Voi kiesus!

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Voi kiesus!

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Njoo, sapettaa.. :evil:

Menin tänään herättelemään seisokkisaabiani tulille, käytän sitä aina n. kerran viikossa käynnissä, ja ihan normaaliasioilla olin taas.
Aukaisin konepellin, ja laitoin lohkolämmittimen johdon paikalleen ja samassa POKS zzRRR!
Löi oikkarin saatana! :evil:
Moottorilohkon alta, ykkössylinterin puoleisesta päästä (samassa päässä on tehostin, vesipumppu ym.) tuli vaimeaa savua, ja haisi kuin palaneelle televisiolle :(
Taisi mennä loki uusiksi, ja kysymys kuuluukin, kuinka helvetillinen urakka tuo lämmittimen uusiminen on?
On tämä jumaliste elämää, talviauto meni sököksi! :(
Samalla myös mökki pimeni, no onneksi on sulakkeet keksitty, mutta on se per.... !!!


*ttu, piti hypätä Vaniin ja hakea pullo, alkoi niin sapettaa!
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

sitä sattuu :(
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vaihda lämppäri. :roll:

Mullakin ihan pirteä 900/iivari ajossa
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

analyyshi

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ei siellä itse lämmitysvastuksessa välttämättä ole mitään vikaa. Johto vain lyö jännitteen läpi panssariputken kuoreen ja "hitsaa" pikkusen käryn keralla. Mittaa sen vastuksen vastusarvo ennenkuin rupeat sitä vaihtamaan. Myös oikarin aiheuttaja kannattaa etsiä mittaamalla vastuksen ja rungon sekä maadoituspistokkeen läpi.

JOs sulla pimeni kämppä tuon lohkolämppärin oikarin vuoksi, voisi olla hyvä tarkistaa kytkennät... 8O

Ja aina pitäisi tehdä niin päin, että ensin autoon lämppärin johto kiinni ja sitten vasta yhteys IVOon.... tämä on ihan omakohtaisesti kokeiltu toimenpide.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

marg3 kirjoitti:sitä sattuu :(
SNADIN KOKONEN toi sun avatar-saab-logos, pidä toi :!:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Lämppäri ei viime viikolla tehnyt tuollaista, ja painotan, autolla EI ole ajettu.
Ilma oli silloin hyvin märkä, auto myös..
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Voiko lohkon pelkän johdon irrottaa vastuksesta?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Oikosulun aiheuttaja on mitä ilmeisemmin johtoliitoksen kärventyminen
vastuksen ja siihen tulevan johdon navoissa. Itselläni poksahti sisätilan
lämmittimen liitoskappaleen johtoliitos. Vastuksen ja siihen tulevan johdon uusiminen on ehkä edessä (tarkista kuitenkin liitosnapojen kunto ensin). Vastuksen uusiminen ei ole aivan paha homma. Vastus on kierteellä lohkon kyljessä olevassa alumiinikappaleessa. Avainkoko on
vain iso (jotain 27 mm ?) ja tilaa on vähän kierrellä.
HRalli
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Edelliseen lisää: Nimenomaan kostealla kelillä tulee noita läpilyöntejä.

Panssariputki, jonka sisällä johdot kulkee, on :evil::n kallis. Itte jouduin tuon vaihtamaan 900:een n vuotta sitten ja silloinkin jo hinta hirvitti, kyseinen johtohan on pitkä kun se kiertää "takakautta" vastukselle ja liitin oli etuhelmassa kiinni... piti polviltaan laittaa johtoa pistokkeeseen.

Ja se oikarin kohta on suurella todennäköisyydella panssariputken sisällä juuri vastukselle menevän liittimen juuressa, sieltä löysin itse viallisen johdon. (ei saa kertoa mutta korjasin ensin itse liitoksen ja ajoin vielä kaksi talvea. Vasta vastuksen hajottua vaihdoin kaapelinkin mini-tyyppiseen)

Täällä pikkusen katalookin tynkää:
http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=3&ndid=
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Kiitoksia valaistuksesta! :)
Lähteekö liitosjohto suosiolla irti vai onko kenties kiinnitetty jotenkin? Mistä kautta se parhaiten voisi irrota, täytyykö autoa nostaa?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Tuli irroitettua tuo lämmittimen johto, ja havaitsin seuraavaa:
Panssarissa pieniä nirhamia, reikiä ihan, joista näkyi johtoa.
Lohkolämmittimen vastuksen liittimessä, pienenpieni halkeama, ei liene pääsyy tapahtuneeseen? Halkeama on siis n. 3mm pitkä, ja näkyy vain kantaa taittelemalla.
Itse johdon liitin tuoksui, yllätys yllätys, kärynneelle.
Johto oli myös aika kostea ja öljyinen, ja yhdestä kohtaa TOSI lähellä runkoa (Moottorin tukikumien lähellä) ellei jopa kiinni siinä.
Panssarin reiät oli suorakaiteen muotoisia pieniä viiltoja, kuin hankaamalla tulleita.
Onko asiantuntioilla sanaa sanottavana? Johto uusiksi?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mä ole mikää asiantuntija, mutta muutaman sähköiskun ja epäillyttävän monen opiskeluvuoden tuomalla kokemuksella voisin sanoa, jotta uusiksi johto.

Jos oikeen ymmärsin, niin sinulla kaapeli menee ikäänkuin suoraan tukikumin vierestä vastukselle. Tällöin kaapeli joutuu alttiiksi suuremalle mekaaniselle rasitukselle kuin takakautta kiertäessään.

Pienet nirhamat liittimessä ei vielä haittaa kunhan ei metallia näy reiästä.

Puhdista liitospinnat kunnolla ennen uuden johdon laittamista. Ja mittaa ihimeessä sen vastuksen arvo sekä resistanssi runkoon molemmista päistä vastusta.

Purkaamoltakin tuommoosia kaapelia löytyy, muutaku vanha malliksi ja säästämään. Eivät tosin anna sieltäkään niitä ihan ilman, mutta huomattavasti edullisemmin.
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Jeps, autotalli pimeni, ei siis koko huoneisto :oops:
Jos oikeen ymmärsin, niin sinulla kaapeli menee ikäänkuin suoraan tukikumin vierestä vastukselle. Tällöin kaapeli joutuu alttiiksi suuremalle mekaaniselle rasitukselle kuin takakautta kiertäessään.
Anteeksi, selitin huonosti.
Johto tekee mutkan etukautta, on kiinnitetty vauhtipyörän muovikotelosta ja siitä menee pakosarjan alitse itse vastukseen.
Johto on ehkä liian pitkä (?) kun johto tekee pienen lenkin loppupäässä, näinollen se on ollut lähellä runkoa.
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Zetorman
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Syys 11, 2003 11:54
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zetorman »

Sähköstä... :)

Pakko vaan sanoa että hauska kaveri tuo sähkö... Ite sain kerran kunnon tällin kun kaivossa oli viallinen uppopumppu ja samassa kun tökkäsin alumiinitikkaat kaivoon tuli kivasti virtaa näpeille ja niin edelleen...

Siihen lohkolämmittimeen, et mul on ihan kymmenittäin noita lohkolämppärin piuhoja kotona, tod helppoja asentaa, kuhan tökkää vaan, saa samaan hintaan joko asennettuna tai ilman... Löytyy myös sisähaaroitus sarjoja yms... :)

Vaari vainaa muuten aikanaan osti sähkösahan ja kun ei jatkoroikka ulottunu ihan tarpeeksi pitkälle niin värkkäsi hän kahteen johdon pätkään hauenleuat ja hyödynsi vanhaa piikkilanka-aitaa mettän reunassa... :twisted: En tosin suosittele kenellään mutta saha toimi kuulemma ihan moitteettomasti :wink:

Heh...
Terveisin; A.N.

SAAB 9000, 900, 90, 99 ja 96 osia!!!!! Myös turbomoottoreita, vaihdelaatikkoja, korinosia ja kokonaisia autoja myytävänä. Esim SAAB 9000 CD 3,0 V6 1996 1500eur...
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No juu, kyllä sähköstä riemua riittää niin kauan kuin henki ei lähde.

Sähkön käyttö ulkotiloissa on aina pikkusen riskialtista touhua, ja sen vuoksi nykyisten asennusmääräysten mukaan on ulkopistorasiassa oltava vikavirtasuoja. Nimittäin se pelkkä sulake ei aina riitä, jos jännite menee maihin vaikka yhden säikeen kautta. Sulake palaa tai laukeaa vasta nimellisarvon virrasta eli ylikuormituksesta. Vikavirtasuoja huomaa maavuodon ja laukeaa jo muutaman kymmnen mA:n virrasta.
Ihmisen tappamiseen riittää parhaimmillaan noin 20mA/250VAC 50Hz. Notta äläkää tappako ihtiännä sähköllä, niin teherähän vaan ameriikan valtakunnassa, eikä paljon enää sielläkään.
Vastaa Viestiin