Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Hankintalistalla on Saab 9-3 bensa, manuaalivaihteinen, vm 03 ja 05. Toisessa ehdokkaassa on kone 2,0T ja teho 110 kW, toisessa 2,0T ja teho 129 kW. Haluaisin tietää:
1. Onko kumpikin kone saabin omia vai opelin koneita?
2. Onko kummassakin versiossa ns. normaali kytkin ilman mitään kaksoismassapyörää?
3. Onko kumpikin versio jakoketjulla? (ei siis hihnalla)
4. Molemmilla ajettu reilu parisataatuhatta, mutta huollettuja. Onko jotain ominaisvikaa?
Mieluusti kuulisin asialliset vastaukset tietäviltä saabisteilta, en mitään teinipoikien juttuja.
1. Onko kumpikin kone saabin omia vai opelin koneita?
2. Onko kummassakin versiossa ns. normaali kytkin ilman mitään kaksoismassapyörää?
3. Onko kumpikin versio jakoketjulla? (ei siis hihnalla)
4. Molemmilla ajettu reilu parisataatuhatta, mutta huollettuja. Onko jotain ominaisvikaa?
Mieluusti kuulisin asialliset vastaukset tietäviltä saabisteilta, en mitään teinipoikien juttuja.
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Itseasiassa molemmissa sama saabin ketjukone, softaversio eri.
Lajille ominaisista vioista löytyy kattavasti tarinoita tuolta mallikohtaisesta osiosta.
Lajille ominaisista vioista löytyy kattavasti tarinoita tuolta mallikohtaisesta osiosta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Koneet on GM/Opel tekniikkaa, mutta parempiahan nuo tainneet olla kun Saabin oma tekniikka.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Ainakin se 2,2 moottori joka esim B vectran nokalla niin siinä on jakopää murheita (ketju)
vaihtoivat uutena paljon takuisiin.
vaihtoivat uutena paljon takuisiin.
Ari 1622
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Lainaus: Tekniikan Maailma 19/2002:Saabinsti kirjoitti:Koneet on GM/Opel tekniikkaa, mutta parempiahan nuo tainneet olla kun Saabin oma tekniikka.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Ecotec_engine#LK9
Moottori ja voimansiirto:
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
Lainaus päättyy.
Kyseessä on ihan Saab moottori - sanoi wikipedia mitä tahansa.
NG9-3 malliin voi tutustua täällä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Opelin 2.2 on suuniteltu päin mäntyä. Todella heikko jakoketju ja kaiken lisäksi tasapainorallatin pyörittää vielä vesipumppuakin joka ei kyllä asentajan mieltä lämmitä siinä vaiheessa kun pumppua pitäis alkaa vaihtaan.
Kerran tehnyt ja työkalu löytyy jos tulee jollekkin tarvetta.
Kerran tehnyt ja työkalu löytyy jos tulee jollekkin tarvetta.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Opelin 2.2:n jakoketjuongelmaa on tekohengittäneet saabin kiristimellä. Mutta ei tuo b207:n jakopääkään varauksetta kehuja ansaitse. Allekirjoittaneen kolkissa jakopää rallatteli melkoisesti jo 115tkm huitteilla.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Siinä käsityksessä minäkin koko ajan olen ollut, että Saabin kone tuo B207 on. Ilman muuta on selvää, että jotain yhteistä löytyy GM kanssa. Kai sitä tästä huolimatta voidaan nimittää Saabin koneeksi edelleen.
Sitten tuohon jakopäähän.
Ketjullahan se (onneksi, minun mielestäni) on, mutta jonkin verran on täältä palstalta saanut lukea noita jakopään remontteja tehtynä aiemmin kuin mihin on mielestäni näissä totuttu. Siitä sitten heräsi tähän sopivaan saumaan nyt jatkokysymys.
Itselläni tuli kesälomamatkalla neljännesmiljoona (250tkm) täyteen kyseisellä B207 moottorilla, eikä jakopään remonttia ole tehty. Ei moottori/automaattivaihteisto -yhdistelmään mihinkään, muuten kuin öljyjä vaihdeltu.
Mistä sen jakopääremontin voisi ennakoida muuten kuin kilometreistä?
Käsittääkseni jonkinlaista ääntä se alkaa pitämään, mutta onko se jotenkin niin poikkeavaa, että sen kyllä huomaa?
Nämä moottorin käyntiäänet, jos alkavat muuttua pikkuhiljaa, niin saattaa olla vaikea sitten huomata muutosta.
Sitten tuohon jakopäähän.
Ketjullahan se (onneksi, minun mielestäni) on, mutta jonkin verran on täältä palstalta saanut lukea noita jakopään remontteja tehtynä aiemmin kuin mihin on mielestäni näissä totuttu. Siitä sitten heräsi tähän sopivaan saumaan nyt jatkokysymys.
Itselläni tuli kesälomamatkalla neljännesmiljoona (250tkm) täyteen kyseisellä B207 moottorilla, eikä jakopään remonttia ole tehty. Ei moottori/automaattivaihteisto -yhdistelmään mihinkään, muuten kuin öljyjä vaihdeltu.
Mistä sen jakopääremontin voisi ennakoida muuten kuin kilometreistä?
Käsittääkseni jonkinlaista ääntä se alkaa pitämään, mutta onko se jotenkin niin poikkeavaa, että sen kyllä huomaa?
Nämä moottorin käyntiäänet, jos alkavat muuttua pikkuhiljaa, niin saattaa olla vaikea sitten huomata muutosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Nojaa, jos koneet ulkoisesti ja jakopäiltään täsmää, niin eikös noita samaksi voi nimittää? ja kuitenkin opelin kansikin käy kun nostaa vaan päälle
Kirosanalta tuntuu koko Opel täällä, mutta päin vastoin niinkuin totesin, parempia moottoreitahan nämä on tainnut olla kun 9-5 ja og9-3 vanhat Triuphin pataraudat.
Kirosanalta tuntuu koko Opel täällä, mutta päin vastoin niinkuin totesin, parempia moottoreitahan nämä on tainnut olla kun 9-5 ja og9-3 vanhat Triuphin pataraudat.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Asiaahan sotkee sitten vielä se, että B207-konetta on käytetty Saabin lisäksi ainakin Opeleissa
Mutta itse sanoisin että kone on Saabin GM:n peruskonstruktion päälle tekemä moottori. Mutta koska lähinnä lohko on GM:n peruja ja melkein kaikki liikkuvat osat Saabin jäljiltä, niin viat ja murheet saa sälyttää Saabin niskaan. Harvoin se lohko koneista pettää itsestään
Mutta yleisestihän tuo kone on ollut oikeinkin luotettava ja asiallinen kone ilman suurempia huolia.
Mutta itse sanoisin että kone on Saabin GM:n peruskonstruktion päälle tekemä moottori. Mutta koska lähinnä lohko on GM:n peruja ja melkein kaikki liikkuvat osat Saabin jäljiltä, niin viat ja murheet saa sälyttää Saabin niskaan. Harvoin se lohko koneista pettää itsestään
Mutta yleisestihän tuo kone on ollut oikeinkin luotettava ja asiallinen kone ilman suurempia huolia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin kone vai opelin ja muutakin tietoa??
Eli Opel moottori, johon Saab teki tarvittavat muutokset, että se kestää Turboahtamisen?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713