Kaikkea sitä näkee (ja kokee...)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Kaikkea sitä näkee (ja kokee...)

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Eilen illalla täytyi oikein silmiä hieraista, että voiko tämä olla totta.
Olin tulossa mökiltä Mikkelin suunnalta takaisin pääkaupunkiseudulle. Hiukan ennen Lahtea, yhtenäisen jonon kärjessä, joku i******i ajoi ohi liittymän n. 50 m ja päätti peruttaa sille.
Tilanne oli sanalla sanoen karmea: liikennettä kumpaankin suuntaan koko ajan, väistämistilaa ei ollut tien remontin takia, keli oli mitä oli, jne...
Ohitettuani tämän järjen jättiläisen tuli vastaan pari täysperävaunurekkaa. Kyllä varmaan sieltäkin kopista katseltiin (ja paineltiin jarrua, ehkä myös kiroiltiin :twisted: ) ihmeissään tätä showta.
Ja matkaa seuraavaan liittymään oli ehkä 5 km. Eli on oma ja muiden henki halpaa 8O
Toivottavasti tapauksesta selvittiin pelkällä kiroilulla :?:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo kyllä noita näkee. Ei voi kuin ihmetellä
Ja vaikka kuinka ihmettelee ei silti voi ymmärtää :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Ihme hörhöjä....... Ikävä kyllä suomessa(kin) on tällaisia kuskeja.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse olin kerran ajaa kiihdytyskaistalla aika tuoreen 9-3:sen perseeseen, kun katselin sivuikkunasta ja peilistä sopivaa rakoa puikata valtavirran sekaan. En siinä sitten tarkemmin seurannut edessä ajavaa Saabia, kun oletin hänen tekevän samoin kuin minä. Väärä oletus ja tein semmoisen harakiriväistön, että ihme ettei tullut kolaria. Sillä edellä ajava Saab tai sitä ajanut vanhus oli melkein tulla syliin. Tämä mukava vanhus oli pysäyttänyt autonsa kiihdytyskaistalle, ilmeisesti odotti sopivaa väliä. Huomasin edellä ajavan pysähtyneen vasta 2-3 autonmitan päässä ja tein täyskäännöksen vasempaan, melkein 1-2 sekuntia sitten vierellä ajaneen Volvon kylkeen ja suoraan yhden kaistan (siis siitä Volvon edestä) vasemmanpuolimmaiselle kaistalle eikä sen puoleinen kaidekaan ollut enää kaukana. Sydän meinas tulla rinnasta läpi ja ajoin vähän matkan päähän aura-autojen kääntöliittymään ryhdistäytymään. Piti autosta nousta ulos haukkaan raitista ilmaa, kun rupes heikottaan ja oksettaan koko homma. Siinä sitten näin tämä edellä ajaneen Saabin kuljettajan, kun se körötteli ohi katseli kummissaan. Mieli teki alkaa kivittään, kortti pois. Tämä sattui Rovaniemellä nelostiellä Arktikumin ja Saarenkylän Citymarketin välillä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Omia sattumuksia.

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Asikkala - Lahti, su-iltapv:llä. Tiellä on suurimmaksi osaksi 80 km/h:n rajoitus sekä uutuutena "sopivasti" sijoitetut valvontakamerat - oma vauhti oli cruisella 81 km/h, edelläajavat pysyivät sopivan & muuttumattoman välimatkan edessä. No, perässä nuohosi pitkään joku V70 -volvofarmari, suoralla kaahasi ohi ja leikkasi suoraan eteen - iso kasa loskaa lasille = näkyvyys nollaan parin sekunnin ajaksi (tööttiäkin tuli painettua). Sitten tämä sankari ajoi edessä valehtelematta n. 3 min ajan ja kääntyi sitten huoltoasemalle.. :roll: Siis ihan oikeasti, eikö järjellä ole enää mitään käyttöä liukkaalla talvitiellä, kun samana vk:nloppuna kuoli 7 kerralla? Haloo?

Tuli mieleen, että joskus vielä kehitän pienen webcamin jonka voin kiinnittää vaikka peruutuspeiliin, käyttönapin ratin lähistölle. Sitten otan video/digikuvaa näistä "sankareista" ja panen nettiin. Tuhraamatta niitä rekisterikilpiä, julkisilla paikoilla kun ovat. Se ajatus lämmitti minua jonkin matkaa, kunnes saavuin Lahden moottoritielle ja selviytymistaistelu alkoi. Luojalle kiitos cruisesta.

On tullut itsekin mokattua. Kesällä -97 olin kesätöissä Europcarilla ja ensimmäisen työvk:n päätteeksi oli viemässä suht. uutta Mondeota Herttoniemeen. Itä-Helsinki oli tuolloin täysin tuntematon, niinpä tuli harhailtua ja ajoittain kovillakin nopeuksilla. Sitten olin nousemassa ramppia ylös, katsoin samalla karttaa ja.. edelläolevan perä lähestyi tod. kovaa vauhtia. Täysi paniikkijarrutus (1. ja tähän mennessä ainoa kerta), renkaat savusivat ja ulvoivat täysillä. Olisikohan metri jäänyt väliä - silloin pelästyi. Se palaneen kumin haju leijaili autossa jonkin aikaa. Joskus tullut mieleen, että mitähän edelläolevan kuskin mielessä mahtoi liikkua, jos silloin sattui peruutuspeiliin katsomaan.. :oops:
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Vetäisin tuossa viime perjantaina lenkin Helsinki-N:järvi-Mäntsälä-Lahti-Kouvola-Valkeala-Vekaranjärvi-Kouvola-Koskenkylä-Kerava-Nurmijärvi. Alla oli testissä uusi A6 3.0 TDI.

Piti korkata pullo kotiin päästyä:) Kyllä hirvitti porukan touhu ! Esim. Lahden motarilla mulla vakkari päällä 115km/h ja nuori mimmi Unolla ohi !! Ihan jees mutta vasen kaista oli ihan pöperössä. Mm. Transporterin perässä kun ajoin niin kaverilla haki koko ajan puolelta toiselle. Kausalan jälkeen "tuning" Mazda ohi heittämällä ja Audi ilman luistonestoa heitti tyhjää 100:sta. Enkä edes polkenut. No, kaverit varmaan osasivat ajaa, minä en. Tämä Loimaan tapaus ei tuon perjantain jälkeen ihmetytä yhtään.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Saabikas kirjoitti:Kausalan jälkeen "tuning" Mazda ohi heittämällä ja Audi ilman luistonestoa heitti tyhjää 100:sta.
Mitä tuo tarkoittaa? 8O

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

Tätä samaa olen minäkin ihmetelllyt. Ei todellakaan ole ihme, että onnettomuuksia sattuu - liukas keli ei näytä vaikuttavan ajonopeuksiin mitenkään kaikilla kuskeilla.

Moottoriteillä välillä meno näyttää juuri Saabikkaan kuvailemalta eli äärimmäisen typerältä ja vastuuttomalta - vanhat romut (tai uudemmatkin) ajelevat ohi auraten ajouraa läpi loskavallien.

Tätähän on nyt lehdistössäkin jauhettu - syystäkin!
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

peinu kirjoitti:
Saabikas kirjoitti:Kausalan jälkeen "tuning" Mazda ohi heittämällä ja Audi ilman luistonestoa heitti tyhjää 100:sta.
Mitä tuo tarkoittaa? 8O
Tarkoittaa sitä, että jos lähemmäs 2 tonnia painava nelari-dieseli sutii joka pyörällä ilman kick-downia niin voisi olettaa olevan liukasta. Ja renkailla oli jopa ajettu 2500km.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Saabikas kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Saabikas kirjoitti:Kausalan jälkeen "tuning" Mazda ohi heittämällä ja Audi ilman luistonestoa heitti tyhjää 100:sta.
Mitä tuo tarkoittaa? 8O
Tarkoittaa sitä, että jos lähemmäs 2 tonnia painava nelari-dieseli sutii joka pyörällä ilman kick-downia niin voisi olettaa olevan liukasta. Ja renkailla oli jopa ajettu 2500km.
Eikö Audin 3.0 TDi ole kutos koneella?
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Niin ? Eikö siinä lue, että sutii joka pyörällä ? Nelari= neliveto ? Mitä kohtaa sä et ymmärrä ? Mä voin lähettää sulle prosarit jos on jotain kysyttävää.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Saabikas kirjoitti:Niin ? Eikö siinä lue, että sutii joka pyörällä ? Nelari= neliveto ? Mitä kohtaa sä et ymmärrä ? Mä voin lähettää sulle prosarit jos on jotain kysyttävää.
Ups, no niin taitaakin lukea, en sisäistänyt ihan kokonaan...

Ei tarvi suuttua!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

8)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jokunen vuosi sitten oli tarkoituksena ottaa tursta-kehä I:n rampin mutka ns. "raiteilla". Tilanne sai oudon käänteen kun muutama kymmen metriä ennen mutkaa auto tulee pakilla vastaan mutkan takaa. Ko. rampissa on juuri ennen kehä I:lle tuloa ysikymppinen mutka ja näkyvyys sen taakse on onneton johtuen kasvillisuudesta.

Jok tap tämä valopää oli ilmeisesti matkalla länteen, mutta olikin kääntynyt vahingossa itään. Ilmeisesti kuski koki liaan haastava ajaa 100m seuraavaan ramppiin...
#1730
500whp.net member
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Muutama vuosi sitten jouduin ajamaan aika paljon ykkös- ja kakkostietä pääosin iltapäivällä ja illalla. Samoihin aikoihin sattui itänaapurin hieman karummista infrastruktuuriolosuhteista tulleita autoilijoita liikkumaan ko. tieosuuksilla vähintäänkin riittävästi. Heidät tunnisti jo kolmen kilometrin päästä niin talvella kuin kesälläkin; ei valoja tai kaukovalot koko ajan päällä, ohitukset olivat kuin islantilaisesta elokuvasta, uudehkot autot kuin perunasäkillä hakattuja, kun lähempää katsoi... suoritukset muutenkin negatiivisella asteikolla eri kymmenluvulla kuin suomalaisilla. Ja sekoilu oli asenteellista, ei tyhmyydestä johtuvaa kuten meikäläisillä.

Vaan tulipa tuossa kolmos-moottoritiellä yhden kerran taksi (valkoinen VW Transporter) peruuttamalla vastaan, oli mennyt pari sataa metriä olhi liittymästä...

Suomalainen autoilija on on niin "pönttö", että ei se usko tiellä olevan luikasta niin kauan kuin suolaa on kylvetty iloksemme. Vasta sitten kun on puoli metriä lunta tai peilijäätikkö, niin sitten alkaa järjen valo himmeästi hehkua.

Muutenkin tuo yleinen liikennekäyttäytyminen ja tiehallinnon asenne talviolosuhteisiin ihmetyttää; ensinnäkin tienpitäjä kylvää suolaa tielle ennen lumisadetta jotta kaikki lumi saataisiin aurattua pois... mutta eipä sitä tietä auratakaan vaan odotetaan että lumet sulaa vesisateessa pois. Eipä se yleensä kaikki sula vaan komiat polanteet jää sinne reunalle ja keskelle, joista on sitten seuraavan lumisateen aikana helppo sinkoilla sinne vastaantulevien kaistalle.
Ennen meneillään olevaa "pakkaskautta" oli melkein kaksi viikkoa aikaa poistaa polanteita tieltä, mutta eipä näkynyt ensimmäistäkään tiehöylää liikkeellä, ne on ilmeisesti kaikki myyty alihintaan ulkomaille...
Toiseksi; miksi ihmeessä ajetaan niitä samoja uria peräkanaa, vaikka siellä urien ulkopuolella on paremmat olosuhteet?? Onko muissa autoissa kuin saapissa niin huonot ajo-ominaisuudet, että sinne ei voi siirtyä?? Vai eikö ihmiset uskalla ajaa siellä?? Voi että mä olen kauhian hämmästynyt...

Tätä riittäisi vaikka kuinka pitkästi, mutta olkoon....

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
http://www.tieh.fi
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin