EDIT ^Hyvä auto, kuten ketjua seuranneena tiedät mieipiteeni. Kulutus meillä oli aika tarkkaan 6.0 tai karvan alle kaikkineen. Ei se paha ole, mutta tuo 4.9 on nyt hyvänkesäkelin utopiaa, litra lisää siihen niin on ympärivuotinen kulutus, toki ajoprofiilista riippuen.
Ajatuksia riittää taas tällekin päivälle. En tiedä mikä pakonomainen tarve tätä päiväkirjaa on pitää, mutta sellainen siitä on kai tullut. Toimii sitten omankin hataroituvan muistin tukena, että mitä hemmettiä sitä on tullutkaan taas touhuttua viime vuosina...
Tosiaan puolueettomalla tavarantarkastajalla kävin Yarista näyttämässä. Eilen herkistelin jarrut huolella sitä säädettyä käsijarrua myöden ja tsekkailin valot ym. Huomasin, että oikea rekisterikilvenvalo on pimeä, mutta en enää myöhällä alkanut tetsaamaan, koska tuosta vekottimesta on irrotettava rekisterikilpi pidikkeineen, että sen asetelman saa alas. Aivan yhtä typerä viritys kuin seuraajamallissa, josta turinoin jossain sivun 83/84 paikkeilla. Nytkin meni varmaan tunti, kun ähelsin pois kulahtaneita rekkarinpidikkeitä ja viimeksi varmaan vuosikymmen sitten irrotettuja rekkarivaloasetelmia, putsasin kilventaustan jne.
Leiman aika oli 10.20 jolloin oli tarjolla 29 euron slotti, eli kokonaiskustannus mittauksineen kohtuullinen 64 euroa. Halvemmalla ei Porvoosta tänään saanut mistään. Kustannuksien minimointia siis tässäkin. Valitsin paikan strategisesti Eestinmäestä, jossa on A-Katsastuksen toimipiste. Sinne ajelin moottoritien kautta, eli Tarmolasta ylös ja Tolkkisiin. Kolmosella tietenkin koko matka semmoset seittemän km, kierrokset oli jossain 5500-6000 paikkeilla. Lähti karstat, kuten pakokaasuarvoistakin voi päätellä. Putkesta tuli melkein vaan kukkasia.
Huolellinen käsijarrun säätö ja eilinen yhtä huolellinen jarrujen herkistely tuotti nätin tuloksen. Erinomaisen hyvät jarrut, kuulemma.
Iskaritesteristä en tiedä mitä kertoo oikeasti niiden kunnosta, mutta hyvältä näytti sekin puoli.
Huolellisesti insinööri tarkasti alustan ja yhdessä ihmeteltiin tyylikkäitä hitsauksia, jarrupaineen säädin, joka on näiden tyyppiongelma, toimi hyvin, olinhan sen voidellut ja herkistellyt myös, tietenkin. Ajovaloumpiot olivat kuulemma hyvässä kunnossa, yleensä näissä aivan sameat. Niinpä, käytinhän niihin sen 1½ tuntia yhteensä kiillotukseen. Summa summarum, auto oli Kötöksi kunnossa ja...
Seuraava leima sitten 12.7.2021. Tässä vaiheessa tilanne oli hallinnassa. Mutta, mutta.
Kotimatkalla alkoi yhtäkkiä etupää klopista. Paheni markettikierroksella ja edelleen kotipätkällä, ollen jo aika klonkotus kotipihaan ajaessa. Kuului ja tuntui myös kaasujalan pohjassa, jostain oikealta tulee edestä. Taisi olla insinöörin väännöt ja käännöt etupäässä liikaa vakaajatangolle tms., aika hyvä ajoitus antautumisella. Tosiaan se ainoa korjauskehotus tuli leimalla rekisterikilven toisesta valosta, jotka on nyt kumpikin vaihdettu. Kilventaus on liimauksessa, kun ei luovuttanut kilpeä ilman väkivaltaa. Huomenna ruuvaan eturenkaan irti ensin oikealta ja yritän paikallistaa ongelman, että pystyiskö ihan itse vaihtamaan, vai meneekö taas korjaamohommiksi.
Ei nyt olisi tarvinnut, mutta ehkä parempi näin, kuin mahdollisella seuraavalla omistajalla kotimatkalla. Tai sitten Kötö tykkää musta niin, että järjestää tekemistä, autossa kiinni olevan rahan määrä kasvaa ja joudun lunastamaan lupaukseni ja Kötö jää ajoon. Perkule.
Saab oli sentään helppo tapaus, kuskin oven alatiiviste oli viimosen päälle oikea, asennus kesti kolme minuuttia, joista kaksi meni vanhojen kiinnistysnastojen poistoon. Uudet napsuivat paikalleen tiukasti. Tämä muuttui varmasti piirun verran hiljaisemmaksi, nyt kun kaikissa ovissa on tiivisteet paikoillaan.
Tässä kuvassa näkyy myös pikku projekti, eli tuosta ovikotelosta pitäisi nuo mustat edellisen omistajan kenkien jättämät "poistun autosta"-jäljet hinkata pois jollain aineella.
Ymmärrän hyvin jäljet, koska auton heikoin ominaisuus on ehkä tuo ajoasento. En tahdo saada sitä täysin mieleiseksi millään. Osansa on sillä, että ohjauspyörä säätyy vain syvyyssuunnassa. Korkeussäätö olisi kyllä aivan ehdoton. Tuntuu, että mittaristo jää katveeseen joltain osin, vaikka kuinka asettelisi. Eniten ärsyttää tuo istuimen etureuna, joka tuntuu olevan liian korkealla, vaikka sen laskee ala-asentoon. En tahdo saada istuinosa-ratti-mittaristo-selkänoja-kytkin-komboa millään balanssiin. Penkki on tukeva ja mukava, mutta sille meneminen ja siltä poistuminen on jotenkin vaivalloista, ratti on tiellä ja poljinkulma kytkimeen on jotenkin huolellisuutta vaativa. Vuosien varrella on muodostunut tietty kuvio minullekin sen suhteen, miten autoa ohjastan, eikä tonnari oikein taivu siihen, jos joutuu aktiivisemmin ajamaan. Pitkässä jolkotuksessa asia on bueno, mutta pikkupyörityksessä ei.
No, pieni ryppy rakkaustarinassa sallittakoon.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634