Ostin taannoin jo harvinaiseksi käyneen -60 luvun kuupan, jonka joku edellinen omistaja oli maalannut pensselillä kuvien mukaisesti. Onko tietoa tahi vinkkejä, miten tuon nyt päällä olevan alkydimaalin saisi pois vahingoittamatta autoa? Vai onko tässä nyt taas käynyt niin että auto kunnostuksen uloittamattomissa, museoautosta puhumattakaan?
Saab 96 maaliongelma
Saab 96 maaliongelma
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 96 maaliongelma
Galaniten, Tomten, Plaston, Ståhlbergin ym. vastaavien "vinyyliautojen" ongelmahan mielletään yleensä juuri päinvastaiseksi: niitä ei kestävästi pysty ylimaalaamaan. Kuitenkin käänteisesti: joskus sutatut autot voivat olla hankalia restauroitavia.
Tuossa sentään vaikuttaisi olevan maali vain pinnassa: usein näkee tussilla tai kuulakärkikynällä sutattuja Galaniteja, jotka ovat imaisseet väriä sisäänsä --> tekemätön paikka.
Jos tuo kalvo ei reunasta nyppimällä ala mukavasti irtoilla, voisi kokeilla varovasti maalinpoistoaineella, kuten Nitromors tai SolMaster. "Joka kodin" vaihtoehto voisi olla maalin pehmentäminen jarrunesteellä. Tavallinen DOT4 tuskin tekee Saabille pahasti hallaa, mutta aloita varmuuden vuoksi jostain pieneltä pinnalta, esim. puskuri upottamalla.
Pahin skenaario on sitten metsästää uusi tilalle. Vaihtoehtojahan löytyy matalalla tuulilasilla ja pyöreillä lampuilla tai korkealla ruudulla ja suorakaidevaloilla. Värisävyjen skaala on myös mittava, riippuu oikeastaan ihan kunkin yksilön saamasta UV-säteilyn määrästä.
Toisaalta tuo sinun yksilösi on entisöinnin arvoinen, kun on vielä noilla harvinaisilla "kokopeittävillä teräskapseleilla varustettu .
Tuossa sentään vaikuttaisi olevan maali vain pinnassa: usein näkee tussilla tai kuulakärkikynällä sutattuja Galaniteja, jotka ovat imaisseet väriä sisäänsä --> tekemätön paikka.
Jos tuo kalvo ei reunasta nyppimällä ala mukavasti irtoilla, voisi kokeilla varovasti maalinpoistoaineella, kuten Nitromors tai SolMaster. "Joka kodin" vaihtoehto voisi olla maalin pehmentäminen jarrunesteellä. Tavallinen DOT4 tuskin tekee Saabille pahasti hallaa, mutta aloita varmuuden vuoksi jostain pieneltä pinnalta, esim. puskuri upottamalla.
Pahin skenaario on sitten metsästää uusi tilalle. Vaihtoehtojahan löytyy matalalla tuulilasilla ja pyöreillä lampuilla tai korkealla ruudulla ja suorakaidevaloilla. Värisävyjen skaala on myös mittava, riippuu oikeastaan ihan kunkin yksilön saamasta UV-säteilyn määrästä.
Toisaalta tuo sinun yksilösi on entisöinnin arvoinen, kun on vielä noilla harvinaisilla "kokopeittävillä teräskapseleilla varustettu .
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Saab 96 maaliongelma
Mitä materiaalia tuo on? Lähtisikö soodapuhalluksella.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Saab 96 maaliongelma
Pehmeää muovia.Tuha kirjoitti:Mitä materiaalia tuo on? Lähtisikö soodapuhalluksella.
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 96 maaliongelma
Tuo jarruneste voisi olla kokeilemisen arvoinen, nitromors on niin jytyä, ettei tuosta jää jäljelle muutakin klöntti ja akselit.Suomik kirjoitti:Galaniten, Tomten, Plaston, Ståhlbergin ym. vastaavien "vinyyliautojen" ongelmahan mielletään yleensä juuri päinvastaiseksi: niitä ei kestävästi pysty ylimaalaamaan. Kuitenkin käänteisesti: joskus sutatut autot voivat olla hankalia restauroitavia.
Tuossa sentään vaikuttaisi olevan maali vain pinnassa: usein näkee tussilla tai kuulakärkikynällä sutattuja Galaniteja, jotka ovat imaisseet väriä sisäänsä --> tekemätön paikka.
Jos tuo kalvo ei reunasta nyppimällä ala mukavasti irtoilla, voisi kokeilla varovasti maalinpoistoaineella, kuten Nitromors tai SolMaster. "Joka kodin" vaihtoehto voisi olla maalin pehmentäminen jarrunesteellä. Tavallinen DOT4 tuskin tekee Saabille pahasti hallaa, mutta aloita varmuuden vuoksi jostain pieneltä pinnalta, esim. puskuri upottamalla.
Pahin skenaario on sitten metsästää uusi tilalle. Vaihtoehtojahan löytyy matalalla tuulilasilla ja pyöreillä lampuilla tai korkealla ruudulla ja suorakaidevaloilla. Värisävyjen skaala on myös mittava, riippuu oikeastaan ihan kunkin yksilön saamasta UV-säteilyn määrästä.
Toisaalta tuo sinun yksilösi on entisöinnin arvoinen, kun on vielä noilla harvinaisilla "kokopeittävillä teräskapseleilla varustettu .
Kiitos vinkistä!
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Re: Saab 96 maaliongelma
kuivajääpuhalluksella?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saab 96 maaliongelma
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saab 96 maaliongelma
Jarruneste on nyt kokeiltu >> reilun kuukauden uinut jarrunesteessä >> ei irtoa maali, ei toimi, maali ei edes yritä irrota.
Seuraavaksi täytyy kokeilla tuo Fairy power spray
Seuraavaksi täytyy kokeilla tuo Fairy power spray
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88