Ruostesuojauksessa huomioitavaa?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Ruostesuojauksessa huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Nyt kaivattaisiin vinkkejä ja mielipiteitä ruostesuojauksesta. Olen aikeissa ruostesuojauttaa autoni, mutta mitä pitää ottaa huomioon kun valitsen liikettä (muuta kuin hinta) joka homman tekee? Työtavat, kokemus yms.. kaikki vinkit tervetulleita.

Vai kannattaako edes ruostesuojata, eli onko siitä oikeesti konkreettista hyötyä autolle, vai antaako olla vaan ja luottaa noihin takuisiin? Tuo teille kylvettävä suola ja sen määrä kyllä kovasti puhuu ruostesuojauksen puolesta?

Kommentteja arvoisa raati!!
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Putiikeista en tiedä, mutta kyllä suosittelen ruostesuojauksen tekemistä.

Riippuu tietenkin että milloin viimeksi autoosi on sellainen tehty.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Eikös noissa kaikissa autotehtaiden ruostetakuissa ole aina se pienimmällä präntätty "Ei koske ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamaa ruostumista...", eli mm. suolan ja kiveniskemien aiheuttamaa ruostumista ei takuu kata. Eli takuut korvaisi ainoastaan sisäpuolelta (kotelosta) alkaneen läpiruostumisen?! (Jos jollain on tarkempaa tietoa niin korjatkoon)

Itse suojaisin ehdottomasti, jos autoa meinataan pitää pidempään. Saatat joutua nuolemaan näppejäsi ton takuun suhteen siinä vaiheessa, kun niitä reikiä alkaa tulemaan.

Muutama vuosi sitten, kun näistä takuista oli enemmänkin juttua autolehdissä, muistelisin lukeneeni mersun jopa 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuusta. Tämä takuu korvasi nimenomaan kotelon sisältä alkaneen ruostumisen ja takuu lakkasi, jos omistaja ei omaan piikkiin välittömästi korjauttanut (merkkiliikkeessä) näistä "ulkopuolisista tekijöistä" aiheutuneita ruostevaurioita...Eli mitäpä hyötyä tostakin takuusta loppupeleissä on?
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mitäs suosittelette vanhaan ropposeen, missä on takuulla jo koteloissa ruosteen alkuja/ehkä pahempaakin? Se perinteinen kotelosuoja/moottoriöljy 50/50 seoksena?

Tuli vaan tuossa mietittyä, että jos tuon vanhan palvelijan vielä ensikesänä maalaisi ja laittelisi näkyvät ruosteet.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Onko kokemusta millainen on 2000-luvun saabien tehtaan ruostesuojaus?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kaivele esille vanhoja Tekniikan Maailmoja. Niissä on ollut vertailuja ruostesuojausliikkeistä. Putiikit taisi tosin kaikki olla pk-seudulla, joten jos olet muualta päin Suomea, niin hyöty voi olla vähän niin ja näin, mutta eiköhän niistäkin jotain selviä. Muistan ainakin yhden tämmöisen vertailun lukeneeni, mutta en yhtään muista kuinka kauan siitä on, joten en pysty neuvomaan minkä ikäisiä lehtiä kannattaa selata. Kenties jollain muulla on parempi muisti...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Hain juuri 16 tappiseni ruostesuojauksesta ja näin äkkiseltään näyttää ja tuntuu erittäin hyvältä, paitsi että pari pientä korroosio paikkaa oli korjauksen kannalta pahassa paikassa jotka pitäisi itse vielä hoitaa.

Hinnaksi tuli 460€ sisältäen täydellisen ruostesuojauksen.

Asiantunteva oli paikka, ystävällinen henkilökunta (2 työntekijää) toisin kuin Hyvinkään ruoste-expertti joka ei olisi edes halunnut nähdä autoani ja valitteli kulkupelin vanhuutta.

Tuosta hinnasta vielä sen verran että yllätyin kun kuulin hinnan kun olin varautunut 500-600€ paukkuun.

Paikkana oli Autosuojaamo T:mi T Martin Lepsämässä.
(Mainos sallittakoon) :lol:
Saabiton saabisti
#1470
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Sallitakoon myös toinen mainos. Viime syksynä massautin omani Kontiomäen automaalaamolla ja hinnaksi tuli 200erkkiä. Hintaan kuului siis massaus ja kotelosuoja joihinkin paikkoihin (ei enää muista mihin kaikkialle). Eikä mennyt kauan. Aamulla vein ja seuraavana päivänä iltapäivällä hain. Jos muualla saa maksaa tuplahintoja niin kannattaa käydä kauempaakin :lol:

Huom! Minulle ei maksettu tästä mitään, enkä ole edes sukua yrittäjälle :wink:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Mulla pestiin alusta ja kuivatettiin kotelot.
Ja kaikkialle minne sai niin kotelo suojat työnnettiin.
Viikon auto siellä seisoi kun niitten nosturikin hajosi kesken kaiken
Saabiton saabisti
#1470
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mimmi kirjoitti:Tuolla aikataululla ei alustaa pesty tai sen ei annettu kuivua ennen masojen laittoa :cry:
Kyllä se kuulemma pestiin ja sen jälkeen kuivatettiin jossain maalinkuivausuunissa, en muista missä lämpötilassa, mutta aikalämpöisessä se oli. Samoin massojen laiton jälkeen uuniin.

Lokasuojien listatkin oli irroitettu, joten eiköhän se pohjakin pesty. Muutenkin ihan asiallista työtä. Mitä nyt pari mustaa sormenjälkeä löytyi maalipinnasta :wink: Massaa on kuitenkin kunnolla jokapuolella.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kunnon pesu ja kuivaus on ainakin olennainen osa suojausta. Onhan niitä testeissä ollut 'surkeita' tapauksia, joissa pesu on tehty miten sattuu ja sen jälkeen suihkittu suojat päälle. Lähinnä siinä tilanteessa taitaa olla kyseessä ennemmin ruosteensuojaus, mukavasti pääsee muhimaan suojauksen alla. Mielenkiintoista olisi nähdä alusta pesun jälkeen ennen suojausta, silloin ainakin näkisi mahdolliset ruosteenalut / irvistävät mahdollisesti ruostuneet peltisaumat yms. Varmaan osaava ruoste-esto liike noista ilmoittelisi asiakkaalle, pahasti vaan pelkään että jäävät vaan suoraan suojauksen alle niine hyvineen. Ainakin jotkut liikkeet taitavat tarjota osasuojausta tmv. vanhemmille autoille, en tiedä mitä se sitten pitä sisällään, mutta varmaan sekin parempi kuin antaa olla.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Massoja on tosiaan aivan turha vanhojen ruosteiden päälle laittaa. Jos on vanhempi auto niin kannattaa ilman muuta itse ekana pohja tarkistaa huolella, että voi mahdolliset ruosteet korjata. Itse ainakin tutkin pohjaa nosturilla pariin otteeseen ja tökkisin ja raaputtelin kaikkia epäilyttävän näköisiä kohtia. Pari ruostekohtaa löytyi, jotka fiksasin ja eikun massaukseen. Kun soitin liikkeeseen niin aluksi meinasivat kovasti väittää, että ei niin vanhaa autoa kannata massata, ruosteessa kuitenkin. Piti melkein vaatimalla vaatia massaa pohjaan :lol:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
ORIGO
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 18, 2006 13:57
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ruostesuojauksessa huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja ORIGO »

Jartza kirjoitti:Nyt kaivattaisiin vinkkejä ja mielipiteitä ruostesuojauksesta. Olen aikeissa ruostesuojauttaa autoni, mutta mitä pitää ottaa huomioon kun valitsen liikettä (muuta kuin hinta) joka homman tekee? Työtavat, kokemus yms.. kaikki vinkit tervetulleita.

Vai kannattaako edes ruostesuojata, eli onko siitä oikeesti konkreettista hyötyä autolle, vai antaako olla vaan ja luottaa noihin takuisiin? Tuo teille kylvettävä suola ja sen määrä kyllä kovasti puhuu ruostesuojauksen puolesta?

Kommentteja arvoisa raati!!
Hyvin tehty ruostesuojaus kannattaa aina, jos aiot käyttää autoasi vähänkin pitemään.
Hyvä ruostesuojaus pitää sisällään ainakin: 8O
- Kaikkien niiden koriosien avamisen ja / tai irroittamisen, jotka peittävät suojaa vaativia pintoja – voit tehdä myös itse
- Kunnollisen pesun, joka on tehty riittävän kuumalla ja tarpeeksi korkealla paineella riittävän kauan
- Välikuivatuksen, joka vaihe on erittäin tärkeä. Välikuivatuksessa pitää jokaiseen kotelorakenteeseen puhaltaa koneellisesti, lämmitettyä ilmaa. Tämä tapahtuu jokaiseen koteloon erikseen vietävällä puhallussuuttimella. Vastaavasti jokaisesta kotelosta täytyy olla sen toisessa päässä ulostuloaukko, mikä takaa sen, että kosteutta sisältävä vielä lämmin ilma pääsee kotelosta ulos.
Älä koskaan usko, jos joku väittää, ettei välikuivatus ole tarpeen. Sillä päästään juuri katkaisemaan se ruostumisprosessi niistä paikoista, joissa se on kavalin.
Kuivatuksen pitää olla riittävän pitkä, useita tunteja, sillä vaikka esim. endoskoopilla todetaan koteloiden seinämät kuiviksi, niiden saumat eivät sitä ole, ja sieltähän korroosio jatkaa hommiaan.
- Pesun jälkeisen tarkastuksen, jossa KAIKKI ruostevauriot todetaan ja korjataan
- Ruostevaurioiden korjauksen jälkeen maalittomat pinnat hiekkapuhalletaan / hiotaan puhtaaksi niin, että tartunnan mahdollistava pohjaväri ( mielellään kaksikomponenttinen happoväri ) saa suoran kontaktin teräkseen.
Tämän jälkeen maalataan väliväri ” fylleri ”, joka on edellisen kanssa kunnolla toimiva kosteustiivis kerros. Tätä kaksi kerrosta, voi olla useampiakin, jos on malttia odotta riittävästi eri ohuiden kerrosten kovettumista. Kalvopaksuutta ei kannata kasvattaa turhaan.
Tämän jälkeen voi valita kahdesta pääperiaatteesta:

Nimittäin mielestäni paras lopputulos saadaan, jos edellisen päälle maalataan epoksisidosaineinen kaksikomponenttimaali Inerta ( esim. Inerta 160 ), jonka kalvopaksuus pitää olla 300 myytä, eli 0,3 mm – siis vähintäin. Tässä kertamaalaus on paras, jolloin kerralla kovettuva kerros on yhtenäinen. - Tämä pinnoite on vähän hankala hankkia kun se on tarkoitetu lähinnä teollisuudelle,

Toinen vaihtoehto on maalata täytevärikerrosten päälle Ferrex- tai Roststop- tyyppinen maali, mieluiten kaksi kerrosta, joiden ei tarvitse olla kovin paksuja, mutta kuitenkin peittäviä. – Aineita saa mm automaalikaupoista
Vasta tämän jälkeen tulee:
- Ruostesuojauskäsittely sellaisilla aineilla, useimmiten kahdella, jotka toimivat
keskenään hyvin. Tämä käsittely sisältää sen, että aineiden väliset ruiskutukset sovitetaan niiden toimintaan.
- Ennen loppukasausta riittävä kovettumisaika, ettei ruiskutettua suojausta liuoteta
liian nopealla, liuotinloppupesulla.

Olen itse käyttänyt ruostesuojauksissani jo 90 –luvulta lähtien näissäkin kommenteissa mainittua T:mi T Martinin ruostesuojausta.
( Vm 82 Talbot Horizon on vieläkin minulla, täysin kunnossa, jos joku sattuu olemaan kiinnostunut – ei enää rekisterissä. Kunnolla korjattu alusta on virheetön )
Siellä on isä ja poika, jotka osaavat ja kerkiävät tehdä työn siten, kun heidän kanssaan on sovittu. Kannattaa sopia välitarkastukset niin, että varmaan tietää mitä pitää tehdä hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.
Siellä seurataan alan kehitystä ja käytetään maalaisjärkeä niin, ettei osaamatonkaan tunne olevansa vain yksi maksava asiakas.
Selvää on, ettei tällainen palvelu ole ilmaista, mutta hinta / laatusuhde on hyvä.

Mainittakoon, ettei allekirjoitettulla ole mitään muita suhteita ko yritykseen kuin asiakkuus.

PS Muista ostaa vaikka tyhjään mummon hillopurkkeihin, joissa tiivis kansi, kaikkia suoja-aineita. Voit itse paikata heti jos tulee esim pohjakosketus, joka vaurioittaa tehtyä suojausta. 8O
Nimim: Asiasta perillä oleva
ORIGO
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Maalis 18, 2006 13:57
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ruostesuojauksessa huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja ORIGO »

Jartza kirjoitti:Nyt kaivattaisiin vinkkejä ja mielipiteitä ruostesuojauksesta. Olen aikeissa ruostesuojauttaa autoni, mutta mitä pitää ottaa huomioon kun valitsen liikettä (muuta kuin hinta) joka homman tekee? Työtavat, kokemus yms.. kaikki vinkit tervetulleita.

Vai kannattaako edes ruostesuojata, eli onko siitä oikeesti konkreettista hyötyä autolle, vai antaako olla vaan ja luottaa noihin takuisiin? Tuo teille kylvettävä suola ja sen määrä kyllä kovasti puhuu ruostesuojauksen puolesta?

Kommentteja arvoisa raati!!
Hyvin tehty ruostesuojaus kannattaa aina, jos aiot käyttää autoasi vähänkin pitemään.
Hyvä ruostesuojaus pitää sisällään ainakin: 8O
- Kaikkien niiden koriosien avamisen ja / tai irroittamisen, jotka peittävät suojaa vaativia pintoja – voit tehdä myös itse
- Kunnollisen pesun, joka on tehty riittävän kuumalla ja tarpeeksi korkealla paineella riittävän kauan
- Välikuivatuksen, joka vaihe on erittäin tärkeä. Välikuivatuksessa pitää jokaiseen kotelorakenteeseen puhaltaa koneellisesti, lämmitettyä ilmaa. Tämä tapahtuu jokaiseen koteloon erikseen vietävällä puhallussuuttimella. Vastaavasti jokaisesta kotelosta täytyy olla sen toisessa päässä ulostuloaukko, mikä takaa sen, että kosteutta sisältävä vielä lämmin ilma pääsee kotelosta ulos.
Älä koskaan usko, jos joku väittää, ettei välikuivatus ole tarpeen. Sillä päästään juuri katkaisemaan se ruostumisprosessi niistä paikoista, joissa se on kavalin.
Kuivatuksen pitää olla riittävän pitkä, useita tunteja, sillä vaikka esim. endoskoopilla todetaan koteloiden seinämät kuiviksi, niiden saumat eivät sitä ole, ja sieltähän korroosio jatkaa hommiaan.
- Pesun jälkeisen tarkastuksen, jossa KAIKKI ruostevauriot todetaan ja korjataan
- Ruostevaurioiden korjauksen jälkeen maalittomat pinnat hiekkapuhalletaan / hiotaan puhtaaksi niin, että tartunnan mahdollistava pohjaväri ( mielellään kaksikomponenttinen happoväri ) saa suoran kontaktin teräkseen.
Tämän jälkeen maalataan väliväri ” fylleri ”, joka on edellisen kanssa kunnolla toimiva kosteustiivis kerros. Tätä kaksi kerrosta, voi olla useampiakin, jos on malttia odotta riittävästi eri ohuiden kerrosten kovettumista. Kalvopaksuutta ei kannata kasvattaa turhaan.
Tämän jälkeen voi valita kahdesta pääperiaatteesta:

Nimittäin mielestäni paras lopputulos saadaan, jos edellisen päälle maalataan epoksisidosaineinen kaksikomponenttimaali Inerta ( esim. Inerta 160 ), jonka kalvopaksuus pitää olla 300 myytä, eli 0,3 mm – siis vähintäin. Tässä kertamaalaus on paras, jolloin kerralla kovettuva kerros on yhtenäinen. - Tämä pinnoite on vähän hankala hankkia kun se on tarkoitetu lähinnä teollisuudelle,

Toinen vaihtoehto on maalata täytevärikerrosten päälle Ferrex- tai Roststop- tyyppinen maali, mieluiten kaksi kerrosta, joiden ei tarvitse olla kovin paksuja, mutta kuitenkin peittäviä. – Aineita saa mm automaalikaupoista
Vasta tämän jälkeen tulee:
- Ruostesuojauskäsittely sellaisilla aineilla, useimmiten kahdella, jotka toimivat
keskenään hyvin. Tämä käsittely sisältää sen, että aineiden väliset ruiskutukset sovitetaan niiden toimintaan.
- Ennen loppukasausta riittävä kovettumisaika, ettei ruiskutettua suojausta liuoteta
liian nopealla, liuotinloppupesulla.

Olen itse käyttänyt ruostesuojauksissani jo 90 –luvulta lähtien näissäkin kommenteissa mainittua T:mi T Martinin ruostesuojausta.
( Vm 82 Talbot Horizon on vieläkin minulla, täysin kunnossa, jos joku sattuu olemaan kiinnostunut – ei enää rekisterissä. Kunnolla korjattu alusta on virheetön )
Siellä on isä ja poika, jotka osaavat ja kerkiävät tehdä työn siten, kun heidän kanssaan on sovittu. Kannattaa sopia välitarkastukset niin, että varmaan tietää mitä pitää tehdä hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.
Siellä seurataan alan kehitystä ja käytetään maalaisjärkeä niin, ettei osaamatonkaan tunne olevansa vain yksi maksava asiakas.
Selvää on, ettei tällainen palvelu ole ilmaista, mutta hinta / laatusuhde on hyvä.

Mainittakoon, ettei allekirjoitettulla ole mitään muita suhteita ko yritykseen kuin asiakkuus.

PS Muista ostaa vaikka tyhjään mummon hillopurkkeihin, joissa tiivis kansi, kaikkia suoja-aineita. Voit itse paikata heti jos tulee esim pohjakosketus, joka vaurioittaa tehtyä suojausta. 8O
Nimim: Asiasta perillä oleva
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Aiheeseen liittyen: Onkos kenelläkään kokemusta vastaavantasoisesta ja -taitoisesta asiallisesta liikkeestä Oulun seudulta?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Vastaa Viestiin