Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kyselin asiaa ELY-keskuksesta tavaraliikenteen palvelunumerosta ja olin yllättynyt vastauksesta. Väittivät että jos tilaan firman siirtämään autoani ja maksan siitä, pitäisi firmalla olla tavaraliikennelupa. Ihmettelen koska käsittääkseni saan kyllä palkata autonkuljettajankin itselleni ilman että siihen tarvitaan mitään lupia. Onko mielipiteitä tai tarkempaa tietoa aiheesta ?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Myy auto eurolla kuljettavalle firmalle ja osta perillä takaisin samaisella eurolla+kuljetuskulut, niin firma on siirtänyt omaa autoaan.. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tobbana kirjoitti:Myy auto eurolla kuljettavalle firmalle...
...ja et näe autoasi enää koskaan!!! :lol: :lol: :lol:
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

helpoimmalla pääset kun haet jostakin peräkärryn ja kuskaat ite (jos auto on pentusi nimissä niin taas tarviit luvat) :D
toinen vaihtoehto että hankit vaan sille siirron ja olet ihan hiljaa asiasta.
ei niitä lupia kukaan kyselemään tuu kun otat kilven taskuun (tai tuuppaat sen vaan vaikka kuormaauton konttiin niin ettei näy ulospäin)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja aero »

Just hiljattainhan oli mediassa polemiikkia, että kaupallinen hinaus (eli auton kuljetus muuten kuin ajamalla) vaatii liikenneluvan. Tämän osalta ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, se käytiin muistaakseni syvällisesti läpi tälläkin foorumilla.

Jos taas tavoitteena on siirtää auto ajamalla, niin kai tähdensit tämän puhelimessa puhuessasi? Ainakin mulle tuli ekasta viestistä mieleen auto kyytiin ja menoksi -tyyppinen siirto, eli hinaus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja Raser »

jusa_71 kirjoitti:helpoimmalla pääset kun haet jostakin peräkärryn ja kuskaat ite
Hiljattain oli jossain aviisissa pitkä artikkeli näistä autotraileri-hinauksista. Pahus kun en ottanut talteen, mutta käytännössä hyvin harvoin henkilöautolla voi vetää autotraileria, koska niiden trailerien kokonaismassa on luokkaa 2000 kiloa ja ylitse ja henkilöautoon ei voi kytkeä tällaista laitetta jos sen kokonaismassa ylittää auton omamassan (esim. 9-5 saabilla noin 1600 kg).

Lisäksi tulee vielä ajokorttiluokat, eli tarvitaan BE kortti hinaukseen. Oliko se niin että C-kortti ei tuohon riittänyt?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Korttia arpoessa katsotaan tekninen kokonaismassa. Muuten painoja ihmetellessä katsotaan mitä siellä perässä oikeasti on.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja aero »

Auton vetokyky katsotaan auton papereista ja koukun tyyppikilvestä (pienempi voittaa) ja sen pitää olla vähintään yhtä suuri kuin kytkentämassa. Kytkentämassa puolestaan mitataan yksinkertaisesti ajamalla perävaunu vaa'alle.

Eli siihen, mitä autolla saa vetää, vaikuttaa aidot, punnittavat massat.

BE-kortti eli ns. pikku-e puolestaan tarvitaan, kun yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg (no, B96:lla saa vetää 4250kg) ja perävaunun kokonaismassa 750kg. Kokonaismassa on omamassan ja kantavuuden summa ja yhdistelmän kokonaismassa on yhdistelmäksi liitettyjen ajoneuvojen kokonaismassojen summa. Kokonaismassat löytyvät rekisteröintitodistuksista.

Eli siihen, millaista yhdistelmää kuljettaja saa ajaa, vaikuttaa rekisteröintitodistuksissa lukevat kokonaismassat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja AZP »

Henkilöautolla saa vetää jarrullista kärryä, jonka todellinen massa on enintään auton rekisteriotteeseen merkitty jarrullisen kärryn perävaunumassa, kunhan ei ylitetä korkeinta sallitua yhdistelmämassaa. Jos siis femmassa otteessa on jarrulliselle merkitty rajaksi 1600 kg, sillä saa vetää traileria, jonka omamassa on punnittuna 500 kg ja jossa on vielä päällä punnittuna max 1100 kilon auto tai muu kuorma (kunhan yhdistelmämassa ei taas ylity). Tämä siitä huolimatta, että trailerin kokonaismassa sen otteessä olisi vaikka 2000 kg.

Täällä suhteellisen selkeät ohjeet:
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Edit: muutkin ehti jo
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja Raser »

Nyt kyllä taas harmittaa niin vietävästi kun en sitä lehtiartikkelia löydä mistään missä oli selitetty kansantajuisesti nuo sallitut vetoyhdistelmät ja niihin vaaditut ajokorttiluokat.

Siinä oli melkoisia yllätyksiä joita ei heti tule edes ajatelleeksi. Esimerkiksi noissa painoissa pelataan laskennellisilla painoilla, ei todellisilla punnituspainoilla.

Tyhjän trailerin vetämisestä voi saada sakot, jos laskennalliset painorajat eivät ole kunnossa.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015022719272753_au.shtml
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Artikkelissa kerrotaan, että kortti ei riittänyt.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja Raser »

suorsa kirjoitti:Artikkelissa kerrotaan, että kortti ei riittänyt.
Ja että perävaunujen hinausten laillisuusmäärityksissä käytetään laskennallisia painoja.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Niin, kun puhutaan kortin riittämisestä. Passatilla kyllä olisi saanut vetää tuota tyhjää traileria jos kuskin kortti olisi riittänyt.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja aero »

...kun on kyse ajokortista. Auton vetokyvystä siinä ei puhuta mitään.

Oikeasti tuo ei ole kovin monimutkaista, kun vaan sisäistää että kuljettaja ja vetoauto ovat kaksi eri asiaa.

Kansantajuisesti: Kuljettaja katsotaan papereista, vetoauto puntarilla.

Edit: lisätääs vielä linkki Trafin ohjeistukseen: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Tuolta löytyy mm. tälläinen tieto, ihan selkeällä suomenkielellä:
Trafi kirjoitti: Vetoauton ja kytkentälaitteiden tekniset ominaisuudet määrittelevät, minkä kokoinen perävaunu autoon voidaan kytkeä. Auton rekisteritietoihin on yleensä merkitty perävaunun suurin sallittu kytkentämassa jarruin ja jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa.

Kytkentämassa tarkoittaa perävaunun ja kuorman muodostamaa todellista yhteenlaskettua massaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ennen oli vielä niin, että B-kortilla ei saanut vetää yhdistelmää, jossa perävaunun kokonaismassa ylitti auton omamassan. Siihen tarvittiin BE-kortti, vaikka yhdistelmän kokonaismassa olisi jäänyt alle 3500 kilon. Tämä rajoite taisi poistua 2013 ajokorttiuudistuksessa?

Ja tämäkin koski tosiaan kuskin korttivaatimuksia, ei siis rajoittanut sitä minkälaista kärryä autolla saa vetää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin