Saab seisontaan talven yli
Saab seisontaan talven yli
Moro klubilaiset!
Aion laittaa MY2007 femman ainakin talveksi talliin seisomaan, olen ottanut jo pois rekisteristäkin.
- mitä teidän mielestä pitää huomioida seisontaan laitossa, kuten kannattaako nostaa pukeille? Tankkiin jotain ainetta, että bensa säilyy?
- mitä pitää huomioida kun auton ottaa keväällä takaisin ajoon?
Tallissa on talvella plus viisi astetta.
Kiitos!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Aion laittaa MY2007 femman ainakin talveksi talliin seisomaan, olen ottanut jo pois rekisteristäkin.
- mitä teidän mielestä pitää huomioida seisontaan laitossa, kuten kannattaako nostaa pukeille? Tankkiin jotain ainetta, että bensa säilyy?
- mitä pitää huomioida kun auton ottaa keväällä takaisin ajoon?
Tallissa on talvella plus viisi astetta.
Kiitos!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Saab seisontaan talven yli
Itse en ole uudempia pelejä seisottanut, mutta 15 vuoden kokemuksella noista vanhemmista kesäautoista, on homma toiminut ihan hyvin näin:
Syksyllä:
- Tankki ajetaan mahdollisimman tyhjäksi syksyllä (ei jää pilaantuvaa ainetta tankkiin)
- Akku irti, lataus 2-3 kuukauden välein talvella. Vaihtoehtona ylläpitolaturi vaikka akku autossa kiinni
-Jos mahdollista käyttää moottoria talven aikana, niin hyvä
- Auto pukeille jos se on mahdollista, vaihtoehtona nostaa rengaspaineita jonnekin kolmen barin yli. Itsellä seissyt autot melkein aina renkailla, eikä ole mitään ongelmia tullut
- Pölyltä autoa suojaamaan joku peite, jos mahdollista
- Sisämatot voi olla hyvä ottaa pois, jos autossa on kosteutta tai on vaara kosteuden päätymisestä autoon
Keväällä:
- kanisterista uutta bensaa tankkiin ja heti kun mahdollista tankkaamaan täyteen
- öljynvaihto ja muu vuosihuolto ennen ajoon lähtöä tai heti kun mahdollista
- rengaspaineet oikealle tasolle
Säilytyspaikkana ollut siis juurikin noin 5 asteen lämmöillä oleva kuiva halli, aikaisemmin oli kuivassa tallissa, joka meni miinukselle pakkaskeleillä.
Näillä olen pärjännyt, jotkut suositteleen öljynvaihtoa ennen seisotusta, mutta toisaalta toiset suosittelee heti jälkeen. Varovainen kai vaihtaa sekä että, mutta mielestäni se on öljyn haaskausta
Syksyllä:
- Tankki ajetaan mahdollisimman tyhjäksi syksyllä (ei jää pilaantuvaa ainetta tankkiin)
- Akku irti, lataus 2-3 kuukauden välein talvella. Vaihtoehtona ylläpitolaturi vaikka akku autossa kiinni
-Jos mahdollista käyttää moottoria talven aikana, niin hyvä
- Auto pukeille jos se on mahdollista, vaihtoehtona nostaa rengaspaineita jonnekin kolmen barin yli. Itsellä seissyt autot melkein aina renkailla, eikä ole mitään ongelmia tullut
- Pölyltä autoa suojaamaan joku peite, jos mahdollista
- Sisämatot voi olla hyvä ottaa pois, jos autossa on kosteutta tai on vaara kosteuden päätymisestä autoon
Keväällä:
- kanisterista uutta bensaa tankkiin ja heti kun mahdollista tankkaamaan täyteen
- öljynvaihto ja muu vuosihuolto ennen ajoon lähtöä tai heti kun mahdollista
- rengaspaineet oikealle tasolle
Säilytyspaikkana ollut siis juurikin noin 5 asteen lämmöillä oleva kuiva halli, aikaisemmin oli kuivassa tallissa, joka meni miinukselle pakkaskeleillä.
Näillä olen pärjännyt, jotkut suositteleen öljynvaihtoa ennen seisotusta, mutta toisaalta toiset suosittelee heti jälkeen. Varovainen kai vaihtaa sekä että, mutta mielestäni se on öljyn haaskausta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab seisontaan talven yli
Lisätään vielä listaan kosteudenpoistaja auton sisälle, ihan vaan varmuuden vuoksi. Löytyy vaikka Biltemasta, eikä maksa kauheita:
http://biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen-j ... aja-36373/
Jos ilmassa on kosteutta, kertyy säiliöön suolavettä, jota kannattaa kaadella pois aika-ajoin, jos auton luokse pääsee.
http://biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen-j ... aja-36373/
Jos ilmassa on kosteutta, kertyy säiliöön suolavettä, jota kannattaa kaadella pois aika-ajoin, jos auton luokse pääsee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab seisontaan talven yli
- ulkokatossäilytyksessä ainakin kesäaikaan mä oon pitäny sellaisesta jämäkämmästä ikkunaverkosta kierrettyä rullaa ikkunoiden välissä puristettuna sen verran, jotta pysyvät paikoillaan. ilma vaihtuu hieman ja itikat ei pääsee sisään. ajellu pienen lenkin muistaessani 3--4 kk välein,ettei kytkin/ jarrut jne pahemmin jämähdä.
- talveksi pannu hiekkaa kekoon vähän maisemaa korkeammalle pyörien kohdalla, etteivät jäädy kiinni, jos tulee käyttötarvista tarvella. kokemusta siitäkin kun jääty niin kiinni, jotta sai suolan kanssa 1 vrk sulatella
- lämmittäny sisälämppärillä parin kuukauden välein oikein kunnolla ja pannu akkulaturin avulla pelkän puhaltimen samanaikaisesti pyörimään, jotta ilma vaihtuu= kuivaa..
- talveksi pannu hiekkaa kekoon vähän maisemaa korkeammalle pyörien kohdalla, etteivät jäädy kiinni, jos tulee käyttötarvista tarvella. kokemusta siitäkin kun jääty niin kiinni, jotta sai suolan kanssa 1 vrk sulatella
- lämmittäny sisälämppärillä parin kuukauden välein oikein kunnolla ja pannu akkulaturin avulla pelkän puhaltimen samanaikaisesti pyörimään, jotta ilma vaihtuu= kuivaa..
Viimeksi muokannut stara, Pe Elo 15, 2014 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Saab seisontaan talven yli
Nämä on kyllä makuasioita, mutta itse olen aina tankannut talliin ajoreissulla tankit täyteen kaikista seisontaan jäävistä syksyllä. Samalla tankkauksella sekaan stabilointiaine, eikä ole kyllä ollut käynnistys ongelmia keväällä.
Väittäävät, että tyhjäksi jätettyyn tankkiin kondensoituu vettä seinämille ja tästä alkaa ruostuminen. Minkä kyllä uskon, kun menin yhtä mopoa 3vuotta seisottamaan tyhjällä tankilla.
Femmassa ei tätä ongelmaa tosin ole kun on muovia kaikki paikat
Väittäävät, että tyhjäksi jätettyyn tankkiin kondensoituu vettä seinämille ja tästä alkaa ruostuminen. Minkä kyllä uskon, kun menin yhtä mopoa 3vuotta seisottamaan tyhjällä tankilla.
Femmassa ei tätä ongelmaa tosin ole kun on muovia kaikki paikat
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab seisontaan talven yli
Tankki täyteen ja stabilointiaine tankkiin, auto kuivaan tilaan ja kaksi kosteudenpoistajaa sisälle. Akku ja kumimatot pois, takapenkin selkänoja raolleen niin takakonttin kosteus tulee pois. Maalipinnan suojaksi auton päälle jotain, tämä sen takia koska tila missä pidän harrastekulkineet niin sinne pääsee linnut.
Näin on menty vuosikaudet ja tullaan jatkossakin menemään.
Näin on menty vuosikaudet ja tullaan jatkossakin menemään.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Saab seisontaan talven yli
Tämä on tuttu peruste tankin täyttämiselle, ja on varmasti tietyissä olosuhteissa ihan totta. Itselläni kun seisoo autot kuitenkin täysin kuivassa tasalämpöisessä ja tiiviissä rakennuksessa sisällä, niin en usko kovin paljoa kosteutta tiivistyvän tankkiin.Saabinsti kirjoitti:Nämä on kyllä makuasioita, mutta itse olen aina tankannut talliin ajoreissulla tankit täyteen kaikista seisontaan jäävistä syksyllä. Samalla tankkauksella sekaan stabilointiaine, eikä ole kyllä ollut käynnistys ongelmia keväällä.
Väittäävät, että tyhjäksi jätettyyn tankkiin kondensoituu vettä seinämille ja tästä alkaa ruostuminen. Minkä kyllä uskon, kun menin yhtä mopoa 3vuotta seisottamaan tyhjällä tankilla.
Femmassa ei tätä ongelmaa tosin ole kun on muovia kaikki paikat
Perustelut tankin pitämiselle tyhjänä ovat itsellä taas sellaiset, että en halua säilöä paloturvallisuussyistä lähes 200 litraa bensaa (3 autoa) rakennuksen sisällä. Varsinkin kun autot seisoo siellä pitkiäkin aikoja valvomatta, ja pa-järjestelmään voi seisonnan aikana tulla vuoto. Kerran oli mystisesti mennyt moottoripyörän tankki talven aikana aivan kuivaksi.
Sitä rupesi entistäkin varovaisemmaksi, kun naapurihalli paloi toukokuussa maan tasalle...
Ja olisihan siinä aika paljon rahaakin kiinni tankeissa seisomassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab seisontaan talven yli
ei ole enää kovinkaan paljon jauhettu tuosta vesijutskasta, koska bensassa on nyt aina viinaa ja vesi siihen liukenee, eli ymmärtääkseni ei voi enää vesiklöntti jäätyä minnekään ( jos ei tankkia ihan tyhjänä pidä). ja ei varmaan ruostutakaan silleen kuin erkautunut vesi (lienee vesi/ alkoseos painavampaa kuin bensa ja lilluu pohjalla hapettomassa tai sekoittuu bensaan viinan kera . Ja kuten edellä sanottiin niin muovia on saabin pöntöt ja linjat pääsääntöisesti. suodatin lienee ainoa peltiosa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Saab seisontaan talven yli
Tuosta koneen käyttämisestä talven mittaan on monta koulukuntaa. Itse kuulun siihen joka ei niin tee. Syy on että käynnistyksen yhteydessä öljyyn sekoittunut polttoaine vaatii pitkän käyntiajan lämpimillä öljyillä ennen kuin se on huohotettu sieltä pois. Ennen säilytystä käyn vähintään tunnin lenkin että olisi mahdollisimman puhtaaksi huohotetut öljyt ja seuraava käynnistys vasta keväällä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Saab seisontaan talven yli
mahtaako pieni bensamäärä öljyyn liuetessaan juurikaan öljyn voiteluominaisuuksia muuttaa ? vai onko jotain muitakin haittoja nähtävissä sen suhteen ? vaa'an toisessa puntarissa on mm: ruostuuko pyörän ym laakerit, kuivuuko ilmastoinnin stefat, jämähtääkö kytkin kiinni pysyvästi, jarrupalojen kohdille ainakin kunnon ryyteet syntyy kolkuttamaan, jos ulkona seisoo.
iso ero on ulkona/ sisällä seisotuksessa.
iso ero on ulkona/ sisällä seisotuksessa.
Viimeksi muokannut stara, La Elo 16, 2014 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Saab seisontaan talven yli
No en tiedä, mutta minua on peloteltu että siellä syntyy yhtä ja toistakin happoa ja haitallista tavaraa kun se siellä muhii talven aikana. Moottoripyörähommissahan monet vaihtaa vielä öljytkin sekä ennen seisontaa että taas uudestaan ennen käyttöönottoa. Toki jos sillä on mahdollista käydä lenkki ajamassa eli vakuutukset on voimassa niin siinähän ne huohottuu ja saa herkitellä jarrut jne. Jotkut taas tykkää että venttiilin jouset ei tykkää jos ei välillä pyöräytä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Saab seisontaan talven yli
Juurikin tuo yleisen jumituksen välttäminen on suurin syy miksi konetta pyrin talven aikana vähän käyttämään. Samalla vaihtuu pa-järjestelmässäkin aineet. Muutama jarrun polkaisu, vaihteiston roplaus ja jos mahdollista auton liikuttaminen tekee jarruille, jousitukselle, renkaille ja voimansiirrolle saman. Yhden talven aikana ei nyt suuria vahinkoja pääse syntymään, mutta mulla seisoo '65 kupla ja Oldsi aina 1,5 vuotta, koska käytän niitä vuorokesinä. '73 kuplalle tulee talvella täyteen 10 vuotta pois käytöstä, tosin se on hiljalleen menossa purkuun ja siitä sitten uudelleen kasaukseen osa osalta, että sinänsä ihan sama jos paikat jumii
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab seisontaan talven yli
Hitto - tästähän sai monta hyvää vinkkiä! Kiitos!
Itse teen yllä luetun perusteella niin että,
- auto pukeille
- kumimatot pois
- kosteudensyöjä sisään
- tankissa se mitä siellä on, koska auto on jo pois rekisteristä
- Ylläpitolaturi akkuu kiinni
Itse teen yllä luetun perusteella niin että,
- auto pukeille
- kumimatot pois
- kosteudensyöjä sisään
- tankissa se mitä siellä on, koska auto on jo pois rekisteristä
- Ylläpitolaturi akkuu kiinni
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Saab seisontaan talven yli
Mistähän saisi tai mikä olisi hyvä pressu/suoja näin ison auton ylle?
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Saab seisontaan talven yli
Ylläpitolaturista sen verran että jostain syystä paljon on mennyt moottoripyörissä akkuja pilalle talven aikana kytkettynä, ihan Ctek tai halpislatureillakin. Ihmisten tekemiä vehkeitä kun ovat. Jos on mahdollista niin käyttäisin sitä ylläpitolaturia kiinni silloin tällöin, ei se montaa kertaa talvessa tarvitse.
Ja polttoaineen säilyminen on aivan surkeaa nykysekoituksilla. Ehdottomasti laittaisin säilöntäaineet bensan joukkoon, ei maksa montaa euroa per talvi. Ehkä vielä tärkeämpi se on kaasarivehkeille, kun kaasuttimeen jäänyt polttoaine on aika mielenkiintoista mönjää talven jälkeen. Toki pitää sen verran käyttää moottoria että aine pääsee kaasarille asti. Toinen vaihtoehto on tyhjätä kaasari ennen säilytystä.
Ja polttoaineen säilyminen on aivan surkeaa nykysekoituksilla. Ehdottomasti laittaisin säilöntäaineet bensan joukkoon, ei maksa montaa euroa per talvi. Ehkä vielä tärkeämpi se on kaasarivehkeille, kun kaasuttimeen jäänyt polttoaine on aika mielenkiintoista mönjää talven jälkeen. Toki pitää sen verran käyttää moottoria että aine pääsee kaasarille asti. Toinen vaihtoehto on tyhjätä kaasari ennen säilytystä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.