1)
Perjantai-iltana 6.6. huomasin rannassa lahnojen saapuneen kutemaan.
Katiska laiturin viereen ja saalis oli aamulla komea.
Eikun perkaamaan...
Fisuja laiturilla peratessa onnistuin pudottamaan ainoat Saabinavaimet jorpakkoon.
Jotenkin ne kai oli jääneet taskunsuulle roikkumaan.
Reilun tunnin 1½-metrisessä vedessä sukeltelun ja pohjan haravoimisen jälkeenkään niitä ei löytynyt - eikä ole tähän päivään mennessä löytynyt.
2)
9.6. soitin sitten maanantaina ensin työpaikalle, että teen ko. asian johdosta etäpäivän kotoa käsin ja sitten Lohjan PP-Autoon, jonne ilmoitin, että Saabin ainoa avain on kadonnut ja tarvitsen uuden tai mieluiten 2.
Ostin tuon Estaten reilu 1½ vuotta aiemmin ja mukana tuli vain yksi avain
ja olin ajatellut koko ajan, että pitäisi kai teettää toinenkin...
PP-Auto vaati henkilökohtaista paikallakäyntiä ja etumaksua avaimesta.
Kysyin sellaista nykyaikaista mahdollisuutta kuin nettipankin kautta maksamista.
Kumma, kun ei onnistunut sellainen.
3)
9.6. puoliltapäivin bussilla Karjalohjalta Lohjalle.
Busseja kulkee 3 päivässä suuntaansa, joten ajoitus oli tärkeää tässä vaiheessa.
Perillä PP-Autossa piti näyttää ajokortti ja maksaa avaimen hinta 79,90 €.
Avaimen toimitusaika oli kuulemma n. viikko.
Sovittiin avaimen koodauspäiväksi 17.6.
Sitten odottamaan Karjalohjalle lähtevää bussia...
Tunsin itseni varsin typeräksi jo siinä vaiheessa.
Puoli työpäivää harakoille mokoman takia.
4)
17.6. Saabi hinausautolla Lohjalle PP-Autoon.
Siinä vaiheessa sitten aikansa pähkäiltyään totesivat,
että tarvitaan ajoneston ohjauslaitteen kanssa yhteensopiva ns, Master-avain, jotta sen pystyy koodaamaan.
Olisi luullut merkkiliikkeen tietävän asian jo alunperin, kun kerroin niille, että Saabin ainoa avain on kadonnut!!!
Noh, sitten piti tilata ajoneston ohjauslaite ja Master-avain ja vielä siihen sopivaa vara-avain.
Lupasivat soitella...
Minä siitä sitten taas Karjalohjan bussia vartoomaan ja toinen puolikas työpäivä harakoille...
5)
Soittelivat PP-Autosta ja kertoivat, että Master-avain on tullut, mutta vara-avain ei.
Ihmettelin hieman asiaa, mutta reilun kahden viikon erakoitumisen jälkeen olin valmis suostumaan jo kaikkeen...
Asun Karjalohjalla kaukana kaikesta ja täältä kun lähtisin julkisilla pyrkimään Helsinkiin työpaikalleni, niin hommaan menisi lähes 3 tuntia suuntaansa, joten pomo ymmärsi tilanteen ja tein työt etänä kotoa käsin.
Onneksi kauppaan on vain 2 km, joten fillarilla hoitui se reissu, mutta alkoi siinä jo kaipaamaan muutakin seuraa kuin pihajänis, supikoira, villisika, orava, hyönteiset, ahvenet ja linnut.
Kumma kyllä tuli jopa työkavereita ikävä, kun erakoituminen oli hyvässä vauhdissa.
Maaseudulla auto on ihan välttämättömyys.
En ollut tajunnut sitä melkein koko ikäni Helsingissä ja vasta 8 kk täällä asuneena.
6)
27.6. Ajoneston ohjauslaitteen vaihto ja Masteravaimen koodauspäivä.
Ihme kyllä PP-Auto onnistui suoriutumaan tästä hommasta.
Joten Saabi taas käytössä 3:n viikon erakkoelämän jälkeen, jihuu!
Veikkaan, että vara-avain jäi heiltä tilaamatta Master-avaimen kanssa,
koska siitä kuulin vasta n. 17.7.
Noita vara-avaimia voi muuten tilata 5 kpl, jos lukijaa kiinnostaa tällainen tieto.
7)
21.7. Vara-avaimen koodauspäivä.
Vartosin siellä taas n. tunnin verran.
Sitten tullaan ilmoittamaan, että koodattu on, mutta huoltomies oli ilmoittanut,
että avain ei ehkä käänny ihan helposti virtalukossa.
Maksoin tämänkin lystin, ja lähdin hyvin mielelläni tuosta kauhujen galleriasta pois,
kun en oikein jaksanut enää enempää vatvoa tätä avainasiaa...
Istahdin autoon ja kokeilin vara-avainta.
Ei kääntynyt virtalukossa yhtään lukuisista yrityksistä huolimatta.
Master-avaimella hyrähti käyntiin vaivattomasti.
Takaisin PP-Auton tiskille...
Vaikka olen rauhallinen mies enkä ärhentele ihmisille, niin minut kun saa suuttumaan, niin alta pois aremmat...
Oli hieman asiaa avaimista.
Huoltoneuvoja ei meinannut uskoa millään, kun sanoin, että avain ei toimi.
Surkuhupaisin kommentti, mitä aikoihin olen kuullut oli,
kun hän aikansa Masteria ja vara-avainta vertailtuaan totesi, että
"ihan samanlaisiahan nämä ovat, joten kyllä pitää toimia.
Virtalukko on kulunut ja se johtuu siitä, että avain ei toimi.
Pitää vaihtaa virtalukko".
Jestas!
Totesin, että eivät varmasti ole samanlaisia, kun Master-avain toimii ilman ongelmia ja tämä ei.
Yritin sille tollolle ihan maalaisjärkisesti todistella, että jos toinen avain toimii ja toinen ei, niin ehkäpä vika on avaimessa eikä virtalukossa.
Sain kai jotenkin asian perusteltua, kun se lopulta suostui käytännön testeihin.
Se laittoi kollegansa kokeilemaan ja ihan samoin tuloksin kuin minunkin käynnistysyritykset.
Palasin takaisin ja odottelin varttitunnin puhelinkeskustelun loppumista.
Sen loputtua hän suostui itse kokeilemaan...
Väänteli avainta virtalukossa kymmenisen minuuttia siihen malliin,
että kauhusta kankeana pelkäsin ihan tosissani sen rikkovan virtalukon sillä vääntämisellä. Onneksi Saabin virtalukko on lujaa tekoa.
Olisi ainakin saanut perustelluksi virtalukon vaihto-operaation ja lisää tuloja PP-Autolle minun taskustani.
Luovutti kuitenkin lopulta ja lupasi ottaa yhteyttä Saabiin ko. asian tiimoilta.
Sanoin, että nyt on jo syytä sitten ottaa yhteyttä ja äkkiä.
Ja kaikki tulevat avainasiat samaan piikkiin, mikä olen jo PP-Autolle maksanut.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
22.7. Hemmo soitti ja kertoi Saabilta päin ihmetelleen ja heidän olevan kovin pahoillaan tilanteesta.
Uusi avain on kuulemma tilattu.
Epäilin jo alunperin koko tarinaa edellisten tapahtumien perusteella.
Lupasi sitten, että ilmoitetaan, kun avain on tullut.
9)
7.8. Homma jatkuu...
Onneksi oli kesäloma ja sain koko PP-Auton mielestäni.
Kuitenkin, kun 2½ viikkoa oli kulunut avaimen "tilauksesta", niin soitin sinne ja kysyin avaintilannetta.
Tiesin jo etukäteen, että mitään hyviä uutisia ei sieltäpäin ole odotettavissa,
joten asenne oli kohdallaan.
Pikkaksen tuli takapakkia, kun huollosta ei ensin kukaan vastannut
ja sitten vastasi nainen, joka sanoi, että huoltopäällikkö ei ole nyt tavoitettavissa
ja hänellä on muutenkin jo 20 puhelua odottamassa.
Jätin soittopyynnön ja Hohhoijaa...
Soitin sitten myöhemmin muille huoltoneuvojille ja sain lopulta jonkun kiinni.
Aloitin sanoilla:
" (rekkari) - Katsoisitko koneeltasi, mitä sille kuuluu?"
Ei kuulunut hyvää, vanhat tiedot siellä eikä tietoakaan vara-avaimista.
Lupasivat soittaa myöhemmin takaisin, kun varaosapuolelta on saatu tietoa.
Sanoin, että parasta soitella sitten tämän päivän aikana.
Varaosapuolelta soittivat sitten ihan autoliikkeen sulkemishetkillä,
että eivät pysty tarkistamaan asiaa, koska eivät pääse Saabin järjestelmään.
Draaman kaari sai lakipisteensä, kun se oli siellä plaraavinaan papereita ja kertoi lopulta, että ei näy.
Papereita!!!
Niillä on tietokantajärjestelmä, josta löytyy kaikki!
Kyselin, että eikö teillä omassa järjestelmässä näy tekemänne tilaukset???
Ei ainakaan tätä näy, tuli lopulta vastaus.
Kerroin tälle hepulle, että kertoisi terveisiä pomolleen,
että seuraava aste on kuluttajavalitus, ellei asia selviä viimeistään huomenna aamupäivällä.
10)
8.8. Huoltopäällikkö soittaa klo 11:58 (huomaa: niukasti aamupäivällä!) ja pahoittelee tilannetta.
Vetosi siihen, että porukkaa on ollut lomilla ja yhteys Saabin järjestelmään ei ole toiminut.
Kysyin, miten se liittyy siihen,
että koko prosessi alkoi jo ennen lomien alkua ja olisi voitu hoitaa loppuun n. viikossa
ammattitaitoisen huoltoliikkeen toimesta.
Ja miksi sitä vara-avainta ei ole ollenkaan tilattu?
Kerroin myös lyhyesti kaiken ylläolevan ja paiskasin vielä lopuksi yhden kysymyksen:
"Arvaa yhden kerran, tuonko autoani enää ikinä teille huoltoon?".
Ei se voinut muuta vastata kuin, että "Et".
Vara-avain on nyt kuulemma tilattu, mutta kaiken tämän jälkeen vaikeaa uskoa siihen yhtään.
Lupasin sille huoltopäälliölle laittaa Saab-klubin sivuille koko tarinan ja tässä se nyt on.
Hupaisaa, kun niillä on Saabisti-lehtiä hyllyssä ja jopa tämän vuoden Saab-kalenteri seinällä! Joku Saabisti siellä täytyy olla, mutta ei ilmeisesti osunut minun kohdalleni.
**********************
On näitä huonoja kokemuksia muistakin "merkkiliikeistä", mutta PP-Auto Lohjalla voitti ylivoimaisesti ja on ymmärrettävästi vihoviimeinen paikka, jonne Saabini veisin huoltoon.
Ilmeisesti autojen huoltoliikkeisiin eivät päde samat säännöt kuin muuhun liiketoimintaan? Jotenkin on vuosien mitaan jo oppinut siihen hälläväliä-tyyliin, mikä on ominaista näille merkkikorjaamoille. Kai sitä rahaa tulee niin paljon, että ei tarvitse yhtään välittää siitä asiakkaasta.
Toimin itse todella isossa kansainvälisessä yrityksessä ja lähtökohtana on aina, että ASIAKAS ON AINA OIKEASSA (vaikka se olisi kuinka väärässä). Asiat ovat aina ratkaistavissa, mutta se vaatii molemminpuolista vastaantuloa. Ja ennen kaikkea asiat pitää hoitaa ajallaan ja kunnolla, jotta asiakas on tyytyväinen ja palaa asiakkaaksi myöhemminkin.
**********************
Sen jälkeen, kun Westerlund (ihan huippu Saabin korjauksessa)
lähti Tapanilasta eläkkeelle pari vuotta sitten, niin hyväksi on osoittautunut Torek-Auto Espoossa.
Suosittelen!
Ilmastointihommat niillä on hieman hakusessa, mutta muuten osaavat asiansa ja kohtuuhinnoin.
**********************
ps. Tuli niille lahnoille aika luja kilohinta, muutamasta kilosta yhteensä n. 1400€!