Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

"Niin myöhäistä on hälle polttaa kynttilää, kun kerran hautakumpu umpeen luotu on."
Näin laulaa Veikko Lavi kappaleessa Jokainen ihminen on laulun arvoinen. Tuota kohtaa Lavin kappaleesta on miettiny paljon nyt kun vuoden alusta kävin saattelemassa enon viimeselle matkalleen. Viimeksi nähty mummon hautajaisissa vuonna 2004 ja hävettää että se jäi viimeseksi näkemiseksi. Enon kohdalla tapaaminen on nyt myöhäistä mutta tuo herätti nyt ajattelemaan että vanhimpia kaukana asuvia elossa olevia sukulaisia pitäs käydä vielä vähintään kerran morjenstamassa ennen kuin on liian myöhäistä. Eri puolella Ruotsia asuu serkkuja ja vanhimpina 3 kpl:tta tätejä joista kaksi syntynyt 1940- ja yksi 1950-luvulla. Jos ei Haaparannan sukulaisia oteta huomioon niin viimeksi olen vieraillut Ruotsin sukulaisten luona vuonna 1998. Ajatus olisi että tulevana kesänä jos vain kerkiää ja jos vain on varaa on oikeasti lähdettävä sukuloimaan. Tässä on semmosta matkasuunnitelmaa viritellyt että ensin sukulois Etelä-Suomessa ja Helsingissä ajais auton Mariellaan ja Maarianhaminassa aamuyöstä ulos ja kävis vähän kiertelemässä Ahvenanmaalla. Sieltä sitten Rosellalla Kapellskäriin ja sieltä Gävleen ja Luleån kautta takaisin Ouluun M/S Haaparannalla.

Itse tykkään periaatteesta maassa maan tavalla ja tykkään olla tietoinen siitä miten lain mukaan tulee toimia joten siksi kyselen. Ruotsin ja Suomen liikenteessä ja liikennesäännöissähän ei ole isoja eroja tietääkseni mutta olis ne kiva tietää. Olen kyllä ajanut Ruotsissa Haaparannalla ja Övertorneålla ihan Suomen liikennesääntöjen mukaisesti mutta jos nyt ajaa pitemmän siivun niin haluttaisi olla tietoinen eroista. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2Aruots%2A tuolla oli jotakin mutta rohkenin aloittaa uuden ketjun joka koskee pelkästään Ruotsia

Ruotsissahan ilmeisesti siis ei ole tavatonta väistää pientareelle ohittajaa. Ilmeisesti moottoritielle liittyjälle on sallittua antaa tietä vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Nyt kiinnostas tietää onko Ruotsin tieliikennelaissa esimerkiksi eritelty tilanteita missä näin toimiminen on pakollista? Suomalaisen ei tarvitse pitää matkustusasiakirjaa mukana pohjoismaissa mutta henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan. Luulisin että ajokortti kelpaa Ruotsissa henkilöllisyystodistukseksi? Tässä nyt jotain alkuun ja kaikki mahdollinen tieto asiaan liittyen on tervetullutta. Kiitos jo etukäteen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muutamaan kertaan Ruotsissa ajelleena en pidä mitenkään vaikeana maana liikkua. Tuskinpa liikennesäännöissä nyt mitään niin radikaalia eroa on, että kannattaisi stressata. Siellähän Poliisin nopeusvalvontapisteetkin on merkattu etukäteen liikennemerkein. Samoin nopeuskameratolpat. Sujuvaa siellä tuo liikkuminen on aina ollut.

Matkustusasiakirjana mielestäni kelpaa eu-henkilökortti tai passi. Ajokortti ei ole siis kelvollinen henkilöllisyystodistus ulkomailla (eikä itseasiassa Suomessakaan tarkkaan pykäliä luettaessa). Ajokortti toki pitää olla siltikin mukana osoittamassa ajo-oikeutta.

http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_fi.htm
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja vmt »

Jos ajelee samalla tavalla kuin Suomessa niin eipä sitä mihinkään kovin kummoiseen voi mennä syyllistymään. Vähän kulttuurieroja niin kuin nyt toi pientareelle väistäminen. Suomalaiset tuntuu ajavan koko ajan pikkusen ylinopeutta, siinä missä ruotsalaiset vaikuttais pääsääntöisesti noudattavan rajoituksia mutta sitten moottoritiellä jotkut saattaa paahtaa keskellä kirkasta päivää sellasta kyytiä mitä Suomessa mennään korkeintaan yöaikaan tyhjällä tiellä.

Ruuhkamaksuthan sieltä taitaa nykyään tulla kotiin asti perässä, aiemmin koski vain Ruotsin rekisterissä olevia autoja.

e: jaa niin Kapellskärin kautta, no sit ei tartte niistäkään välittää.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Mertmi kirjoitti:Muutamaan kertaan Ruotsissa ajelleena en pidä mitenkään vaikeana maana liikkua. Tuskinpa liikennesäännöissä nyt mitään niin radikaalia eroa on, että kannattaisi stressata. Siellähän Poliisin nopeusvalvontapisteetkin on merkattu etukäteen liikennemerkein. Samoin nopeuskameratolpat. Sujuvaa siellä tuo liikkuminen on aina ollut.

Matkustusasiakirjana mielestäni kelpaa eu-henkilökortti tai passi. Ajokortti ei ole siis kelvollinen henkilöllisyystodistus ulkomailla (eikä itseasiassa Suomessakaan tarkkaan pykäliä luettaessa). Ajokortti toki pitää olla siltikin mukana osoittamassa ajo-oikeutta.

http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_fi.htm
Samoihin aikoihin (2016 vuodesta katseltuna) kun ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen liikenteeseen alkoi pohjoismaissa vapaan liikkuvuuden aika.
Voit siis matkustaa ilman passia tai henkilökorttia pohjoismaissa.
Henkilöllisyys pitää tarvittaessa pystyä todistamaan ja siihen kelpaa ajokortti.

Ahvenanmaalla ajaessa ollaan sitten herrasmiehiä ja hiljennetään paikalliseen tapaan vauhtia 500m ennen suojatietä. Hieno tapa, mutta mantereella asuvasta tuntuu hieman liioittelulta :D
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

http://www.raja.fi/ohjeita/matkustusasiakirjat

Tuolla tosiaan todetaan että passia ei Pohjoismaiden välillä liikkuessa olla ja että ajokortti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen. Kuitenkin toisaalta samalla sivulla on todettu että ajokortti ei ole henkilökortti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja vmt »

Mut aika yksiselitteiseltä toi "Pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa" vaikuttaa.

Mulla ainakaan oo ikinä käyny mielessäkään että mitään ongelmia tulis vaikka pelkän ajokortin kanssa lähteekin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se tulee silloin harvoin vähän yllätyksenä, kun suomalainen viranomainen vaatii oikeaa henkkaria eikä ajokortti kelpaakaan. Hankittiin lapselle juuri ekaa passia ja siinä prosessissa tuli vastaan yksi kohta, jossa todettiin että vaaditaan henkilötodistus, ajokortti ei kelpaa.

Toinen esimerkki oli jokin aika sitten maistraatissa, kun käytiin työkaverin kanssa hakemassa apostilletodistus allekirjoitettuun asiapaperiin, eli notaari todistaa allekirjoituksen oikeaksi ja firman nimenkirjoitusoikeuden omaavien tekemäksi. Molemmilla pelkkä ajokortti mukana, minkä vuoksi tunnistautuminen vahvistettiin kysymällä molemmilta väestörekisterijärjestelmän tiedoista jotain. Itseltäni kysyttiin edellinen kotiosoite ja duunikaverilta vanhempien syntymäajat :D

Mutta joo, off topic, hauskaa reissua vaan, passilla tai ilman.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ajokortista puuttuu sellainen oleellinen tieto kuin kansalaisuus. Esim. suomalaisen ajokortin saa muunkin maan kansalaiset. Vastaavassa tilanteessa pistivät kaverin luettelemaan viisi edellistä osoitettaan. Mietin että tekisi kyllä itsellä tiukkaa muistaa. :)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, tuo on totta. Kaveri on supisuomalainen ja ainoa ajokortti mitä hänellä on on ruotsalainen. Sattui asumaan aiemmin ruotsissa, ja olikohan niin että kortti hävisi tai hajosi, niin haki siellä uuden. Tyhmempi uskoisi siis hänet ruotsalaiseksi ajokortin perusteella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Uitukki kirjoitti:"

Ruotsissahan ilmeisesti siis ei ole tavatonta väistää pientareelle ohittajaa. Ilmeisesti moottoritielle liittyjälle on sallittua antaa tietä vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Nyt kiinnostas tietää onko Ruotsin tieliikennelaissa esimerkiksi eritelty tilanteita missä näin toimiminen on pakollista?
Moottoritielle liittyjälle on sallittua antaa tietä vaihtamalla vasemmalle kaistalle.
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Passivapaus Pohjoismaissa

Pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa, mutta henkilöllisyys on tarvittaessa voitava todistaa. Tähän tarkoitukseen sopii esimerkiksi ajokortti.

Pohjoismaiden ulkopuolelta Pohjoismaihin matkustaessaan Pohjoismaiden kansalaisella on kuitenkin oltava mukanaan passi tai henkilökortti.
http://www.raja.fi/ohjeita

Kyllä tämä riittää ainakin minulle. Samalla tavalla ajattelin matkustaa jatkossakin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja JKen »

viggen kirjoitti: Moottoritielle liittyjälle on sallittua antaa tietä vaihtamalla vasemmalle kaistalle.
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
? Öööö ... eikös tuossa ole tilanne, jossa rampilta tuleva kaista jatkuu moottoritiellä omana ajokaistanaan? Tällöin molemmat ovat "samanarvoisia"

Puolen Suomen pääkaupungissa on hieman vastaava tilanne: motarilta noustaan pois (ilman kolmiota) ja oikealle kääntyvä kaista muuttuu risteävän tien ajokaistaksi

https://www.google.fi/maps/@64.9597024, ... 6656?hl=fi
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Liikennesäännöt Ruotsissa ym. vinkkiä

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

viggen kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:"

Ruotsissahan ilmeisesti siis ei ole tavatonta väistää pientareelle ohittajaa. Ilmeisesti moottoritielle liittyjälle on sallittua antaa tietä vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Nyt kiinnostas tietää onko Ruotsin tieliikennelaissa esimerkiksi eritelty tilanteita missä näin toimiminen on pakollista?
Moottoritielle liittyjälle on sallittua antaa tietä vaihtamalla vasemmalle kaistalle.
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
Kiitos viggen, jotain tällaista kommentointia hainkin. Toki ei nuo muutkaan kommentit hyödyttömiä ole, kiitos muillekin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin