Sumuvalojen käyttö

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Sumuvalojen käyttö

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

(Ei pysty muistamaan onko tätä asiaa aiemmin käsitelty, joten otan nyt puheeksi)

Kevään ja kesän ja nyt siis syksyn sumareilla varustetun Saabin omistajana (tonnarissa ei ollut) ja aamuyöllä työmatkalle iltayöllä kotio - tyyppisen kohtalon kokijana rupesi vaivaamaan sumareitten käytön laillisuus..itse olen niitä käyttänyt lähinnä siis "lakisääteisillä keleillä" ja hyväksi havainnut (ja toki ne on joskus unohtunut päällekin vaikkei ihan kaataen olisi taivaalta vettä tullutkaan), mutta viimeviikolla pisti silmään kun suhasin tku-tre ja tku-hki väliä että yllättävän moni niitä käyttää, kuivallakin kelillä, ja toisaalta eivät ne minua kyllä mitenkään häirinneet (tuulilasi on puhdas kyllä ja silmälasit samoin, huumeita ei veressä :wink: eli siis aistit skarppina)..No piti vielä tarkistaa poliisi.fi sivuilta tuo virallinen "oikeutus" noittein käyttöön.Alla lainaus tuolta..Mutta siis kaipaisin muittenkin Saabistien kommentteja sumareitten käytöstä, eli käytätkö vai kuulutko mitään-en-oo-käyttänyt osastoon ?

Ainiin ja viimeviikolta tarttui myös verkkokalvolle 9-3SS aeron sellaisena
Glacier Blue - värisenä..sanoisinko että...hmmm eksoottinen tai villi...en ehkä itse ihan ensimmäisenä sitä väriä ajattelis

"Sumuvalojen virheellinen käyttö on ongelma. Osa autoilijoista käyttää sumuvaloja lisäämään valotehoa olosuhteissa, missä niiden käyttö ei ole sallittua. Sumuvalot antavat auton lähietäisyydelle lisää valotehoa, mutta samalla muodostavat valoverhon näkymiselle kauemmas. Tämä edellyttäisi aina myös nopeuden laskemista.

Lain mukaan etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemasta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloja saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä.

Sumuvaloja käytetään tahallaan väärin, mutta osa autoilijoista on voinut unohtaakin ne päälle olosuhteiden muuttuessa. Poliisi on tavannut myös sellaisia autoilijoita, jotka eivät edes tiedä sumuvalokytkimen paikkaa. Poliisi pysäyttää virheellisesti sumuvaloja käyttävät autoilijat herkemmin ja huomioi sen myös rangaistusta lisäävänä tekijänä"
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, itse käytän sumuvaloja silloinkin, kun laki ei salli. Pääsääntöisesti en kuitenkaan käytä päivällä mutta, kun ilta pimenee, laitan sumuvalot päälle. Kerran on poliisi pysäyttänyt, sekin vain tarkisti, että valot on asennettu niin kuin pitää ja "opasti" niiden oikeasta käytöstä. Aika vähän vastaan tulijat ovat räpsytelleet pitkiä ja itseä ei vastaantulijoiden sumarit vaivaa.

Enemmän minua rasittaa vastaantulijoiden tapa käyttää lisäpitkiä :evil: Meinaan, kun on auton keula täynnä "pesusankkoja" ja niitä ei saada sammutettua. Eivät varmaan tiedä kuinka kirkkaat ja kuinka pitkälle omat pitkät näyttävät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Edellisessä O?el merkkisessä kulkineessa oli todella huonot ajovalot, tästä johtuen etenkin syksyn pimeillä keleillä tuli käytettyä sumareita "aika paljon" (lue koko ajan).Ilman sumareita vastaan tulevaa autoa kohdattaessa tie katosi kokonaan näkyvistä 8O . Kun auto vaihtui tonnariin ei sumareita ole kaivannut, sillä valot on tod.hyvät vaikka ikää on jo kohta 18v 8) .
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Mä käytän sumareita ehkä 2-3 kertaa/vuosi, sallituissa oloissa.
Se vähän vi*uttaa kun oisko 2v sitten kävin orimattilassa, tie jota menin oli "kihara" kantatie ja ilmassa oli sellassia sumulauttoja joten räppäsin sumarit päälle ja apua niistä olikin siinä että näki mutkassa paremmin minne päin tie kääntyy.
No, kun pääsin "olaan" niin nehän perkule jäi päälle ja se jolla on samanlainen pirssi tietää että katkaisijan valo hieman kirkastuu merkiksi että sumarit palaa ja kytkin on kokonaan ratin kehän takana eli huono systeemi :? , mittaristossa ei oo ees merkkivaloa kuten takasumareissa.
Ja eikös "koukut" tullu vastaan ja perään ja sakot. Kyllä "hieman" vit*tti :evil: kun tiedän että en todellakaan noita sumareita polta turhaan.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:Käytän sumareita vain umpioiden kuivaamiseen, muuhun niistä ei ole ulkonäön lisäksi.
Totta, vasemmanpuoleinen umpio taitaa vuotaa ja sitä tarvii välillä kans kuivatella. Enkä käytä etusumareita edes rankassa vesisateessa kun toinen on pimeä, eikä jaksais sitä puskuria alkaa irrotteleen :cry:
Varsinkiin pimeällä vastaantulevan auton sumuvalot on ikävät kun muutenkin joudutaan ajelemaan kohdatessa lyhyillä. Lisää entisestään kontrastia pitkien ja lyhkästen välillä.
BMW 320dA Coupe LCI
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Itse en ole käyttänyt sumareita tonnarissa kuin ihan muutaman kerran, siis kun keli on sitä todella vaatinut. Itse en ole "normaalilla" kelillä havainnut sumareista olevan mitään hyötyä, tonnarin normaalivalotkin riittävät.

Vaikuttaa siltä, että monet polttavat sumareita keleistä ja vuodenajasta riippumatta, antavathan ne autolle "urheilullisemman" ja "kalliimman" ilmeen. Joskus tuntuu että sumarit palavat silloin kun katuvalotkin. Kyllä kai sumareitakin pitäisi käyttää lain sallimissa puitteisa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mielestäni yhdet auton turhimmista varusteista. Kerran käytin, kun tarvitsin lisävaloa mökin pihassa. Suomen tieliikenteessä niitä ei mielestäni tarvi koskaan.
Ja kyllä vi...taa kun joku tulee väärin suunnatuilla sumareilla vastaan. Kostealla kelillä sumuvalojen valo vielä heijastuu asfaltista melko inhottavasti.
Toivottavasti kiellettäisiin mahdollisimman pian koko vehkeet ja samalla kumottaisiin HF-laki...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tevisu kirjoitti:Mielestäni yhdet auton turhimmista varusteista. Kerran käytin, kun tarvitsin lisävaloa mökin pihassa. Suomen tieliikenteessä niitä ei mielestäni tarvi koskaan.
Ja kyllä vi...taa kun joku tulee väärin suunnatuilla sumareilla vastaan. Kostealla kelillä sumuvalojen valo vielä heijastuu asfaltista melko inhottavasti.
Toivottavasti kiellettäisiin mahdollisimman pian koko vehkeet ja samalla kumottaisiin HF-laki...
Totta, ei oo kohta mitään niin vi***maista, kun joku jolla on valosäätöpäin helvettiä. Mutta oikein säädettyinä sumarit ei pitäis paistaa vastaantulijan silmään, vaan valaista se tie siten, että mahd. paljon valoa tulisi tiehen eikä vastaantulijan silmiin.

Ja sama homma on ajovalojen korkeussäädössä :evil: Viime lauantaina tulin Pietarsaaresta takaisin tänne Rolloon ja kaikilla joilla oli takakontissa "tiililetka", eivät olleet laskeneet ajovalojen suuntausta. Ne vi***ti enemmän ku yhdenkään vastaan tulleen sumuvalot. Itse olin säätänyt serkulta lainassa ollen Merbetin valot alemmas 8) , kun takakontissa oli perheen varusteet. Ja välissä piti muistutella pitkien valojen poislaitosta niillä kolmelle Boschin ämpärillä :twisted:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Mimmi kirjoitti:Minulla on "laittomat" jälkiasennus-xenonit tonnarissa lähivaloissa (H1:n tilalla) eikä ole enää tarvis poltella noita sumareita.
Mites noilla xenoneilla näkee ja mitä ne makso?
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No yleensä käytän sumareita sateella ja sumussa.Kerranhan ne sitten unohtuivat päälle ja "omaiset" olivat pitämässä tutkaa ja pysäyttivät sitten meikäläisenkin ja istuttivat kiltisti mondeon takapenkille.Mut onneksi vain huomautus lappua varten. :oops:
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

surkeat sumuvalot

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nykyiset etusumuvalot ovat jonkinlaiset (turhat) puskurinkoristeet. Toista oli ennen, lapsen pissapotan kokoiset. Hyötyä niistä ei kai ole, ellei sitten kastematojen etsimisessä. Haittaa kyllä kun lisäävät jonkin verran vastaantulevien häikäisyä. Sumua saattaa olla käyttäjillä korvien välissä kun päivänvalossa tai valaistulla ajoradallakin ruuhkaliikenteessä pitää niitä käyttää. Todellista hyötyä on tosin sillon kun toinen lähivalo on pimeänä, niin toimivat jonkinlaisina korvikkeina.
Takasumuvalot ovat todella tarpeen lumimyräkässä ja muussakin kurapilvessä, kun "kuumakallet" tulevat maakunnasta tuhatta ja sataa kelistä riippumatta ja yrittävät saada aikaan 4-5 auton ketjukolaria.
Omaan tonnariini laitoin katsastusmiehen pyynnöstä pari takasumuvaloa, on niillä hyvä kouluttaa takapuskurilla roikkuvia etusumuvalojen käyttäjiä.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: surkeat sumuvalot

Viesti Kirjoittaja patse »

kostape kirjoitti:Sumua saattaa olla käyttäjillä korvien välissä kun päivänvalossa tai valaistulla ajoradallakin ruuhkaliikenteessä pitää niitä käyttää. Todellista hyötyä on tosin sillon kun toinen lähivalo on pimeänä, niin toimivat jonkinlaisina korvikkeina.
:evil: :evil: Taas on ne perkeleen kelit, milloinka on muka pakko pitää sumareita :!: Mulla ei ole ollut kuin yhden kerran auto mihin laitatin Hellan sumarit ja täytyy sanoa, että auttoivat kun auton omat ajovalot olivat vastaavasti surkeat. Eikä niitä virallisia sumarikelejä meikäläisen eteen tullut kuin 2-3 kertaa vuodessa. Nyt kun olen ajellut SAAB -merkkisillä autoilla, niin olen ollut erittäin tyytyväinen jo pelkästään ajovaloihin.

Mites muuten maailmalla käytetään sumareita?

Mieluusti katsastuskonttoreille pitäisi saada mittalaitteet millä ajovalojen valoteho ja jännitehäviöt mitattaisiin ja sen mukaan määrättäisiin jatkohoito, jotta turhilta sumarin poltoilta vältyttäisiin.
Ja vielä yks juttu. Pitäkää aina autossa mukana yhtä ehjää ajovalopolttimoa, eikö.

Sorry, jos tuli paasattua.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Kappas tuttu aihe ja oma mielipiteeni on tässä:

Käytän niitä oikeastaan melkeinpä aina, kun sää niitä vähääkään sallii ja joskus muulloinkin. Osaksi myös ulkonäön takia.

Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se kun vastaan tulijat rämppäävät hulluina pitkiä tai omia sumareitaan, kun pidän sumareita päällä. Tuntuu, että se on enemmäkin päähänpinttymä, kuin niistä aiheutuva haitta. Itseäni ei koskaan ole toisten sumarit häirinneet. Sumuvalojenhan kuuluisi näyttää matalalle eteen ja lyhyelle. Miten nämä voivat häikäistä tavallisia ajovaloja enemmän, jotka ovat ylempänä ja näyttävä korkeammalle? Joten oikein säädetyistä sumareista ei pitäisi olla mitään haittaa, vai mitä en ymmärrä tässä asiassa?

Lisävalon takia niitä on myöskin varsin turha käyttää, toki ne valaisevat auton edestä sen 5-10m kirkkaammin ja lisäävät aivan auton vierestä valojen leveyttä. Mutta kuinka usein ajatte jotain 30km/h jolloinka valojen näyttämä alue ei ehdi hävitä reaktioajassanne? Aivan, todella harvoin. Ette edes rankassa sumussa. Tulee vain turvallisempi tunne, kun näkee siihen auton eteen hyvin, vaikka melkein sama asia, kuin ajelisi ilman valoja.

PS. Minuun ei nuo takasumareiden / pitkien välkyttelijät auta, mutta en myöskään nyt teitittelyllä tarkoittanut teitä kaikkia, en välttämättä ketään (?).
STCF #3
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Niinpä niin. Itse olen sumuvalojen puolestapuhuja. Ainakin syyspimeällä näillä Keski-Suomen valottomilla teillä olen niitä suoraan sanottuna tarvinnut, varsinkin sateella.
Hirviä löytyy pilvin pimein ja aitoja ei tienvarsilla ole niin tiellehän ne tulevat.Silloin toivon että jos sumarit edes vähän antaisivat lisäaikaa tehdä väistöliike ja välttää näin hirvikolari.
Takasumuvaloa käytän vain sankassa lumisateessa. Takasumuvalon käyttö selkeässä kelissä on häiritsevää 8O , mutta maantiepoliisiksi en silti ryhdy. Painan vain kaasua ja painan ohi. :wink:
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Speedou kirjoitti:Kappas tuttu aihe ja oma mielipiteeni on tässä:

Käytän niitä oikeastaan melkeinpä aina, kun sää niitä vähääkään sallii ja joskus muulloinkin. Osaksi myös ulkonäön takia.

Minua on jo pidemmän aikaa ihmetyttänyt se kun vastaan tulijat rämppäävät hulluina pitkiä tai omia sumareitaan, kun pidän sumareita päällä. Tuntuu, että se on enemmäkin päähänpinttymä, kuin niistä aiheutuva haitta. Itseäni ei koskaan ole toisten sumarit häirinneet. Sumuvalojenhan kuuluisi näyttää matalalle eteen ja lyhyelle. Miten nämä voivat häikäistä tavallisia ajovaloja enemmän, jotka ovat ylempänä ja näyttävä korkeammalle? Joten oikein säädetyistä sumareista ei pitäisi olla mitään haittaa, vai mitä en ymmärrä tässä asiassa?

Lisävalon takia niitä on myöskin varsin turha käyttää, toki ne valaisevat auton edestä sen 5-10m kirkkaammin ja lisäävät aivan auton vierestä valojen leveyttä. Mutta kuinka usein ajatte jotain 30km/h jolloinka valojen näyttämä alue ei ehdi hävitä reaktioajassanne? Aivan, todella harvoin. Ette edes rankassa sumussa. Tulee vain turvallisempi tunne, kun näkee siihen auton eteen hyvin, vaikka melkein sama asia, kuin ajelisi ilman valoja.

PS. Minuun ei nuo takasumareiden / pitkien välkyttelijät auta, mutta en myöskään nyt teitittelyllä tarkoittanut teitä kaikkia, en välttämättä ketään (?).
Yhdyn edelliseen lähes täysin :twisted:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Vastaa Viestiin