Tyhjäkäyntiventtiilin pesu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Tyhjäkäyntiventtiilin pesu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Autoni tukkoisuuden aiheuttavan vian etsintä jatkuu jälleen :?

Eilen pesin moottorin tyhjäkäyntiventtiilin (IAC -venttiili) ja täytyypä sanoa, että tuo pesu kyllä kannatti. Kaikkea tukkoisuutta en vielä pystynyt poistamaan, mutta auto kulkee jo hieman paremmin alakierroksilla ja vastaa hieman paremmin kaasuun.

Eli suosittelen kaikille, joilla on jo muutaman vuoden vanha auto:
kannattaa pestä tyhjäkäyntiventtiili, niin moottori vastaa tämän jälkeen hieman paremmin kaasuun ajettaessa kaupunkiympäristössä (esim. liikennevaloista lähdöt jne.).

Pesin tyhjäkäyntiventtiilin K&N -ilmafiltterin puhdistukseen tarkoitetulla puhdistusaineella ja käytiin "rassaukseen" vanhaa hammasharjaa, ja puhdasta tuli. Vielä huuhtelu vesikraanan alla ja sen jälkeen kuivaus hiustenkuivaajalla.

Kylläpä tuo venttiili oli likainen :evil: Mustaa nokimaista ainetta, joka kuitenkin lähti tosi hyvin tuolla filtterinpuhdistusaineella.

Venttiili on tosi helppo irrottaa ja kiinnittää. Työkaluiksi tarvitsee ainoastaan 7 -millin kiintoavaimen tai talttapäisen ruuvimeisselin.
Kaksi letkunkiristintä auki, letkut irti venttiilistä, sitten venttiili ja sen kumipidike irti kiinnitystapista ja eikun pesuun. Asennus tapahtuu sitten päinvastaisessa järjestyksessä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhjäkäyntiventtiilin pesu

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:Autoni tukkoisuuden aiheuttavan vian etsintä jatkuu jälleen :?

Eilen pesin moottorin tyhjäkäyntiventtiilin (IAC -venttiili) ja täytyypä sanoa, että tuo pesu kyllä kannatti. Kaikkea tukkoisuutta en vielä pystynyt poistamaan, mutta auto kulkee jo hieman paremmin alakierroksilla ja vastaa hieman paremmin kaasuun.

Pesin tyhjäkäyntiventtiilin K&N -ilmafiltterin puhdistukseen tarkoitetulla puhdistusaineella ja käytiin "rassaukseen" vanhaa hammasharjaa, ja puhdasta tuli. Vielä huuhtelu vesikraanan alla ja sen jälkeen kuivaus hiustenkuivaajalla.
Tota venttiili ei vissiin saa sen kummemmin aukastua, mitä letkut vaan irrottelee ja hampuharjalla sohii reijistä?

Tohon hommaan vissiin passaa myös kaasarin puhdistus aine
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäyntiventtiilin pesu

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:Tota venttiili ei vissiin saa sen kummemmin aukastua, mitä letkut vaan irrottelee ja hampuharjalla sohii reijistä?

Tohon hommaan vissiin passaa myös kaasarin puhdistus aine
No ei sitä saa auki, mutta tärkeintähän on puhdistaa nimenomaan venttiilin läppä ja sen takana oleva mekanismi.

Tämä onnistuu helposti hyvällä puhdistusaineella, juoksevalla vedellä ja jollain harjalla (niin kuin tolla hammasharjalla).

Itse kun aloitin ton venttiilin puhdistamisen, niin se oli sisältä ihan pikimusta. Kun sain homman päätökseen (kesti noin 10-15 minuuttia), niin venttiili oli sisältä taas ihan metallin värinen (lähes kuin uusi :wink: ). Ja kun olin kuivannut sen, heittänyt autoon kiinni ja koeajanut, niin kyllä siinä nousi väkisinkin hymy suunpieliin :D Kannattava teko :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mimmi kirjoitti:Liittimiin kun tarjoaa 12V, niin luisti liikkuu nätisti (tai ainakin pitäisi liikkua nätisti) paljastaen puhdistajalle sisimpänsä. AIC/IAC:n ollessa pöydällä napaisuudella ei ole väliä.
Minä puhdistin spraylukkoöljyllä (eli aseöljyllä) ja lopuksi paineilmalla. Tuli muuten likaista öljyä ulos aluksi ja lopetin "spreijaamisen" kun rupesi tulemaan kirkasta öljyä ulos.
Aukesko toi läppä ihan kokonaan? Mulla se ei auennut, mutta en syöttänytkään sille 12 V.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mimmi kirjoitti:Jos nyt oikein muistan, niin se aukesi niin paljon kuin se ylipäänsä pystyy avautumaan (eli saman verran kuin sormella avatessakin).
Mulla se aukesi korkeintaan vain pari milliä. Pitäisköhän sen sitten aueta enemmänkin? Jospa tossa olisi sitten se mun auton tukkoisuuden syy alakierroksilla ja moottorijarrutuksissa?

Täytyis varmaan testata avata sitä uudelleen 12 V:n jännitteellä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hane
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 29, 2003 09:41

Tyhjäkäyntiventtiilin pesu

Viesti Kirjoittaja hane »

Uskoin minäkin kerran väitettä, että tyhjäkäyntiventtiili repsahtaa auki 12 voltilla. Ei minun autossani. Pitihän se purkaa ja tutkia - meinaan on sen verran vielä jäljellä tuota puolihullun kokeilijainsin virkaa. Ehkä näitä on erilaisia, mutta tässä laitteessa, (Bosch 0 280 140 107), on sisällä bimetalli, joka huoneenlämmössä sojottaa likimain suorana, jolloin reikää on pikkuisen auki. Kun se jäähtyessään taipuu sanotaan vasemmalle, niin se painaa kääntymään pääsevää prespaanilevyä niin, että reikä aukeaa, mitä kylmempi sitä isommaksi. Ja kun sitten sähkövirta lämmittää bimetallia, niin se taipuu oikealle, jolloin jousi vetää reiän kiinni noin 5 minuutissa. Jos siinä on noin 48 ohmin resistanssi, niin se on ilmeisesti sähköpuolelta kunnossa, ellei tuo jousi ole poikki. Pistin kokeeksi pakastimeen tunniksi pariksi, jo aukesi. Tällä minun autoni toimii nätisti kuin pieni enkeli, maksoin vain turhaan 85 euroa venttiilistä.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Totanoin, tuosta öljyn käytöstä voisi olla toistakin mieltä. Kyselin taannoin samaisesta tyhjäkäyntiongelmasta Ky Autohuolto Laaksosen omistajalta (huoltanut Saabeja koko iän ja heppu on jo kohta kait eläkkeellä,...) sanoi etta puhdistus kaasarinpuhdistus aineella (tai jarrujenpuhdistus aineella) ja kuivaus. Ei missään nimessä öljyä ei edes ase tms. sellaista. Kertoi muutamasta tapauksesta joissa niin oli "poijjat" tehneet tuloksella: jumissa taas :wink: . Putsaus ja kuivaus siinä kaikki. Omassa autossa (9000 2,3 CS) taitaapi kyseinen väkkyrä olla NIIN piilossa etten koske siihen kuin äärimmäisessä hädässä...tai no ehkä hieman aiemmin. Onko kellään kokemusta kuinka sen saisi ujutettua ulos imusarjan alta ilman erikoislääkärin koulutusta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ilmeisesti onnistuu ilman lääkärinkoulutusta jos hiukan purkaa:
http://www.electricbbs.com/procedures/fuel/iac.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jus kirjoitti:Ilmeisesti onnistuu ilman lääkärinkoulutusta jos hiukan purkaa:
http://www.electricbbs.com/procedures/fuel/iac.html
Jep, sama IAC -venttiili on käytössä kaikissa Trionic 5 -Saabeissa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin