Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

IC1970 kirjoitti:
Ke Kesä 10, 2020 11:16
Vai mitä -Hese- :lol:
Hahaa :D Yksilöitä toki kaikki, itselläni kävi huonompi tuuri sen -07 farkun kanssa. Täydellinen koneremontti jäi liikkeen maksettavaksi, kerkesinhän sillä peräti 2kk ajella. Jokuhan sillä tälläkin hetkellä tyytyväisenä ajelee, edellisessä katsastuksessa marraskuulta näemmä 392k mittarissa. Mun omistuksessa siinä oli joku 270-280.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Femmat tuntuu tosiaan tykkäävän ruostua vähän joka paikasta, takaloksujen pintapellien kuoriutuminen ei ole niin paha asia kolkissa. Toki mitä noita femmoja katselin, niin useassa oli jo "ammattilaisella" ruosteet laitettu kuntoon.

Olen aikani kuluksi tsekkaillut, mitä tuon Cruzen hinnalla saisi tilalle farkkuna ja tomaattina, ei oikein helposti mitään lähellekään vastaavaa, mutta helposti 2-2.5 x enemmän kilometrejä ja vuosia enemmän ikää :lol:

Siinä yhteydessä alkoi tulla noita Saabeja vastaan ja ajatus virisi, että miksei tämäkin olisi yksi vaihtoehto. Toki takaraivossa kaivertaa myös ajatus siitä kutoskoneesta ja koiruuksillekin sopivasta tavaratilasta, joka aika lähellä käväisi ennen Cruzea. Tonnaristahan tulee mun koira-auto, kunhan alan ajelemaan.

Sen enempiä suunnitelmia ei ole, mutta Cruzen kaupittelu tai vaihtaminen on varmasti mielenkiintoinen turnee, joten tuskin pystyn ajatusta vastustamaan. Auto on kuitenkin sen verran vähän ajettu, miellyttävä, varusteltu ja niin fiksussa kunnossa, että kynnys on tavallista korkeammalla.

Mutta, kun en tuosta markkinoiden jatkuvasta tutkailusta mihinkään pääse ja autovarat on Cruzessa kiinni, niin pidän spekulatiivista mielenkiintoa yllä. Täytyy iltasella varmaan lukaista tuo AZP:n diesel-topic lävitse, siellä on tietoa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

No on siellä ainakin 58 sivua tyhjänpäiväistä lätinää, kirahvinkuljettimien koeajiraportteja ja välissä ehkä jotain asiallistakin tekstiä. Antoisia lukuhetkiä :mrgreen:

NG9-3 dieselillä ei todennäköisesti kovin pahasti pieleen mene. Toki autot on tuossa iässä yksilöitä, pitää muistaa että ostin omani ekalta omistajalta ja 7-vuotiaana, nyt ei sellaista ole enää saatavilla.

Pintapeltien ruoste ei kyllä ainakaan loppupään NG-kolkkeja kauheasti tunnu vaivaavan, en muista nähneeni ruskeavanaisia liikenteessä ja omat kokemukset tukee tsaarelan kommenttia siitä että maali voi kiveniskemistä kuoriutua ja pientä kukkaa ilmaantua, mutta ruoste ei pahasti leviä vaikka onkin pienen otteen saanut.

Pohjastahan mun auto oli tankista eteenpäin melko ruosteeton, taka-akselistossa oli kunnolla ruostetta, mutta se on paksua rautaa ja katsuri sanoi että näyttää ikäisekseen ihan hyvältä. Pohjalevystä fiksasin outoon paikkaan ilmestyneet ruosteet tankin etureunan tienoilta:

viewtopic.php?f=29&t=157206&start=692

En tiedä onko toi yleinen ruostepaikka.

NG-kolkin elektroniikkaa haukutaan epäluotettavaksi, CIMit hajoaa ja ESP-yksiköt pimpottaa. Itsellä CIM, virtalukko ja rattilukko ei huolia auheuttanut, ESP sen sijaam jonkin verran, mutta syy jäi mysteeriksi, koska vikapimputus lopulta loppui itsestään. Ehkä kosteutta pääsi jonnekin, mutta kuivui hiljalleen pois.

Koneethan noissa dieseleissä kestää, kun sen jakopään tekee ajoissa ja laatuosilla. EGRn kun disabloi niin ei välttämättä imusarjakaan ala vaivata ellei ole jo korjauskunnossa. Alustan osat on edullisia ja helppo vaihtaa, niitä ei mene kai sen tiuhempaan kuin yleensä muissakaan.

En ole enää hintoja seurannut mutta ainakin aiemmin Saabissa sai rahalla paljon autoa, vähän kuin noissa Chevyissä tai Opeleissa tänään. Jos yhtään kutkuttaa niin mun viiden vuoden käyttötestikokemuksella voin suositella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mietiskelyistä todellisuuteen. Mitään isompaa ei ole tullut duunattua, kelit lämpeni siihen malliin, ettei tuolla viitsi työhousuissa lämpöhalvauksen uhalla touhuta, enempi leppoisia shortsihommia. Eilen pesin penkit, eihän ne suttuiset olleet, mutta muutaman tahran hävitin ja sellaista, tuoksuu raikkaalle jne.

Tänään pyyhin pölyt kojelaudasta ja ovista, sekä pesin ikkunat sisäpuolelta. Istuskelin päätteeksi takapenkillä oman itseni takana ja totesin, että onpahan tonnari tilava auto. Ei ihan pärjää Superbin polvitiloille, muttei kauaksi jää. Ja on mukava penkki. Kyllä kelpasi ministereidenkin istuskella takapenkillä aikoinaan.

Räppäisin innostuksissani sitten vielä kuvan, jossa paljon pielessä, eli epätasainen valaistus, auxista törröttävä johto ja vesipumppu laatikossaan pelkääjän jalkatilassa.

Kuva

Vaikka auto on ulkoa ja sisältä hyvin siisti, niin jo aiemmin mainittujen lisäksi en voi olla huomaamatta, että oikea puoli on joka suhteessa heikompi, kuin vasen puoli. Ilmeisesti tuon toimimattoman keskuslukituksen kanssa on jumpattu aikaisemminkin. Oikean takaoven sisäpaneeli on vähän pörhöllään eikä 100% kiinni, sisäkahva jää käteen jos nappaa siitä oven kiinni, muut kahvat ovat kunnolla kiinni, mutta tämä irtoaa kun nykäisee. En tutkinut sen tarkemmin, enkä tiedä mekanismia, liittyneekö siihen, ettei tuo ovipahvi ole aivan perille asti kiinni. Pitää ihmetellä, liimatuubi käteen jos ei muuta keksi ! Oikeassa etuovessa on tuon mainitun rikkoutuneen ovivalaisimen lisäksi yläreuna ihmeellisesti "lommolla", miten lie tuo saatu aikaan ?

Ulkopuolella sama jatkuu, oikean etuoven maata kohti oleva alakantti on muista ovista poiketen kulunut pohjamaalille siten, ettei ole korinvärinen n. puolen oven matkalta, kuten kaikki muut ovet. No, sen jo paikkamaalasin ja bonuksena vielä ruiskutin päällimmäiseksi tahmean kerroksen kotelosuojaa, sinänsä yhtä ruosteeton kuin muutkin ovet. Samaten oven alimmainen reuna ennen kuin vetäytyy pois katseelta, on kiveniskemillä enemmän kuin muut ovet. Ilmeisesti tässä vain oikea etupyörä vetää, mutta ei vasen :lol:

Pikkujuttuja, näin tarkasti en montaa autoa ole läpi käynyt, vaikka tarkka olen muutenkin. Nyt on ollut aikaa kuikuilla suurennuslasin kanssa ihan kaikki paikat. Ei ehkä reilua 23v autolle. Sanoisin kuitenkin, että tämä pesee sekä ulkoiselta, että sisäiseltä siisteydeltään suurimman osan itseään 20 vuotta nuoremmista...

Eniten minua näissä vanhoissa häiritsee kummittelevat sähköt, sammuilevat mittaristot, pimeät kojelaudan valot, oikkuileva keskuslukitus jne., eli suomeksi sanottuna rakoilevat juotokset erinäisissä sähköisissä komponenteissa. En ole mekaanikko ja vielä vähemmän sähkömies, kyseinen laji on minulle täysin hepreaa. Siksipä välillä mietinkin, mikä hitto näissä vanhoissa kinnereissä kiinnostaa, kun vähemmällä pääsisi ajamalla sillä uudella liisinkipelillä ilman murheita... Taisin Camryn bensatankin jälkeen vannoa, että nyt riittää, sen jälkeen on sitten ollut mittaristoaan sammuttava Bemari ja nyt pitäisi kiinnostua tonnarin kohdalla reostaatista ym. Tulee yksi sana mieleen. Masokisti.

Tai sitten on vaan tullut aika ostaa se kolvi. Kun en sellaista ole koskaan omistanut ! Tinakin on tuttua vaan uudenvuoden pirskeistä.
No joo, keskitytään noihin sähköhommiin, kun saadaan ensin muut jutut kuntoon ja päästään vähän taittamaan matkaakin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suosittelen sitä kolvin ostamista, näissäkään se halvin ei ole paras. Itsellä on varmaan kolkyt vuotta vanha pöytämallin welleri.

Kaasuversion vois joskus hommata kun käyttö on noita autohommii..

Mittaristo hommiin kannattaa samalla ostaa suurennuslasivalaisin tai ainaki ite joutusin :mrgreen:

Kannattaa vähä harjoitella enne mittaristohommii, kylmäjuotoksii näkee usein harrastajien jäljiltä...

Lämmitä kohde ensin ja lisää sitten vasta tina, toki vanhoja juottaessa auttaa monesti että kolvin kärjessä on tippa sulaa tinaa. Ei oo voimalaji.
Ite oon tykänny käyttää niin leveää kärkeä ja tinaa kun vaan mahtuu, lämpenee nopeemmin ja paksummassa tinassa enemmän juoksutetta.

Toki mun opit on kahdenkymmenen vuoden takaata kun siitä sain leipäni mut niin taitaa olla sun kohteesikin :x
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tinaimusukkaa ja/tai tinaimuri on myös hyvä olla. En tiedä, milloin Saab siirtyi lyijyttömään tinaan, mutta kannattaa ottaa vanhat suosiolla kokonaan pois ja lyijyllistä tilalle.

Jos sinulla dremeli pysyy kädessä, niin kyllä se kolvikin sitten pysyy. Tinausta voi harjoitella romuelektroniikalla. Ei muuta kuin piirilevyä jostain rikkinäisestä laitteesta ja kolvailemaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mä duunasin tuossa keväällä kaverilta lainatulla halpiksella Philipsin hue valonauhasta keittiön kaappien alle valot. 6. johtoa millin välein toisistaan, ensin irrotus ja sitten verkkokaapelia väliin. Muutama setti hermoja meni ja oikareiden metsästyksessä meinas huumori loppua lopullisesti. Mutta sain tehtyä ja on jo pari kuukautta toiminut :mrgreen:

En tiedä olisko toisenlainen kärki tai kolvi vähentänyt tuskaa, mutta vastaava pitäs kyllä hankkia ihan omaks. Niin harvoin tulee kolvailtua että en usko parempaa tarvitsevani. Tinaimusukkaa en oppinut käyttämään ja manuaalisen imurinkin kanssa paloi käämit, mutta kyllä sillä jotain sai aikaiseksi. Sellainen jatkuvatoiminen imuri olis varmaan aika pop jos komponentteja irrottelee.

Mistäs tuota lyijyllistä tinaa saa nykypäivänä? Mulla on vanhastaan 250g stannolin 60/39 josta ehkä 25g käytetty eli ei huolta, mutta mistäs Porvooseen saataisiin?

E: Kaverin setissä oli myös siveltävää juoksutetta. Helpotti kummasti pienten paikkojen juottamista.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

SP Elektroniikasta, Oulusta, kannattaa kysyä lyijyllistä tinaa. Postittavat myös.

Itse panostin kunnolliseen juotostenpoistoasemaan, kun tulee harrasteltua vanhojen 8-bittisten kotimikrojen kanssa. Kyllä se helpottaa kummasti, jos pitää jokin mikropiiri saada piirilevyltä irti siten, että piirilevyn kontaktit jäisi ehjäksi. Tämmöisen tilasin: https://eleshop.eu/zd-8915-desoldering-station.html
Lisäksi itseltä löytyy säädettävä juotosasema sekä pintaliitosjuotosasema.

Tämä siis siltä pohjalta, että päivääkään en ole koulussa sähkötekniikkaa tai elektroniikkaa opiskellut. Siihen, minkä takia elektroniikan kytkennöissä on ylösvetovastuksia tai alasvetokonkkia, voin esittää lähinnä valistuneita arvauksia. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kolvauskokemustenne jälkeen teen taas tikusta asiaa, siinä mä olen hyvä !

Autodoc toimitti tonnarin etuvilkun kotiovelle 8pv tilauksesta. Ihan ok. Olin tyytyväinen, hetken. Ensin oli isompi paketti, jossa Autodocin logo, sisällä tuettuna pienempi paketti jossa oli varaosan detaljit, ynnä varaosa muovipussissa.
Kuva

Ottaessani tuon paketin käteeni, se helisi. Aivan. Helisi. Kyllä te tiedätte :facepalm_man:
Kuva

Tilasin siis rikkinäisen vilkku-umpion tilalle ehjän. Sain matkalla vahingoittuneen. Pikkasen *itutti tuossa vaiheessa. Onneksi tuo oli yläkulmassa, puoliksi tiivisteen alla ja murtunut siististi. Joten, sen sijaan että olisin lähtenyt jumppaamaan tuota takaisin Saksaan, kipaisin hakemassa tarkoitukseen soveltuvaa Loctitea ja askartelin paskartelin lohkeaman paikalleen, tein vielä liimasaumankin tarkkuustyönä siihen ympärille. Hyvä tuli. Eikun asentamaan.

Sen verran olin etukäteen tsekannut täältä vinkkiä, että paikallistin umpiota kiinnipitävän klipsun ja erityiskiitos hänelle, joka kertoi taivuttaneensa naulasta sopiva työkalun tuon klipsun irrotukseen ja kiinnitykseen. Mulla oli tämmönen ennestään.
Kuva

Irrotus kävi kätevästi ja sama toisinpäin. Tilaa oli just sen verran, että sai sormilla avitettua klipsun sivuilta takaisin laitettaessa.

Vanhahan oli tämän näköinen.
Kuva

Tuolla katsastettu huomautuksitta muutama viikko sitten ! Eikö noitten valosäännösten vapautumisen jälkeen valolaitteilla ole enää mitään väliä ? Ennen laskettiin lisävaloista referenssilukuja ja jos meni 0.5 yli, piti ne rapsia keulilta jne. Nyt pystyy katsastamaan auton, vaikka vilkunlasissa on pikkusormen mentävä ehta reikä. Ei ymmärrä. Edes korjauskehotus, anyone ?

Tuossa varaosassa oli lampunkanta ja myös itse vilkkupolttimo mukana. Sen verran huomasin osaa etsiessäni, että joissakin ei ollut kantaa, eikä polttimoa, vaan ne piti laittaa vanhasta. Hinta suunnilleen sama. Mutta, hyvin vilkkuu ja tuo liimattu kohta löytyy hakemalla, mutta ei vilkaisemalla. Jäämme odottelemaan seuraavaa pakettia. :saab: istilla on joulu vähän joka päivä :D
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pistäisin reklamaatiota menemään tuosta vilkusta. Sähköpostin kirjoittamisen vaiva, mitään ei häviä ja hyvässä lykyssä saa vielä ehjän tilalle. Joka tapauksessa, hyvää työtä ja hakkaa lähtökohdan!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pee »

Voihan sinne rekkua laittaa, mutta aika toivotonta saada autodoc:lta jotain järkevää vastausta takaisin.
Saati että sieltä jotain tuotetta saisi rikkinäisen/matkalla hävinneen tilalle.

Viime keväänä tilasin piheyksissäni femmaan konepellin ja peräkontin pumput.
Etupumput oli sitä mitä piti. Takapumput erimerkkisiä ja toisesta takapumpusta oli vain pahvilaatikko.

Otin kuvia ja naputtelin omasta mielestä asiallisen ja hyvin tilannetta kuvaavan reklmaation.
En tiiä, joko ne ei osaa siellä lontoota tai sitten tarkoituksella heittäytyvät vittumaisiksi.
Ei mennyt perille, että en saanut toista takapumppua ja että tilatut tuotteet oli väärän merkkisiä.

Vastaaja vaihtui melkein joka viestissä. Välillä joku vastasi "suomeksi" :roll:
Lopulta ne muka hyvitti jonkun euron autodoc:n tilille, pitäkööt tunkkinsa prkl.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pari kertaa joutunut palauttamaan Autodocille ja kyllä sieltä olem rahat saanut takaisin tai ehjän tuotteen tilalle. Työläs ja vittumainen prosessi, just tolleen että joka kerta yhteyttä ottaa eri ihminen. Jokainen kysyy että mikä ongelma ja saat selittää uusiksi. Vähän jos uhkailee luottokorttireklamaatiolla niin voi pistää vauhtia prosessiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Siksipä valitsin Loctiten viitoittaman tien, kun virhe oli siedettävässä paikassa. Tietenkin, jos olisi ollut sopimaton osa tai kunnolla rikki, niin se olisi ollut sitten ihan eri asia. Mieluusti näitä kävisi tuosta lähikaupasta hakemassa, mutta ei aina onnistu. Hokasin vasta myöhemmin, että vilkku olisi löytynyt myös Maptunin valikoimista, joten siinä mielessä oma moka, tilaan ehdottomasti Suomesta tai suomalaisen firman kautta, jos se vaan on mahdollista. Oli kyseessä sitten mikä tahansa asia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pahoja nämä kuumat kesäpäivät. Alkuiltapäivästä leikkasin nurmikoita ja harvensin rikkakasveja 2½ tunnin verran. Sitten onkin ehtinyt suihkun jälkeen chillata ja kikkailla läppärillä hyvällä omallatunnolla.

Kävikin sitten sillai, että iltapalaa laittaessani näppäilin hajamielisesti huutokaupassa 15 euroa kerrallaan tarjouksia yhdestä autosta, kun oli vielä varaa päässä asettamaani maksimiin. No siitähän räpsähti sitten teetä särpiessä lasku s-postiin :lol: Maksettu on, katsotaan pääsisikö jo huomenna hakemaan. Muuten kyllä, mutta kun kesäloman eka pätkä on lusittu ja huomenna aamulla töihin.

Ei tosiaan yhtään tiedä mikä pommi tuli ostettua, ainakin siinä oli kahdet hyvät rengassarjat, verot maksettu ja katsastuskin voimassa marraskuuhun. Varmaan riittää muutamaksi viikoksi tekemistä. Toivon toki, ettei mitään ihme jollotuksia löydy, mutta jos löytyy, niin itteä vaan saa syyttää.

Tarkoitushan olikin, että tiistaista etiäppäin tonnari pääsee ajoon enempi, kun vesipumppu on vaihdettu. Vahauksellakaan ei ollut kiire. Tonnari tulee tallissa talvehtimaan, joten silloin on aikaa sitten purkaa kojelauta yms., jos sellaiseen tulee tarvetta. Perushuoltohan on just tehty, joten tonnaria ei tartte ruuvata, ellei joku paikka porsi, kun pelästyy sitä, että joutuu ajoon.

Samaan hengenvetoon lähettelin sitten pari tarjouspyyntöä, kohteena nelivedot vähän isommalla koneella. Vaihtotarjokkaana Cruze. Järkevän tarjouksen tullen voin vaihtaakin, mutta olen varautunut siihen, että ei tarvitse, ainoastaan kettuuntua surkeisiin vaihtotarjouksiin. Silti, mielenkiintoista on mitä sieltä tulee.

Pari talveahan tuossa meni mukavasti Hiacella ja nelivedosta ynnä maavarasta oli useammankin kerran hyötyä. Sitä ja korkealla ajamista on ollut ikävä. Viime talvena kävi moukan tuuri, kun sitä talvea ei oikeastaan tullutkaan. En kuitenkaan usko, että tämä on vielä pysyvä asiaintila täällä etelässäkään. Siksipä ensi talven ulkona talvehtiva auto tullee olemaan neliveto, bensakone ja automaatti. Sikäli kun Cruzen kanssa pääsee hyväksyttävään diiliin. Jos ei pääse, niin mennään sitten etuveto dieselillä.

Johan tässä muutama päivä menikin piha-ym. joutavanpäiväisissä hommissa, taisi jopa eilen käydä niin, etten käynyt tonnaria edes tervehtimässä tallin ovella. Törkeää. Lupaan parantaa tapani. Odottelen huomenna kaiken muun lisäksi myös paria pakettia maailmalta. Vi ska se.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Cruzen lisäsilmät on nyt verhottu.

Kuva

Ovatpa hieman suojassa kesän paahteelta, kunnes niitä taas syksymmällä tarvitaan.

Kävin pojan kanssa hakemassa sokko-ostokseni. Joo-o, mitä tuohon nyt sanoisi... Pistetäänkö vaikka ajatusviivoilla taas vähän hajanaisia tuntoja kokoon.

Kuvat ovat hänelle lempeitä !

Kuva
Kuva

Silti, varsinkin alemmasta näkee luonnovalossa, että monenlaista punaista on tarjolla :facepalm_man:

* Käyttöönotto 11/2001, kilsoja 221000 ja risat
* Takaovet puuttuu, mikä ei ole myyntivaltti. Kone sentään 1.3, kyllä lähtee !
* Ajettu reilut 60 km, Vantaa-Porvoo, ei jättänyt välille ja motarillakin uskalsi painella 130 mittarinopeutta
* Jarrut tuntui hyviltä, käsijarru nousee liian ylös, pitää säätää
* Myytiin mulle huoltokirjattomana, mutta kyllä minä tuolta sellaisen löysin ja sen mukaan huollettu 1½ vuotta ja n. 10 tkm sitten viimeksi, öljyt + suodatin, raitisilma-ja moottorin ilmansuodatin, sytytystulpat. Ehkäpä vaihdan öljyt ja raikkarin.
* Tuulilasi on uusi, kirkas ja naarmuton, ei iskemiä tms.
* Uusi laturi hohteli kirkkaana moottoritilassa, myös moniurahihna uusittu. Akku ei näyttänyt vanhalta, testataan.
* Hyväkuntoiset kiinankumit kesärenkaina, talvirenkaat vanhat mutta käyttökelpoiset
* Kytkin ei uusi, vähän pompotti kun lähdin Vantaalta liikkeelle, mutta kotipihassa oli jo sinut sen kanssa, ei luistanut motarilla, vetelin täyskaasulla tietyöstä 50->130 pari kertaa ym., eikä pysyneet Bemun X5:t perässä :lol:
* Vaihteisto toimii kuten näissä kuuluu, alustasta ei tuntunut tärinöitä tai välyksiä, takapönttö oli suht uusi
* Umpiot kuten edellisessä mustassa, käytän toisen puoliskon kiillotussetistä tähän
* Sisusta on suht ehjä, ei isompia repaleita tms., vaatii vaan penkkien pesua ja muovien putsausta. Radio toimii, cd:tä en vielä testannut.
* Lohkolämmitin löytyy

* Ovien alareunat kunnossa, ei tarvitse jumpata niiden kanssa, putsasin ne WD-40 ja vetäisen kerroksen kotelosuojaa
* Oikea sivuhelma takapyörän edestä hitsattu, kuten näissä tällä ikää useimmissa. Ihan ok. Oikealla edessä etupyörän takana hieman hiottavaa, muttei läpi asti. Varmaan siistin ja suojaan koko helman. Sama homma vasemmalle, joka on paremmassa kunnossa.
* Takahelmapelti on rutussa vasemmalta puolelta, mukaan tuli ehjä, melkein samanvärinen, jonka vaihdan tilalle
* Vasen etulokari on maalattu. Huonosti. Vähän sinnepäin värisävy, appelsiinipinta. Ai stn. Vasen takalokari on prötätty vielä pahemmin, edes maalaussumua ei ole vaivauduttu hiomaan pois. Vasemman takalokarin kaaresta puolelta matkalta on toinen peltikerros kadonnut ja loput sitten maalattu sinnepäin sävyyn. Huhhei.
* Sama jatkuu oikealla edessä, jossa lokarin reuna on "korjattu" vähän sinnepäin. Oikea takalokari on pilaamaton 8O
* Puskurien kulmat raapiutuneet enempi tai vähempi ja istuvuus ei ole 100%, niinkuin ei näissä tapaa tässä iässä enää olla.

Summa summarum, teknisesti kelpo peli, mutta ulkokuori aika kauhea. Ekana toimenpiteenä imuroin auton ja tsekkasin työkalut sekä varapyörän paineen laitoin reilusta kilosta neljään. Voitelin lukot ja tsekkasin toiminnan, kaikki toimii, keskuslukkoa ei ole.

Putsaan tuon nyt sisältä ja konehuoneesta säälliseen kuntoon, kiillotan umpiot, vaihdan takahelman, tsekkaan suodattimet, teen öljyhuollon ym., säädän käsijarrun, huollan akun, ruostesuojaan pyöränkotelot ja helmat, ynnä myös alustan. Sitten joutuu varmaan ihan koneella ajamaan noita maalipinnan kötöstyksiä siistimmiksi ja lopuksi vaha päälle. Hemmetisti puuhastelua ja jos tuosta saan omani pois tai se jollekin kelpaa, niin hyvä ! Onpahan mukavampi kiillotella tonnaria ja Cruzea, kun tuon kanssa taistelee muun ajan !

Sitten kun tuo on sellaisessa kunnossa, mihin sen nyt ilman hermoromahdusta saa, niin pitää punnita, josko näyttäisi sitä leimalle. Leimaa on marraskuuhun, mutta olisi se varmasti helpompi myydä just leimattuna. Sieltä jos tulee hylky tai jotain kallista vaihdettavaa, niin ajan sen paaliin. Itse, siis. Myyn kaikki muut pois ja ajan sillä maailmanloppuun saakka.

Cruzesta sain tänään yhden tarjouksen, riitaa jäi 1600 euroa, joka tällä kertaa oli paljon. Juuri niin haastava aloitus, kuin arvelinkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin