Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Syys 22, 2016 22:07

^Peugeot ja talvi eivät ole sanoja, joiden välttämättä tulisi olla samassa lauseessa. Mielessä on edelleen ne takavuosien konepellinnostotalkoot, joita Peugeot-kuskit harrastivat... Vaan pelasihan se Meganekin moitteitta viime talven, joten miksei Pököttikin pelittäisi. Ja mikäs mä oon sanomaan, kun olen lähdössä talven tuiskeisiin diesel-Chitikalla :D
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 » Pe Syys 23, 2016 14:45

Mitenkäs iso ero on Pösöllä ja Citikalla ? (aika pitkälti mielestäni samoja tekniikalta , paitsi citikan "nestekaasu" jousitus ) meinaan kun uskallat kuitenkin Citikalla talveen , minua ei pelottaisi Citikka tai Pösö ollenkaan verrattuna v.a.g (joskun merkkikorjaamolla ja villissäkorjaamossa k.o merkit nähneenä )
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2474
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Syys 23, 2016 15:03

Paha sanoa vanhoista ranskalaisista, sellaisia ei ole ollut, mutta ainakin näissä uudemmissa 2010-luvun tuotteissa on tullut talvella pärjättyä erinomaisesti, siis näillä Saabin kokoisilla, noi pienemmät laitokset ei ole itseäni niin sytyttäneet sen enempää ranskalaisissa kuin muissakaan merkeissä.

Lämpiää todella nopeasti, ei varmaan sattumalta ole tullut kymppejä lämmityslaitteesta TM:n testissä.
Ajettavuus on oikein hyvä ja käyntiinkin ovat lähteneet ilman ongelmia kovastakin pakkasesta. Yli kahdenkympin pakkasessa Citikan jousitus oli ensimmäiset 200m vähän kohmeessa, mutta nopeasti lähti pelittämään ja toimi sen jälkeen kuin kesähelteillä. Eikä mitään jäätymisiä jarrujen kanssa tms.
Erinomaisia talviautoja olleet kummatkin Citroen C5 ja Peugeot 508.
Tomppa & BMW 530d GT - 12 & Saab 9-5 2.0TA Aero -11

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Pe Syys 23, 2016 17:34

Erittäin epätieteellinen tutkimus Jumperin lämpeämisestä, joka kuitenkin mielestäni todistaa sen, että webasto toimii kuten pitää.

Webasto, 25 min: Lämpötila +2/+3 astetta. Ensimmäinen liikahdus moottorin lämpömittarissa 2.5 kilometrin ajon jälkeen. Lämmöt normaalissa 7 km ajolla.

Ilman webastoa: Lämpötila +4/+5 astetta. Ensimmäinen liikahdus moottorin lämpömittarissa 4.5 kilometrin ajon jälkeen. Lämmöt normaalissa 12 km ajolla.

Sama reitti, sama kuski jne. Jos lämpeäminen tuntui webaston kanssa hitaalta, niin ilman webastoa se tuntui suorastaan olemattomalta, ottaen huomioon, että webastoa käytettäessä kabiini on sentään lämmin sinne kavutessa. Sanoisin omalla mutulla, että Jumperissa kannattaa käyttää webastoa heti, kun lämpötila painuu +5 asteen tuntumaan. Keulamaskin taidan kaivaa esiin, kun aletaan olla keskimäärin nollan paikkeilla tai vähän pakkasella.

Katselin eilen, että Corolla pamahti myyntiin 2200 euroa kovemmalla pyynnillä, mitä itsellä oli. Hyvin on varaa "hyvittää" vaihtarista niin, että tuntuu asiakkaasta onnistuneelta kaupalta ja saada siltikin asiallinen kate. No, ei käy kauppiaita kateeksi, kovaa hommaa nykyään ja noinhan se leipä tuosta hommasta tehdään.

Pikkukippo on hakusessa, vähän on kuitenkin mitään mielenkiintoista tarjolla, otetaan tämä ihan ajan kanssa nyt. Toisaalta tekisi mieli laittaa tuohon työmatka-ja keskustasuhaamiseen automaatti, katotaan nyt, mitä sitä keksii. Jos automaatti löytyy, se voi olla vähän isompikin, kunhan hinta pysyy kurissa. Avoimin mielin.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
aero
-
Viestit: 6016
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja aero » Pe Syys 23, 2016 17:44

IC1970 kirjoitti:Sama reitti, sama kuski jne. Jos lämpeäminen tuntui webaston kanssa hitaalta, niin ilman webastoa se tuntui suorastaan olemattomalta, ottaen huomioon, että webastoa käytettäessä kabiini on sentään lämmin sinne kavutessa. Sanoisin omalla mutulla, että Jumperissa kannattaa käyttää webastoa heti, kun lämpötila painuu +5 asteen tuntumaan.
Minä olen autosta riippumatta todennut esilämmityksen (olkoon sitten nesteellä tai sähköllä toteutettu) käyttörajaksi sen lämpötilan, jonka kohdalla istahdan mieluummin lämpimään kuin kylmään autoon. Käytännössä se on jossain +8...+10°C tienoossa, huolimatta siitä että esim. bemarissa on todella tehokkaat persgrillit.Tästä käytännöstä on niin hyviä kokemuksia, että suosittelen rohkeasti muillekin - halpaa tässä maassa autoilu ei ole ikinä, eikä kustannuksissa juuri näy että mukavuuden ihan rohkeasti maksimoi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Pe Syys 23, 2016 17:50

^Juu, fiiliksen mukaan. Mua ei vielä tommonen 7-8 astettakaan ahdista, mutta kun aletaan mennä sinne +6 paikkeille tai alle, niin silloin yleensä alkaa kaipaamaan lisää lämpöä. Varmasti ei moottorikaan tykkää kyttyrää, jos vähän korkeammissa lämpötiloissa esilämmittämisen aloittaa, päinvastoin, väittävät.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

SaabJarvo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Syys 22, 2016 21:38

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja SaabJarvo » La Syys 24, 2016 18:25

Meidän suvussa käytössä jo useamman kymppitonnin nyt 170 tkm ajettu - 06 C5. Ja Ducato paku - 03 HDI koneella. Hyvin ovat pelittäneet. Ei ranskalaiset ja heidän osia käyttävät aina huonoja autoja ole.
EX - 91 9000 2.3i

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 760
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja Henri S » Su Syys 25, 2016 09:57

Onkohan Sitroäänin lämmitin tehoiltaan minkälainen? Voin olla väärässä mutta olisko niissä tehot laskeneet saasteintoilun myötä? Aikoinaan Sprinttereisä oli Eberspächerin lämmittimet ja sitkeä muistikuva kertoo että pakkasen ollessa pitkästi toistakymmentä astetta puolen tunnin lämmitys riitti nostaan jäähdytysnesteen lämpötilan +60:een ja ohjaamossakin oli lämmin kuin mummolassa. Ja vieläki harmittaa kun en aikoinaan ostanut paikallisesta varaosakaupasta halvalla "viime vuoden mallia" bensa-Webastoa. Tehoa 5,2 kW ja hintaa vain 1000€. Olis varmaan OG900:sta kuoriutunu maali katosta..
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ma Syys 26, 2016 19:37

^Täytyypä kurkata, löytyykö tehotietoa mistään, joku manuska siellä taisi olla, vaikka jos en väärin muista, niin webaston toiminta selitettiin ihan ohjekirjassa, kun vakiokamaa noissa on tehtaalta.

Tänään "pääsi" taas tankille, ihan ei saanut 1000 kilometriä täyteen, tai olis saanut, mutta oli sopiva hetki tankata niin menin, 17.4 km jäi maaginen luku vajaaksi. No, tankissa oli vielä reilut 10 litraa, joten olishan se mennyt komeasti sinne 1100 km toiselle puolen. Vaikka tuo kulutusmittari reagoi aika voimakkaasti ja lukema vaihtelee rajusti, niin alkuperäinen ennustus tankkauksen jälkeen olisi pitänyt jotakuinkin kutinsa. Kone tuntuu asettuvan toleransseihin, koska kulutus on selkeässä laskussa. Osa maantietä ja runsaasti ihan perus työmatkaa + kaupunkia, keskikulutus tankkauksesta laskettuna 8.04 l/100 km. Kolme viimeistä tankkausta 8.64-8.43-8.04. Sen ensimmäisen hiukkaspolton jälkeen 2900 km kohdalla kulutus tosiaan painui sinne kasin pintaan ja siellä on pysynyt. Tossa oli kuitenkin mukana jo pari aika kylmää aamua ja webaston käyttöä.

Aika tyytyväinen kyllä olen, tuollainen kaappi ja kasin pintaan. Ei ollenkaan paha :)

Onneksi ei kuitenkaan joka viikko tarvitse tankilla käydä, 79 litraa kustansi 95 euroa. Hrrrr. Jos joku olisi minulle autoilu-uran alussa sanonut, kun pistin 10 markkaa automaattiin ja lorotin 3.33 litraa Fiat 127:n tankkiin, että jonain päivänä ostan yhden tankillisen polttoainetta ja maksan siitä liki 600 markkaa, en olisi pitänyt lausujaa vain hulluna, vaan seinähulluna. Ei pidä ajatella näin, alkaa pyörryttää.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper 110 HDi -16

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Syys 28, 2016 20:56

Useampi tarkoitukseen sopiva auto, eli työmatkakinderi/kaupunkisukkula on valunut seulan läpi viime päivinä, kun ei vaan päivätyöltä pysty keskittymään kunnolla. Markkinat ovat vähän sellaiset, että pitäisi lähteä suurinpiirtein siltä istumalta kun ilmoitus lävähtää eetteriin apumiehen kanssa sinne päin Suomea, missä auto on, kun myyntiin tulee järkevä auto järkevällä pyynnillä. Pari yksilöä oikeasti harmittaa, toisaalta olen aika ylpeä omasta silmästä, joka kyllä tunnistaa potentiaalin. 95% niistä autoista, jotka olen ns. merkannut, ovat löytäneet uuden omistajan 48 tunnin sisään.

No, nyt on joka tapauksessa kaupat sovittu lauantaille klo 12. Muokataan vähän otsikkoa taas sitten. Tämän yksilön kohdalla valintakriteerit täyttyivät yksi toisensa jälkeen hinta mukaan lukien ja taustatyö ynnä reilun tunnin puhelu omistajalle ja kunnon ristikuulustelu vakuutti lopullisesti. Sanotaan nyt sen verran, että merkki ei vaihdu, vaan edustus pihalla lisääntyy. Watch this space :wink:
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 » La Loka 01, 2016 18:07

Kuva
Siinä se nyt on. Jos olisi 32 cm lyhyempi, voisin ajaa sen Jumperin takapaksiin tarvittaessa ja käyttää vararenkaana.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

kaseva
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja kaseva » La Loka 01, 2016 18:39

Upean värinen mulkero! (viittaus Caygon kovin tunnistettaviin etuvaloihin!) :D
96 V4 –80 || C5 3.0 V6 HDi 240 Exclusive Sedan Automatique –13 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid –14 || Monster 620ie –02

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1566
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 » La Loka 01, 2016 19:36

^Kiitos. Todellakin, ei mikään haalistunut punainen, josta lakka hilseillyt etu-ja takapuskurista, kuten näissä alkusarjan C1/Aygoissa on tapana. Harvinainen väri ja erittäin hyvin säilynyt/huolehdittu, ottaen huomioon, että tämä on tosiaan 3/2006 käyttöönotettu. Kyllä kelpaa pikkuista puunata.

Näitäkö silmiä tarkoitit :lol:
Kuva
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

2.polvi
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » La Loka 01, 2016 20:22

Sydän alkoi pamppailemaan välittömästi, kun havaitsin ketjuun tulleen uuden kirjoituksen. Saisinko vihdoin vastauksen salaiseen haaveeseeni?

Toivoin hankintasi osuvan yhteen universumin rumimmista autoista, Citroen Xsara Picassoon, mutta kyllä tämäkin käy.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9092
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja AZP » La Loka 01, 2016 20:48

Täytyy myöntää että olen hieman kade. Rakastan pikkuautolla ajamista. Mitä pienempi sitä kivampi. On ensinnäkin sellainen olo, että koko ei rajoita ajelua tai tee siitä jäykkää. Toisaalta myös tyydytys siitä, että ei omaa kehoa kuskatakseen ajeluta ympäriinsä 1500 kiloa rautaa ja tyhjiä istuimia.

Tuo lienee jonkunlaista krapulaa siitä, kun on omistanut harrasteautona tuon sigun 5,5-metrisen lotjan 17 vuotta.

Se nyt vaan on niin että omassa elämässä on säännöllisesti hetkiä jolloin pitää ottaa perheenjäseniä ja tavaraa mukaan sellainen määrä, ettei paljoa nykyistä Saabia pienempää autoa voi käyttiksenä pitää. Eikä kahta käyttistä ole tulossa tähän perheeseen, kun on noita ajopelejä huolehdittavaksi ihan riittämiin.

Mielenkiinnolla kuitenkin odotan niitä tyhjentäviä kommentteja, jossa todetaan että pieni, halpa, kevyt ja ketterä auto ajaa oikeasti 1-2 henkilön kuljettamisessa ihan saman asian kuin isompikin auto. Näin siis taajamaoloissa, pidemmällä matkalla tietenkin alkaa tietyt heikkoudet paistaa läpi.

Vastaa Viestiin