mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)?

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Juu elikkäs mulla ois tuossa pihalla ylimääränen 99 petrooli johon on kone vaihdettu ja petrolaitteet poistettu ja vaihdettu 5lovinen laatikko. Auto katsastettu viimeeksi noin 10vuotta sitten ja leimalle liikaa laittamista joten aattelin tehä siitä jäärata/peltoauton(jos osaan), ku ei kellekkään kelvannut. Vikoja on ettei käy oikein(röpöttää ja tuntuu ettei käy kaikilla ja vika luultavasti tulpissa tai vastaavissa perus jutuis), pakki ei toimi ja nopeusmittari ei toimi, lahovikaa, töötti ei toimi, kattoikkuna vuotaa jne. Ajatus oli ensin että vaihdan pelkästään uudemmasta ogsatkusta taka-akselin että saa käkkärin taakse ja ajan pellolla sen ns paskaksi. Mutta nyt tuli sitte mieleen että tekis jäärata-auton ja rakentas kunnolla kaiken. Ja oisko hankala vaihtaa tekniikka ja mikä tekniikka ois järkevin? T8kjet(vai mikä seon? :D),16v turbo vai 2.1 vapari? Laatikoksi tulis 99:sin nelivaihteinen ku semmonen löytyy ylimääränen.
Oikeestaan mun pitäs se yksin rakentaa ja en oo vielä peruskouluja käyny loppuun niin onkohan liian haastavaa mun ikäselle? Ku ei kauheesti osaamista löydy ja tuntuu noi tuplikset ja satkut vakioina niin laiskoilta ku ei oo vaan tehoo nii ei oo... tehotavote ois alkuun joku 140-200hv
Eli kysymys kuuluu... mikä tekniikka ois järkevin 99:siin ja kannattaako ees yrittää tehä ku ei kauheesti osaamista löydy?
tietty yks vaihtoehto ois tommoseen käyttöön 900s tai 900 2.1L koneella mut ku 99 on se juttu :D
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja Keme »

s.koutonen kirjoitti:tuli sitte mieleen että tekis jäärata-auton ja rakentas kunnolla kaiken.
s.koutonen kirjoitti:onkohan liian haastavaa mun ikäselle? Ku ei kauheesti osaamista löydy

On.
s.koutonen kirjoitti:mikä tekniikka ois järkevin 99:siin ja kannattaako ees yrittää tehä ku ei kauheesti osaamista löydy?
Se vakio mikä siellä pellin alla nyt on. Selvitä mikä siinä on vikana, korjaa se ja aja jäällä semmosenaan. Nolla osaamisella tommoset isot tekniikanvaihdot eivät valmistu koskaan. Ei ikinä.
jeeeeeee!
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Keme kirjoitti:
s.koutonen kirjoitti:tuli sitte mieleen että tekis jäärata-auton ja rakentas kunnolla kaiken.
s.koutonen kirjoitti:onkohan liian haastavaa mun ikäselle? Ku ei kauheesti osaamista löydy

On.
s.koutonen kirjoitti:mikä tekniikka ois järkevin 99:siin ja kannattaako ees yrittää tehä ku ei kauheesti osaamista löydy?
näinhän se taitaa olla mutku on vaan niin laiska ja laatikko ei pelaa
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja vmt »

s.koutonen kirjoitti: tietty yks vaihtoehto ois tommoseen käyttöön 900s tai 900 2.1L koneella mut ku 99 on se juttu :D
Yks, paras ja ainoa vaihtoehto. Pelto- ja jääratakuntoisia ässiä tai varsinkin kaksykkösiä saanee sikäli edulliseen hintaan että ei tossa tuplisprojektissa oo mitenkään päin tarkasteltuna mitään järkeä. Tietysti jos haluaa harrastaa niin kaikkihan sopii kun tarpeeksi asentaa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

2.1 tai ässä ois yks vaihtoehto mut ne maksaa ja oisko jotain vinkkejä millä sais tupliksen h motista enemmän tehoo? tuplakaasarit?
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja tturku »

ton H-moottorin kutittelu maksaa luultavasti yhtä paljon kun leimaamattoman s tai 2.1 litraisen kokonaisen hankinta. Harrastaahan saa mutta rahallisesti sen laittamisessa ei hirveesti ole järkeä. Jos se kulkee eteenpäin niin ajat niin kauan kun toimii. sitten osaa talteen ja loput paaliin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja vmt »

Tuplat varmaan ensimmäisenä joo, peltipakosarja ja mahtoikos ruiskun kansi olla vähän paremmin virtaava? Rahalle menoa joka tapauksessa niinkin, mutta jokkismiehet varmaan osaa kertoa tarkemmin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Taitaa vaan jäädä haaveiluksi tääki touhu :D
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kaikki ylimääräinen paino pois. Se kompensoi hyvin tehon puutetta.

Osaamista ei saa itsestään. Jostain se opettelu pitää aina aloittaa, joten jos intoa löytyy, niin ei muuta kuin härkää sarvista ja projektin kimppuun. Aloita vaikka laittamalla se alkuperäinen tekniikka kuntoon. Nyt on vielä hyvin aikaa ennen seuraavia jääratakelejä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Kyllä mää saan sen käymään muttaku laatikko pitäs vaihtaa nii joutuu kumminki nostaa koneen pois....
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja ippe »

Tuplakaasarit ovatkin sitten halpaa lystiä, ehjät vaakatuplat ja imusarja maksavat vähintään sen mitä leimaamaton 2.1i satku.

Suosittelen etsimään aihioksi toisen auton ja pistämään tuon yksilön joko odottamaan tai vaikka nauloiksi.

Ei jääradalla rehoa tarvita niin kauheasti, kellolla katsoo sitten miten taidot kehittyvät...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

Mulla olis H-moot. tuplakaasarit ja imusarja sekä imuputket eikä maksa edes satasia vaan 50€ +postimaksu
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja lart »

Siinä ois kaarellinen kori. Ja vähän muutakin:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab ... ?ca=14&w=1
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Mää oon tottunut ajaan kaasu pohjassa ja auton pitää jaksaa sutata/kiihtyä isommillaki vaihteilla ku kakkosella nii siks haluan tehoa lisää ku on peltoautona jo yks 900i 8venanen ja sitte nelivaihteinen 99 ja 900 on aivan helvetin laiska ja 99 hyytyy jo kolmosella ja ei saa vauhtia kerättyä yli satkua nuilla pikkuteillä.... ja siis siksihän kyselen ku toi auto on ylimääräsenä :D
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: mikä moottori kannattavinta laittaa jäärata-autoon(99GL)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

https://www.youtube.com/watch?v=aNb-_A3O8Pk
Tässä huomaa ku tehot loppuu kesken. Lauantaina kuvattu
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Vastaa Viestiin