Kerro kohellus. Hyvä minä, miksi aina minä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kerro kohellus. Hyvä minä, miksi aina minä

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

No joo nyt on käyty etusumuvalo vaihtamassa. Kun kunnolla harjoittelee osaa enskerralla vieläkin paremmin. Eli kahteen kertaa tehtiin vaihto.

Mutta se varsinainen onnistuminen tuli kun ajoin alas nosturilta. Etuhelma oli tarttunut kiinni nosturin stoppereihin (ne jotka estää ajamasta liian pitkälle). Nooh hitaasti aloin peruuttamaan ja POKS :!: Voi vi..un vi..u :x spokka pomppas paikaltaan ja jäin kivasti roikkumaan, silleen alakuloisesti. Oli pikkasen jumppaamista että sain paikalleen ja sitten ostamaan Länsiautosta uudet muoviruuvit. Onneksi ei haljennut tai mitään mennyt totaalisesti jaskaksi. Sulkekaa nyt silmänne ja kuvitelkaa kuinka onnellinen ilme mulla oli kun näin sen :?

Miksi mulle aina käy näin, mä vielä katsoin että se tulee pois kun hiljaa ajaa taakse mutta en huomannut sitä ruuvin kantaa joka jäi pellin toiselle puolelle ja sitten kanttas kiinni. Hoh hoijakkaa
Viimeksi muokannut potkuhousu, To Marras 13, 2003 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No, jos se nyt yhtään lohduttaa, niin tonnarini etuspoikka hieman roikkuu auki oikeasta nurkasta, kun ajoin sitä alas rampilta ja kulmaa loiventamaan laitettu lankku katkesi kun unohdin laittaa sen alle sahaamani tukipalat takaisin...Että "osataan" sitä täälläkin :oops:

-Ville
#1572
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tekevällä sattuu ja virheistä opitaan.
Itselle muistuu taannoinen tapahtuma, kun olin vaihtamassa renkaita edelliseen autooni. Pultti oli jumittanut oikein kunnolla, joten raaka voima oli tarpeen. Minä sitten innoissa väänsin niin lujaa mitä tästä kropasta saa irti. Kävi kuitenkin niin että "taottu" räkärauta orkkis avain halkesi ja minä lensin kaaressa takavasemmalle sillä seurauksella että kädessä ollut nysä viilsi mukavan mittaisen railon auton kylkeen. Tuolloin oli kirjaimellisesti tatti otsassa.
Mitä tästä opimme, hommataan suosiolla kunnon ristikko ja käytetään tarvittaessa jatkovartta, näin saa ainakin pellit olla rauhassa. :lol:

Kaverin toilailu,

Mies päätti työntää auton ulos tallista, muttei ottanut huomioon että auton ovi oli auki ja talli huomattavasti kapeampi oven kohdalta. Sievoisen alkuvauhdin jälkeen mies huomaa että kohta kolahtaa 8O , mutta mitään ei ole tehtävissä auton edestä. Ovi vääntyi iloisesti saranoilta ympäri ja laskua tuli ihan kivasti.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Tekevällä sattuu ja virheistä opitaan.
Itselle muistuu taannoinen tapahtuma, kun olin vaihtamassa renkaita edelliseen autooni. Pultti oli jumittanut oikein kunnolla, joten raaka voima oli tarpeen. Minä sitten innoissa väänsin niin lujaa mitä tästä kropasta saa irti. Kävi kuitenkin niin että "taottu" räkärauta orkkis avain halkesi ja minä lensin kaaressa takavasemmalle sillä seurauksella että kädessä ollut nysä viilsi mukavan mittaisen railon auton kylkeen. Tuolloin oli kirjaimellisesti tatti otsassa.
Mitä tästä opimme, hommataan suosiolla kunnon ristikko ja käytetään tarvittaessa jatkovartta, näin saa ainakin pellit olla rauhassa. :lol:
No mä olin pari kuukautta sitten vaihtamassa autoon sytkäkasettia ja irroitin sytkäkasetin neljää kiinnityspulttia. Kolme ekaa lähti ihan hyvin irti, mutta sitten kun yritin avata neljättä, niin torx -avain meni p :evil: ll :evil: n päreiksi ja palat vaan lenteli :evil:

Siinä samassa rytäkässä niljaanui sitten sytkäkasettia kiinni pitänyt ruuvikin, joka "muuttui" torx -ruuvista lähinnä kuusiokulmaruuviksi :evil:
Eihän se enää auki lähtenyt, joten köröttelin Hertsikan Länsiautoon, jossa antoivat naskalin näköisellä vehkeellä ja vasaralla kunnon jysäyksen ruuvin "sivuun" ja aukaisivat sen tämän jälkeen kuusiokoloavaimella.

Kun kysyin, että mitä tää homma maksaa, niin asentaja löi käteeni neljä uutta torx -ruuvia ja lisäksi neljä tavallista pulttia sanoen: "jos et halua enää käyttää noita torx -ruuveja tai pelkäät että joku niistä menee uudelleen rikki, niin laita nämä pultit niiden tilalle", ja toivotti hyvää päivänjatkoa.

Kerrankin sai palvelua ilmaiseksi :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mulla on kanssa vastaava tapaus autopukista, kuten kuva näyttää:

Kuva


Oli vähän pimeää ja lykättiin uusi tulokas traktoril ja puomilla pukeille, onneks just tosa kohtaa oli pultin pää minkä varaan jäi. :lol:


Nappulana kans lykkäsin meidän tipparellun tallista ulos ovi auki, no tuossa on sentään kaapparimallin saranat ja kankainen rajoitin.
Pääsi aika pienillä korjauksilla, tosin pienet klommut jäi muistoksi.


Kerran mutsi tuli meidän mazda 818(takaveto) kotiin ja valitti ku kaasu on omituinen, niinku jäis päälle.
No mä sitä ihmettelemään kun olin aiksemmin viikolla sen korjannu ja tuntu että hyvin toimiin, niin eiku koeajol.
Läheisen kooulun parkkipaikal sit survoin kaasu vähän enempi tarkotuksena vähän sladitella, no eiköhän se hirttäny ja ennen kuin sain vedon pois päältä ni ranteen vahvuinen paju muotoili etulokarin uudelleen.


Sattuuhan noita, remontteja tehdessä on aika yleistä että tekeen jonkun homman vääräs järjestykses ja sitten saa purkaa ja taas kasata.
Viimeksi muokannut tetammi, Pe Marras 14, 2003 08:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Joskus nuorempana, ennen ajokorttia, tuli ajeltua äiteen turbo-satkulla pihapiirissä ja vähän siinä pikkutielläkin... :D

Joskus sitten ajattelin koittaa, miten tuo saabin pakittaminen onnistuu peilien kanssa. Peruutuspeilistä kaikki näytti ihan hyvältä. Sitten apukuskin puoleinen sivupeili, joo hyvin menee. Seuraavaksi kuskin sivupeili, mitäs helvettiä, siinähän on iso koivu kiinni peilissä??? :oops:

Meni juuri sopivassa kulmassa siihen koivuun, eli takapuskurista sivupeiliin asti koko kylki sisään. Jos olisi mennyt 10 senttiä jompaan kumpaan suuntaan, niin ei olisi tullut kuin korkeintaan jälki takapuskuriin. :?

Vanhemmat olivat aika vihaisen oloisia pari päivää, mutta enpä ole enää sen jälkeen yrittänyt peileistä tihrustella...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ja sitten

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

On mulla toinenkin ja pikkasen kalliimpi.

Eli kauniina päivänä laitoin fillarin autonkatolle ja olin kotia menossa. Sen verran ajatuksissa olin, että kurvasin varsin vauhdikkaasti autokatokseen. Kauhukseni muistin sen pyörän siellä katolla kun alumiinia alko satamaan etulasille. Sinnehän sitä mentii autokatokseen, mutta kun sieltä piti vielä peruuttaa poiskin ja silloin vasta kaikki tuho saatiinkin aikaan. Meni autosta katto maalattavaksi ja painaumat paukutettavaksi. Pyörästä ei mennyt kuin tanko muutamaksi palaseksi.

Voi sitä onnen päivää :D kyllä mä olin silloin onnellinen, ihan voittaja olo.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tekevälle sattuu aina, ei kannata antaa vanteen kiristää päätä pikkujutuista! Paljon on itsellekkin sattunu. Vain joitain mainitakseni olen mm. murtanut jalkani kun remontin yhteydessä suutuksissani potkaisin autoa ja viimeksi pakitin saappaalla erään sukulaisen civicin keulan epähuomiossa konepeltiä myöten sisään! Saabin takapuskuriin ei muuten tullut pienintäkään jälkeä vaikka civicistä meni vaihtoon osia yli 1000eurolla :oops:
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Tekevälle sattu ja kun usein sattuu niin tottuu. Nuorempana kun asuin vielä vanhempieni luona sattui esim. seuraavaa

Tapaus1
Vanhempani olivat poissa kotoa ja oli puhe että tulisivat vasta 2 päivän päästä. Aamulla unenpöpperöisenä lähdin autolla kesätöihin ja lähdin aika rivakkaasti pihalta peruuttaen ennen kuin rysähti ja tajusin että vanhemmat olivatkin saapuneet yöllä kotiin. Auts! Oli hiukan vanhempien auton kylki rutussa.

Tapaus2
Isäni moitti minua kun jätin auton aina talliin siten ettei sen ohi tahtonut päästä kulkemaan. Kerran päätin että no peruutetaan se sitten senään kiinni asti. Peruutin auton aivan seinään kiinni kunnes muistin että siinä on vetokoukku. Aika kiitettävän nätisti meni seinästä läpi

Sattuuhan sitä
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jehhe kirjoitti:Tekevälle sattu ja kun usein sattuu niin tottuu. Nuorempana kun asuin vielä vanhempieni luona sattui esim. seuraavaa

Tapaus1
Vanhempani olivat poissa kotoa ja oli puhe että tulisivat vasta 2 päivän päästä. Aamulla unenpöpperöisenä lähdin autolla kesätöihin ja lähdin aika rivakkaasti pihalta peruuttaen ennen kuin rysähti ja tajusin että vanhemmat olivatkin saapuneet yöllä kotiin. Auts! Oli hiukan vanhempien auton kylki rutussa.
Nyt kuin luin tämän, niin mieleeni muistui myös oma lähes identtinen kämmi useiden vuosien takaa. Eli, istuuduin autoon ja käänsin virrat päälle. Ennen kuin lähdin peruuttamaan ajattelin säätää hieman sterkkoja. Hetken päästä lähdin biisin inoittamana peruuttamaan oikein vauhdilla ja silloin rysähti. No mutsihan se oli tietenkin tullut juuri himaa ja hän oli jättänyt autonsa osoittain tielleni. No ei siinä mitään, lokari takalokari meni sisään jne...
#1730
500whp.net member
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No juu onhan näitä sattunut ja varmasti vielä sattuukin ajoin auton ulos tallista ja jätin sen käyntiin mutta en vetänyt kunnolla käsijarrua pälle ja talliin on hieman alamäki juu kävelin talliin ja rupesin koluamaan laatikoita ku hirveä ryminä rupes käymään voi per..... auto tuli perässä ja kuskin ovi oli auki ja eihän se sit mahdu sisälle ennenkuin ovi kääntyy kokonaan etulokasuojaa vasten eikä siinä kaikki seuraavana päivänä eräs kaveri peruutti parkkipaikalla kylkeen että oli se semmoinen kaivon ämäpri että hävitin oitis tuon petojen sukua olevan kulkuneuvon pois oli muuten Fiat 127.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Joskus kauan sitten kun tuli aloiteltua autoilua noilla riisikupeilla, sattui imusarjan tiivistettä vaihtaessa hassu juttu..

Imusarjan tiiviste siis vuoti ja tyhjäkäynti oli epätasaista, eipä sitä ensimmäistä kertaa oltu katselemassa auton konehuonetta ja tiivisteen vaihto piti olla simppeli perusjuttu. Siinä sitten täynnä itseluottamusta purettiin imusarja irti ja puhdisteltiin tiivistepinnat.. väännettiin tehdä uusi tiiviste puhelinluettelon kannesta ja hommahan sujui kuin rasvattuna.

Iskipäs mieleen, että voisi kai nuo venttiilitkin samalla säätää kun edellisestä säädöstä oli jo ainakin viikko ja kun lievää suuremman yläkierrosvoittoisen ajotyylin takia välyksetkin kuullostivat olevan taas jotain ihan muuta kuin pitäisi.
Venttiilien säätöhän sujui rutiinilla ja koppaa kiinni.. ainoa asia joka mietitytti, oli että oliko tosiaankin toinen kahdesta käyttämästäni 12mm kiintoavaimesta leukapuoli ja kuinka sitä ei ollut ennen tullut pantua merkille..

Ruuvvaillen imusarja paikalleen kaasaripaketteineen ja tarkistellen kaikki letkut ja vaijerit.. huolellisena miehenä myös keräten työkalut konehuoneesta ettei tapahdu haavereita. Itseensä tyytyväisenä auton koppiin ja startaten.. naksKronksTojoiKolinTojoiKolin!

Ei helvetti.. mikä nyt on vialla..


No, selvisi minne sekin 12mm avaimen leuka oli kadonnut.. avain hajosi sopivimmassa mahdollisessa kohdassa venttiilin säätöä ja kuinkas ollakkaan kun imusarja ei ollut paikallaan niin avaimen leuka putosi imukanavaan!
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

:D :D :D

Murphyn laki kävi myös toteen kerran kun Kadett GSI ssä korjasin anturivikaa. Liitin oli kädessäni ja siitä lennähti sellainen teräslangasta tehty sokka irti. En löytänyt sitä ja mietin että kyllä se jostain ilmestyy. Laitoin auton käyntiin ja yht äkkiä kuului vinkaus ja rämähdys. Sokka oli mennyt nokkaremmin väliin ja loput voittekin arvata.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jooh, paras sähläys oli ensimmäinen ja pikainen öljynvaihto vanhaan ysikuuppaan.

Oli kirpeä ja pimeä syyspakkasilta ja päätin pikapikaa vaihtaa moottoriöljyt. Ajoin toisen etupyörän jäätyneen sepelikasan päälle ja ryömin pelkän pihavalon turvin auton alle. Ihmettelin tuota neliönmuotoista proppua, mutta totesin kai, että "kaikenlaisia outoja pultteja ja pulttikokoja" näissä Saabeissa. Ei se mitään, kylmässä hytisten proppu auki, öljyt ulos ja 4 litraa sisään venttiilikopan aukosta.
Noh kaikki kuupan omistajat tietävät miten siinä ennen pitkää kävi. Kyllähän se kuupan öljyroppu on ihan tavallinen kuusikulmainen mutteri, eikä neliskulmainen kuten vaihdelaatikossa...tulipa järjestettyä kaveriporukalle hieman harrastustoimintaa laatikonvaihdon merkeissä...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Hauskoja tapauksia.

Itselleni tuli mieleen nuoruuden mopoajoilta eräs sattumus.
Kaveri raivasi kesätöikseen raivausahalla metsäyhtiöiden taimikoita lepikoista. Kulkupelinä hänellä oli vanha Solifer-mopo "juiju". Juiju oli jo säädyllisen eläkeikänsä ohittanut konstikas mopedi. Eräänä keskikesän perjantai-iltapäivänä odottelimme muutaman kaverin kanssa häntä saapuvaksi kotiin töistä (oli tarkoitus lähteä hurvittelemaan). Kaveria ei alkanut kuulua ja kyselimme isältään josko hän tietäisi missä päin korpea kaveri mahtoi tänään olla. Koska aikaa kului eikä miestä kuulunut päätti isänsä, että lähdetään autolla vastaan.

Aikamme ajoimme pitkin metsäteitä ja lopulta vastaamme asteli silmin nähden v##tuuntunut nuorukainen raivaussaha olalla. Isänsä kysyi ensimmäiseksi "missäs mopo?". Kaveri viittasi vapaalla kädellään ensin tien oikealle puolelle ja sen jälkeen vasemmalla ja tokaisi "tuolla ja tuolla" ja jatkoi tuohtuneena kävelyään. Nousimme autosta ja aloimme kysellä, että mitäs on sattunut. Kaveri mietti hetken aikaa vaivautuako kertomaan ja alkoi sitten selostaa tapahtumia.

Oli lähtenyt juijulla hyvissä ajoin kotia kohti ehtiäkseen varmasti joukkoomme. Noin kilometrin ajon jälkeen oli takarengas puhjennut. No, mopo oli oikutellut ennenkin ja onneksi satulan alla oli vähintäänkin tarpeellinen joukko työkaluja ja varaosia. Kaveri oli etsinyt reikäkohdan ja persoonalliseen tapaansa paikannut sisärenkaan vetämällä vain pätkän sisäkumia näkyviin päällysrenkaan ja vanteen välistä. Paikkaus ja pumppausoperaatin jälkeen matka oli jatkunut kunnes ketjut olivat katkenneet. Kaveri oli etsinyt tien poskesta sopivan kiven työstöalustaksi ja liitti ketjut. Matka oli taas jatkunut nyt jo hiukan kiireisemmin. Takarenkaan paikkaus ei ollut pitänyt vaan renkaasta oli karannut ilma. Kaveri oli paikannut renkaan uudelleen ja antanut nyt paikkauksen kuivahtaa ennen ilman pumppaamista. Sitten oli jo ollut sen verran kiire jatkaa matkaa, että lähtö oli ollut rivakka ja ketjut olivat taas katkenneet. Sitkeästi sissi oli taas etsinyt kiven ja liittänyt ketjut. Tämän jälkeen matkanteko oli ollut jo v#tutuksenkin takia urku auki ajamista. Vanhan mopedin kone oli leikannut kiinni. Tämä sattumus oli keikauttanut kaverin kupin nurin. Hän oli kaivanut satulan alta kaikki työkalut ja hurauttanut ne metsään sen jälkeen hän oli irrottanut tankin, moottorisuojukset, satulan ym. kaikki osat jotka raivonpuuskassa oli irti saanut ja viskonut ne vuoroon tien puolelle ja toiselle. Juijun torson hän oli keikauttanut raviojaan ja jatkanut matkaansa kävellen.

Meni aika monta tuntia ennen kuin kaveri oli sen verran leppynyt kokemastaan tunnekuohusta, että saattoi keskustella asiallisesti.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin