9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mites suhtautuminen tuontiautoihin? :?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mielenkiintoista luettavaa, varsinkin näin vanhemman Saabin omistajana.

Laitetaanpa vaikka näin. Kaikilla merkeillä on vikoja. Mutta suurin vika kaikissa merkeissä on tuo pitkä öljynvaihtoväli. Jos oikein muistan, niin uusissa M-B Sprintereissä on 40tkm vaihtoväli 8O Tuohan voisi jopa toimia enon firmassa, kun hänen Sprintereillä ajetaan 99% maantieajoa. Heilläkin vaihdetaan 10tkm välein öljyt, oli sitten autolla ajettu millä lailla ja mihin vuodenaikaan tahansa.

Lisää tuutista. Suomen Posti Oyj osti viime syksynä Rovaniemelle uuden VW Transporterin. TDI-peli 6-lovisella automaatilla. Siisti ja romsi peli kaikin puolin. Mutta se missä klikkas ja pahasti oli se, että sisäänajon aikana moottoriin lisättiin melkein 8 litraa öljyä :? Pistää mietteliääksi onko se Volkswagenin longlife (40tkm vaihtoväli) järkevää. Toisaalta, eipä sinne tarvi ikinä öljyjä vaihtaa, kun aina on tuoreet öljyt koneessa tällä lisäys tahdilla :lol: Samaa vikaa on ollut muissakin uusissa Volkkareissa.

Niin, ja on aika huvittavaa lukea, että Saabista menee ahtimia rikki. No, ööö. Niihinhän on saatavana vain ahdettuja moottoreita, joten on täysin luonnollista, että niitä menee rikki. Ja joku tuossa laittoi, että hyllyssä olisi huohotinpuolen korjaussarja. Paljonko se maksoi? Nimittäin ei olis mikään paha, jos tämän korjaussarjan hinnalla näihin "kohderyhmän" ehjiin autoihin merkkiliikkeessä asennettaisiin tuo korjaussarja. Ja tottakai tullaan vaurioituneiden autojen kohdalla kustannuksissa vastaan.

Ja lopuksi pari muistelua. Vanhoissa (hyvissä ja oikeissa) turbo-Saabeissahan oli 7500km öljynvaihtoväli. Näillä autoilla on ajettu suurinpiirtein täältä ikuisuuteen ennen suurempia remontteja. Vaikka öljynlaadut ovat parantuneet huomattavasti, mm. käyttämäni Nesteen mineraaliöljy on laadultaan parempaa kuin kourallinen "supa-merkkisiä" synteettisiäöljyjä puhumattakaan huippumerkkien öljynlaaduista, niin miksi lähteä nostamaan öljynvaihtoväliä? Ei siinä ole mitään järkeä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Eikös 9-3 Trionic5 kone ole kuitenkin B204?

Garretin GT17-puhaltimissa oli jotain sutta ja sekundaa tietyssä tuotantoerässä, vai onko joltain hajonnut alle 100K ajettu T25M tai Mitsu..?

Eski
Joo, Garrettilta pääsi 2001 maailmalle viallinen erä GT17 -puhaltimia, jotka sitten halkeilivat ja niitä korjailtiin takuuseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eli B234 on viimeinen "onnistunut" pata..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

9000CD23T kirjoitti:Eli B234 on viimeinen "onnistunut" pata..?
Ei kun B204.

B234:ssähän on tuo tasapainoratasvika. B204:ssä ei ole kuulunut ongelmia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Eli B234 on viimeinen "onnistunut" pata..?
Ei kun B204.

B234:ssähän on tuo tasapainoratasvika. B204:ssä ei ole kuulunut ongelmia.
Joo, mutta ei se tekisi pahaa ottaa tasapainotusakseleita pois B204:stakaan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lainattu toiselta topicilta...

kuin myös escort lx:n omistajille (nim:kokemusta löytyy..)
huohotus järjestelmä jäätyi talvella,tuota vesiöljy vaahtoa putket täynnä ja tukossa jäässä joten jostain piti paineet tulla pihalle ja siinä meni kaikki tiivisteet koneesta alkaen venttiilikopan tiivisteestä öljypohjantiivisteeseen saakka mitään stefoja säästämättä..

Itse myös kokeneena tämän, auto oli 1,4CVH.
Voi juma sitä öljyn määrää konehuoneessa, ampui öljyntäyttökorkin pois
reiästään.
Ja tosiaan pösöt tekivät samanlaista ongelmaa..tosin korjaaminen tuli paljon kalliimmaksi.

Mutta en ole ikinä törmännyt OG SAABeissa moiseen ongelmaan.
Oliskohan opel jotenkin tässä mukana..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-3.1972
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

On sitä muillakin murheita...

http://www.ake.fi/pdf/RECALL%20ha%202004.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

9-5T kirjoitti:
NeroSaab kirjoitti:Miten tietää onko itsellä jompikumpi näistä..... :oops:

"Vika koskee B235 ja B205 moottoreita. "

NeroSaab
Jos sinulla ei ole diesel tai 3l bensa konetta koneesi on pakko olla jompikumpi.

Lisätty: 2.0(B205) ja 2.3(B235)
Lisätty2: koskee 9-5 malleja.
Eikös NeroSaabin kone ole B235R? Aerohan se oli?
En nyt tosin muista mitä eroa Aerossa oli tavalliseen koneeseen sisuskalujen osalta.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Gesture
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 15:05

Viesti Kirjoittaja Gesture »

Saab korvaa moottorivikoja, kirjoittaa Kaleva.
900 CV 2,5A -95
9³T -00
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässä yksi linkki (ikävä kyllä ruotsiksi) missä paneudutaan koko moottoriongelman ytimeen eli heikkoihin mäntiin ja männänrenkaisiin mitä käytetään T 7 moottoreissa.
http://www.automotorsport.se/phpbb2/viewtopic.php?t=309
ja
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=18833
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tarkennuksia että ainakin vag konsernin huoltovälit ymmärretään väärin. Ei ole sanottu että huoltoväli on 30 tai 40 tkm , siinä on alaraja ja päivät määrää myös, kilometrit määräytyy Ajotyylin yms mukaan. Moni on sitä mieltä että joo 30tkm välein öljyt . Poikkeava ajotyyli tai vähäinen ajomäärä jolloin päivät tulee vastaan niin ei siitä apua ole siitä longlifestä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vaan kylläpä ne Volkkarikaupasta antaa sulle suurinpiirtein kanisterin käteen, että täytteles tosta sitä mukaa kun pinta vajuu...juu juu se on ihan normaalia elä huoli...jos ei kanisteri riitä niin käy ostamassa uusi...juujuu kyllä ne sitten huollossa vaihdetaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Litra tuhannelle on sallittua Vagin mukaan..
Luovutus huollossa laitetaan ensiapu laukun lisäksi litra castrolia mukaan sekä hanskat ja suppilo ja ohjeet öljyn täyttämiseen.
Tiedän Audi V6 bensa taksin johon vaihdettiin takuuseen 2 moottoria ölden kulutuksen takia.
Vaan eipä loppunut , ajaa nykyään muulla merkillä.
Kilometrejä tais olla 200tkm kun lähti vaihtoon.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin