Tietoa tai kokemuksia hitsausmuuntajasta?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Rimuli kirjoitti:Hitsaus kalustossa on valitettavasti samoin kuin monella muulla alalla:
Ammattilainen saa kelvollista huonoillakin vehkeillä, aloittelija tarvitsee onnistuakseen hyvät vehkeet.
Varovasti aloittelet ja totuttelet koneeseen hieman jossain muualla kuin autonalla, niin kyllä se sujuu.
Suosittelen Mig:iä, vaikka ydintäytelangalla.
Anteeksi jos viitteeni olivat liian kärkkäitä pahoittelen syvästi ei ollut tarkoitus.
Olen itse vaan joutunut aikanaan tekemään niin paljon noita hommia kaiken laisilla rojuilla, joten ajattelin antaa oman kommenttini asiasta, ettei kaikkien tarvitsisi tehdä samoja virheitä mitä itse olen tehnyt. Sen valovirta mikin ja hermojen menetyksen jälkeen kun ostimme voimavirta koneen niin olisi sen valovirta koneen hinnankin voinut käyttää siihen parempaan koneeseen olis saanut viellä paremman.
Jos aikoo hommata mikin niin kannattaa kyllä tehdä kovasti hinta vertailuita. Luulen että joka kylässä on jotain sellaisia heppuja jotka tekee peltihommat todella sopivasti. Sitten voi kasailla niitä euroja ja ostaa paremman hitsauskoneen jos välttämättä haluaa itse tehdä kaikkein epäkiitollisimmat hommat mitä auton laitosta löytyy. ( HUOM minun oma mielipiteeni ruoste vaurioiden korjaamisesta). ON HELPOMPAA LUODA UUTTA KUN LAPIODA VANHAA. :D
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2205
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

lyhyt kokemus, tai pitäisikö sanoa nykyaikaisesti "elämys" täytelankamigistä: langan laatu voi vaikuttaa yllättävän paljon noitumisen määrään. kahden eri valmistajan langoilla voi olla paljon eroa.

toinen pointti on ainevahvuudet - mitä ohuempi aine, sitä paremmin heikkotehoinen suojakaasuton täytelankahitsaus puoltaa paikkaansa. aika rajattuahan halpislelun käyttö on. 0,5...0,8 mm plootujen päittäisestä liittämisestä on hyviä kokemuksia. ei ehkä muuten, mutta hinta-laatu -suhde on omaa luokkaansa.

täytelankamigillä ei välttämättä kannata laatusaumaa yrittääkään. lyhyitä heftejä kierros, sitten teräsharjaus välillä, ja uusi kierros edellisten viereen, harjaus jne. sinkkispray menee kyllä reikiin ja massa täyttää loput. vesitiiviyttä ruostekorjauksissa ei vaadita, 2/3 hitsaus riittää. pelastettavaksi tarkoitetun saabin hitsaamisessa on tärkeämpää, ettei peltiä hitsata toisen päälle. peltien väliin muodostuu kondenssivettä, joka puolestaan takaa ruostumisen jatkumisen. tätä ruostetaskujen syntymistä välttelin kun paikkailin 96 -71 mahdollista mr-vaunua.

mullakin oli kempin täytelankamig lainassa tutulta, joka oli kiroillut kanssa että ei hän osaa sillä hitsata, paska vehje. "taidehitsaajan" taidoilla homma vaati vähän opettelua, mutta toimi lopulta ihan hyvin. langansyötön ym. kanssa ei ollut juuri ongelmia, kun putsasin suuttimen usein ja käytin roiskesprayta suoraan suuttimeen. säätäminen oli muuten helppoa, kun tehovalintoja oli vain kaksi - min / max.


terv. jt


p.s. biltemalla näyttää olevan myös vastaavia laitteita.
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin