Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Suorasuihkutus on nykypäivää myös bensamoottoreissa. Mietiskelin tässä, että kannattaako?

Plussia: Tarkempi annostelu (?), laihaseoskäyttö osakuormalla, pienempi oktaanitarve, pienempi rikastustarve startissa ja isolla kuormalla (?).

Miinuksia: Kalliimmat komponentit ja suurempi paine, hiukkaspäästöt etenkin kylmänä, imuventtiilien karstoittuminen, öljyn nopeampi vanheneminen.

Sana on vapaa...
M97CSB234EFM57001 RE85

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 703
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat

Viesti Kirjoittaja eegas »

päästöissä reilummat typen oksidit
Muutama SAAB, vuodesta -72 alkaen SAABeilla ajoa.
Ylihärmä/Ylämylly, rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t linear wagon -04
Kesällä laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 D1 -93
Jäsen #6056

3J
"Hölösuu"
Viestit: 1399
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat

Viesti Kirjoittaja 3J »

Onhan myös moottoreita, joissa on molemmat. Sekä imusarja- että suorasuihkutus. On toki hieman monimutkaisempi ja kalliimpi järjestelmä, mutta sillä päästään pienempiin hiukkaspäästöihin erilaisissa kuormitustilanteissa. Ja saa se imuventtiilikin joskus puhdistusta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9157
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ehkä se merkittävin etu on jäähdytysvaikutus täytökseen. Sen ansiosta pystyy käyttämään korkeampaa puristussuhdetta kun oktaanivaatimus pienenee. Imusarjan polttoainefilmiä ei ole joten myöskään kiihdytysrikastuksia ei tarvita ja huuhtelun aikana ei mene polttoainetta moottorin läpi hukkaan.

Haittoina on monimutkaisempi järjestelmä ja sen hinta, tietyissä moottoreissa imuventtiilien karstoittuminen (omassa 3.0TFSI ei tosin ollut sanottavasti karstaa kun 170tkm kohdalla kurkkasin). Hiukkasten lukumäärä on imusarjaruiskutteisia korkeampi myöskin.
Korkeammat typenoksidit liittyy laihaseoskäyttöön mutta useimmat suoraruiskut eivät käytä laihaseosmoodia lainkaan, sitä kokeiltiin aluksi mutta tarpeeksi hyötyä siitä ei saanut hankaluuksiin nähden.

Kokonaisuutena on hyvä systeemi, irtoaa 95-oktaanisella samat litratehot kuin mihin imusarjaruiskutteinen moottori vaatii 98-oktaanista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensiinin suorasuihkutuksen hyödyt/haitat

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Juu, paljon hyviä pointteja. Miten mahtais toimia imusarjasuihkutteinen kone suorasuihkun suuttimilla ja sillä ~200 bar paineella? Olisko hyötyä?
M97CSB234EFM57001 RE85

Vastaa Viestiin