Saab oli seisonnassa puolisen vuotta, eilen otin taas ajoon ja huomasin että nopeuden noustessa alkaa melkoinen vapina ja tärinä. Käytännössä 60 km/h nopeudessa alkaa olla häiritsevää ja satasen nopeudessa on kuin istuisi jonkinlaisessa hieromalaitteessa.
Mitään tärinää ei ollut silloin kun jätin auton seisontaan, pyörän pultit on kireällä joten en keksi muuta kuin että renkaat on menettäneet muotonsa. Renkaina on 225/45 17" nastat ja ne on kuutisen vuotta vanhat.
Saako noista enää toimivia (=pyöreitä) rinkuloita vai haenko suosiolla uudet? Pintaa ja nastoja on vielä kohtalaisesti jäljellä, joten mielellään ajelisin vielä yhden talven näillä.
Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
Kyllä ne voi vielä HYVÄLLÄ säkää pyöristyä kun ajaa vaan pikkusen aikaa.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
Paljonko oli rengaspaineet seisontaan laitettaessa?
Ite olen laittanut n. 3,5bar jos on joku verme ollut talven seisonnassa ja keväällä ajoon ottaessa normipaineet ja hyvin on pitäneet muotonsa.
Ite olen laittanut n. 3,5bar jos on joku verme ollut talven seisonnassa ja keväällä ajoon ottaessa normipaineet ja hyvin on pitäneet muotonsa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
Itse kun lähdin lähemmäs vuoden paikallaan seissyttä satkua viemään säilytykseen Uudeltamaalta E-Pohjanmaalle, niin ensin tuntui ettei uskalla yhdeksääkymppiä ylittää, mutta ennen Tamperetta pystyi jo ajamaan sujuvasti reilua sataakahtakymppiä, eikä Vaasantiellä enää tuntunut suurempia tärinöitä. Tämä siis kymmenvuotiailla nastarenkailla elokuussa 30-asteisena päivänä, eli kulmat saattoivat sulaa pois moottoritiellä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
2,8 bar oli paineet kun jätin seisontaan. Sieltä on jonkin verran saattanut vuotaa pihalle, en ole vielä paineita tarkastanut. Itse asiassa taidan tyhjätä renkaat kokonaan ja täyttää ylipaineella ja siitä normi ajopaineisiin.jefreitteri kirjoitti:Paljonko oli rengaspaineet seisontaan laitettaessa?
No tämä kuulostaa siltä että toivoa voisi olla. Kun nyt saisi edes suuremmat tärinät pois. Satasen vauhdissa jos puristaa yhtään rattia niin alkaa kuski heilua mukana.Rattivaihde kirjoitti:Itse kun lähdin lähemmäs vuoden paikallaan seissyttä satkua viemään säilytykseen Uudeltamaalta E-Pohjanmaalle, niin ensin tuntui ettei uskalla yhdeksääkymppiä ylittää, mutta ennen Tamperetta pystyi jo ajamaan sujuvasti reilua sataakahtakymppiä, eikä Vaasantiellä enää tuntunut suurempia tärinöitä. Tämä siis kymmenvuotiailla nastarenkailla elokuussa 30-asteisena päivänä, eli kulmat saattoivat sulaa pois moottoritiellä.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Renkaat kantikkaat seisonnan jälkeen
mitäs jos laskee paineet ns vannetasolle ja hieroo renkaat siwassa käydessä lerjuiksi ja sitten äkkiä paineet päälle ja motarille kokeileen tuliko pyöreät
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,