Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7537
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

SAABin merkki on jo toista sukupolvea.

Kuva


Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tänään taitettu työmatka Mazdalla. Pääsin töihin ja takaisinkin.

Eipä sitä tuon kummempaa laitetta kai tarvitsisi. Vähällä pärjää kun ei ole ronkeli. Aikaisemmin spekuloitu moottorin lämpömittari käyttäytyi siten, että nousi sinne n. 60% korville ja siinä pysyi, mennen tullen, aamun pakkasessa, iltapäivän auringonpaisteisessa plussakelissä, maantiellä, liikennevaloissa jne. Eipä juurikaan jännitä, varsinkin, kun jäähdytin on vaihdettu ja erittäin hyväkuntoisen oloinen. Muutenkin auto toimi kuten japsi toimii, näppärän kevyesti, woimaakin on aivan riittävästi, pirteästi liikkuu. On kyllä piristävä laite tuollainen simppeli wanhan liiton perusauto, ei yhtään ylimääräistä nappulaa, hyvä juuri niin. Back to the basics. Soitto alkaa soida mitä kännykässä on valittuna kun autossa on ollut 10 sekuntia virrat päällä, hyvin toimiva laite tuo auton ainoa nykyaikainen varuste, eli Grundigin bt/usb-mankka.

Renkaita tuohon ei ole helppoa edullisesti löytää. 13-tuumaisia ei juurikaan liiku käytettyinä ja uusiin en viitsi investoida. Alla olevat Nokian kitkat saavat toimittaa kesärenkaidenkin virkaa, siis. En yhtään osaa sanoa, tuleeko tuolla ajettua satoja vai kenties jopa muutama tuhat kilometriä. Riippuu ihan siitä mitä kevät tuo tullessaan. Jos maailma menee siihen suuntaan kuin arvelen, eipä tarvinne koti/kaupunki/koti-reissun lisäksi juuri muuta liikennöidä ja sitäkin normaalia vähemmän. Etätöitä kokeilen ekan kerran elämässäni tiistaina, kun ei ole esimiesvuoroa. En tykkää tuoda töitä kotiin, mutta tässä tilanteessa menen tilanteen mukaan ja vähennän läsnäoloani.

Täytyy kyllä myöntää, että muuttunut tilanne on hävittänyt autonvaihtohalut tyystin. Olen tyytyväinen noihin halpoihin autoihini, niissä riittää puhdetöitä ja pientä sipistelyä pidemmänkin ulkonaliikkumiskiellon ajaksi.

Oikeastaan olen viime päivinä katsellut ja miettinyt jo vuosi sitten pohtimaani mopo/skootterikuviota, jossa käyttövoimana olisi sähkö. Nyt kun pojalla on kortti ja ajelen vähät ajoni pääosin yksin, voisi kelien mukaan ajella kaksipyöräisellä sähköpelillä ja loput autolla. Eniten kiinnostaisi toki kevarin tasoinen sähköviritys, mutta ne ovat vielä hiton kalliita, max. 3000 euron panostuksella on tyytyminen mopoon.
Esim. tässä Niussa on mm. vakkari https://www.niu.fi/mallisto/m-sport
Sähkömoottorissa on sen verran vääntöä, että jaksaa tuon mun työmatkankin hyvin. Mulla on tankillisen keskinopeus nykyään aina sama, eli 43-44 km/h, mitä olen Volvossa seurannut. Eipä juuri siis työmatkaan käytetty aika muuttuisi, max. 5 minuttia/suunta.

Täytyy kelailla, kuljetustilojahan tuollaisessa ei akun takia juuri ole, mutta reppu selässä saisi päivän perustarpeet kaupasta kuskattua kotiin, jos on pakko. Säästösyistä tuollaisen ostamisessa ei ole mitään järkeä, hinnan kuolettaminen vs. autoilun polttoainekustannus työmatkalla, ottaisi aika monta vuotta, enkä minä millään sadekeleillä tuommoisella ajelisi kuitenkaan. Kaikenlaista tulee kelailtua :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Kun sähkömopo on mielessä niin samallahan muuttaa kulkemisen kevyeksi hyötyliikunnaksi ja ottaisi sähköpyörän :)

Matka-aika toki kasvaa vähän enemmän kuin sen 5min/suunta, mutta olen ymmärtänyt, ettei kuitenkaan tarvitse hikoilla pidemmälläkään matkalla. Kelien mukaan täytyy toki pukeutua kuten mopoiluhommissakin.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onko jätkän mopo jo myyty?

Ootko joskus käyny sillä töissä, vakio skootteri on kyllä melkosen tylsä peli ajella :lol:

No sähköskobe on sentää hiljaisempi...
Ja tuskin sitä saa viritettyy prikkaa hiomalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei oo myyty, se on nyt nuoremmalla pojalla käytössä. Just sitä hirveetä pärinää, tärinöitä ja bensankatkua en oikein sulata. Tommonen vääntävä, hiljainen sähkö-skoba olisi aika kiva, napista vakkari päälle ja keskittyisi "maisemiin" ja linnunlauluun. Pääsisi samalla sähköilemään, kun ei autoon ole varaa, niin edes jotain.

Siitä taitaa olla jo melkein 10v, kun melkein ostettiin silloisen työkaverin kanssa kevari-kokoiset skobat. Niitäkin olen tässä katsonut, täähän vähän kiinnostais https://www.hondabikes.fi/mallisto/scooters/pcx125

Ja nyt bongasin, että tommosen sain yksityisleasingina, hmm 8)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo. Sillee tuo sähköpeli saattaa olla eri ku voi keskittyy muuhunki.
Toki sähköfillareihinki saa peukalokaasun :wink:

Onko sulla ollu prätkää enne?
Piikkisen vakuutukset kannattaa tsekata enne ostoo vaikken usko et noissa ole pahat mut esim. mun edellises 1100cc prätkäs oli halvemmat vakuutukset kuin muksujen skoottereissa :lol:

Paljo noita mp skoottereita näkyy ajettavan tyylillä shortsit ja t-paita mut sattuu se kipata samal taval ku oikeallakin prätkäl...

Jos ja kun jälleenmyyntiarvo kiinnostaa niin uusi monkey on se juttu. Ihan hauska ajettava näin aikuisenaki ku pysyy poissa isoilta teiltä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

En tiedä, kenen aivopieru aikoinaan oli, etteivät 1972 jälkeen syntyneet ole kykeneviä ajamaan moottoripyöriä ilman, että maksaa itsensä kipeäksi ajotunneista sekä nihilistisestä käsittelykokeesta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä olen kolmekymppisenä ajanut A-kortin enkä pitänyt sitä mitenkään vääryytenä.
Toki olen aiemmin sitä kans harmitellut ettei ollut korttii valmiina mutta loppujen lopuksi se kortin hinta on murto-osa mitä maksaa varusteet yms.
Saattaapaa joku kertoo mitä tarkoittaa vastaohjaus ettet täräytä ittees jostain kurvista pihalle.

Mitä enemmän on tullut kilsoja ja käynyt tapahtumissa niin tuntuu et sitä koulutusta sais olla jopa enemmänki.

Se käsittelykoe ei oo ihan läpihuutojuttu ja väitän et ilman sitä monelle jäis hidasajohommat aivan retuperälle ja suurinosa ei käyttäis takajarruu ikinä kun isot pojat on niin sanoneet vaikka sporttipyörissäkin takajarrulla sitominen pitää perän alempana jolloin hallittavuus pysyy parempana.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Epäilemättä noissa kursseissa on puolensa. Nykyhinnoilla vaan tuntuu, että maksaa autokoulun kahteen kertaan. Vastaohjaus on terminä tuttu ja kaiken maalaisjärjen vastaisesti se myös toimii. Olen sitä fillarilla ajaessa kokeillut. Kallistaessahan sitä vaistomaisesti nimenomaan vastaohjaa eli oikealle kallistaessa tulee työnnettyä oikeaa sarvea, ts. ohjattua vasemmalle. Moottoripyörässä pyörän massa ja hyrrävoimat vaativat määrätietoisempaa vastaohjausta, jotta saadaan se kallistus aikaiseksi. Voin olla väärässäkin, vaan näin sen olen itse järkeillyt.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jotakuinkin noin se menee.
Vastaohjauksesta, hyrrävoimista ja kaikesta muusta turhasta on youtubessa ja mopofoorumeilla loputtomiin turhaa parranpärinää ja pätemistä :roll: Pääasia että tulee kokeiltua tuota käytännössä ja että ohjausliikkeet menee selkärankaan. Olis itellekin voinu tulla muutama tiukka paikka jos olis ensin ohjannu väärään suuntaan.

Kovassa vauhdissa ei polkupyörääkään ohjata mutkan suuntaan vaan juuri päinvastoin. Käytännössä tuo tulee tehtyä ruumiin painoa siirtämällä ja "katseella" käsien tehdessä automaatiolla oikeita asioita. Vaan nopeammin se polkupyöräkin lähtee kaa(r)tumaan kun tietoisesti hieman kahvasta työntää. :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ei oo omaa pyörää koskaan ollut, jonkun verran ajellut nuorempana muiden vempaimilla ja nyt sitten muutaman sata kilsaa tolla poikien mopolla. Takaraivossa on kyllä pyörinyt jo pitkään just tommonen automaatti-skootteri variaattorilla, ketjut ja vaihteiden pläräily ei kiinnosta pätkääkään, sen verran tolla mopolla on tullut ajeltua, että on vaivalloista puuhaa. Toki prätkässä on enempi voimaa ja veto-alueet pidemmät jne.

Pyörällä on tullut veivattua niin monia kymmeniä tuhansia kilometrejä, että tuo ohjastaminen on aika lailla selkärangassa, kaksipyöräinen kuin kaksipyöräinen, samat lait pätee niihin. Kun vetää jollain munamankelilla seittemääkymppiä tiukkaan kurviin hiekkatiellä, pitää tietää mitä tekee :lol: Kaikkea on kokeiltu.

Mitään ihme hinkua ei ole kaksipyöräisten maailmaan, mutta yhtenä ajatuksena nimenomaan tuo sähkövempele on ollut. Katellaan ihan rauhassa mihin maailma asettuu lähikuukausina, juuri nyt ei ole ihmeellistä hinkua oikein mihinkään. Päivä kerrallaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:
Ma Maalis 23, 2020 08:37
En tiedä, kenen aivopieru aikoinaan oli, etteivät 1972 jälkeen syntyneet ole kykeneviä ajamaan moottoripyöriä ilman, että maksaa itsensä kipeäksi ajotunneista sekä nihilistisestä käsittelykokeesta.
Enempi minua hämmentää ajatus, että ennen tuota syntyneet saa pelkällä auton opettelulla hypätä bosshossin tai hajabusan selkään. On kuitenkin vähän eroa ajamisessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Ihan validi pointti. Eniten kait itsellä kyrsii tuon A-kirjaimen hinta. Ei viitsisi viittäsataa euroa maksaa siitä ilosta, että voisi joskus kokeilla jonkun kaverin pyörää tai hommata piikki-Mankia työmatka-ajoon. Toki se ei paljoa siinä konkurssissa enää tunnu, jos pistää jonkin matka-ajoon passelin pyörän ja varusteet sun muut. Itsellä piti aikoinaan tehdä periaatepäätös, alkaako ajamaan prätkäkorttia vai hankkiiko harrasteauton.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, sinänsä ymmärrettävä lähestyminen tuokin. En tiiä kuinka halvalla A:ta saa halvimmillaan nykypäivänä, ite 10v sitten maksoin ~750e suoraan isosta kirjaimesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ma Maalis 23, 2020 19:56
Enempi minua hämmentää ajatus, että ennen tuota syntyneet saa pelkällä auton opettelulla hypätä bosshossin tai hajabusan selkään.
Eikös kuitenkin ole niin, että ennen vuotta 1972 syntyneet eivät ole enää vuoden 1989 jälkeen voineet saada A-korttia ilman erillistä tutkintoa? Eli kyse ei ole syntymävuodesta, vaan siitä koska ajokorttinsa on ajanut. Ja syy tähän on yksinkertaisesti se, että aikanaan on tehty se virhe, että B-kortin kylkeen on saanut automaattisesti A:n, ja asia korjattiin vasta vuoden 1990 ajokorttisäädöksiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin