Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa allekirjoituksesi ng satkussä on ainakin pyörät 17-millisillä kiinni...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saksalaisessa muutamaa kymmentä kiloa vajaa kahden tonnin omapainon omaavassa rytökasassa myös 17mm kannalla pyöränpultit, eli ei se ihan suoraan verrannollinen ole auton kokoon tuo pyöränpulttien/mutterien avainkoko. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Eipä tullut siihen renkaita koskaan vaihdettua, kun alkuinnostuksen jälkeen huomasin, että tämähän on Ooppeli ja pistin kiertoon... ^Okei, oppia ikä kaikki, mä kyllä tosiaan suoraviivaisesti ajattelin, että auton koko vs. mm. Vaan enpä voi kehua, että olisin saksalaismerkeiksi miellettävistä muita kuin Opelia, Mersua ja Fordia pihassani pitänyt, niin ei tuostakaan mielenkiintoisesta seikasta ole tullut tietoiseksi. Vaan nyt on :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Parin kaupunkireissun perusteella huomio kitkarenkaista. Noin pienessä autossa, kuin C1, huomaa selvästi eron kesärenkaan ja kitkarenkaan rungon jäykkyyden suhteen. Kun pyörän koko on 155/65/14, on kyse samasta koosta, kuin mopoautossa, vaikka tämä ihan oikea auto onkin. Lisäksi pyörät ovat aivan korin kulmissa ja sekä taka-että etuylitys on jokseenkin mitättömät. Kesärenkaina on Dunlopin Street Responset, jotka ovat käsittääkseni aika jämäkät kumit. Talvirenkaina nyt siis Kumhon Izen Kw31:t. Ekan kerran kaupunkiin kitkoilla ajaessani huomasin jo muutaman mutkan jälkeen, että C1:n käytökseen tuli mukaan tiettyä levottomuutta ja "huojakkuutta", jota ei kesärenkailla havainnut. Sattui olemaan sunnuntaina vielä lämmin (+7) ja aurinkoinen keli. Varmaankin ilmojen kylmetessä kumiseos vähän jäykistyy, eikä tuota niin huomaa. No, yhtäkaikki, hyvä muistutus siitä, että kitkarengas ei ole kesärengas, sen verran lepsu runko noissa on.

Samaa fiilistä huomasin aikoinaan Honda Streamissa, missä oli Hankookin kitkat, ei toki samoissa määrin, kun kyse oli isosta ja raskaasta autosta, mutta kuitenkin. Lexus oli kitkoilla jotakuinkin samanlainen ajettava kuin kesärenkailla, sillä erotuksella, että oikein kunnolla kaasua antaessa kitka alkoi elämään alla enemmän, antoi ikään kuin periksi kun siirsi riittävästi voimaa tiehen.

Muuten seurataan tarkasti säätiedotuksia Jumpperin ja Avensiksen talvitassuttamisen osalta. Kovasti tuntuu muuttuvan koko ajan. Perjantaina on seuraava vapaapäivä. silloin otan työn alle Aven, jos siltä näyttää. Jumpperilla mennään kesätassuilla viimeiseen asti. Enemmän tähtään tankkausajankohtaa talvidieselin suhteen, pitääkin kysellä, koska aineet vaihtuu, eikös ne joskus näillämain tuppaa vaihtamaan ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ensi viikon sääennustetta katsellessa pokka petti ja vaihdoin Avensiksen alle nastarenkaat "hyvän sään aikana". Sen verran luvattiin räntää/vettä joka päivälle, että onpa nyt pois päivänjärjestyksestä. Tasan 4kk ja vajaat 11000 km ehtivät uudet kesärenkaat olla alla, kaikkiaan kesärenkailla tuli 17500 km tällä kaudella. Ensi kesä ajetaan kokonaisuudessaan nykyisillä ainakin, joten nykykalustolla seuraava rengashankinta tapahtuu joskus v. 2018.

Aloittelin töistä tullessa viiden aikaan ja vajaan tunnin puuhasteltuani oli homma ohi, siinä vaiheessa alkoi olla jo pimeää. Kaippa se hyväksyttävä, että kaamosta pukkaa tänne eteläänkin :?

Jumper jatkaa kesärenkailla, tilaillaan aika vaihtoon kun sattuu sopiva rako.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jaa-a, nyt pitää löytää uusi renkaanvaihtopaikka Jumperille, kun Porvoon Euromaster paloi tänään kivijalkaan. Uusi katto piti tulla, mutta kattoremontoijat polttivat sitten koko kiinteistön renkaineen ja koneineen maan tasalle. Onneksi ei ihmisille sattunut mitään. Kiva ajoitus sesongin alkuun. Katsellaan, saavatko uuden tönön bygattua kevääseen mennessä, että pääsen tarjoamaan pojille kakkukahvit 25-vuotisen asiakassuhteen kunniaksi.

Ranskalaista suurpiirteisyyttä Ceeykkösessä ? Aamulla töihin ajaessani putosi bensamittarin näyttö alimpaan palkkiin, joka alkoi vilkkua varoituspiippauksen jälkeen. Ohjekirja sanoo, että polttoainetta on silloin n. 5 litraa jäljellä. Kun viimeinen palkki alkaa vilkkua tiuhempaan, on ainetta alle 3 litraa. No, ajelin 12 kilsaa vilkkumisen alkamisen jälkeen ja kävin tankilla. Ohjekirja sanoo, että bensatankin koko on
noin 35 litraa
. Tankkiin meni vaivatta 34.5 litraa. Aloin jo katselemaan, että mistä kusee jaloille, mutta ei sentään.

En taida uskaltaa kokeilla, mikä se oikea tankin koko on, jos mittarin toiminta on kuranttia, näyttäisi olevan liki 40 litraa. Kulutuksesta ei mitään hajua, ihmetellään sitä sitten kun saadaan tämä tankki tahkottua vilkkumiseen saakka. Eka kuukausi meni mukavasti edellisen omistajan piikkiin :D
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pienestä se on joskus kiinni. Nostin C1:n kitkojen painetta 0.2 baria, ennakoin niitä 20 asteen pakkasia...Ne jotka tietää kun sanovat, että talvigummeihin kannattaa laittaa tuon verran "ylipainetta", kun paineella on tapana laskea 0.1 per 10 celsiusta. No, ainakin noille letruille Kumhoille tuo teki oikein gutaa, käytännössä kaikki huojumisen tunne katosi sen sileän tien. Toki inan verran enemmän täräyttelee, mutta mieluummin niin, kuin tuo toinen fiilis. Nyt on hjuva. Kovaa ajoa vaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kysäisin eilen paikalliselta Vianorilta renkaanvaihtoaikaa Jumperille. Seuraavat vapaat ajat marraskuun ! lopulla. Jonkun verran on Euromasterin tulipalo vaikuttanut kaupungin asiakasvirtoihin... Ajelin tänään Motonettiin ja ostin Bahcon 3t hallinosturin hintaan 169 euroa. Hiukan eri kaliiberin vehje kuin tuo 15v vanha, joka maksoi aikoinaan muutaman kymmenen markkaa ja jolla on vaihdettu renkaat siitä lähtien. Pitkän aikaa on jo ollut mielessä päivittää, nyt oli hyvä syy. Nyt vaan odotellaan kelejä, ajoin auton sopivaan paikkaan ja vettä on nyt tullut kaatamalla niskaan pari tuntia. Jos ei tänään tule kuivaa rakoa, niin sitten huomenna vaihdetaan vaikka sataisi äkehiä ja ämmänraatoja. Neljä kertaa kun Jumperiin vaihtaa tassut tuon avulla, alkaa se jo tienata hintaansa takaisin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Täällä myös päivitetty hallitunkki Bahcolaiseen. Toissa viikolla laitoin "budjettimallin" 2,25tn (129€). Olkoonkin mopoin Bahcolainen mutta onhan se ihan toisesta maailmasta kuin aiempi Motonetin oma-merkki-valmiste. Tietty hintaa Bahcolla kaksin verroin, mutta tuntuis olevan rautaa ja voimaa, sekä käytettävyyttä samassa suhteessa. Huomenna renkaanvaihtopuuhiin, pitkästä aikaa ihan odottaa sitä. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Bahco koeponnistettu ja Jumperissa talvikiekot alla. Olihan tuo vaihtopuuha tuolla Bahcolla vs. vanha 2t Gelb kuin vertaisi C1 ja Lexus LS:ää keskenään :D Homma sujui ja takapään renkaat vaihtuivat yhdellä nostolla, kun nostin vetokoukusta Jumperin takapään kerralla ilmaan. Aika työläs operaatio silti, nuo Jumperin renkaat peltivanteineen painavat kuin synti, keskikapselit ovat muttereilla kiinni, vanteille löytyy kaksi ohjaintappia ja sitä rataa, ei mikään formulavaihto tänään... No, ensi kerralla nopeammin. Meinasi myös kompura loppua kesken, kun tuohon halutaan eteen 4.1 baria ja taakse 4.5. Pitää olla kompura ihan täydessä latingissa, että jaksaa nostaa tuonne 4.5 bariin. Nyt on sitten sekaisin kotikylän ilmaa ja typpeä, mutta näillä mennään. Onneksi saa taas liki 6kk olla ilman renkaanvaihtoa, pakollinen paha joka on taas hoidettu 3 x pois alta.

Kesärenkaiden paineet katsoin kun sain ne pois alta, olivat olleet sitten vähän sinnepäin, jotain 3.6-3.8 välissä. Ilmankos oli ulkoreuna kulunut selkeästi enemmän vajaat 5000 km ajetuilla renkailla. Nostetaan keväällä oikeisiin arvoihin. Vajaan millin verran oli eroa tullut myös etu-ja takarenkaiden välille, joten vaihto päittäin on tarpeen. Toki noissa on pintaa vielä vajaasta 8 millistä n. 9.5 milliin, nämä pakut syövät renkaita aika haipakkaa, mutta on niissä onneksi pintaakin vähän eri malliin kuin henkilöautoissa.

