9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pakari kirjoitti:Kumminko puolista sukunäköä...
Juurikin ooppelin sukunäköä, kone hönkii väärinpäin aiemmin totuttuun, lohko vaihtui alumiiniseen ja äänimaailmakin on suoraan ooppelin puolelta, alumiinikoneen raklatus. Vaikka siis kone onkin näennäisesti saabin suunnittelema, niin gm:n ruoska viuhui sen verran, ettei vapaista käsistä voida puhua.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Raklattaa? En kyllä voi allekirjoittaa mitenkään. Nätisti, hiljaisesti ja tasaisesti käy niin kylmänä (yli -30 pakkasessa) kuin kuumana. Kuten saabin muutkin bensiini moottorit. Ainakin tuo pihassa oleva.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kyllä niissä selkeä ero on, kuormalla tosin erottuu paremmin. ;)

-Sami
Viimeksi muokannut tturku, Ti Loka 11, 2011 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu provo...
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Äänimaailmoissa ei mielestäni ole mitään valittamista, ja asiaa voi toki miettiä myös s.e vertaa hajonneita b2x5x moottoreita hajonneisiin b207x moottoreihin niin kuviteltu äänimaailma ero ei haittaa yhtään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Olenko minä valittanut äänimaailmoista tai sanonut jonkun valittaneen? Mainitsin vain sukulaisuudesta OPEL:n patoihin sekä ulkonäöllisesti, että äänellisesti. Mekaniikasta yms. en ole maininnut sanallakaan, mutta sehän ei takajaloillaan jo valmiiksi olevaa saabistia näköjään haittaa. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sanaa "raklatus" harvoin käytetään positiivisessa mielessä. Ja minä en ainakaan nää siinä mitään positiivista. Haukkumasana se on, joten se on valittamista.

Edit: Kirjoitusvirhe korjattu
Viimeksi muokannut Pakari, Su Loka 09, 2011 20:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Aika vähän olet nähnyt positiivista missään opeliin liittyvässä asiassa. :)

Kaverin isävainaalla oli tapana sanoa, että "pistetään ramppa kalakattammaan, että piästään ies jonnekkii", saabisti oli hänkin, enkä tuotakaan osannut koskaan mitenkään pahalla ottaa, päinvaston, jäänyt elämään moinen sanonta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Tobbana kirjoitti:Aika vähän olet nähnyt positiivista missään opeliin liittyvässä asiassa. :)

Kaverin isävainaalla oli tapana sanoa, että "pistetään ramppa kalakattammaan, että piästään ies jonnekkii", saabisti oli hänkin, enkä tuotakaan osannut koskaan mitenkään pahalla ottaa, päinvaston, jäänyt elämään moinen sanonta.

-Sami
Mun porukat käyttää samaa sanontaa "annahan rampan kalkattaa" :-)
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

MOOTTORIT on aina lähtöisin, no sanotaan vaikka KIIRUNASTA :!:

MUTTA ei hyvällä tahdollakaan ooppelista :?:
Saab 9-5 2.0t 1998
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mitäs tässä moottoriongelmassa on nyt vuosien mittaan tapahtunut?

Pamahtelevatko nuo 9-3 ja 9-5 ongelmamoottorit B235 ja B205 järjestelmällisesti vai onko pelko niitä kohtaan liioiteltua?

Olen katsellut just em. saab-malleja (vm. 98 - 01, yli 200tkm) kun niiden hinnat alkavat vaikuttaa siedettäviltä. Moottorivauriohan on se pahin mahdollinen skenaario muutaman tonnin autoon.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Keskustelusta on varmaan jäänyt sellainen kuva, että hajoavat järjestään. Ihan niin ei asia sentäs ole. Oma autoni on tämän asian suhteen toiminut moitteetta vaihtamalla öljyn ja suodattimen 10tkm välein - niin, ja huohotin päivityksen olen tehnyt. Myöskään jakopää ei ääntele vielä 190tkm kohdalla. Jos autolla ajetaan jatkuvasti kävelymatkan pituisia pätkiä, ja öljyillä ajetaan 20tkm, tilanne voi olla tietysti toinen.
Ouzo74
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 21:56

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Ouzo74 »

Tervehdys kaikille!

