Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4598
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Risto » Ke Syys 11, 2019 06:57

Tässä malliksi Aurista vastaava Corolla vs. aiemmassa viestissä haaveiltu vanhempi Corolla.

phpBB [video]

Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 3953
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Mawerick » Ke Syys 11, 2019 08:08

JKen kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 06:35
OT2: Volvosta tais puuttua ainakin moottori ... ehkä
Kyllä siinä kone oli paikoillaan. Epäilyksiä jäi lähinnä korirakenteen tahallisesta heikentämisestä etukäteen.

Vaan onhan tuosta testistäkin jo 12+ vuotta aikaa joten olkoon nyt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Cona » Ke Syys 11, 2019 09:02

Jotenkin pysäyttävä tuo Riston linkkaama video ja huomionarvoista tuo meininki tuolla autojen sisätiloissa. Auriksessa homma menee hallitusti ja kori ottaa vaiheittain iskun vastaan. Corollassa se isku tulee päin näköä. 8O
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4769
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tturku » Ke Syys 11, 2019 09:59

Jep, Hyvin näkee miten vanhemmasta A pilari antautuu ja siirtyy käytännössä katon rajaan asti alhaalta myös. Uudemmassa taas varmaan ovikin aukeaa ja edes sivuikkuna ei hajoa törmäyksessä. Vanhemmasta autosta kuski vammautuu vakavasti jos edes selviää hengissä. Uudemmassa saattaisi kävellä omin avuin ulos. Itse en epäile Fifth Gearin testin todenmukaisuutta (miksi he olisivat vääristäneet tuloksia?). Uudet autot pystytään vaan niin paljon paremmin suunnittelemaan, että niissä on noi energian imevät vyöhykkeet ja kuskin/matkustajien tilat pysyy mahdollisimman kasassa viimeiseen asti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5097
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ke Syys 11, 2019 09:59

Juu. On siinä toyotissa melkone ero. Isälläki olis suht hyväkuntone corolla 90-luvulta mut empä siitä viitti likalle autoo väsätä. Jo puuttuvat absit ja airbagit riittää hylkyyn.

Ja ohan varmaan kaikkien ysärin käyttöautojen korirakennetta heikennetty, toi Ruoste on ahkera kaveri.

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Syys 11, 2019 10:32

Jep, tylyä on tuo Toyotien vertailu. Sinänsä erittäin relevantti, koska tuo uudempi on sama kuin tuo mun Auris, mulla vaan farmari. Se ei ole Corolla, vaan Auris, nimenomaan v.2015 facelift malli. En ymmärrä, miksi on nimetty Corollaksi, ehkä sen takia, että alleviivaa enemmän eroja kun on sama nimi. Vanhempi Corolla ei myöskään voi tuolla keulalla olla 1998, vaan 1997 maksimissaan ja nimenomaan auto, jota tehtiin 1992-1997, vuodesta 1998 tuli mulkosilmä-facelift joka päivittyi kasvojen osalta v.2000 ja poistui lopullisesti uuden mallin tullessa 2002. En tiedä, tehtiinkö perusrakenteeseen muutoksia, vai oliko pelkkää meikkailua, periaatteessa sama auto oli Corollana myynnissä parilla faceliftillä 1992-2001. Sivuseikkoja, mutta kyllä pitää infot olla kunnossa kun testataan.

Tosiaan, sanoisin, että vanhemmassa olisi mennyt henki, tai loppuelämä vammautuneena, uudemmasta olisi päänpudistelun jälkeen noustu ylös kauhistelemaan, miten vastapuolelle kävi.

Sama hommahan se on, jos laitetaan vaikka Saab 9000 tai haaveilemani W124 Mersu vastakkain jonkun nyky-pikkuauton kanssa a´la Toyota Yaris, Sabassa ja Mersussa tulee rumaa jälkeä ja Yarpan kuski viheltelee. Varmaan monelle vanhan liiton miehelle vaikea pala nieltäväksi, että nykyaikainen "mopoauto" on rutkasti turvallisempi kuin vanha, turvalliseksi mielletty arvoauto. Tottakai jokainen onnettomuus on yksilöllinen, jos sillä Mersulla ajetaan tasa-arvoisessa risteyksessä kuuttakymppiä suoraan Yariksen kuskin oveen, niin huonostihan siinä käy Yariksessakin, mutta noin periaatteessa vastakkain ovat nykyautojen hallittu muodonmuutos ja lukuisat turvatyynyt ym. turvavarusteet ja vanhempien autojen jäykkä korirakenne, jossa tietyn rajan ylittyessä törmäysvoimat saa niskaansa kuljettaja ja matkustajat.

Fakta vaan on, että Suomessa iso joukko kansalaisia joutuu turvattomammalla kalustolla ajelemaan, jossei fyrkkaa ole, niin minkäs teet. Sitten olemme me, jotka haluamme ajaa niillä vanhemmilla, tietoinen riski, mutta fiilis edellä ja ajatus yläkertaan, että saadaan rauhassa fiilistellä ilman äkkipysäyttäviä kohtaamisia muiden tielläliikkujien kanssa.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8894
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 11, 2019 12:32

Tuo testi on australialaisten tekemä, ja siellä tuo Auris on myyty Corollan nimellä. Tuota vanhempaa mallia valmistettiin Australiassa vielä vuoteen 1999. Tämä selittänee nämä vuosimalli- ja nimeämisomituisuudet.

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Syys 11, 2019 15:07

^No ilmankos ! Australiassa kaikki on erilaista. Ja suurta. Siellä on kenguruitakin, kuulemma.

Auris on hinkattu valmiiksi, vahasin jopa vanteet, kun oli vielä vähän kuuntelematta Speden ja Papukaija G.Pula-Ahon radiohupailujen koosteen toisesta cd:stä. Nyt vasta huomasin toisella vahauskierroksella takaluukun alalaidassa pienen kiveniskemän, jossa on maalinalaista röpöä millin-puolentoista alueella. Laitoin kyseiseen kohtaan kolmannen ja vielä neljännenkin kerroksen suojaa. Täytynee tuo jossain vaiheessa rapsauttaa auki ja paikata siististi. Jos ei muuta, niin onpahan nyt minunkin mittapuulla aika kerros liukkautta ja kiiltoa pinnassa, käytin Meguairsia tällä kerralla tavallista runsaammin.

Kohtapuoliin pitäisi pihaan tulla Hiacelle katsoja ja koeajaja, täytyy vetää puku päälle ja suihkauttaa suusuihketta. Eikäku työhaalari pääle ja käet rasvaan :D
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4769
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tturku » Ke Syys 11, 2019 15:18

Itsekin katsoin että oli RHD autot testissä, eli jossain muuallapäin maailmaa testattu. Tojotiahan myydään eri markkina-alueilla eri nimillä ja paikallisiakin versioita löytyy.

Noniin, myyntihousut vai haalarit jalkaan ja onnea myyntiin! Saadaan taas mahdollisesti uutta verta tähän keskusteluun :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2459
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ke Syys 11, 2019 16:43

Kyllähän sitä Sonettilla varsinkin pitkää matkaa ajaessa mietti, että turvapuskurit ei hirveästi lohduta tosipaikassa, kun kori on lasikuitua ja matkustamoa suojaa ainoastaan penkkien takana oleva turvakaari. Noutaja olisi todennäköisesti tullut, jos matsia olisi joutunut ottamaan.
Nämä on niitä tietoisia valintoja.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8894
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 11, 2019 16:55

Yksi kaveri kysyi muutama viikko sitten mun Oldsia katsellessa että onko sitä ajaessa sellainen turvallinen olo, että tietää auton jyräävän pienemmät nokkaantulijat tieltään. Siihen oli pakko todeta että taidan tietää autojen rakenteesta liikaa, jotta sitä pystyisi tuudittautumaan mihinkään turvallisuuden tunteeseen ihan vain massaan perustuen :mrgreen:

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja niiden vaihdoista

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Syys 11, 2019 18:40

Sinne meni Hiace. Kuten arvelin, ensimmäinen, joka vaivautuu pihaan asti todentamaan auton kilometrien takana, vie sen. Näin kävi. Ei tingattu, koska ostaja totesi, "ettei kehtaa tingata, kun on niin hienossa kunnossa". Kyllähän se minulle sopi. Arvonalenema 2v 4kk oli tasan 1000 euroa, ettei nyt sentään Hiacekaan ole immuuni sille.
Pitkään rupateltiin mukavia muutenkin autoilusta ja autoista, hyvään kotiin pääsi Hiace raskaan liikenteen ammattikuskin työmatka-autoksi. Totesi lopuksi että "oli ilo tehdä kauppaa", komppasin.

Nyt koittaakin sitten tähän ketjuun rauhan aika, Auris on vahattu, seuraavaksi kai kitkojen vaihto alle. En tiedä oliko tässä nyt järkeä, ei varmaan, koska enhän mä mitään wanhusta voi nyt ostaa, koska mun tarttee sillä ajaa sydäntalvi ja kevät, sitten kun poitsu valloittaa Auriksen.

Mitä mieltä raati on, pitäiskö se auto nyt ostella valmiiksi tässä syksyllä, vai hakea sitten vaan joku tonnin lintta helmikuussa itselle, jolla pärjää jonnekin toukokuuhun saakka. En minä tiedä. Mutta jos nyt ostaa, niin sittenhän se pitää taas myydä keväällä, että voi ostaa kesä-auton. Hmmm.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
Pölhökustaa
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja niiden vaihdoista

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa » Ke Syys 11, 2019 18:47

Tulee vielä ikävä Hiacee.
Nyt se tonnin lintta, niin ehtii hieroa hyvään kuntoon helmikuuksi ja vaihtaakin sen pariin kertaan ennen helmikuuta. Lisäksi meillä lukijoilla riittää erittäin mielenkiintoista seurattavaa.
Toyota Prius -08
VW Golf 1,6 variant 2003

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1527
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja niiden vaihdoista

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ke Syys 11, 2019 19:19

^Ikävä on jo, mutta näin tällä kertaa, hinta oli ihan hyvä. Joo, tarkoitus olisi lyhentää Auriksen velkaa nyt muutamalla tonnilla ja ihmetellä sitten jatkoa. Koska, nythän tässä käy niin, että helmikuun jälkeen se lintta on mun ainoa auto. Toisaalta, 2 x 18 km per päivä eikä joka päivä sitäkään, joten ei tartte kummoinen olla.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Uteip
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilusta, Haisu ja ne muut...

Viesti Kirjoittaja Uteip » Ke Syys 11, 2019 20:43

IC1970 kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 10:32
Sama hommahan se on, jos laitetaan vaikka Saab 9000 tai haaveilemani W124 Mersu vastakkain jonkun nyky-pikkuauton kanssa a´la Toyota Yaris, Sabassa ja Mersussa tulee rumaa jälkeä ja Yarpan kuski viheltelee. Varmaan monelle vanhan liiton miehelle vaikea pala nieltäväksi, että nykyaikainen "mopoauto" on rutkasti turvallisempi kuin vanha, turvalliseksi mielletty arvoauto. Tottakai jokainen onnettomuus on yksilöllinen, jos sillä Mersulla ajetaan tasa-arvoisessa risteyksessä kuuttakymppiä suoraan Yariksen kuskin oveen, niin huonostihan siinä käy Yariksessakin, mutta noin periaatteessa vastakkain ovat nykyautojen hallittu muodonmuutos ja lukuisat turvatyynyt ym. turvavarusteet ja vanhempien autojen jäykkä korirakenne, jossa tietyn rajan ylittyessä törmäysvoimat saa niskaansa kuljettaja ja matkustajat.
Lohdullistahan tässä on se, että nykyään turvallisuuserot on uudempien osalta tasoittuneet hinta- ja kokoluokkien suhteen ja se parantaa meidän romuilla ajelevienkin tilannetta tulevaisuudessa. Se W124 tai 9000 on kuitenkin aivan toisesta maailmasta kun verrataan sen ajan Starlettiin tai Unoon.
Saab 90i -86

Vastaa Viestiin