Seuraavalla kaupunkireissulla sitten "pääsee" kuulemaan, miten paljon melutaso nousi, kun tuli nastat alle. Aivan riittävästi varmasti.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

IC1970 kirjoitti:Nyt on sitten sekaisin kotikylän ilmaa ja typpeä, mutta näillä mennään.
Onneks siinä kotikylänkin ilmassa on oletuksena se n. 78% typpeä, joten tappio ei liene suuri - paitsi typpitäyttöjä myyvälle puljulle. Sit ku ottaa vielä huomioon sen, että typpitäytön lähtökohtana ei ole tyhjiö renkaan sisällä, niin aika huuhaata on. Toki ne vihreät venttiilihatut on varmasti kivat.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Näinhän se, väittävät, että tuo 22% lisäys typessä vähentää "vuotamista" eikä talvella paineet heittele kun typpi ei sido samalla tavalla kosteutta. Mutta, kumpikaan mainittu asia ei ole ollut uusilla renkailla ja venttiileillä koskaan ongelma, hifistelyähän tuo on, ei muuta. Vaan kun auton mukana tuli talvirenkaat niillä vihreillä hatuilla niin otin vastaan. Sen verran piti opiskella kun oli ihan outo asia maalaiselle, että mikä juju tuossa nyt muka on, kun ei ole tarvinnut asiaa aikaisemmin miettiä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tilasin C1:lle tänään ajan pajalle, vaihdatan tuon vähän kitisevän moniurahihnan ja samalla pyysin, että käyvät näyttämässä autoa katsastajalle, kun katsastaminen tulee mahdolliseksi parin viikon päästä. Käykööt nyt kirpun läpi ja käyttäkööt leimalla, tuleepa samalla tarkastutettua. Eipä sillä, että mitään omituista olisin huomannut. Kilsoja on tullut tasaiseen tahtiin, eikä ongelmia ole ollut. Ei ole paljastunut mitään outoja ominaisuuksiakaan. Citroen, joka käyttäytyy kuin Toyota :lol: Lähipäivinä on luvassa vähän pöperömpää keliä, joten siirryn Jumperin rattiin ja annan pikkuisen levätä, massalla ja nastoilla talvea päin, webaston käyttökin huokuttelee, kun saa kummassakin päässä auton lämpimäksi napin painalluksella.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Citroen joka käyttäytyy kuin tojota,osalle toi o yllätys.Mut pilaan ilon,se onkin tojota sielultaan.Noissa ranskalais vs aygo on hinta halvempi varsinkin käytettynä.Toi moottorikin on ohan susi ku ranskalainen kuultu kyseisetä autosta(c1) :lol:
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3547
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Rakastuin ranskalaiseen, Citroen Jumper & C1

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Uteliain mielin ajelin tänään työmatkan C1:llä. Keli oli mitä talvisin ja takaisin tullessa, kun käväisi päivällä plussalla, jopa melkoisen liukas. Nitinää ja natinaa on toki niukasti viimeistellyssä autossa ihan riittävästi, äänentoistolaitteisto riittää kuitenkin häivyttämään ne häiritsemästä. Itse ajettavuus on yllättävän hyvä. Väittäisin, että muutamakin luokkaa isompi on paljon hankalampi ohjastettava kuin tuo. Pyörät kulmissa, tunnokas alusta, ei ollut mitään ongelmia lasketella normivauhteja kitkoilla. Johdonmukainen käytös, en oikein saanut selvää onko enempi yli-vai aliohjautuva, koska en mitään tempppuja alkanut yleisessä liikenteessä tekemään. Ripeästi edeten mentiin ilman ylimääräisiä metkuja. Plussan puolelle jäätiin. Bonuksena tuntuu olevan ihan pirun lämmin auto, vaikutelma tosin saattaa vahvistua sitä kautta, että Jumper on puolestaan tyypillinen nyky-diesel, jolla saa näilläkin keleillä ajaa lämppäri täysillä ja sillä ajelin edelliset päivät. Absien toiminta tuli testattua C1:llä, toimivat, nuo jarrutustilanteet ja risteykset ovat ne paikat, joissa huomaa ajavansa kitkoilla, ennakointia ja tietynlaista lähestymistapaa tarvitaan, ettei mene käännökset pitkiksi. Muuten ei ole nastoja ikävä millään tavalla. Eipä tarvitse tuota kirppua vierastaa tämän perusteella yhtään näin talvikeleilläkään. Jostain syystä tuosta puuttuu sellainen "heittopussi"-fiilis, joka usein tulee noissa pienemmissä autoissa liukkailla ja pöperöisillä keleillä ajaessa. Hyvä niin. Iso, pieni auto.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin