Aika outoa meininkiä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Aika outoa meininkiä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mitenkähän tällaiseen pitäisi suhtautua?

Joku myi kajakkiaan meikäläisen auton kuvalla. Ikinä lupaa kuvan käyttöön ei ole kysytty, se on vain napattu ilmoitukseen. Vähän oudon tuntuista.

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=236747
# 419 Vesa Pohjalainen
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

minua ei ainakaan nyt niin kauheasti haittaisi jos kuvan muutenkin on laittanut nettiin kaikkien nähtäväksi. voisi jonkun kysymyksen sill myyjälle siihen laittaa tyyliin "ka, mun auto" :D
ja tuskimpa kajakkeja kovin paljon muut sieltä katselevat kun ne silmät mitä tääläkin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No voi ... minusta tosi törkeää toimintaa , ja jotain tarttis tehdä.
Kölli

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Minun mielestäni tuollainen on törkeää ja rikollista. :evil:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

mikkoimp kirjoitti:minua ei ainakaan nyt niin kauheasti haittaisi jos kuvan muutenkin on laittanut nettiin kaikkien nähtäväksi. voisi jonkun kysymyksen sill myyjälle siihen laittaa tyyliin "ka, mun auto" :D
ja tuskimpa kajakkeja kovin paljon muut sieltä katselevat kun ne silmät mitä tääläkin.
Niinpä, kyse on lähinnä siitä, millä tavoin kuvaa, joka ei ole oma, käyttää. Tekijänoikeudethan koskevat yhtä lailla nettiikuvaakin.

Täytyy tietenkin ajatella positiivisesti, ettei myyjä kai sitten uskonut kyseisen kuvan ainakaan karkottavan ostajia.

Lupa kuvan käyttöön olisi varmaan tullut, mutta jotenkin kokisin kuitenkin hyvien tapojen mukaisena kysyä sitä, kun käsittäkseni tutusta ei ole kuitenkaan kyse.

No hyvä kuitenkin, että sai kajakin myydyksi. Oikeastaan minäkin olisin voinut olla tuollaisesta vihreästä vekottimesta kiinnostunut :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

" ei kuvan auto niinku varmaa väristä näkyy mut samanlainen. "

Aika härskiä hommaa, ja tuokin virke sisältää aimo annoksen epärehellisyyttä......
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:minua ei ainakaan nyt niin kauheasti haittaisi jos kuvan muutenkin on laittanut nettiin kaikkien nähtäväksi. voisi jonkun kysymyksen sill myyjälle siihen laittaa tyyliin "ka, mun auto" :D
ja tuskimpa kajakkeja kovin paljon muut sieltä katselevat kun ne silmät mitä tääläkin.
Niinpä, kyse on lähinnä siitä, millä tavoin kuvaa, joka ei ole oma, käyttää. Tekijänoikeudethan koskevat yhtä lailla nettiikuvaakin.

Täytyy tietenkin ajatella positiivisesti, ettei myyjä kai sitten uskonut kyseisen kuvan ainakaan karkottavan ostajia.

Lupa kuvan käyttöön olisi varmaan tullut, mutta jotenkin kokisin kuitenkin hyvien tapojen mukaisena kysyä sitä, kun käsittäkseni tutusta ei ole kuitenkaan kyse.

No hyvä kuitenkin, että sai kajakin myydyksi. Oikeastaan minäkin olisin voinut olla tuollaisesta vihreästä vekottimesta kiinnostunut :)

nimen omaan, hyvään tarkoitukseen asiallisessa paikassa on kuvaa käytetty.
tietysti se ystävällistä olisi lupa pyytää..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Yksinkertaisesti kyse on tekijänoikeusrikkomuksesta. Muutenkin on melkoisen törkeää käyttää mitä hyvänsä käytettyä tavaraa myydessaan kuvaa tullin, että ei kuvan laite mutta samanlainen (paitsi eri värinen, pari vuotta vanhempi ja vähän rutussa ja ruostessa ja niin edelleen...). Meikäläisenkin kotisivulta oli joskus huutonetin myynti-ilmoon lainattu auton kuvaa. Hassua vieläpä, että yhtäläisyydet loppuivat auton mallimerkintään (Sierra), eli myytävä auto ei mitenkään voinut näyttää samalta edes uutena.
Rpe
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 19:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rpe »

ei näin :cry:
Vanja-eno
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Olisi luullut että kaveri olis löytänyt ilmoonsa googlettamalla tms jonkun oman kuupan värisen kuvan, jonkun tehtaan promokuvan tms, jota olisi käyttänyt. Ikävä juttu.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eipä tuo nyt verenpainetta sen enempää nosta. Olipahan vain hieman ...hmmmm....hämmentävä tapaus 8O
# 419 Vesa Pohjalainen
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Yleinen tapa on kysyä lupa kuvan omistajalta, mutta valitettavasti se on kovin harvinaista.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

No voi voi!
Tuohan on puhdasta huijausta. Kun meikäläinen on itse nähnyt ja jopa koskenut Pohjalaisen Vesan autoon, niin mä olisin jo laivalippuja ostamassa ja tulossa Tallinnasta asti hakee sen 800 eurolla.:-)

Ja myyjän ilmoituksesta: varustus-kahdet renkaat ja lohkolämmitin-
muhahaaahhaaaahhhha:-)
kaikki kajakistit näkee, että kuvan autossa on kyllä tillpehööriä ''vähän''
enemmän:-)

Mutta, kuten Vesa oikein sanoit, ei tästä kannattaa verenpainetta nostaa

Saksalaisetkin on hauskoja-luin netistä 9000 myyntiilmoitusta-kuvissa näkii, että etupää oli ihan mäsäksi-yhdelta puoelelta kaikki valot veks jnp.
...ja sitten saksalainen listaa varustusta...sumuvalot, kahdet turvatyynyt..
(auennut) :-) no mitä hyötyä mulla on yhdestä ehjästä sumuvalosta ja auenneista tyynyistä
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Hmmh...Tapa se. :?
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Kyllä hyvien tapojenkin puitteissa pitäisi jo lupa kysyä. Luvatta ei ymmärtääkseni lakienkaan mukaan saa toisten kuvia käyttää.
Vastaa Viestiin