Huono päivä tonnarille...saaga jatkuu alustamurheilla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Huono päivä tonnarille...saaga jatkuu alustamurheilla

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

:evil: :x No niin, reilut 20k km sitä suht. ongelmatonta riemua kesti. Tänään töistä ajellessa huomasin pientä epätasaisuutta tonnarin (-92 CS 2.3T) tyhjäkäynnissä, joka kuului myös konepelti auki, eli sytytti lievästi mutta kuitenkin selkeesti ajoittain hutia tyhjäkäynnillä. En siitä sen kummemmin kuitenkaan huolestunut, kun tyhjäkäynti oli n.900rpm eikä älyttömästi vaeltanut. No, sitten huomasin samalla, että vielä ainakin toissa viikolla ehjänä ollut umpio oli saanut osumaa, eli umpion lasissa oli kiveniskemä (jälleen yksi osuma tonnariini :cry: ), joka oli saanut aikaiseksi n. nuppineulanpään kokoisen reiän lasiin--> umpio täynnä kosteutta.

Eikä siinä vielä kaikki, alkuillasta kun piti emännyyden kanssa lähteä soppailemaan, kuului selkeä vinkaisu joka kerta vedolta moottorijarrutukselle mentäessä tai vaihdetta vaihtaessa ylöspäin (eli vedosta kytkin pohjaan). Eikä siinäkään vielä kaikki, tyhjäkäynti katosi myös lähes kokonaan. ACC Econ/off asennossa kierroksilta tyhjäkäynnille mennessä kierrokset sukelsi n. 500rpm:ään ja pariin kertaan sammui. ACC Auto asennossa jaksoi miten kuten pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä. En tuolla räntäsateessa ja pimeässä pahemmin asiaa tutkinut, mutta vaikuttaisi aika vahvasti "klassiselta" vakuumivuodolta? Tuskin on kuitenkaan DI-kasetti (punainen), kun nuin äkkiä vika ilmeni, se ei myöskään haise palaneelle. Tulpat on n.15000km ajetut NGK:t, joten ostin varuille uudet. Pirssi pitäisi saada viikonlopun aikana taas syöksemään tulta täysitehoisesti, joten löytyykö vapaaehtoisia toimivan DI-kasetin (siis kyseessä DI/APC ECU, punainen kasetti) lainaajia pääkaupunkiseudulla diagnoosin tekoa varten, jos ei tulppien vaihto ja vakuumivuotojen etsintä tuo tulosta? Muitakin vinkkejä saa heittää! Kiitollisena mahd. avusta tiedustelee,

-Ville
#1572
Viimeksi muokannut V.J.S, Ma Marras 24, 2003 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

8O No niin, voitte lopettaa jo tulvimalla tulleiden vinkkien lähettelyn :D

No kuitenkin, homma hoidettu. Bypass-venttiiliä epäilivät postituslistalla, joten eikun LänsiAutoon semmoista hommaamaan, kun ei kustantanut kun kolmisen kymppiä. Todellinen syypää oli tosin bypassilta lähtevä 3mm alipaineletku, joka oli hapertunut osapuilleen irtipoikki venttiilin liittimen juurelta. Leikkasin vähän letkua, uus bypassi paikoilleen, aikaa meni tunti ja homma hoidettu :D

-Ville
#1572
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

joskus viestin sato on ylitse pursuava :D
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huono päivä tonnarille...DI-kasettia lainaamaan?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No mulla olis ollut "ylimääräinen" DI -kasetti auton takakontissa :wink: = varakasetti, jos sattuu vaikka nyt kiinni oleva kasetti poksahtamaan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

bypassi

Viesti Kirjoittaja NG900T »

V.J.S kirjoitti:8O No niin, voitte lopettaa jo tulvimalla tulleiden vinkkien lähettelyn :D

No kuitenkin, homma hoidettu. Bypass-venttiiliä epäilivät postituslistalla, joten eikun LänsiAutoon semmoista hommaamaan, kun ei kustantanut kun kolmisen kymppiä. Todellinen syypää oli tosin bypassilta lähtevä 3mm alipaineletku, joka oli hapertunut osapuilleen irtipoikki venttiilin liittimen juurelta. Leikkasin vähän letkua, uus bypassi paikoilleen, aikaa meni tunti ja homma hoidettu :D
Mä myös vaihdoin paremman bypassin asennuksen yhteydessä kyseisen alipaineletkun kokonaan uuteen. Juuri samasta paikasta sekin oli hapertunut,ja kovettunut eikä saanut lyhennettyäkään enää tiukasti pysymään, piti vaihtaa koko letku.

Kannattaa tarkistaa muidenkin tarkistaa joilla V.J.S:n kuvaamia ongelmia.

Btw.
Oman kokemuksen mukaan suosittelen bypassin vaihtoa uuteen venttiiliin vanhempiin turboihin (ainakin vm 95 ja vanhempiin joissa on venttiilistä vanhempi versio), toi boschin uusissa ja uudehkoissa saabeissa oleva malli myös niinkutsuttu viggenmallinen bypas toimii ihan hyvin sekin edullisesta hinnastaan huolimatta. Näyttää samalta päällepäin mutta sisältä on vahvempaa tekoa, ja täytyyhän sen kestää mm viggenin 1.4 ahdot. Ero oli vaihdon jälkeen huomattava kaasun vasteessa, piti paineet vaihdetta vaihdettaessa paljon paremmin (ja tehot on siten nopeemmin käytettävissä ) 8)
Viimeksi muokannut NG900T, La Marras 22, 2003 09:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huono päivä tonnarille...DI-kasettia lainaamaan?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:No mulla olis ollut "ylimääräinen" DI -kasetti auton takakontissa :wink: = varakasetti, jos sattuu vaikka nyt kiinni oleva kasetti poksahtamaan :wink:
Jees, tämähän kuuluu jokaisen trionic-saabistin vakiovarusteisiin :) Tai ainakin pitäisi !
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Laitetaan vielä kertauksena helpottamaan tulevaisuuden ongelmankartoitusta, jos joku kärsii vastaavista oireista. Eli oireet:
-ahdoilta tyhjäkäynnille mennessä pyrkii sammumaan/sammuu.
-sytytys tyhjäkäynnillä pielessä (sytyttää hutia, tyhjäkäynti vaeltaa)
-turbo/APC mittari tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksessa valkoisen ja keltaisen rajalla eikä laske alemmas, saattaa kuulua myös viheltäviä ääniä vedolta kytkintä painettaessa.
-oikein paha vuoto, niin ahdot ei nouse kuin peruspaineille (niin kuin mulla ajellessa uutta bypassia ostamaan)

Ja sitten korjaus:

-tarkista bypassilta lähtevä 3mm sisähalkaisijainen alipaineletku, oli hapero sen verran ikävässä paikassa (bypassin liittimellä), että ainakin mulla jäi huono kunto huomaamatta ennen kuin irrotin bypassin.
-vaihda bypass venttiili (29;80€ mm. LänsiAutolta)
Näillä pitäis rupee potkimaan. Ja ei kun kovaa ajoa, vai miten sitä sanottiinkaan :roll: :D

-Ville
#1572
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Uusimmat käänteet epäonnen viikolla

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No jopas nyt epäonni potkii persauksille :cry: Sunnuntaina kuului jarrutuksessa lievähkö pamaus jostain tonnarin eturipustuksesta, apparin puolelta. Eipä siinä mitään, matka jatkui kun mitään ei näyttänyt olevan pahemmin rikki. No, tänään töihin ajellessa kolahti ilkeästi aina vedolta moottorijarrutukselle mentäessä tai päinvastoin, myös joustoissa kolisi. Diagnoosi: Oikea alapallo aivan nuuskana. Lisäksi safkiksen aikana todettiin, että vasen vetarin kumi on totaalisen halki ja alatukivarren runkolaakeroinnin puslatkin lienee parhaat päivänsä jo kokeneet. No, koska autonkorjausapajani sijaitsee edelleen kaverin duunipaikan parkkihallissa, ei omatoimiseen puuhasteluun ole mahdollisuutta ennen viikonloppua :evil: Tämähän tietää taas sitä, että oli pakko varaa aika korjaamolta, keskiviikoksi sain buukattua pallonivelen ja suojakumien vaihdon. Kyllä viiksettää...Männä viikonloppuna piti yrittää vetarin kumien vaihtoa itse, mutta viuna ja muut harrastukset vei voiton autokorjauksesta viikonlopun ajanvietteenä...Ah tätä auvoa :x

-Ville
#1572
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Paljonkos sitä tommosella DI-kasetilla on hinta? Ja kauankohan ne yleesä tykkää kestää? :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllähän nuita kulutustavaraksi luokiteltavia DI-kasetteja lähtee n. 200€:n hintaan, saattaa saada kympin pari alle.

-Ville
#1572
Vastaa Viestiin