Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

En tiedä onko täällä jo topicci tätä varten, jos on, niin tämä joutaa poistaa.

Trafi on esittämässä muutoksia auton rakenteen muuttamiseen liittyvään lainsäädäntöön.

Asiasta löytyy keskustelua Mersufoorumin puolelta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 29&start=0
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hetkinen hetkinen, iskutilavuusrajaako ollaan tuossa yhteydessä poistamassa? V8-tonnari here we come :P :P :P
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä (vaikka markkinoilta löytyy kyllä tonnarin pellin alle vanhankin lain puitteissa sopivia veekaseja). Lisäksi siinä on pari muutakin harrastajan kannalta mielenkiintoista uudistusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mielenkiintoisia muutoksia, jos toteutuvat tuollaisina. Vaihtomoottorin iskutilavuus- ja painorajan poistuminen on kyllä jenkkiautoilijoiden ja V8-konvertoijien mieleen. Pian on kaduilla entistä enemmän isolohkoisia jenkkejä ja veekasisierroja. Tuo vääntömomentin nousun rajaus 20 %iin on vastaavasti vähän hölmöä. Onneksi 70-luvulta löytyy paljon iskutilavuuteennähden pienitehoisia ja -vääntöisiä jenkkikaseja, ja kuten nykyisilläkin säädöksillä, muutoskatsastuksen jälkeen vaparikoneen virittäminen on melko vapaata.

Ongelmia tulee sitten siitä, että vanhemmista autoista, varsinkin jenkeistä, on todella vaikea löytää mitään vääntömomenttitietoja.

Hölmöä väännön rajaaminen on sen vuoksi, että tehollahan autot kulkee. Miksi trafia kiinnostaa kieltää vaihtamasta vaikka 200 Nm/150 hv moottoria 300 Nm/150 hv moottoriin?

Mielenkiintoista muuten, että tuolla on etanolikonversiolle mainittu vaatimuksena moottorilämmittimen asennus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja aero »

Minusta vääntömomentin rajoittaminen kuulostaa huomattavasti järkevämmältä kuin iskutilavuuden. Ensinmainitulla kun on astetta suurempi suora vaikutus auton rakenteille ja mm. voimansiirrolle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tavallaan totta. Mutta itse olen nähnyt asian niin, että iskutilavuusrajoituksella on rajoitettu moottorinvaihdon jälkeistä virityspotentiaalia. Teoriassahan sitä rajoitetaan omapainon ja tehon min. 7 kg/kW -säädöksellä, mutta sen valvontahan on erittäin vaikeaa, eikä sitä tietääkseni ole oikein tehty.

Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle. Viimekädessä tällainen muutos on haluttu estää, koska tuosta koneesta saa helposti vaikkapa 400 hv, tekemällä osavaihtoja, jotka eivät johda muutoskatsastukseen. 7 kg/kW -raja tekisi tosin noin isosta virityksestä laittoman V8-ysiysille.

Tavallaan on myös typerää, että moottorinvaihdolle on 20 % tehoraja (ja jatkossa ehkä vääntöraja), koska vaihtamisen jälkeen tehoa saa tietyin toimenpitein virittää siitä koneesta vapaasti tuohon 7 kg/kW -rajaan asti (ja jatkossa vääntöä ilman mitään rajaa). Samoin tein voitaisiin sallia kaikki koneenvaihdot, jotka täyttävät min 7 kg/kW -säännön.

Järki ja lainsäädäntö ei tietenkään usein mene käsi kädessä, mutta sellainen tavoite olisi tietenkin hyvä olla :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Kyllä (vaikka markkinoilta löytyy kyllä tonnarin pellin alle vanhankin lain puitteissa sopivia veekaseja).
Juu, mutta useimmat jenkkikoneet tuppaavat olemaan päälle neljä tai viisikin litraa. RV8 ei jotenkin innosta itseäni. :D

(OT: Kun en viitsinyt enempää tässä höpöttää tonnareista niin avasin aiheelle oman ketjun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=158422)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Tavallaan totta. Mutta itse olen nähnyt asian niin, että iskutilavuusrajoituksella on rajoitettu moottorinvaihdon jälkeistä virityspotentiaalia. Teoriassahan sitä rajoitetaan omapainon ja tehon min. 7 kg/kW -säädöksellä, mutta sen valvontahan on erittäin vaikeaa, eikä sitä tietääkseni ole oikein tehty.
Tuo tehopainosuhderaja on muuten muuttumassa myös dynaamiseksi jo valmiiksi painoonsa nähden tehokkaiden autojen osalta.
AZP kirjoitti: Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle.
Tuollaiset taitaa käytännössä blokata myös se vääntöraja. Maailmassa on aika vähän isoja moottoreita heikolla huippuväännöllä, mutta lisääntyvässä määrin pieniä, ahdettuja moottoreita suhteellisen kovilla väännöillä.
AZP kirjoitti: Tavallaan on myös typerää, että moottorinvaihdolle on 20 % tehoraja (ja jatkossa ehkä vääntöraja), koska vaihtamisen jälkeen tehoa saa tietyin toimenpitein virittää siitä koneesta vapaasti tuohon 7 kg/kW -rajaan asti (ja jatkossa vääntöä ilman mitään rajaa).
Tuo koskee vain vapareita, mutta pitkälti totta.
Rattivaihde kirjoitti: Juu, mutta useimmat jenkkikoneet tuppaavat olemaan päälle neljä tai viisikin litraa. RV8 ei jotenkin innosta itseäni. :D
Mainittakoon, että RV8:n lisäksi riittävän pieniä veekaseja ovat tehneet ainakin myös Triumph, Yamaha, Ferrari sekä Maserati. Maseratilta olisi peräisin myös 3-litrainen V12.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Teoreettista mietiskelyä.
Pystyisikö tätä 7kg/kw rajaa kiertämään sillä että monissa urheiluautoissa on jo tehtaalta "liikaa" tehoa? Pitäisihän se olla sallittua kaikille jos toisillekin. Eihän se Saabissakaan mahdottoman kaukana ole, ng900 1320kg tarvii vain 256 hevoista...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja aero »

Nykysäädöksillä ei - sen saman mallisarjan tehdasmyllyn sinne saattaa onnistua pudottamaan, muita ylitehoisia ei.

Mutta tosiaan, tuokin raja on tuon määräysluonnoksen mukaan muuttumassa dynaamiseksi. Kannattaa lukea dokumentaatio, sieltä selviää aika hyvin asioita.
Trafin dokumentti kirjoitti: f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
AZP kirjoitti: Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle.
Tuollaiset taitaa käytännössä blokata myös se vääntöraja. Maailmassa on aika vähän isoja moottoreita heikolla huippuväännöllä, mutta lisääntyvässä määrin pieniä, ahdettuja moottoreita suhteellisen kovilla väännöillä.
Kyllä niitä pienivääntöisiä saasteajan kaseja löytyy jenkkiautoista. Itse en ymmärrä miten jenkit pystyi saamaan niin vähän vääntömomenttia ulos jättimoottoreistaan joskus 70- ja 80-luvuilla. Ja jos eurooppalaiseen kanta-autoon on ollut saatavilla turbokone, niin sellaisiin vääntölukuihin sopiva jenkkikasi löytyy moneen autoon (Saabit, Volvot, Sierra jne). Ahdettua konetta et laillisesti saa virittää, mutta kun keulalle on vaihdettu se matalaviritteinen vaparikasi, niin ovi on auki lailliselle virittämiselle.

En siis mitenkään valita, että tämä mahdollinen lakimuutos olisi huono, päinvastoin. Mutta uskoisin että iskutilavuusrajan käytön pääsyy on ollut tässä.
Georges27 kirjoitti:Teoreettista mietiskelyä.
Pystyisikö tätä 7kg/kw rajaa kiertämään sillä että monissa urheiluautoissa on jo tehtaalta "liikaa" tehoa? Pitäisihän se olla sallittua kaikille jos toisillekin. Eihän se Saabissakaan mahdottoman kaukana ole, ng900 1320kg tarvii vain 256 hevoista...
Tämähän on nykylainsäädännön typeryyksiä. Käytännössä et saa tehtaalta alle 7kg/kw auton moottoriin oikein mitään muutoksia tehdä, jos lain kirjainta tarkkaan tulkitaan. Mutta en muista kuulleeni kenenkään joutuneen tuon paino/teho-suhdeluvun vuoksi teholappuja hakemaan tai muutoksia muuten selittelemään. Katsurit on olleet kiinnostuneita vain koneiden vaihdoista ja siitä ylittyvätkö 20 ja 25 % ehdot.

Ja on noita isolohkojenkkejä kadulla paljon pikkulohkon papereilla. Eli ei katsureita ne koneenvaihdotkaan aina kovin paljoa kiinnosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko Saab-klubi ry:ltä kysytty mielipiteitä tuosta uudesta muutoksesta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saa nähdä kelpaako 99avo ilman turvakaarta ,koska siinä 900 mallin vahvikkeet.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos tämä eilen julkaistu uusi Trafin linja on nyt tämä keväällä huhuttu muutos, niin eipä tullut kovin suuria muutoksia noihin moottorinvaihtopykäliin:

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf

Vääntömomentista ei puhuta sanallakaan ja iskutilavuusraja on sama 25 % kuin ennenkin. Nopeasti lukien nuo päästöluokituksiin liittymättömät moottorinmuutospykälät ovat ihan samat kuin ennenkin, paitsi että vaihdettavan moottorin painoa ei ilmeisesti enää rajoiteta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin