Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eläkeukko
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2015 08:09

Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja eläkeukko »

Hankintalistalla on Saab 9-3 bensa, manuaalivaihteinen, vm 03 ja 05. Toisessa ehdokkaassa on kone 2,0T ja teho 110 kW, toisessa 2,0T ja teho 129 kW. Haluaisin tietää:
1. Onko kumpikin kone saabin omia vai opelin koneita?
2. Onko kummassakin versiossa ns. normaali kytkin ilman mitään kaksoismassapyörää?
3. Onko kumpikin versio jakoketjulla? (ei siis hihnalla)
4. Molemmilla ajettu reilu parisataatuhatta, mutta huollettuja. Onko jotain ominaisvikaa?
Mieluusti kuulisin asialliset vastaukset tietäviltä saabisteilta, en mitään teinipoikien juttuja.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Itseasiassa molemmissa sama saabin ketjukone, softaversio eri.
Lajille ominaisista vioista löytyy kattavasti tarinoita tuolta mallikohtaisesta osiosta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Koneet on GM/Opel tekniikkaa, mutta parempiahan nuo tainneet olla kun Saabin oma tekniikka.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Ainakin se 2,2 moottori joka esim B vectran nokalla niin siinä on jakopää murheita (ketju)
vaihtoivat uutena paljon takuisiin.
Ari 1622
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabinsti kirjoitti:Koneet on GM/Opel tekniikkaa, mutta parempiahan nuo tainneet olla kun Saabin oma tekniikka.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9
Lainaus: Tekniikan Maailma 19/2002:

Moottori ja voimansiirto:

Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?

Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.

Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.

Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.

Lainaus päättyy.

Kyseessä on ihan Saab moottori - sanoi wikipedia mitä tahansa.

NG9-3 malliin voi tutustua täällä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Opelin 2.2 on suuniteltu päin mäntyä. Todella heikko jakoketju ja kaiken lisäksi tasapainorallatin pyörittää vielä vesipumppuakin joka ei kyllä asentajan mieltä lämmitä siinä vaiheessa kun pumppua pitäis alkaa vaihtaan.

Kerran tehnyt ja työkalu löytyy jos tulee jollekkin tarvetta.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Opelin 2.2:n jakoketjuongelmaa on tekohengittäneet saabin kiristimellä. Mutta ei tuo b207:n jakopääkään varauksetta kehuja ansaitse. Allekirjoittaneen kolkissa jakopää rallatteli melkoisesti jo 115tkm huitteilla. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siinä käsityksessä minäkin koko ajan olen ollut, että Saabin kone tuo B207 on. Ilman muuta on selvää, että jotain yhteistä löytyy GM kanssa. Kai sitä tästä huolimatta voidaan nimittää Saabin koneeksi edelleen.

Sitten tuohon jakopäähän.
Ketjullahan se (onneksi, minun mielestäni) on, mutta jonkin verran on täältä palstalta saanut lukea noita jakopään remontteja tehtynä aiemmin kuin mihin on mielestäni näissä totuttu. Siitä sitten heräsi tähän sopivaan saumaan nyt jatkokysymys.

Itselläni tuli kesälomamatkalla neljännesmiljoona (250tkm) täyteen kyseisellä B207 moottorilla, eikä jakopään remonttia ole tehty. Ei moottori/automaattivaihteisto -yhdistelmään mihinkään, muuten kuin öljyjä vaihdeltu.
Mistä sen jakopääremontin voisi ennakoida muuten kuin kilometreistä?
Käsittääkseni jonkinlaista ääntä se alkaa pitämään, mutta onko se jotenkin niin poikkeavaa, että sen kyllä huomaa?
Nämä moottorin käyntiäänet, jos alkavat muuttua pikkuhiljaa, niin saattaa olla vaikea sitten huomata muutosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Nojaa, jos koneet ulkoisesti ja jakopäiltään täsmää, niin eikös noita samaksi voi nimittää? ja kuitenkin opelin kansikin käy kun nostaa vaan päälle :)

Kirosanalta tuntuu koko Opel täällä, mutta päin vastoin niinkuin totesin, parempia moottoreitahan nämä on tainnut olla kun 9-5 ja og9-3 vanhat Triuphin pataraudat.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja AZP »

Asiaahan sotkee sitten vielä se, että B207-konetta on käytetty Saabin lisäksi ainakin Opeleissa :wink:

Mutta itse sanoisin että kone on Saabin GM:n peruskonstruktion päälle tekemä moottori. Mutta koska lähinnä lohko on GM:n peruja ja melkein kaikki liikkuvat osat Saabin jäljiltä, niin viat ja murheet saa sälyttää Saabin niskaan. Harvoin se lohko koneista pettää itsestään :lol:

Mutta yleisestihän tuo kone on ollut oikeinkin luotettava ja asiallinen kone ilman suurempia huolia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli Opel moottori, johon Saab teki tarvittavat muutokset, että se kestää Turboahtamisen?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin