Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
En tiedä onko täällä jo topicci tätä varten, jos on, niin tämä joutaa poistaa.
Trafi on esittämässä muutoksia auton rakenteen muuttamiseen liittyvään lainsäädäntöön.
Asiasta löytyy keskustelua Mersufoorumin puolelta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 29&start=0
Trafi on esittämässä muutoksia auton rakenteen muuttamiseen liittyvään lainsäädäntöön.
Asiasta löytyy keskustelua Mersufoorumin puolelta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 29&start=0
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Hetkinen hetkinen, iskutilavuusrajaako ollaan tuossa yhteydessä poistamassa? V8-tonnari here we come
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Kyllä (vaikka markkinoilta löytyy kyllä tonnarin pellin alle vanhankin lain puitteissa sopivia veekaseja). Lisäksi siinä on pari muutakin harrastajan kannalta mielenkiintoista uudistusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Mielenkiintoisia muutoksia, jos toteutuvat tuollaisina. Vaihtomoottorin iskutilavuus- ja painorajan poistuminen on kyllä jenkkiautoilijoiden ja V8-konvertoijien mieleen. Pian on kaduilla entistä enemmän isolohkoisia jenkkejä ja veekasisierroja. Tuo vääntömomentin nousun rajaus 20 %iin on vastaavasti vähän hölmöä. Onneksi 70-luvulta löytyy paljon iskutilavuuteennähden pienitehoisia ja -vääntöisiä jenkkikaseja, ja kuten nykyisilläkin säädöksillä, muutoskatsastuksen jälkeen vaparikoneen virittäminen on melko vapaata.
Ongelmia tulee sitten siitä, että vanhemmista autoista, varsinkin jenkeistä, on todella vaikea löytää mitään vääntömomenttitietoja.
Hölmöä väännön rajaaminen on sen vuoksi, että tehollahan autot kulkee. Miksi trafia kiinnostaa kieltää vaihtamasta vaikka 200 Nm/150 hv moottoria 300 Nm/150 hv moottoriin?
Mielenkiintoista muuten, että tuolla on etanolikonversiolle mainittu vaatimuksena moottorilämmittimen asennus.
Ongelmia tulee sitten siitä, että vanhemmista autoista, varsinkin jenkeistä, on todella vaikea löytää mitään vääntömomenttitietoja.
Hölmöä väännön rajaaminen on sen vuoksi, että tehollahan autot kulkee. Miksi trafia kiinnostaa kieltää vaihtamasta vaikka 200 Nm/150 hv moottoria 300 Nm/150 hv moottoriin?
Mielenkiintoista muuten, että tuolla on etanolikonversiolle mainittu vaatimuksena moottorilämmittimen asennus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Minusta vääntömomentin rajoittaminen kuulostaa huomattavasti järkevämmältä kuin iskutilavuuden. Ensinmainitulla kun on astetta suurempi suora vaikutus auton rakenteille ja mm. voimansiirrolle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Tavallaan totta. Mutta itse olen nähnyt asian niin, että iskutilavuusrajoituksella on rajoitettu moottorinvaihdon jälkeistä virityspotentiaalia. Teoriassahan sitä rajoitetaan omapainon ja tehon min. 7 kg/kW -säädöksellä, mutta sen valvontahan on erittäin vaikeaa, eikä sitä tietääkseni ole oikein tehty.
Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle. Viimekädessä tällainen muutos on haluttu estää, koska tuosta koneesta saa helposti vaikkapa 400 hv, tekemällä osavaihtoja, jotka eivät johda muutoskatsastukseen. 7 kg/kW -raja tekisi tosin noin isosta virityksestä laittoman V8-ysiysille.
Tavallaan on myös typerää, että moottorinvaihdolle on 20 % tehoraja (ja jatkossa ehkä vääntöraja), koska vaihtamisen jälkeen tehoa saa tietyin toimenpitein virittää siitä koneesta vapaasti tuohon 7 kg/kW -rajaan asti (ja jatkossa vääntöä ilman mitään rajaa). Samoin tein voitaisiin sallia kaikki koneenvaihdot, jotka täyttävät min 7 kg/kW -säännön.
Järki ja lainsäädäntö ei tietenkään usein mene käsi kädessä, mutta sellainen tavoite olisi tietenkin hyvä olla![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle. Viimekädessä tällainen muutos on haluttu estää, koska tuosta koneesta saa helposti vaikkapa 400 hv, tekemällä osavaihtoja, jotka eivät johda muutoskatsastukseen. 7 kg/kW -raja tekisi tosin noin isosta virityksestä laittoman V8-ysiysille.
Tavallaan on myös typerää, että moottorinvaihdolle on 20 % tehoraja (ja jatkossa ehkä vääntöraja), koska vaihtamisen jälkeen tehoa saa tietyin toimenpitein virittää siitä koneesta vapaasti tuohon 7 kg/kW -rajaan asti (ja jatkossa vääntöä ilman mitään rajaa). Samoin tein voitaisiin sallia kaikki koneenvaihdot, jotka täyttävät min 7 kg/kW -säännön.
Järki ja lainsäädäntö ei tietenkään usein mene käsi kädessä, mutta sellainen tavoite olisi tietenkin hyvä olla
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Juu, mutta useimmat jenkkikoneet tuppaavat olemaan päälle neljä tai viisikin litraa. RV8 ei jotenkin innosta itseäni.aero kirjoitti:Kyllä (vaikka markkinoilta löytyy kyllä tonnarin pellin alle vanhankin lain puitteissa sopivia veekaseja).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
(OT: Kun en viitsinyt enempää tässä höpöttää tonnareista niin avasin aiheelle oman ketjun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=158422)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Tuo tehopainosuhderaja on muuten muuttumassa myös dynaamiseksi jo valmiiksi painoonsa nähden tehokkaiden autojen osalta.AZP kirjoitti:Tavallaan totta. Mutta itse olen nähnyt asian niin, että iskutilavuusrajoituksella on rajoitettu moottorinvaihdon jälkeistä virityspotentiaalia. Teoriassahan sitä rajoitetaan omapainon ja tehon min. 7 kg/kW -säädöksellä, mutta sen valvontahan on erittäin vaikeaa, eikä sitä tietääkseni ole oikein tehty.
Tuollaiset taitaa käytännössä blokata myös se vääntöraja. Maailmassa on aika vähän isoja moottoreita heikolla huippuväännöllä, mutta lisääntyvässä määrin pieniä, ahdettuja moottoreita suhteellisen kovilla väännöillä.AZP kirjoitti: Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle.
Tuo koskee vain vapareita, mutta pitkälti totta.AZP kirjoitti: Tavallaan on myös typerää, että moottorinvaihdolle on 20 % tehoraja (ja jatkossa ehkä vääntöraja), koska vaihtamisen jälkeen tehoa saa tietyin toimenpitein virittää siitä koneesta vapaasti tuohon 7 kg/kW -rajaan asti (ja jatkossa vääntöä ilman mitään rajaa).
Mainittakoon, että RV8:n lisäksi riittävän pieniä veekaseja ovat tehneet ainakin myös Triumph, Yamaha, Ferrari sekä Maserati. Maseratilta olisi peräisin myös 3-litrainen V12.Rattivaihde kirjoitti: Juu, mutta useimmat jenkkikoneet tuppaavat olemaan päälle neljä tai viisikin litraa. RV8 ei jotenkin innosta itseäni.![]()
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Teoreettista mietiskelyä.
Pystyisikö tätä 7kg/kw rajaa kiertämään sillä että monissa urheiluautoissa on jo tehtaalta "liikaa" tehoa? Pitäisihän se olla sallittua kaikille jos toisillekin. Eihän se Saabissakaan mahdottoman kaukana ole, ng900 1320kg tarvii vain 256 hevoista...
Pystyisikö tätä 7kg/kw rajaa kiertämään sillä että monissa urheiluautoissa on jo tehtaalta "liikaa" tehoa? Pitäisihän se olla sallittua kaikille jos toisillekin. Eihän se Saabissakaan mahdottoman kaukana ole, ng900 1320kg tarvii vain 256 hevoista...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Nykysäädöksillä ei - sen saman mallisarjan tehdasmyllyn sinne saattaa onnistua pudottamaan, muita ylitehoisia ei.
Mutta tosiaan, tuokin raja on tuon määräysluonnoksen mukaan muuttumassa dynaamiseksi. Kannattaa lukea dokumentaatio, sieltä selviää aika hyvin asioita.
Mutta tosiaan, tuokin raja on tuon määräysluonnoksen mukaan muuttumassa dynaamiseksi. Kannattaa lukea dokumentaatio, sieltä selviää aika hyvin asioita.
Trafin dokumentti kirjoitti: f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Kyllä niitä pienivääntöisiä saasteajan kaseja löytyy jenkkiautoista. Itse en ymmärrä miten jenkit pystyi saamaan niin vähän vääntömomenttia ulos jättimoottoreistaan joskus 70- ja 80-luvuilla. Ja jos eurooppalaiseen kanta-autoon on ollut saatavilla turbokone, niin sellaisiin vääntölukuihin sopiva jenkkikasi löytyy moneen autoon (Saabit, Volvot, Sierra jne). Ahdettua konetta et laillisesti saa virittää, mutta kun keulalle on vaihdettu se matalaviritteinen vaparikasi, niin ovi on auki lailliselle virittämiselle.aero kirjoitti:Tuollaiset taitaa käytännössä blokata myös se vääntöraja. Maailmassa on aika vähän isoja moottoreita heikolla huippuväännöllä, mutta lisääntyvässä määrin pieniä, ahdettuja moottoreita suhteellisen kovilla väännöillä.AZP kirjoitti: Ajatuksena siis on nykysäädöksiä laatiessa ollut, että kun esim. 70-luvulta löytyy Chevyn 350 cid kone alimmillaan luokkaa 150 hv tehoilla, niin sellaista ei saisi vaihtaa iskutilavuus- ja painorajan vuoksi esim. Saab 99:n keulalle.
En siis mitenkään valita, että tämä mahdollinen lakimuutos olisi huono, päinvastoin. Mutta uskoisin että iskutilavuusrajan käytön pääsyy on ollut tässä.
Tämähän on nykylainsäädännön typeryyksiä. Käytännössä et saa tehtaalta alle 7kg/kw auton moottoriin oikein mitään muutoksia tehdä, jos lain kirjainta tarkkaan tulkitaan. Mutta en muista kuulleeni kenenkään joutuneen tuon paino/teho-suhdeluvun vuoksi teholappuja hakemaan tai muutoksia muuten selittelemään. Katsurit on olleet kiinnostuneita vain koneiden vaihdoista ja siitä ylittyvätkö 20 ja 25 % ehdot.Georges27 kirjoitti:Teoreettista mietiskelyä.
Pystyisikö tätä 7kg/kw rajaa kiertämään sillä että monissa urheiluautoissa on jo tehtaalta "liikaa" tehoa? Pitäisihän se olla sallittua kaikille jos toisillekin. Eihän se Saabissakaan mahdottoman kaukana ole, ng900 1320kg tarvii vain 256 hevoista...
Ja on noita isolohkojenkkejä kadulla paljon pikkulohkon papereilla. Eli ei katsureita ne koneenvaihdotkaan aina kovin paljoa kiinnosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Onko Saab-klubi ry:ltä kysytty mielipiteitä tuosta uudesta muutoksesta?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
saa nähdä kelpaako 99avo ilman turvakaarta ,koska siinä 900 mallin vahvikkeet.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Re: Auton rakenteen muuttamiseen liittyvä lainsäädäntö
Jos tämä eilen julkaistu uusi Trafin linja on nyt tämä keväällä huhuttu muutos, niin eipä tullut kovin suuria muutoksia noihin moottorinvaihtopykäliin:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
Vääntömomentista ei puhuta sanallakaan ja iskutilavuusraja on sama 25 % kuin ennenkin. Nopeasti lukien nuo päästöluokituksiin liittymättömät moottorinmuutospykälät ovat ihan samat kuin ennenkin, paitsi että vaihdettavan moottorin painoa ei ilmeisesti enää rajoiteta.
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf
Vääntömomentista ei puhuta sanallakaan ja iskutilavuusraja on sama 25 % kuin ennenkin. Nopeasti lukien nuo päästöluokituksiin liittymättömät moottorinmuutospykälät ovat ihan samat kuin ennenkin, paitsi että vaihdettavan moottorin painoa ei ilmeisesti enää rajoiteta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K