Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

viggen kirjoitti:
To Heinä 02, 2020 14:48
Tuosta öljyn lisäyksestä tuli mieleen, kun työ mersu ilmoitti, että laita öljyä litra lisää. Kysyttiin huoltopaikasta täyttöä niin sanoivat, ettei missään nimessä puolta litraa enempää. Syytä en sen kummemmin tiedä, mutta joillakin on ollut ongelmia jos täyttää liikaa, menee öljyä vissiin väärään paikkaan, jos on kovin täynnä?
Voisko tämä koskea enemmän dieseleitä? Niissä kun on reilumman ylitäytön sattuessa se ryntäämisen mahdollisuus. Pensakoneissa kait lähinnä tiivisteet kärsii ylitäytöstä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja blobbo »

En toki tiedä mersun öljymittauksen toimintaa, mutta noin niin kuin yleisellä tasolla oma mielipiteeni on että öljytikut on määrän tarkistukseen aika turhakkeita. Se hyöty siitä voi olla, että pääsee vähän näkemään miltä öljy näyttää, jos nyt jonkun vian tai muun vastaavan vuoksi olisi syytä päästä helposti vilkaisemaan öljyä. Yleensä digimittari tietää öljyn pintatason millien kymmenenosien tarkkuudella ja osaa huomioida esim. öljyn lämpötilan. Logiikka on myös sellainen, ettei yksittäinen mäkiparkkeeraus sitä sytytä, vaan siinä vaiheessa kun se öljyn lisäyspyyntö tulee, on se öljy oikeasti vähissä. Tietokoneen tekemä tulkinta on taatusti tarkempi kuin se tikun asteikon tihrustaminen silmillä.

Vähän kyllä epäilen tuota ohjetta, ettei saisi noudattaa ajotietokoneen ehdottamaan öljymäärää. Ehkä jos kyseessä on joku vanha mersu, jossa tuo digitaalinen puoli on lähinnä lisäinfoa normaalin tikun rinnalla, voisi olla jotain noin typerää. Muuten tuollainen vika olisi kyllä korjattu softapäivityksellä. Uudemmissa autoissa kyllä on huomioitu se ettei öljyjä tulisi vetää ns. "ylärajaan" ja tarvittaessa antaa myös varoituksen, jos öljyä on liikaa.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Mese on 2019 mallia, digi mittarissa näkyy myös öljyn määrä, kun jaksaa aikansa räplätä, ei näytä huollon jälkeenkään aivan täyttä öljymäärää.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se tikku hyvä on olla. Se on kuitenkin ainoa vehje jolla fyysisesti tarkastaa öljyn todellinen määrä. Tullut vastaan sellainenkin tapaus jossa jumittanut takalasinpyyhin poltti sulakkeen ja aiheutti öljynpainevalon syttymisen kojetaulussa. Öljynpaineet ja öljyn määrä kuitenkin ok, joten oli ihan kiva että pystyi tikusta katsomaan onko siellä oikeasti öljyä vai ei.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Samaa mieltä kuin yllä, fyysinen tikku on melkeinpä must. En kyllä luota elektroniikan kertomaan millään muotoa, vrt. vaikkapa ranskikset ja niiden öljytason mittarit vs. todellisuus. Kyllä elektroniikan väittämät pitää päästä tsekkaamaan jostain ihan itse. No, näistäkin on varmaan niin monta mieltä kuin miettijääkin.

Yariksen oli naapuri eilen aamulla käsitellyt. Tulin kotiin vasta 17.30 jolloin ihmeteltiin alustaa kun oli kuivanut päivän. Toi Dinitrolin ML on veikeää ainetta, todella juoksevaa tavaraa, joka tunkeutuu joka paikkaan, mutta myös tiputtaa aika reippahasti. Tahmea kalvo pohjaan on muodostumassa, mutta mietittiin, että aikatauluista riippuen olisi varmaan järkevää jossain vaiheessa laittaa tuohon päälle kotelosuojaa muutama litra, että tulisi vähän kulutusta kestävämpi kerros maata vasten.

Kuva

Välttäähän se noinkin, toki, mutta Yariksen tulevia elinvuosia ajatellen muutaman kympin lisäpanostus ei varmaan olisi huono juttu, vaikka sen sitten jollekin toiselle teenkin. Niin aina :lol: Vaan kyllä Dinitrol tuoksui hyvältä. Ihan kuin olisi jotain hajustetta siihen laitettu, auto tuoksuu ihan suihkusta tulleelta, Mastonin kotelotökötti on paljon tymäkämmän tuoksuista.

Sen verran on nyt leipätöitä, että kovin nopeaa tahtia Yaris ei etene. Seuraavaksi pesu ja sitten vähän myllytellään, josko tuosta saisi sen näköisen, ettei ala heti syljettämään kun päälle katsoo. Sen jälkeen voisi käydä tervehtimässä leimasetää. Sen reissun jälkeen sitten joko tyytyväisenä tokaisen, että valmis, tai huokaisen syvään, otan lakin päästä ja lompsan perstaskusta ja jatkan harrastamista.

Cruze on tarjolla suoralla ostolla haluavalle, vaihtotarjouksia olen hakenut erilaisiin kindereihin varmaan parikymmentä, mutta tappio on sitä luokkaa, ettei pysty sulattamaan, enkä toisaalta tarvitse tilalle mitään, ei huvita maksaa lisää vaatimattomampaan autoon. Pois myymällä hyväksyn tappion mikä tulee ja katselen jatkoa Yariksen ja Saabin kanssa.

Saabin myötä autoja on myös liikaa, sille on myönnetty audienssi perheeseen nyt toistaiseksi ainakin kevääseen 2022 saakka, kun nuorempi poika saa kortin. Siinä vaiheessa pitää sitten miettiä taktiikkaa uudestaan, koska 5 autoa pihassa on liikaa, kuten nyt. Luultavasti alan harrastaa sillä ainoalla omalla autolla ja ajelen välillä poikien kieseillä, tai sitten pitää hommata tallipaikka kaupungista. Kaikenlaisia suunnitelmia on tämän harrastustoiminnan suhteen, mutta se vaatii nyt vähän nollaushommia ja Saabin kanssa mennään pitkän kaavan kautta, auttelen sitä muutaman vuoden kohti museoikää ja toivottavasti jatkaja löytyy sitten aikanaan, kun 30v rajapyykki on lähempänä.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pieniä voittoja. Googlea olen käytellyt tasaisesti noitten muutaman listalla ekana olevan Saabin osan kanssa. Viime viikolla tärppäsi oikean etuoven valon/heijastimen kanssa, yllättäen Huuto.netissä oli myynnissä alkuperäispakkauksessa ihan uusi. Numeron perusteella vaikutti olevan tosiaan oikea osa. Olen joskus 3-4v sitten viimeksi käyttänyt kyseistä palvelua ja unohtanut tunnukset yms., joten tekaisin uuden ja huusin osan itselleni.

Tänään se jo tupsahti ärrälle ja kävin hakemassa. Kyllä se ihan pränikkä oli ja jopa uusi polttimo mukana. Eikun teipit pois auton piuhoista ja kiinni liittimiin, napsautus paikoilleen ja ruuvi kiinni.

Nyt on joka ovi valaistu avatessa !

Kuva

Kuskin oven alatiiviste hannaa vastaan, sitä on saatavilla muutamasta paikasta, mutta niin hävyttömän suolaiseen hintaan, etten ole vielä tilannut. Muutaman kympin moisesta voi maksaa, mutta ei sentään yli 70 euroa mokomasta kuminpalasta. Jotain rajaa sentään, kun se on ollut varasto-osana alle kympin osa. Eipä sillä kiirettä, jostain löytynee sekin, joskus.

Huomenna olisi vapaapäivä, joten agendana aamusella Yariksen pesu ja sitten otetaan Saab taas ulkoruokintaan, että pääsee Yariksen eli tuttavallisemmin Kötön maalipinnan kimppuun tallissa. Jos saisi sen valmiiksi tämän viikon aikana, niin voisi ensi viikolla käydä leimalle tarjoamassa. Cruzella on nyt ajeltu 4pv töihin ja takaisin, huomisen jälkeen alkava 3pv rupeama ajellaan Saabilla, oli keli mikä tahansa. Vähän liikuntaa sillekin.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Christoffer
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Christoffer »

IC1970 kirjoitti:
Ma Heinä 06, 2020 21:08
Kuskin oven alatiiviste hannaa vastaan, sitä on saatavilla muutamasta paikasta, mutta niin hävyttömän suolaiseen hintaan, etten ole vielä tilannut. Muutaman kympin moisesta voi maksaa, mutta ei sentään yli 70 euroa mokomasta kuminpalasta. Jotain rajaa sentään, kun se on ollut varasto-osana alle kympin osa. Eipä sillä kiirettä, jostain löytynee sekin, joskus.
Onkohan tämä eri tiiviste ? https://www.huuto.net/kohteet/saab-9000 ... /521323269
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Heh. Siinähän se. Sama myyjä kuin ovivalossa, miksihän en tuota bongannut edellisellä kerralla, en ymmärrä !? Kiitos vinkistä, menee se näinkin :D
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vapaapäivä leipätyöstä = työpäivä harrasteissa. No, pikkasen oli kertynyt univelkaa, kun sentään olin kanttuvei klo 01-10 viime yönä. Ettei nyt sentään seiskalta aloitettu.

Tosiaan kiitos Christofferin tarkkaavaisuuden, kuskin oven alatiiviste on tuloillaan Saabiin. Se on hienoa se !

Siellä vekotin odottelee aamua, että pääsee viemään isännän töihin, ulos luontoon kävi komento kun Yaris pääsi tallin syövereihin.

Kuva

Pesin Yariksen kun lakkasi satamasta ja ajelin suojaan. Sitten alkoi Kötön kiillotus. Huh hei. Nyt joutui ottamaan koneen kauniiseen käteen, Rupes, laikka ja Meguairsin häivyttäjä vaan savusivat. Silti olisi tarvittu järeämpää kalustoa.

Jos auton maalaaja unohtaa:

a) ympäröivän maalipinnan suojauksen maalisumulta
b) maalaa ulkoilmassa tms. roskien ja epäpuhtauksien armoilla
c) vetäisee sävyn vähän sinnepäin

, niin ei ole kovin hauskaa autoa kiillotella. Tai on, mutta lopputulos ei vaan voi olla kovin hyvä. Tämä Yaris ei vanhojen Yariksien kauneuskilpailuissa hätyyttele edes perintöprinsessojen sijoja, se on varma. No, toki tähänkin kiiltoa löytyy. Hikistä hommaa, mutta voiton puolella jo ollaan. Jos nyt ei huominen työpäivä vie mehuja aivan tyystin, saatan saada valmista jopa huomenna illalla.

Koitellaan sitten saada rehelliset kuvat Kötöstä kun sää sallii, sitten aletaan ajella. Myyntiin menee vasta kun on tuore leima, meni sitten lyhyen tai pitkän kaavan kautta. Sinänsä hyvä fiilis, autoa on hitsattu reilusti, se on ruostesuojattu, huollettu ja kohta myös myllytetty. Sisätilat on pesty ja hajut karkotettu. Kaikkiaan uskoisin, että tälle Yarpalle olen touhuillani hankkinut pari elinvuotta lisää.

Vaikka voihan tuo taloonkin jäädä, ei sitä koskaan tiedä. Yksi lähtee, hinnalla millä hyvänsä. Se on nimittäin semmonen homma, että kaikki yli 50 hepan vehkeet alkaa olla mun käyttöön turhia. Tuo työ/kaupunkimatka, joka kattaa 90% meikän ajoista, sai tämän ekan 8.5 kilometrin osalta oikein hienon silauksen. Aikaisemmin pätkästä 10% oli 50 km/h ja loput 60 km/h. Nyt laitettiin uusia pysyvän näköisiä merkkejä, eli matkasta 5% on 40 km/h, 85% on 50 km/h ja 10% on 60 km/h. Ihan suoraan sanoen vähän *ituttaa. Sen sijaan että korjaisivat tien, alentavat rajoituksia. Prkl :evil:

Joku Aygo tai vanha Yarppa on just sopiva tommoseen ajoon. Cruze menee tyhjäkäynnillä 50 km/h, helkutin rasittavaa ajaa, kun koko ajan saa tuijottaa mittaria, kun auto menee ihan itsestään 70-80 km/h. Haistakoon veen. Muistaakseni Epuilla on semmonen biisi, sopii tähän tunnelmaan. Saabillakin pitää ajaa ylinopeutta, että voi laittaa nelosen silmään. Hohhoijaa.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

IC1970 kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 21:01
Joku Aygo tai vanha Yarppa on just sopiva tommoseen ajoon. Cruze menee tyhjäkäynnillä 50 km/h, helkutin rasittavaa ajaa, kun koko ajan saa tuijottaa mittaria, kun auto menee ihan itsestään 70-80 km/h. Haistakoon veen. Muistaakseni Epuilla on semmonen biisi, sopii tähän tunnelmaan. Saabillakin pitää ajaa ylinopeutta, että voi laittaa nelosen silmään. Hohhoijaa.
Ehrottaisin rajoituksen rikkomista, mutta taitaa käydä ammattiylpeyden päälle. :mrgreen:

Itte olen todennut muun muassa, että jos 50km/h työmaarajoitus alkaa muutoin 100km/h-rajoitetulla valtatiellä 10 kilometriä ennen varsinaisen työmaan alkamista, ja jos ko. rajoitusmerkit viedään paikalle kaksi viikkoa ennen töiden alkua ko. paikassa, niin minä en ole ainoa joka siinä kohdassa rikkoo lakia. (Merkit vaihtuivat viikon jälkeen 80-rajoitukseen, joten joku muu oli vissiin samaa mieltä).

Edit. Niin juu, topikin toiseen kestoaiheeseen liittyen: menen huomenna koeajamaan uutta autoa elämäni ensimmäistä kertaa, ja jos tuntuu käteensopivalta, aloitan kyselykierroksen hyvityksistä, talvirenkaista ja sensellaisista. Tuli nääs mielenkiintoinen nollakorkotarjous vastaan. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No jos tonnari säilyy niin sitten sen 10% kans tulee toimeen. :mrgreen:

Edit. Pitäis ehkä käydä päivittää omat ennakkoluulot ja käydä koeajaas aygo yms..

Rattivaihde, nyt on kyllä rahoitustarjouksii hyvin tyrkyl.
Kokonaiskulut ei välttis ole uudes sen kummosemmat, ainakin jos on joku järkipeli kyseessä. :wink:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Se mikä on ihmeellinen homma on, että jotenkin on jo pidemmän aikaa tuo bensan hämmentäminen ollut taas ihan ok. Vaikka automaatti taas pihassa jollottaakin, niin Yarppa taas muistutti, että tommonen pikkuinen kinderi on manuaalina ihan hauska ajettava. Saab on ok, mutta vaihteisto ja kytkinpaketti on niin kankea vs. esimerkiksi tuo Yaris, että ei voi oikein vertailla.

Siihen ylle sen verran, että edelleen pidän yhtenä hauskimpana autoistani sitä taannoista Citikan C1:stä. Huomaan haikailevani kolmisylinterisen pörisijän perään vähän väliä ja tsekkailen niitä tuolta netistä. Pitäisi varmaan tuo uudempikoppainen Aygo käydä kokeilemassa jossain. Wanha Yarppa on ok ja se välimalli 06-11 myös, mutta tuo viimeisin malli ei oikein innosta millään tasolla, johan mulla semmonenkin toki oli. Mutta tuota Aygo-luokkaa tulee tsekkailtua koko ajan. Yksi toinen fetissi on myös Kian Picanto, nimenomaan se pikkuinen ennen nykymallia ja sen muunnoksia. Niitä löytyy kohtuullisen vähän ajettuinakin parilla tonnilla. Siinä saisi piiskata 65-heppaista ja hämmentää bensiiniä :D

Vaikka sen nelivedon ja korkeamman ajettavuuden perään(kin) haikailen, niin tässä nyt useamman edullisen sellaisen olen kokeillut ja aika lailla meni maku hommasta. Aika laitoksia ovat ja hinta vs. mitä saat on kyllä perceestä. Pitäisi laittaa niin paljon rahaa kiinni, ettei oikein huvita. Että saisi kelvon, siis.

Mitä enemmän tuota normipätkää ajaa noilla uusilla rajoituksilla, sitä enemmän katselee pikkuista kirppua keppivaihteilla. Ai niin, onhan mulla Kötö ! Se on muuten etupuskuria vailla kiillotettu, muoviosatkin ovat jo saaneet kyytiä. Huomenna illalla jos sattuu sopiva keli, käyn kuvausreissulla. Mietitään sitten sen jälkeen seuraavia askeleita.

Saabiin kuskin oven tiiviste on jo tallissa odottamassa, että auto palautuu sinne. Nopeasti tuli perille ! Näyttäisi oikealta, kiinnikkeet on paikoillaan ja ihan tehdasuusihan se on, toki tilattu varmaan 20 vuotta sitten, mutta alkuperäinen hyllylappukin on vielä kiinni. Havaitsin muuten Saabissa kotimatkalla ensimmäisen kerran sellaisen ilmiön kuin mittarivalaistuksen. Taisi ukonilma herättää. Säätöpotikkakin aiheutti himmennystä ja kirkastumista. Polttimot ovat siis kunnossa, vika löytyy jostain juotoksista. Keskuslukkokin napsutteli ovia auki ja kiinni kuten pitää. Vertyy kun autoa käyttää. Saab siis tykkää siitä, kun sillä ajetaan...

Katsellaan nyt, milloin saan aikaiseksi perehtyä tuohon puoleen. Jotenkin välttelee, kun ei noista mitään ymmärrä. Voi olla että jää seuraavan omistajan huoleksi sitten joskus. Tai ei. Homma kerrallaan, inspiraation mukaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Tuommoiseen pienempien seututeiden yms. ajamiseen nuo pikkuiset on kieltämättä hauskimpia mahdollisia, vauhdin tuntua on ja tuntuma tiehen on penkissä ihan toisella lailla kuin noissa painavemmissa lotjissa. Vanhoissa vehkeissä tuo vielä korostuu, esim. allekirjoituksen Micra on hauskimpia ajamiani autoja vielä näin viiden vuoden omistussuhteen jälkeenkin, tehostamaton, nopea ja siksi suhteettoman raskas ohjaus yhdistettynä pohjan tasolla olevaan penkkiin, napakkaan vaihteistoon ja 16 venttiiliseen, litraiseen kierroskoneeseen tarjoaa sitä oikeaa ajamisen tuntua ihan sallittujen nopeuksien puitteissa, samaan tekemisen meininkiin saa jollain Celicalla tuplata nopeuden. :D

Talvikelissä tuo vielä korostuu, kun palaute on välitön on mahdolliset luistot todella helppo hallita tarvittaessa ilman ylimääräisiä sydämentykytyksiä (ei pelkästään hyvä asia, kaasulla ajaminen on aivan liian hauskaa vastuullisellekin kuskille...) Samassa kelitilanteessa nykyavensiksessa ihmetellään keltaista espin valoa, kun eihän täällä edes ole liukasta...
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Erittäin hyvin kiteytetty ! Kuvailit juurikin fiiliksiä esim. C1:n ratissa. Se talvi kun sillä ajoin, sattui vielä olemaan luminen. Kolmisylinterinen innokkaasti kierroksia ottava 68-heppainen kone kopassa, jossa pyörät aivan kulmissa ja auton omamassa 865 kiloa. Penkki tiessä kiinni ja konetta voi käskeä korvakuulolta, kun sen kuulee. Painopiste vielä hemmetin alhaalla. Tuntui ajaessa siltä, että oikeasti sai ajaa. Hauska oli paiskoa menemään. Yaris eli Kötö on samaa sukua, 1.3-litrainen, 86-heppaa ja omapaino 960 kiloa, VVT-i on napakka kone, menee ihan itestään. Painopiste on vaan paljon korkeampi kuin C1/Aygo. Tosin siihenkin on lääke, T-Sport 1.5-litraisena ja 106-heppaisena, siinä on painoa "jo" 1025 kg, mutta paremmat penkit (sivutuki) ja matalampi alusta. Se ainoa mikä mulla oli, vietiin käsistä, mutta hyvät muistot jäi.
Miksei jos jostain löytyisi asiallinen Starlet, niin semmonenkin kävisi. Onhan noita, Microjakin olen katsellut, vähissä ovat vaan siistit yksilöt. Yhden 45-heppaisen aikanaan kävin koeajamassa jossain Konalan liikkeessä, tykkäsin kyllä, mutta vähän oli tehoton ja silloin ostinkin Punton. Niin, sillä 55-heppaisella 1.1 Puntolla ajelin yhden vuoden ja 30000 km Tre-Porvoo-Tre. Se oli kokemus sekin.

Joku tommonen, ehkä sitten saisi minimoitua seututien uuden asemoinnin aiheuttaman ketutuksen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3540
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ajelin tänään kotiin pidemmän kautta, pääsi vähän tuulettamaan Saabia. Eipä sitä reittiä kovin usein viitsi ajella, on sen verran monta kilometriä pidempi ja ajallisesti myös. Aika on rahaa ja bensa maksaa. Jos Cruze jää talveen, täytyy tuota reittiä joka tapauksessa välillä ajella, ettei vehje mene vallan tukkoon.

Kättelin kotiin päästyä jarrut läpi, kun ei ole tullut tehtyä. Sellainen aavistus on ollut, että ihan 100% ei rullaile ja aavistus oli oikea. Oikea taka oli sen verran kuumempi kuin muut, että siellä taitaa vähän laahata. Ei mitään vakavaa, mutta ennen talven tuloa jos ja kun wanhat herrat palaavat korjaamolle, takajarrut auki ja uusitaan mitä tarvitsee. Täytyy tsekkailla säännöllisesti, että saa kuvan, mikä on meininki. Voihan se olla, että saavat tsekata koko kierroksen. Ellei ole Matti kukkarossa.

Pari sataa km on nyt ajeltu tuota perusreissua ja kulutus on tasan 9 litraa. SIinä se tuntuu pysyvän. Kai se on ihan ok.

Kötön sain valmiiksi ja kävin räpsimässä kuvat.

Kun on väärällä sävyllä maalattu lokasuoja, ei se siitä muuksi muutu, mutta vähän auttaa kun on auto ympärilläkin siistitty.
Kuva

Eipä tuo ajoon vaikuta, tietenkään, ehkä löytyy joku tarvitsija, joka tykkää punaisen eri sävyistä !

Oikea puoli on parempi, vaikka siinäkin omat automaalarien Picasson tekeleet on.
Kuva

Sisällä on tilanne ihan hyvä, ei ällötä ajella.
Kuva

Huomenna vien sen näytille puolueettomalle tavarantarkastajalle, katsotaan sitten, jatkuvatko puhdetyöt :|
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin