9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Olisikohan mun skeida fobia rs ollut "hyvä yksilö", Demo kappale jolla oli ajettu mulle tullessa n. 13tkm. Ekaan 15tkm vaihtoon mennessä öljy pysyi alamerkissä ja seuraavan 15 tonnin aikana taas meni tikullinen. Eli en tarvinnut availla huollossa yli jäänyttä kannua.

Aeroni taas on vienyt viimeisen 1500 km matkalla tikusta n. 1/4, vaihdoin siihen silloin Helixit. Ostettaessa tikku oli ylämerkissä ja alamerkin tullessa näkyviin vaihdoin kurat ajettuani 3500 km.
Tosin huohotinletku venttiilikopasta loukkuun oli paskana, korvasin sen hiukka pidemmällä tarvikkeella ja tulppasin läppäkoteloon menevän ohuen putken.
Täytyy yrittää huomenna ehtiä käymään Hoghausissa ja kysellä jotain lisäloukkua/ filsua ahtimelle menevään rööriin.

M00 Aero wagon, 190 000km.
96 M75 i12 5-speed ;)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:1.MB Ategossa on n. 125000km vaihtoväli
2. Huotittimen korjaussarjan asennus on keskeytetty öljynkulutuksen suurenemisen takia.
3.Eikä vika ole vaihtovälissä vaan huohotusongelman takia öljy huonontuu liian nopeasti, vaihtovälin pienennys olisi väärä keino eikä korjaisi todellista vikaa.

Opel tihentää remmin vaihtoväliä sitä mukaan kun ne katkee eikä korjaa itse ongelmaa toivottavasti Saab ei lähde samalle tielle DI:n ja öljyjen kanssa. DI vaihdettava joka huollossa ja öljyt 2 kertaa huoltojen välissä voisi vähentää myyntiä.
Huh huh tuolle Ategon öljyn vaihtovälille. Onko sitä siinä tynnyrillinen?

Niin ja tuo selvensi aika paljon.

Tiedän erään tapauksen Rovaniemeltä, jossa Opel Astra meni korjaamolle mittarin näyttäessä 18 kilometriä. Muutenkin ko. yksilö oli täynnä ihme vikoja ja 60tkm jälkeen auto oli enemmän korjaamolla kuin käytössä.

Toinen tapaus Roista on myös Opel Astrasta, tosin dieselistä, johon pitkän tappelun jälkeen käytettiin kone auki ja sieltä löytyi bensakoneen männät. Oli paljon ennemmin kuin tuli vastaavia tapauksia lehtikirjoitteluun. Tässäkin sanottiin öljynkulutuksen olevan normaalia uudessa autossa mutta omistajan hihat palo, kun autolla oli ajettu liki 80tkm ja öljynkulutus ei ollut muuttunut mihinkään suuntaa.

Kaverilla ei kestänyt remmi vaihtoväliä, mutta onneksi GT Asconassa on 8-venttiilinen kone. 16V-kone olis Opel-huollon mukaan samassa tilanteessa sanonut itsensä totaalisesti irti eli olisi mennyt paskaksi. 8V Opelin koneessa kun ei taida venttilit osua mäntiin. Kaveri selvisi hommasta remmin ja rullien vaihdolla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Käsittääkseni jos opel asentaja ei valehdellu joskus niin 1,4 kadetinn kone kilahtaa jos katkee..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko toi B235 pata SAABin oma tekele..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3711
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

on!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei uskoisi että tuollaisia pääsisi SAABilla tapahtumaan.
Olen aina pitänyt ja pidänkin SAABia hyvänä autona.. 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tevisu kirjoitti:Tuohon -01 T7 LPT:hen tehtiin tuo huohotusjärjestelmän päivitys; moottorin käynnistyksen yhteydessä esiintyneet siniset pölläykset loppuivat kokonaan. Normaalia tarkemmin olen seurannut öljyn tasoa ja havainnut, että öljyä ei kulu ollenkaan (joillakin on alkanut kulumaan).

Ainoa oire päivityksen jälkeen on tuo ns. "smetana", töhkä siinä öljyntäyttöputken suulla. En oikeastaan ole päässyt selvyyteen, tuleeko tuota joissain erityisolosuhteissa. Ainakin Joulureissun jälkeen (vähän enemmän maantieajoa ja pakkasta) tuota oli melko paljon. Tänään kun juuri katsoin niin sitä oli vähemmän.

Tässä sitä "smetanaa":
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/smetana01.jpg

Mistään en ole saanut selville, mitä tuo oikeastaan on. Ilmeisesti jonkinlaista tiivistynyttä öljysumua? Mihin tuo kulkeutuu ja liukeneeko se takaisin öljyn sekaan on arvoitus.
Sellaisen toimenpiteen kuitenkin tein, että siirsin öljyntäyttöputkeen huohotinpäivityksessä liitetyn letkun takaisin tuohon venttiilikopan tulpattuun nippaan. Saa nähdä, alkavatko siniset pöllähdykset uudelleen. Smetanan muodostumisen pitäisi kaiken järjen mukaan loppua.

Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan svedupellen uutta innovaatiota tuohon systeemiin. Veikkaan kuitenkin, että GM-Finland ei aio tehdä asialle mitään.
Vastaava korjaus (107tkm), vastaavaan vikaan ja eikä myöskään öljyn kulutus ole mielestäni kasvanut, tosin en ole sitä juuri seurannutkaan.
Nyt mittarissa on n.115tkm ja ihan mielenkiinnosta piti käydä tarkistamassa mitä öljytikulle & täyttöputkelle kuuluu "löytyykö smetanaa?" tulos oli, ettei mitään erikoista näkynyt ja toivottavasti ei ole ollutkaan.

tevisulta kyselenkin, että putsattiinko huohotusjärjestelmää mitenkään, kun päivityspaketti asennettiin? Mulle suositeltiin, että putsaavat järjestelmän läpi samalla kun laittavat tuon paketin ja suostuinhan minä. Olisinko tuon takia säästynyt tuolta smetanalta? Olet ilmeisesti joutunut aktiivisestikin puhdistamaan tuota smetanaa pois?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Onneks mulla on vielä edessä ainakin viisitoista huoletonta vuotta vanhojen saabien tiimoilta(jos muut kestää niinkuin tämä -83 satku).. minkähän auton sitä sitten hankkisi..?

Ehdottakaa nyt o*elia, niin tulen ja ammun.. :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

NeroSaab kirjoitti:Miten tietää onko itsellä jompikumpi näistä..... :oops:

"Vika koskee B235 ja B205 moottoreita. "

NeroSaab
Hemmetin hyvä kysymys! Tätä olemme isänikin kanssa pähkäilleet... 8O
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Bensakone ja musta DI-kasetti.

Eli kaikki bensa ysivitoset ja T7 9-3:t eli bensa ysikolkit -01 eteenpäin

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

9-5T kirjoitti: Paitsi yli 2,4 litraset.
Siis kutoset..?(vai oliko niitä muitakin?)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

patse kirjoitti:
tevisulta kyselenkin, että putsattiinko huohotusjärjestelmää mitenkään, kun päivityspaketti asennettiin? Mulle suositeltiin, että putsaavat järjestelmän läpi samalla kun laittavat tuon paketin ja suostuinhan minä. Olisinko tuon takia säästynyt tuolta smetanalta? Olet ilmeisesti joutunut aktiivisestikin puhdistamaan tuota smetanaa pois?
Muutamaan otteeseen olen smetanat poistamaan. Nyt siirtyi öljyntäyttöputkeen tullut letku takaisin alkuperäiselle paikalleen. Tiedä sitten oliko vikatikki. Smetanan muodostuminen jollain lailla hirvitti.
Järjestelmän puhdistuksesta ei mitään tietoa eli tuskin putsailtiin. Itse olen joskus puhallellut paineputket kuiviksi paljon ennen päivitystä tosin.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ilta-Sanomista napattu:

Saab korvaa moottorivikoja
(24.1. 18:01)

Saab aikoo korvata asiakkailleen moottorivaurioita aiheuttaneita valmistusvikoja. Vikoja on havaittu turboahdetuissa Saabin 9-5- ja vanhojen 9-3-mallien moottoreissa, kertovat ruotsalaiset tiedotusvälineet.

- Yksityiskohdat eivät ole vielä selvillä, mutta otamme anteliaan asenteen, sanoi Ruotsin Saabin tiedotuspäällikkö Örjan Åslund Ruotsin radiolle.

Dagens Nyheter -lehti kertoi lauantaina moottorien valmistusviasta, joka aiheuttaa voiteluöljyn laadun huononemista ja voi johtaa moottorivaurioon. Uutistoimisto TT:n mukaan kyseisiä automalleja on myyty Ruotsissa noin 100 000 ja Saab arvioi, että ongelma voi olla 3 000-4 000 autossa.

Dagens Nyheterin mukaan Trygg-Hansa-vakuutusyhtiö on kieltäytynyt korvaamasta kyseistä vikaa moottorivauriovakuutuksesta, koska vika johtui valmistusvirheestä. Ruotsissa myydään moottorivauriot korvaavia merkkikohtaisia vakuutuksia. Suomessa laajimmatkaan autovakuutukset eivät korvaa moottorivaurioita.

Suomessa Saabin markkinaosuus on kutistunut varsin pieneksi. Viime vuonna Saabeja myytiin Suomessa enää runsaat 1 800. (STT)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti:
Eski kirjoitti: Ruotsissa myydään moottorivauriot korvaavia merkkikohtaisia vakuutuksia. Suomessa laajimmatkaan autovakuutukset eivät korvaa moottorivaurioita.
A-vakuutus tarjoaa ainakin ammattiautoilijoille seuraavaa vakuutusta.
Joo tuo oli tosiaan Ilta-Sanomista lainattu STT:n uutinen, joten en ota vastuuta sisällöstä ;-)

Se mikä tuossa uutisessa pistää silmään on, että Saabilla arvioivat ongelman olevan vain 3000-4000 autossa...

Eski
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

MikkoA kirjoitti:
NeroSaab kirjoitti:Miten tietää onko itsellä jompikumpi näistä..... :oops:

"Vika koskee B235 ja B205 moottoreita. "

NeroSaab
Hemmetin hyvä kysymys! Tätä olemme isänikin kanssa pähkäilleet... 8O
Kertauksen vuoksi:

Malli/vuosimalli/Mottorikooid/teho/ahtimen tyyppi
900 94-98 B204L 185 hk T25M
9-3 98.5-99 B204E 154 hk T25M
9-3 98.5-99 B204L 185 hk T25M
9-3 99 B204R 200 hk T25M (Eri akulla)
9-3 (Viggen) 99 B235R 225 hk TD04HL-15T
9-3 00- B205L 185 hk GT17
9-3 (Aero) 00- B205R 205 hk TD04HL-15T
9-3 (Viggen) 00 B235R 230 hk TD04HL-15T
9-5 98- B205E 150 hk GT17
9-5 (saban virisarja) 98- B205E 190 hk GT17
9-5 98- B235E 170 hk GT17
9-5 (?) 98,5- B308E 200 hk GT15
9-5 (Aero) 00- B235R 230 hk TD04HL-15T
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin