Liikenneympyrässä ajo
Liikenneympyrässä ajo
Sori! Pakko avautua asiasta tänne, kun ei muutakaan uhria nyt ole!
Jos saisin euron joka kerta, kun Hyvinkään siltakadun liikenneympyrässä joku meinaa tulla päin, niin ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töitä. Ajelisi vaan ympyrää päivät pitkät.
Äsken juuri olisi taas pelti kolissut, (eikä muuten ole eka kerta) jos en olisi pysähtynyt keskelle ympyrää antamaan tietä. Olisi pitänyt piruuttaan kokeilla kumpi voittaa; Saab 900 vai tohota carina.
Noniin asiaan, siis kyseisessä ympyrässä tuntuu olevan ihan omat liikennesäännöt. Käsittääkseni vilkkua näytetään oikealle silloin kun poistutaan ympyrästä, ei vasemmalle silloin kun jatketaan ajamista. Jälkimmäinen tapa näkyy kuitenkin olevan yleinen menettely täällä takajunttilassa, missä ei kai ennen ole ympyröitä nähtykään kuin kuvissa.
Jos saisin euron joka kerta, kun Hyvinkään siltakadun liikenneympyrässä joku meinaa tulla päin, niin ei tarvitsisi tehdä enää päivääkään töitä. Ajelisi vaan ympyrää päivät pitkät.
Äsken juuri olisi taas pelti kolissut, (eikä muuten ole eka kerta) jos en olisi pysähtynyt keskelle ympyrää antamaan tietä. Olisi pitänyt piruuttaan kokeilla kumpi voittaa; Saab 900 vai tohota carina.
Noniin asiaan, siis kyseisessä ympyrässä tuntuu olevan ihan omat liikennesäännöt. Käsittääkseni vilkkua näytetään oikealle silloin kun poistutaan ympyrästä, ei vasemmalle silloin kun jatketaan ajamista. Jälkimmäinen tapa näkyy kuitenkin olevan yleinen menettely täällä takajunttilassa, missä ei kai ennen ole ympyröitä nähtykään kuin kuvissa.
Tuo tosiaan aiheuttaa hämmennystä. Täällä Pietarsaaressa on ympyrä tuossa keskellä kaupunkia Koulupuiston vieressä ja siinä olen huomannu sen, että ajaessani ympyrään seuraavasta liittymästä tuleva ajaa eteen kolmiosta huolimatta. Muutenkin tässä kylässä tuntuu olevan ihan eri maasta liikennesäännöt ja selkeiden "valtaväylien" puuttuminen käy minun hermolle.
Yksi jännä ympyrä on Oulun motarin eteläpäässä, 4-tie/8-tie/Kempleen tie/motari. Siinä ku on kaksi kaistaa.
Yksi jännä ympyrä on Oulun motarin eteläpäässä, 4-tie/8-tie/Kempleen tie/motari. Siinä ku on kaksi kaistaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo vaikeuksia tuntuu olevan monella joiden autokouluaikoina ei ollut vielä näitä "kiertoliittymiä" Tarkkana pitää olla.
Moni ei osaa käyttää vilkkua oikein poistuttaessa, mutta vaarallisempaa on kun ympyrään tulijat ei väistä sisällä ajavia..
Mutta mitäs me valitetaan, tässä ympyrässä ajaminen se vasta vaikeaa oliskin: (minä en ainakaan osaisi)
http://www.armin-grewe.com/holiday/wilt ... dabout.htm
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
(vanha juttu, mutta sopi niin hyvin aiheeseen)
Moni ei osaa käyttää vilkkua oikein poistuttaessa, mutta vaarallisempaa on kun ympyrään tulijat ei väistä sisällä ajavia..
Mutta mitäs me valitetaan, tässä ympyrässä ajaminen se vasta vaikeaa oliskin: (minä en ainakaan osaisi)
http://www.armin-grewe.com/holiday/wilt ... dabout.htm
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
(vanha juttu, mutta sopi niin hyvin aiheeseen)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ei juma. Melkoinen hässäkkä toi Macig mitä lie.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kiertoliittymät ovat uusi ja ihmeellinen asia; Yhdesti tuli jopa hämeenkyrössä siinä esson liittymässä saksalainen turistibussi väärään suuntaan vastaan.... kiirutta piteli ittekullakin.
Englannissa on ainakin Farnboroughissa noita kiertoliittymiä enemmän kuin suoraa tietä... ja tyypit ajaa semmosta kyytiä niistä läpi, että härmän poikaa kyytissä ihan vasiten hirvittää...
Tuohon Swindonin hässäkkään kun heittää 10 senttiä lunta päälle niin onpa porukka ihmeissään
Englannissa on ainakin Farnboroughissa noita kiertoliittymiä enemmän kuin suoraa tietä... ja tyypit ajaa semmosta kyytiä niistä läpi, että härmän poikaa kyytissä ihan vasiten hirvittää...
Tuohon Swindonin hässäkkään kun heittää 10 senttiä lunta päälle niin onpa porukka ihmeissään
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Aivan.Mikkoz kirjoitti:Monta kertaa päivässä saa kirota näitä kusipäitä jotka ei osaa näyttää vilkkua kun ovat poistumassa ympyrästä.
Ärsyttävimpiä ovat tilanteet, joissa odotat ympyrässä kiertävää, joka poistuu omaan tulosuuntaasi ilman vilkkua. Monesti nämä ovat tilanteita, joissa et joutuisi pysähtymään, jos tuo kiertolainen näyttäisi vilkkua. Toinen on sitten nämä jotka näyttävät yleensäkkin risteyksessä vilkkua vasta rattia kääntäessään. Varsinkin näin talvella ei viitsisi tuupata kenenkään eteen sutimaan tuohon lumisohjoon ja tulee odotettua hieman pidempiäkin välejä...silloin tulee näitä omaan tulosuuntaan kääntyjiä, jotka kyllä itse tietävät minne ovat menossa.
Näitä kahden kaistan ympyröitä on mm. Tuusulantiellä Hyrylässä kaksikin kipaletta. Sisäänmennessähän niissä on varsin selkeät kaistajaot, kunhan vaan huomaa milloin kaistat erkanevat hetkellisesti ja haarautuvat uudestaan....vieraassa ympäristössä on aina pirullista ajaa vaikka olisi kuinka valtakunnalliset liikennesäännöt
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
täälläpäin ei vilkkua näytä edes poliisit! (näitäkin on sattunut monta kertaa) Tänäänkin se akka joka meinasi tulla päin luuli varmaan että käännyn pois siitä liittymästä mistä hän oli tulossa, kun en osoittanut vasemmalla vilkulla jatkavani ympyrässä (ei kuulu minun tapoihini vaikka muut sitä selvästi täällä päin harrastavatkin). Enkä myöskään näyttänyt oikeata vilkkua. (en tietenkään kun olin jatkamassa seuraavaan liittymään) Alkaa olla sellanen fiilis ton ympyrän kanssa, että kohta en jaksa enää väistellä. Katsotaan sitten vaikka virkavallan kanssa, että kuka oli oikeassa.Mikkoz kirjoitti:Monta kertaa päivässä saa kirota näitä kusipäitä jotka ei osaa näyttää vilkkua kun ovat poistumassa ympyrästä.
Joo, on se :een kumma että poliisit ehtii kyttäämään tyhjällä tiellä ylinopeutta ajavia, mutta kiertoliittymäkäyttäytymistä ei ehditä opettaa taloudellisella sanktiolla kehoittaen.
Vaan onhan se valtion tilipussin kannalta tuottoisampaa kytätä siinä kiertoliittymän jälkeen tutkan kanssa, kun porukka on totaalisen kyrpiintynyt väärin ajavien toilailuista ja pikkusen höyryn päästämiseksi polkaistaan...
Vaan onhan se valtion tilipussin kannalta tuottoisampaa kytätä siinä kiertoliittymän jälkeen tutkan kanssa, kun porukka on totaalisen kyrpiintynyt väärin ajavien toilailuista ja pikkusen höyryn päästämiseksi polkaistaan...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Hmm... toi ympyrässä ajo on tosiaan niin vaikeaa...vaasaan tais tulla eka vuos pari sitten, eikä vieläkään mitään uutta... parhaillaan nähny kaks vectraa ajamassa rinnakkain kuin eivät toisiaan nähneet. Nyt ne on sitten tehneet paikallisen prisman eteen todella pienen ympyrän (keskustan halkaisija varmaan noin 4-5m)... oottelen vaan että koska siinä alkaa kolisemaan (heti toisena päivänä sen avaamisesta oli lehdessä kuva jossa mersu ajoi sitä väärään suuntaan)
Lisäksi voisin avautua hieman tuosta kolmion merkityksestä, kun eivät kaikki sitäkään tunnu tajuavan... tuossa vieressä risteys jossa etuajo-oikeus muuttunut 4vuotta sitten...se on harva se päivä kun siinä kolisee, parhaillaan ollut kolme kolaria kuuden päivän sisällä....nyt viimesimpänä taksi ("ammattikuljettaja" )
On se vaan niin vaikeaa ajaa ja ymmärtää samalla noita alkeellisimpiakin liikennesääntöjä!!!
Lisäksi voisin avautua hieman tuosta kolmion merkityksestä, kun eivät kaikki sitäkään tunnu tajuavan... tuossa vieressä risteys jossa etuajo-oikeus muuttunut 4vuotta sitten...se on harva se päivä kun siinä kolisee, parhaillaan ollut kolme kolaria kuuden päivän sisällä....nyt viimesimpänä taksi ("ammattikuljettaja" )
On se vaan niin vaikeaa ajaa ja ymmärtää samalla noita alkeellisimpiakin liikennesääntöjä!!!
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Tullu itelläkin toi stoori vastaan, taitaa olla aika legendaa
On ne tääl yhen auton kyllä jo katolle kerenneet ympyrässä ajamaan sitä en sitten muista oliko kuski kännissä
On ne tääl yhen auton kyllä jo katolle kerenneet ympyrässä ajamaan sitä en sitten muista oliko kuski kännissä
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Eipä tuolla paikkakunnalla ja kiertoliittymien esiintymistiheydelläkään valitettavasti tunnu olevan juuri merkitystä!
Viimeksi sai Saabin äänitorvi kunnolla harjoitusta, kun Helsingin Itä-Pasilassa jakeluauto meinasi pukata väkisin kylkeen, kun jatkoin ympyrässä ajoa enkä siis näyttänyt vilkkua (vielä) oikealle! Ja siis lopulta minä jarrutin ja päätin säästää pellit ehjinä.
Se että hermostuin tilanteesta sen verran, että annoin torven soida oikein kunnolla, johtui siitä, että ainakin minusta näytti että kaveri ajoi noin täysin tahallaan ja "isomman oikeudella".
Eli pahimmillaan tällaista käytöstä tapahtuu täysin tahallaan. Sama juttu kuin taksikuskit, joista suurin osa on oikeasti ammattimiehiä, mutta joukkoon eksyy aina valitettavasti koko ammattikunnan maineen pilaajia: ennätys on kyyti, jolla tulin Etelä-Satamasta Pohjois-Helsinkiin ilman että kuskin mielestä oli yhtään kertaa sillä matkalla tarpeen koskea suuntavilkkuun!
Ei siis millään pahalla takseja kohtaan eli en halua yleistää! Mutta jos edes kaikki ne, jotka tietävät ja osaavat, käyttäisivät vilkkua kiertoliittymissä ja muuallakin sen mukaan, kokonaistilanne paranisi jo oleellisesti!
Viimeksi sai Saabin äänitorvi kunnolla harjoitusta, kun Helsingin Itä-Pasilassa jakeluauto meinasi pukata väkisin kylkeen, kun jatkoin ympyrässä ajoa enkä siis näyttänyt vilkkua (vielä) oikealle! Ja siis lopulta minä jarrutin ja päätin säästää pellit ehjinä.
Se että hermostuin tilanteesta sen verran, että annoin torven soida oikein kunnolla, johtui siitä, että ainakin minusta näytti että kaveri ajoi noin täysin tahallaan ja "isomman oikeudella".
Eli pahimmillaan tällaista käytöstä tapahtuu täysin tahallaan. Sama juttu kuin taksikuskit, joista suurin osa on oikeasti ammattimiehiä, mutta joukkoon eksyy aina valitettavasti koko ammattikunnan maineen pilaajia: ennätys on kyyti, jolla tulin Etelä-Satamasta Pohjois-Helsinkiin ilman että kuskin mielestä oli yhtään kertaa sillä matkalla tarpeen koskea suuntavilkkuun!
Ei siis millään pahalla takseja kohtaan eli en halua yleistää! Mutta jos edes kaikki ne, jotka tietävät ja osaavat, käyttäisivät vilkkua kiertoliittymissä ja muuallakin sen mukaan, kokonaistilanne paranisi jo oleellisesti!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Torniossa on myös kaksikaistainen liikenneympyrä moottoritien päässä ja monesti on saanut tinkiä oikeuksistaan jotta pelti on pysynyt suorana
Täälä oulun seudulla on kyllä kans yks liikenneympyröiden luvattu maa tuo tie lentokentälle oulunsalossa. Onko niitä nyt neljä rinkulaa ihan peräkkäin. Jotenkin tuntuu että vähempiki olis riittänyt mutta kaipa joku viisaampi on sen ajatellut loppuun asti
Täälä oulun seudulla on kyllä kans yks liikenneympyröiden luvattu maa tuo tie lentokentälle oulunsalossa. Onko niitä nyt neljä rinkulaa ihan peräkkäin. Jotenkin tuntuu että vähempiki olis riittänyt mutta kaipa joku viisaampi on sen ajatellut loppuun asti
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
No on isKARIot ne Oulunsalon rinkulat onneksi niin suuria, ettei siellä ole koskaan tullut epäselvyyksiä ajo-oikeuksista, kuten ei Kalajoen parissa rinkulassa. Nuo Oulunsalon ja Kalajoen liikenneympyrät on tosiaan riittävän isoja, että suomalainen tajuaa niissä ajamisen. Ja eipä niissä linja-autot ja rekat oikein hyvin taipuis.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001