Pitihän se tänne rekisteröityä, kun olen täältä jo neuvoja tukun lukenut.. :)

Eli tuli hommattua tossa pari viikkoa sitten konevikainen 9-5 2.0t vm.2002 115tkm ajettu tuonti vehje. Ensinmäisenä öljypohja irti(kiitos foorumilaisten ohjeiden) ja vikahan löytyi öljysihdistä joka oli aivan tukossa, jonka seurauksena 4:sen kiertokangen laakeri pastoi ensinmäisenä silmään kampiakselin kaulalta :lol:
Seuraavaksi otin kannen irti joka tutkimisen jälkeen vaikuttaisi olevan ok, 4:sen mäntä irti ja sylinteristä löytyi lievät jäljet jotka ovat tulleet todennäköisesti öljyn puutteen vuoksi ja ko. kiertokangen laakerin yläpuolen liuska aivan loppu mutta alapuolen vielä suhteellisen ok, kampiakselin kaulalta en jälkiä löytänyt enkä myöskään muista sylintereistä enkä muista kiertokangista enkä myöskään runkolaakereista. Jakopään puoli oli mustaa töhnää täynnä joka lienee kertoo huohotusongelmista vaikka autoon on jossain vaiheessa päivityspaketti asennettu :oops: liekkö liian myöhään vai mikä? Autoon on huoltokirjan mukaan tehty huollot säännöllisesti ja öljyt vaihdettu 10tkm välein.
Kysymys kuuluukin, onko mitään järkeä käydä vaihtamaan ainoastaan 4:sen veiviä ja kaikkia laakereita alakertaan, kunnon puhdistus ja kokeilla onnea :lol: vai kaikki irti ja koneistamon kautta kasaan, tietysti vaihtoehtona olisi jos jostain löytyisi vähän ajettu/rempattu alakerta järkihintaan..

Yritin etsi toiminnalla löytää tietoa onko mahdollista ottaa irti alakertaa yläkautta vaihdelaatikkoa irroittamatta, mutta en löytänyt keskustelua aiheesta, onko tästä kenelläkään parempaa tietoa? Ahtaalta tosin näyttää, vaihdelaatikon kanssa ilmeisesti mahtuu..

Kiitos vastauksista jo etukäteen...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuossapa yksi esimerkki http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=121884

Suuri riski on että ei tule kuntoon pikahuollolla. kampura voi jäädä kalkattamaan ja mäntä on painunut kasaan helmoistaan. Mittaamalla saa enemmän varmistusta mutta silloin se tarkoittaa koneen purkamista jo.

Mitä tulee tuon auton kilometrilukemiin ja öljynvaihtoväleihin niin melko epäilyttävä historia on, ellei sitten moottoriöljynä ole käytetty oliiviöljyä ja sekaan kaadettu perunajauhoja. 10 tkm vaihtovälit pitäisi riittää pitämään moottorin puhtaampana siellä etelän maissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Ouzo74
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 21:56

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Ouzo74 »

Kiitos vesa67 hyvästä linkistä, itellä tollasta keinutunkkia ei ole mutta voisi silti harkita alakautta pudottamista varsinkin nyt kun ei ole yläkerta enään kiinni niin ei tarvitse nostaa keulaa niin korkealle. Kasaamisvaiheessakin voisi nostaa pelkästään alakerran ja koota kanteen imussarja sekä pakosarja kiinni pöydällä ja sitten asentaa konehuoneessa paikalleen..

Oliko vesa67 sulla jotain alakertoja myynnissä?
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: 9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Edit... Oli siis väärässä ketjussa.
Viimeksi muokannut Nitzgu, Ma Loka 29, 2012 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin