autoverouudistus
autoverouudistus
Heh heh, tuli katsottua uutisista esimerkkejä autoverouudistuksesta. On taas niin apinaa koijataan fiilis. Veroalen jälkeen 2020 joku 41600€ hybridi maksaa 40000€. Tulee varmaan tosi ryntäys autokauppaan... Ja tietty toikin alennus siirtyy käyttömaksuihin. 21000€ auto perus 120g/km päästöillä halpenee 4 vuodessa noin 780€.
Oma mielipide on että ihan turhaa kikkailua, ei noilla vähennyksillä uusia autoja osteta yhtään enempää.
Sana on vapaa.
Oma mielipide on että ihan turhaa kikkailua, ei noilla vähennyksillä uusia autoja osteta yhtään enempää.
Sana on vapaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: autoverouudistus
Tätä syntyvää "aukkoa" paikataan, yllätys yllätys, käyttömaksujen nostolla. Taas köyhää rassataan ahteriin niin että tuntuu. Sillä jolla on varaa ostaa uusi auto on myös varaa maksaa siitä se tonni-pari enemmän, mutta nyt ne joilla EI ole varaa ostaa uutta autoa maksavat myös noiden uusien ostajien saaman alennuksen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: autoverouudistus
Ajoneuvoilla kuppausta ei tietenkään aiota lopettaa. Näyttää vaan siltä että autoverolle tulee jossain vaiheessa loppu. Nyt vaan siirretään kuppauksen painopistettä pois ostamisesta. Ruotsissa poistettiin kertarysäyksellä enkä muista että siitä suurta katastrofia olisi tullut. Suomessa nyt näköjään edetään tällaisilla liukumilla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: autoverouudistus
Tää on ikävä kyllä tätä tämän päivän politiikkaa. Soinin porukalla oli vaalilupauksena autoveron poisto, mutta ei Suomessa ikinä toteuteta oikeasti yhtään yhden puolueen vaalilupausta, koska hallituksessa istuu aina vähintään kaksi muuta puoluetta. Vaikka nämä muut puolueet eivät yhden puolueen lupausta (esim autoveron poistoa) vastustaisikaan, niin eivät suostu sitä täysimääräisenä toteuttamaan, elleivät saa vastaavasti jotain omaa vaalilupaustaan täysimääräisesti toteutettua. Ja kun kaikille ei voi vain jakaa herkkuja, niin kaikki lupaukset vesittyvät aina vähintään jonkin verran.
Edelliskaudellahan demarit lupasivat, että Kreikan rahoitus edellyttää vakuuksia. Lopulta sorvattiin sellainen vakuusratkaisu, että tavallinen ihminen naurettaisiin ulos pikavippifirmastakin, jos hakisi itselleen lainaa vastaavalla järjestelyllä.
Mutta vakuus on vakuus, ja autoveronalennus on autoveronalennus, vaikka olisi vain pennejä
Edelliskaudellahan demarit lupasivat, että Kreikan rahoitus edellyttää vakuuksia. Lopulta sorvattiin sellainen vakuusratkaisu, että tavallinen ihminen naurettaisiin ulos pikavippifirmastakin, jos hakisi itselleen lainaa vastaavalla järjestelyllä.
Mutta vakuus on vakuus, ja autoveronalennus on autoveronalennus, vaikka olisi vain pennejä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: autoverouudistus
Apinoita havaittu autokaupoilla: Päätös autoveroalennuksesta on piristänyt autokauppaa – "myynti kasvanut jopa 30 prosenttia"tturku kirjoitti:On taas niin apinaa koijataan fiilis.
Hauskaa tuossa on se, että vero alenee vasta ensi vuoden alussa, mutta apinat ostavat autoja nyt. Vai olisiko tämä käyttäytyminen todiste siitä, että tuleva veronalennus on niin mitätön, että ihan sama koska sen auton ostaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: autoverouudistus
Pihvi lienee siinä, että nyt on tiedossa miten vero käyttäytyy lähivuosina. Eli kun epävarmuus on poistunut, niin uskalletaan taas investoida. Ei kannata ostoa lykätä sen toivossa että kohta tulisi iso veroalennus.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: autoverouudistus
Mitä tuossa MTV3:n jutun mukaan perehdyin tähän uuteen autoverotukseen, niin alennus ei ole merkittävä. Jutun mukaan pitäisi olla hyvin vähänpäästöinen malli, jotta rahallinen hyöty olisi merkittävä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: autoverouudistus
Ja kukaan ei osaa ja tiedä vastata? Tarkoitan sitä, että vaikka aikaisempi viestini ei ollut varsinaisesti kysymys, niin tarkoitin sitä tavallaan kysymyksenä.
Onko tietoa, miten uusien autojen verotus muodostuu? Onko totta, että se jakautuu jotenkin useammalle vuodelle ELI käytännössä ajoneuvoveron helpotus on olematon?
Onko tietoa, miten uusien autojen verotus muodostuu? Onko totta, että se jakautuu jotenkin useammalle vuodelle ELI käytännössä ajoneuvoveron helpotus on olematon?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2728
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: autoverouudistus
no ihan pelleilyähän toi koko uudistus on, kuten kaikki hallituksen muutkin kaavailut. Sillä ei paljoa juhlita, että 20000e auton saa 200e halvemmalla ensi vuonna, sen takiahan monet liikkeet ovatkin jo heti luvanneet hintoihin autoveroalen suuruisen summan..
Vieläkään ei uskalleta tehdä oikeita ratkasuja, vaan jatketaan velkaantumista eikä uskalleta leikata julkiselta puolelta, vaikka suurin osa kansalaisistakin jo hyväksyy ja ymmärtää leikkaustarpeen.
Vieläkään ei uskalleta tehdä oikeita ratkasuja, vaan jatketaan velkaantumista eikä uskalleta leikata julkiselta puolelta, vaikka suurin osa kansalaisistakin jo hyväksyy ja ymmärtää leikkaustarpeen.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: autoverouudistus
Tuolta voi jokainen lukea miten tämä autoveromuutos käytännössä näkyy veroprosenteissa ja euroissa:
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 158000/304
Eihän tuolla alennuksella kansalainen juhli, mutta tämä ei toki ole hallituksen tarkoituskaan. Tarkoitus on kiristää päästöpohjaisen verotuksen progressiota lisää siten, että suositaan entistä enemmän vähäpäästöisiä autoja. Sen lisäksi kansantaloudellisesti tällä veroalennuksella on merkittävämpi vaikutus, kuten kaikilla pikkumuutoksilla, jotka ei käytännössä tunnu yksittäisen kansalaisen kukkarossa.
Lähtökohta on se, että minkä kansalaiset säästää autoveroissa, he käyttävät kulutukseen tai investointeihin, mikä lisää talouden toimeliaisuutta ja siten työpaikkoja. Ja kuten telkkarimainoksista olemme saaneet kuulla, 10 euroa kuussa suomalaisiin tuotteisiin lisäisi 10000 työpaikkaa Suomessa. Tuo kymppi kuussa kuulostaa vähältä, mutta kolmihenkisen perheen osalta se onkin jo 360 euroa vuodessa, mikä on jo enemmän kuin mitä tuo autoveronalennus on. Ja tämä kymppi pitäisi saada kaikilta, ei vain niiltä jotka ostavat uuden auton.
Niin ja kymppi kuussa jokaiselta suomalaiselta on yhteensä n. 648 miljoonaa euroa vuodessa. Niin ne merkityksettömän pienet summat muuttuvat isoiksi luvuiksi, joilla on valtiollekin jo merkitystä.
Autoveroa ei poisteta, koska hankaluuksistaan huolimatta se on hyvä lypsylehmä, ja sillä voidaan ohjata kansalaisten kulutusta kohti vähäpäästöisiä autoja, mitä kautta autovero on saanut uuden perustelun olemassaololleen. Tuloverotuskin on tietystä näkökulmasta moraalisesti väärin ja aiheuttaa ikäviä lieveilmiöitä, mutta valtio ottaa sieltä mistä saa.
Autoverotusta piti nyt taas hieman rukata, jotta verokertymä ei karkaa harmaatuontiin ja jotta perussuomalaiset saivat edes vesitettynä edes yhden vaalilupauksistaan läpi.
Kuriositeettina muuten tässä elvytys vs. kiristys ja veronkorotus vs. leikkaus -kinastelussa: luin lehdestä, että Suomen valtion euromääräiset verotulot nousevat taantumasta huolimatta tänä vuonna uuteen ennätykseen. Eli kyllä se tulopuoli tuntuu valtiolla olevan ihan kunnossa. Pitää vain katsoa vähän tarkemmin mihin kaikkeen ne verotulot ja sen päälle otettu uusi velka valuu.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... 158000/304
Eihän tuolla alennuksella kansalainen juhli, mutta tämä ei toki ole hallituksen tarkoituskaan. Tarkoitus on kiristää päästöpohjaisen verotuksen progressiota lisää siten, että suositaan entistä enemmän vähäpäästöisiä autoja. Sen lisäksi kansantaloudellisesti tällä veroalennuksella on merkittävämpi vaikutus, kuten kaikilla pikkumuutoksilla, jotka ei käytännössä tunnu yksittäisen kansalaisen kukkarossa.
Lähtökohta on se, että minkä kansalaiset säästää autoveroissa, he käyttävät kulutukseen tai investointeihin, mikä lisää talouden toimeliaisuutta ja siten työpaikkoja. Ja kuten telkkarimainoksista olemme saaneet kuulla, 10 euroa kuussa suomalaisiin tuotteisiin lisäisi 10000 työpaikkaa Suomessa. Tuo kymppi kuussa kuulostaa vähältä, mutta kolmihenkisen perheen osalta se onkin jo 360 euroa vuodessa, mikä on jo enemmän kuin mitä tuo autoveronalennus on. Ja tämä kymppi pitäisi saada kaikilta, ei vain niiltä jotka ostavat uuden auton.
Niin ja kymppi kuussa jokaiselta suomalaiselta on yhteensä n. 648 miljoonaa euroa vuodessa. Niin ne merkityksettömän pienet summat muuttuvat isoiksi luvuiksi, joilla on valtiollekin jo merkitystä.
Autoveroa ei poisteta, koska hankaluuksistaan huolimatta se on hyvä lypsylehmä, ja sillä voidaan ohjata kansalaisten kulutusta kohti vähäpäästöisiä autoja, mitä kautta autovero on saanut uuden perustelun olemassaololleen. Tuloverotuskin on tietystä näkökulmasta moraalisesti väärin ja aiheuttaa ikäviä lieveilmiöitä, mutta valtio ottaa sieltä mistä saa.
Autoverotusta piti nyt taas hieman rukata, jotta verokertymä ei karkaa harmaatuontiin ja jotta perussuomalaiset saivat edes vesitettynä edes yhden vaalilupauksistaan läpi.
Kuriositeettina muuten tässä elvytys vs. kiristys ja veronkorotus vs. leikkaus -kinastelussa: luin lehdestä, että Suomen valtion euromääräiset verotulot nousevat taantumasta huolimatta tänä vuonna uuteen ennätykseen. Eli kyllä se tulopuoli tuntuu valtiolla olevan ihan kunnossa. Pitää vain katsoa vähän tarkemmin mihin kaikkeen ne verotulot ja sen päälle otettu uusi velka valuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2728
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: autoverouudistus
Loppujen lopuksihan valtio kerää lisää rahaa kokonaisuudessaan, tavalliselle keskivertotallaajalle(yli 10v vanha auto) tämä uudistus kun ei tuonut kuin lisää kuluja, kun autoveron laskua kompensoidaan ajoneuvoveron nostolla. 2016 ajoneuvovero nousee keskimäärin 60e ja tämä ei varmasti jää viimeiseksi korotukseksi tällä hallituskaudella.
Jos uusia autoja myydään vuodessa 100 000 kpl, niin aika hyvää bisnestä on valtiolle laskea mitättömästi ajoneuvoveroa prosentilla parilla noiden kohdalta, ja samalla korottaa käyttävoimaveroa kymmenillä prosenteilla yli kolmen miljoonan auton kohdalla..
Täysi vedätys. Näkyyhän se myös VM:n esityksessä vuodelle 2016, autoveron alennus -50 miljoonaa, ajoneuvoveron korotus +180 miljoonaa vuositasolla..
Jos uusia autoja myydään vuodessa 100 000 kpl, niin aika hyvää bisnestä on valtiolle laskea mitättömästi ajoneuvoveroa prosentilla parilla noiden kohdalta, ja samalla korottaa käyttävoimaveroa kymmenillä prosenteilla yli kolmen miljoonan auton kohdalla..
Täysi vedätys. Näkyyhän se myös VM:n esityksessä vuodelle 2016, autoveron alennus -50 miljoonaa, ajoneuvoveron korotus +180 miljoonaa vuositasolla..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: autoverouudistus
^Tuo on osa sitä verotuksen ohjaavaa vaikutusta. Suositaan uusia pienipäästöisiä autoja, koska ne on tehty kukkasista ja hunajasta. Ja vanhat autot paaliin, koska ne on mörköjä ja haisuleita
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: autoverouudistus
Kuinkahan paljon tämä köyhän kyykytys maksaa autoilijalle käyttömaksujen korotuksena?
Ilmanlaatu varmaan parantuu näin enemmän maksamalla.
Ilmanlaatu varmaan parantuu näin enemmän maksamalla.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Re: autoverouudistus
Köyhän tai ei, mutta minun vastapuolena on autonmyyjät. Nämähän ovat sanelleet jo tähänkin mennessä joitain mukavia sääntöjä. Vai olenko väärässä? Tämä leikkiminen vähäpäästöisyydellä voi olla ihan ok, mutta takana varmasti tukevat autonmyyjätahot.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: autoverouudistus
Ihan niin! Tämä köyhä sai verolapun, eihän se paljoa noussutkaan Vuoden vaihteen jälkeen päivähinta vain 72 senttiä (0,55e)...Mawerick kirjoitti:Tätä syntyvää "aukkoa" paikataan, yllätys yllätys, käyttömaksujen nostolla. Taas köyhää rassataan ahteriin niin että tuntuu. Sillä jolla on varaa ostaa uusi auto on myös varaa maksaa siitä se tonni-pari enemmän, mutta nyt ne joilla EI ole varaa ostaa uutta autoa maksavat myös noiden uusien ostajien saaman alennuksen.
Nro 6180
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T
9-3 1999 2.0/R.I.P. 900 1983 2.0/9-3 1999 2.0T