Mistä alkaen lyijytöntä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mistä alkaen lyijytöntä?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Uusin Saab-lisäys, -83 GLE aut. tuli venttiilinsuoja-aine -pullo mukanaan. Mistä alkaen Saabeja (lähinnä og900) on voinut käyttää lyijyttömällä polttoaineella?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Muistaakseni ja tietääkseni vm. -85 alkoi kaikki saturaiset sietämään lyijytöntä (jotain muutoksia venttiilimateriaalissa tai jotain semmoista muistan jostain kuulleeni). Ainakin oma -85 kaasarisatku pelaa kuin sveitsiläinen kello lyijyttömällä, myös 95E toimii mainiosti.

-Ville
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

SAAB
Kaikki katalysaattorilla varustetut mallit 95E
96 V4 1496 1976-80 *) 98E Plus
99 Kaikki mallit, paitsi Turbo 1969-84 *) 98E Plus
99 Turbo mallit 1977-80 *) 98E Plus
900 Kaikki mallit, paitsi Turbo 1979-84 *) 98E Plus
900 Turbo 8 ilman APC:tä 1979-82 *) 98E Plus
900 Turbo 8 APC 1981-84 *) 98E Plus
900 Turbo 16 1984- 95E NT
90, 900, 9000 kaikki mallit 1985- 95E NT

Tuollaiset löyty nesteen sivuilta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kun -89 vapari 900 lähti kaupasta ulos niin myyjä kehotti käyttämään vuorotellen lyijyllistä ja lyijytöntä.
vesapo

Viesti Kirjoittaja vesapo »

No ainakin 86 satanen meni pelkällä lyijyttömällä, mikä viittaa tuohon -85 muutokseen
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla 900 vm 88 ja jos laittaa lyjitöntä niin voi kauhea ku ei meinaa sammua potkii ja potkii jälkikäyntiä.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No joo tarkoitin 95 potkii 98 ei.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kyllä lyijyllistä sentään vielä tehdään, nimittäin lentobensiini 100LL, jota kilpa-ajajat jostakin lähteestä trokaavat. Itselläni oli kerran Sierra 2.8i V6 jossa oli matalan budjetin kotitarveahdin ja piti saada kunnolla tehoa kiihdytyskilpailuihin: Tankissa oli ehkä 5L pohjalla 98E:tä, siihen saman verran 100LL:ää, 3L tolueenia, octane boosteria ja vielä tippa metanolia mausteeksi. Sitten ahdot 1,5 korville (vakiopuristukset eikä IC:tä), kyllä matkusti :twisted:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Isäni 90 saabissa jälkikäyntiä jos käyttää 95oct. 98oct vie vähemmän ja kone käy moitteettomasti.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi jälkikäynnin oktaaniriippuvuus ei vaan liity alkuperäseen aiheeseen.

Toki saabit tahtoo toimii paremmin 98:lla, mutta venttilit säilyy ilman lyijyä -85 jälkeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hane
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 09:41

Mistä alkaen lyijytöntä

Viesti Kirjoittaja hane »

Mulla on Saab 900i/85 ollut melkein uudesta lähtien. Kyselin aikoinaan mitä bensaa siinä pitää käyttää. Kerrottiin, tarkistelujen jälkeen, että alkuvuoden -85 koneissa pitää käyttää 99, mutta loppuvuoden koneet pyörii sillä mitä bensa-asemilta sattuu saamaan. Niinpä olen yleensä ajanut halvimmalla mahdollisella. Täällä Pukinmäessä kehä ykkösen kulmassa on asema, josta saa 99. Ajelen joskus sillä, mutta en huomaa siinä mitään eroa 95:een verrattuna.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Vuonna 1985 Saabien venttiilien materiaali muuttua lyijytöntä kestäväksi.

95 käy mainiosti, saattaa aiheuttaa jälkikäyntiä, mutta ongelmaa vain kaasutinmalleissa ja hoituu pienellä säädöllä jos on tarvis.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Saab99
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 09:29

Viesti Kirjoittaja Saab99 »

Viimeinen LYIJYLLINEN bensiinierä tieliikennekäyttöön myytiin Kesoil-asemilla 1993.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mä olen käyttänyt 84 tuplaysiin aina vihreetä ysikasia, mistähän olin saanut päähäni, en tiedä

B-moottorisiin käytin punasta ysikasia...kunnes toissapäivänä se poistui paikallisen jetin valikoimasta joten tää keskustelu tuli hyvään aikaan mun kannalta kun just mietin mitä löpöä seuraavan kerran b-koneiseen annan

Luca
Vastaa Viestiin