykset uudelleen. Smetanan muodostumisen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.


------------------------
Vanhana 405 kuskina tunnen tuon "smetanaongelman". Tuo vaalea töhnä on veden ja öljyn sekaista kuohaa, eli vesi öljyn seassa synnyttää kuohan ja sen värin. Se tukki pökötissä huohotusletkun ja pullautti moottorin paineen noustessa öljyt tikun kautta konehuoneeseen. Näin kävi aina yli 20 C pakkasessa, eli kuoha jäätyi tukkien huohotuksen, jos öljyä ei vaihtanut ajoissa. Edelleen pökötissä kuohan muodostus oli kiinni myös öljyn laadusta, eli normaali mineraaliöljy talvikäytössä = runsasta kuohan muodostumista = jäätymisongelma välittömästi huohotuksessa. Käytännössä talviajoa autolla pystyi ajamaan synteettisillä öljyillä ja vaihtamalla öljyt alle 10 tkm välein.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jostain ruotsin sivulta sen näin tässä yksi (copy+c):
"Saabs reaktion
Saab har meddelat att de skall ge information under vecka 2005W05, dvs veckan som börjar med 2005-01-31, om ett åtgärdsprogram.
Jag vet inte vad åtgärdsprogrammet kommer att innehålla, men jag hoppas att det innehåller en fungerande uppdatering av vevhusventilationen och hjälp till de som redan har, eller kommer att få, motorproblem orsakade av en kombination av långa serviceintervall och den dåligt fungerande vevhusventilationen. "
tämä sivulta http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml


ja tälläinen teksti stcs:än foorumista jossa asiasta keskusteltu kovasti siellä 16600 "lurkintaa"

"Vänta tills den 1 februari då Saab-verkstäderna fått nya infon från Saab-Opel Sverige"

Jostain muualtakin luin tuon 1.2 2005 myös mutta mistä ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jokkeri kirjoitti:Ainoa oire päivityksen jälkeen on tuo ns. "smetana", töhkä siinä öljyntäyttöputken suulla. En oikeastaan ole päässyt selvyyteen, tuleeko tuota joissain erityisolosuhteissa. Ainakin Joulureissun jälkeen (vähän enemmän maantieajoa ja pakkasta) tuota oli melko paljon. Tänään kun juuri katsoin niin sitä oli vähemmän.

Tässä sitä "smetanaa":
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/smetana01.jpg

Mistään en ole saanut selville, mitä tuo oikeastaan on. Ilmeisesti jonkinlaista tiivistynyttä öljysumua? Mihin tuo kulkeutuu ja liukeneeko se takaisin öljyn sekaan on arvoitus.
Sellaisen toimenpiteen kuitenkin tein, että siirsin öljyntäyttöputkeen huohotinpäivityksessä liitetyn letkun takaisin tuohon venttiilikopan tulpattuun nippaan. Saa nähdä, alkavatko siniset pöllähdykset uudelleen. Smetanan muodostumisen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.


------------------------
Vanhana 405 kuskina tunnen tuon "smetanaongelman". Tuo vaalea töhnä on veden ja öljyn sekaista kuohaa, eli vesi öljyn seassa synnyttää kuohan ja sen värin. Se tukki pökötissä huohotusletkun ja pullautti moottorin paineen noustessa öljyt tikun kautta konehuoneeseen. Näin kävi aina yli 20 C pakkasessa, eli kuoha jäätyi tukkien huohotuksen, jos öljyä ei vaihtanut ajoissa. Edelleen pökötissä kuohan muodostus oli kiinni myös öljyn laadusta, eli normaali mineraaliöljy talvikäytössä = runsasta kuohan muodostumista = jäätymisongelma välittömästi huohotuksessa. Käytännössä talviajoa autolla pystyi ajamaan synteettisillä öljyillä ja vaihtamalla öljyt alle 10 tkm välein.
Pösö ratkaisi yo..ongelman asentamalla jälkiasennuksena n.230,- euroa
lämpövastuksen ao..putkeen.
Asiakas itse tietysti maksoi tämän "lisälaitteen".
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Alvar
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 17:17
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Alvar »

Tässäkin yhteydessä monet ovat jo todenneet että huohotusjärjestelmän ongelmat ovat vain seuraus moottoreiden rakenteessa olevista puutteista. Erittäin ohuiden männänrenkaiden ohitse tulee tavaraa kampikammioon varsinkin kylmässä koneessa siinä määrin, että sen poistaminen ei näytä onnistuvan millään keinolla. Lisämausteena sitten vielä pamahtelevat liikaa kevennytyt männät.
Saabin mahdollisuudet poistaa ongelmien perussyy ovat mielestäni sangen heikot.
Ruotsin klubin sivuilta seuraavat varokeinot:
-vaihda öljy usein, esim. 10.000 km välein
-pyri välttämään lyhtyttä kortteliajoa
-käytä moottorilämmitintä aina kun mahdollista
-älä anna koneelle raskasta jalkaa ennenkuin se on täysin lämminnyt
-odota mielenkiinnolla helmikuun 1. päivää, jolloin Saabin on määrä julkistaa toimenpideohjelmansa.
9-5 Wagon 2.0 A -03
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

valtteri kirjoitti:Näitä moottoriongelmia on kuulemma pääasiassa ruotsissa ja norjassa sekä suomessa missä paljon kylmäkäynnistyksiä ja suhteelisen paljon lyhyttä ajoa.
Eli ne autot joissa käytetään kunnollista moottorin esilämmitintä (esim. eberi/webasto ) säännöllisesti eivät ole välttämättä niin arkoja tuolle "tahnaantumiselle". Tietysti pitkään lammitettynä myös lohkolämppäri, tosin noi polttokennojen lämmitystehot ovat 10X vs. lohkari.
9-3.1972
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Ruotsin sivuilla oli että saabin piti julkistaa lähiaikoina kampikammiontuuletuksesta uusi versio mutta "käry" kävi ensin.
Tälläiseltä sivulta http://www.genuinesaab.com/ löytyy 14.1.2005 päivätty kirje missä käsketään lopettamaan kampikammiontuuletus systeemien asennus.

Eli--- http://www.genuinesaab.com/ ja sitten Service Information Library ja sieltä Now Saab Says not to Upgrade Crank Vent! Bulletin.htm<NEW
en viitsi linkittää tuota sivua kun niin pyytävät.

Samaiselta sivulta löytyy muitakin "huoltokutsuja ja ohjeita"
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

valtteri kirjoitti: Eli--- http://www.genuinesaab.com/ ja sitten Service Information Library ja sieltä Now Saab Says not to Upgrade Crank Vent! Bulletin.htm<NEW
en viitsi linkittää tuota sivua kun niin pyytävät.

Samaiselta sivulta löytyy muitakin "huoltokutsuja ja ohjeita"
Pikku yksityiskohta pisti silmään, kun katselin dokumenttia , jossa kuvataan tuo "kielletty" päivitys. Mallikohtaiset dokumentit ovat yliviivattuina heti tuon valtterin mainitseman dokumentin jälkeen.

9-5:ttä koskeva dokumentti alkaa sanoilla: Cars affected: Saab 9-5 M98-M03 with engine variant B205 and B235. 9-3:n vastaava dokumentti alkaa taas: Saab 9-3 M99-M03 with engine variant B205 and B235.
Jossain joskus joku mainitsi, että tämä ongelma koskisi autoja vuosimalliin 2002 asti. Noiden dokumenttien perusteella näyttäisi siltä, että vuoden 2003 autot ovat kuitenkin samassa veneessä vanhempien kanssa.

Nyt vaan sitten jäitä hattuun odotellessa Saabin tiedotetta ensi? viikolla.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olkoon rakenne mikä hyvänsä, kuuluu koneeseen aina jonkinlainen huohotinputki - taikka letku. Putki löytyy : se alkaa jostakin ja päättyy johonkin. Tavallisesti se johdetaan kampikammiosta tai venttiilikopasta koneen imusarjaan tai ahtimen imupuolelle.
Kokeeksi irtiotetun letkun tai kanavan kautta kuumana hönkivät käryt kertovat koneen käyttölämpötilassa sen pysyväiskäyttäjälle paljon siitä kuinka asiat ovat. Letkun tai kanavan paikka ja irrotustapa on siis syytä tuntea.
Rööri voi olla myös varustettu erityisellä tiiviillä suodatinpanoksella, joka vaihdetaan vuosittain. Mm Penta. Rakenne on terve ja panoksen vaihtokustannusta turha narista. Tällaisen panoksen avaaminen ja tutkiminen saattaa olla avuksi koneen kunnon arviointiin.
Huohotus ja ohivuoto puolestaan riippuu myös öljyn viskositeetista kuumassa päässä. Käytettävän öljyn viskositeettiluokan ja öljytyypin valinnalla, sekä koneen kuormituksella voidaan huomattavasti parantaa tilannetta, jos käy ilmi, että lisääntynyttä huohotusta on jo tekeillä.
n 1985 aikoihin myytiin dieselkorjaamoihin erityistä virtausmittalaitetta, jolla koneen kokonaishuohotus arvioidaan, laite siis ei ole normaali ohivuotomittari. Se kytketään venttiilikopan huohotusletkuun koneen käydessä ja se mittaa suoraan kuuman koneen huohotuksen. Litramäärää verrataan vastaavakokoisten koneiden vertailuarvoihin. Laite saattaa kokeneen asentajan käytössä olla hyvinkin käyttökelpoinen.
Öljytyypin valinnasta huohottavaan koneeseen antaa lab. selviä ohjeita.
Lisääntyvät öljyvuodot koneessa saattavat puolestaan olla merkkinä huohotuskanavan / letkun tukkeentumisesta / limoittumisesta. Tämä limoittuminen taas voi olla seuraus lisääntyneestä paineiden ohivuodosta männissä ja mahdollisesti liian pitkistä öljynvaihtoväleistä koneen tilaan nähden. Kone rähjääntyy.
Huohottimen letkusta imusarjaan hönkivät kuluneen koneen käryt ja runsas öljysumu sottaavat ja pilaavat imuventtiilit ja ahtimen ajanmittaan. Puristus häipyy, kun imuventtiilit kohtapuoleen jo vuotavat. Tyhjäkäynti on epätasaista eikä anna vastetta tehtyyn sumuttimen kunnostukseen. Kansiremontti auttaa siis vain osittain!
Periaatteessa ahtamaton kone voi imeä saastunutta omaa kampikammion huohotuskaasuaan sivuvirtana väljän venttiiliohjaimen kautta polttoilmakseen, jos imuventtiilinohjain on hyvin väljä..

COPYRIGHT MATTI KARHUNEN 2000 LABORATORIO JA TUTKIMUS HKI
P. 0400 424 960

Ja lisää..
- Öljyssä vesi on erittäin haitallista. Se aiheuttaa öljyn vaahtoamista ja sakkautumista sekä syöpymistä ja ruostumista. Vesi aiheuttaa jäätyessään myös hydrauliikassa pahoja toimintahäiriöitä. Yhden polttoainelitran palaessa moottorissa syntyy palamisjätteinä noin litra vettä. Korkeassa lämpötilassa vesi höyrystyy, ja suurin osa siitä poistuu pakokaasujen mukana ulos. Osa höyrystä pääsee kuitenkin ohipuhalluskaasujen mukana kampikammioon. Kylmällä säällä moottori toimii useimmiten alilämpimänä, jolloin vesihöyry tiivistyy vedeksi ja sekoittuu öljyyn. Moottorin kunto, etenkin kampikammion tuuletusjärjestelmän toiminta, vaikuttaa veden muodostumiseen. Veden haitoilta vältytään, kun vaihdetaan öljy riittävän usein, talvella useammin kuin kesällä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nyt löytyi tieto että ilmoitus toimenpiteistä julkaistaisiin jo tänään ja operaatio tulee maksamaan paljon tehtaalle jolla ei ole itsellä sellaisia rahoja vaan päätöksille on haettu lupa GM:ltä
kts. linkki
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Vastaa Viestiin