Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Odottelinkin, onko joku valppaana :D Pikku testi, että lukeeko näitä kukaan. Ainakin yksi sentään !

Täytyypi kattella, että missä vika piilee ja mitä on vaihtoehtoja jne. Moottorit sökönä, kontaktivika jossain vai mitä häh. Ei ole nyt ihan ominta aluetta taas tämä. Noihin etulaakereihin täytyy hakea toinen mielipide että onko ne menossa rikki ja jos näin on, niin millä aikataululla mahdollisesti.

Nyt ei justiinsa kiinnosta ropaaminen yhtään. Jos noihin hommiin pitää useampia satasia työntää, niin saa Yarppa jäädä pidemmäksikin aikaa mun puolesta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos kumpikin puoli on pimeänä, niin eiköhän se ole johto poikki, sulake mennyt tai kytkin rikki. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että Toyotan kaltaisessa laatuautossa olisi molemmista valoista tekniikka porsinut.

Paitsi tietenkin jos niitä on runkattu historian aikana tosi paljon, jolloin tunnit on tulleet täyteen. Laatuhan tarkoittaa tasalaatuisuutta, eli Toyotasta hajoaa sitten molemmat samaan aikaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Nuohan ovat jonkin sortin (harvinainen) tyyppivika näissä ja Versoissa. Kulutustavaraa. Moottorit itsessään eivät maksa paljoa, mutta vaihtotyö on hankala ja tosiaan esim.merkkiliike ainakin takavuosina kieltäytyi hommasta muutoin kuin koko umpion vaihtamalla. Varmasti tuohonkin hommaan joku guru jossain on. Toisaalta, myös kontaktiongelmia on esiintynyt jolloin tuo olisi turha homma. Ei oikein mitään hajua missä koko himmeli sijaitsee saati mistä niihin tulee virtaa. Pitää kurkkia kun jaksaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tossahan olis markkinarako. Korjailis noita Yarpan umpioita ja ottais aina panttina vanhan risan. Eli 150€ + vanha umpio, jossa säätö kaput ja ostajalle ehjä tilalle. :mrgreen:

Kiinasta noita säätömoottoreita 10€/kpl jne. :D

Vissiinkin muovisen umpion "lasin" irrottamalla saa säätömoottorin irti heijastimesta ja vaihdettua.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Uusi umpio maksaa tarvikkeena alle satasen ja Toyotalla 250 €.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Risto kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 00:36
^ Uusi umpio maksaa tarvikkeena alle satasen ja Toyotalla 250 €.
Ai näihinkin saa nykyään tarvikeumpioita?! :D No keskustelupalstojen perusteella Toyota-kansa ei mitään tarvikeosia käytä vaan vie autonsa Tammer-autoon tms, jossa laittavat tuon 260€ orggisumpion tilalle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, jos ei jaksa askarrella paskarrella vanhojen umpioiden kanssa, niin alta satasen saa uuden säätömoottoreineen, että siinä mielessä ei mikään tekemätön paikka ollenkaan.

Kävin tänään korjaamon johtajaa moikkaamassa ja kuunneltiin niitä Yarpan etupyörän laakereita. Wanha mestari näytti minulle oikeaoppisen tavan todentaa asiaa. Siinä pitelin kierrejousen kierteestä kiinni ja haeskelin värinöitä kun johtaja pyöritti rengasta.

No joo, vasemmalla ei kyllä ollut juuri mitään sanomista, oikealla jonkin verran, mutta tosiaankin vasta alkavaa, ihan heti ei tarvitse rynnätä korjauttamaan... Käytiin siinä samalla koeajolla, kun kuulemma oli yksi tuttu joka tuollaista tarvitsisi. Tämä sama herra myi sen mun edellisenkin T-Sportin kun kävin pihassa kääntymässä. Ettei tässä nyt vain meikäläisestä tulisi GIlera-kuski kerralla 8O

No, tulisipa sillekin käyttöä.

Samalla poikkesin Mega-Auton tiskillä ja tilasin Accordiin konepellin tukitangon pidikkeen. Ruotsista tulee ensi viikolla ja hintaa 5.31 euroa. Ihan ok. Ai niin, kysäisin korjaamon johtajalta tuosta Accordin takavaimentimen lämpösuojapellistä. Ei kuulemma tarvita moisia eikä katsastuksessa kysellä, heidän perheen parista Accordista on kaikista moiset pellit revitty huittuun, kun alkoivat äännellä. Joten enpä hanki tuohonkaan uutta saati ruuvauta vanhaa ja reikäistä paikalleen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

IC1970 kirjoitti:
Ke Elo 19, 2020 12:27
.
.
Ai niin, kysäisin korjaamon johtajalta tuosta Accordin takavaimentimen lämpösuojapellistä. Ei kuulemma tarvita moisia eikä katsastuksessa kysellä, heidän perheen parista Accordista on kaikista moiset pellit revitty huittuun, kun alkoivat äännellä. Joten enpä hanki tuohonkaan uutta saati ruuvauta vanhaa ja reikäistä paikalleen.
Mulla huomasi katsastusingenjööri että saabissa sama lämpösuoja oli kokonaan irti ja makasi äänenvaimentimen päällä. Tuumasi vain että kannattaa laitella kiinni. Ei siis mitään merkintöjä. Ihmettelin vain itse ettei pitänyt mitään ääntä kabiiniin asti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sitikassa myös takavaimentimen lämpöpelli irti toisesta reunasta, kolajaa. Pitää vissiin repiä helvettiin. :mrgreen: Noh, ehkä kysyn vielä huollon yhteydessä onko yläpuolella esim. johtosarjaa.

Jännä juttu muuten, Sitikalla aika tarkalleen 2,5 vuotta ja 70tkm takana eikä ole taas hetkeen kiinnostanut vaihtaminen pätkääkään. Vielä kesäkuussa meinasi olla jo menoa. Hyvä näin, yritän päästä nopeutetulla aikataululla velattomaksi ja siihen suuntaan ei auton ostaminen ikinä vie. :mrgreen: :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tuleekohan sinustakin sitten yhtä levoton kuin minusta, kun olet velaton ? Sitä odotellessa :D

Accordissa ei ainakaan ole takapönttöjen kohdalla kuin ihan puhdasta pohjaa ja pelti siinä välissä. Voihan se olla, että syttyy kotelosuoja palamaan kuin ei ole enää peltiä välissä :lol: Sitäkin odotellessa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^erittäin paljon mahdollista :lol:

^Itteasiassa Sitroän-foorumilla oli kysymys aiheesta, eikä siellä ilmeisesti mitään vaurioituvaa ole.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyvinkääntiellä Keragrillillä tehtiin treffit vanhan työkaverin kanssa ja suoritettiin kahden Yariksen kokoontumisajo.

Siinähän sitten kävi niin, että T-Sport oli joka tavalla parempi auto kuin hänellä ollut perus-Yarppa, joten vaihdettiin autoja pikku välirahalla. Money well spent, sanois englantilainen, jos olisi kommentoimassa.

Koeajot puolin ja toisin venyivät väärään suuntaan minun kannaltani, kaupat lyötiin lukkoon luonnon helmassa, rekkaparkissa Ridasjärven kylätien tienoilla.

Just ehdin napata kuvan kun uusi omistaja jo vauhdikkaasti kaasutteli pois paikalta...
Kuva

SIllä lailla oli aika rennot kaupat, kun ollaan tunnettu jo toistakymmentä vuotta ja jaaritellaan näistä autoasioista harva se päivä muutenkin. Hän oli vuoden ajellut nykyisellään ja kyllästynyt, minä jo kuukauden ja 1000 km ja kyllästynyt :lol:

Onhan se pakko sanoa, että kyllähän tuo perus-Yarppa oli aika kauhea tuon T-Sportin jälkeen, kun ajoi eestaas reissut peräkkäin. Ensinnäkin penkki on T-Sportissa noin 100 x parempi. Nämä ovat melkein samanikäiset, mutta T-Sport on japsi ja tämä vaihdokki ranskis, suurimpana erona ohjaustehostin, joka japsissa mallia nestekäyttöinen ja ranskiksessa mallia sähköinen. Perinteinen eli japsi voittaa ohjaustuntumassa noin 6-0. Ja kyllähän se T-Sportin matalampi ja jäykempi alusta, reilumpi rengastus, tiheämmät välitykset ja 20 heppaa enempi tuntuu aika reilusti, ajovakaus jossain 100 nopeudessa on niin paljon parempi.

Tuolla vaihdokilla on työnnetty jo 240000 km, kyllä se tuntuu, vaikka autoon on viimeisen vuoden sisällä vaihdettu aivan valtavasti osia, noin niinkuin käyttöharrasteena. On uudet jarrut, iskarit, jouset ja yleensäkin hirveä määrä alustan palikoita jne. Lista on pitkä, täytyy jossain vaiheessa tutustua. Auto on kuitenkin 17-vuotiaaksi aivan hämmästyttävän ruosteeton, ovet, lokarit, helmat jne., aivan virheettömät. Ei usko, ellei näe. Siinä ei käytännössä ole mulle mitään tekemistä, koska se on katsastettu, kattavasti huollettu ja osia vaihdeltu ihan vaan vaihtamisen ilosta. Siksipä tästä ajatuksesta innostuinkin, tuo on hyvä toistaiseksi, bensaa ja pesua, ei muuta, kun tässä kuviot selkiytyy ennen talvea, toivottavasti.

Mutta vähällä menee, 76 km tuli matkaa kotiin, keskinopeus 68 km/h ja tuommoista näytti kotipihassa.
Kuva

Ei huono. Sen verran myöhälle meni, että jätin renkaat ym. autoon, täytyy huomenissa tsekata, mihin tuli vaihdettua. Lisävalot siihen on asennettu viimeisen vuoden sisään, sisällä kaikki mittariston valot vaihdettu, ledit näytti olevan katossa jne. Kesärenkaat ovat uudehkot, talvirenkaat eivät niinkään. Löytyy lämppärit, sisäpuhallinkin tuli mukaan. No, aika monen tutun esikoinen on saamassa kortin ja tämmöisistä tulee kyselyjä lähes päivittäin. Siinä nyt olis parilla tonnilla jollekin, kunhan saan jotain muutakin hankittua pihaan. Ainoaa autoa on hankala myydä, vaikka kuinka kyseltäisiin.

Tästä yksityiskohdasta pidän autossa erityisesti, vaikka vähän huijausta onkin, koska tämä on jo tosiaan Ranskassa koottu. Mutta alkuperämaa toki, suunnittelun kehto tms.
Kuva

Yaris nro 4 tälle vuodelle. Jatkuu...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3543
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Aamusella tsekkasin talvirenkaat, jotka ovat selkeästi kierrätyskamaa. Ei voi laittaa alle. Siispä ensimmäinen missio on löytää siihen asialliset kitka-tai nastarenkaat talveksi, riippumatta siitä kuka sitä silloin käyttää. En anna kenellekään mahdollisuutta tinkiä hinnasta huonojen renkaiden takia !

Siellä "Punainen Heteka" väijyy tallissa aamun vajaan 50 km koulu, kauppa yms. kierroksen jälkeen.

Kuva

Tässä 120 km ajettuani nousee esille pari seikkaa, kun tämä taitaa olla kautta aikain ensimmäinen Ranskassa valmistettu tämän mallin Yaris mitä mulla on. Näitä on ollut paljon, joten muisti voi tehdä tepposet, mutta en usko.

1. Ohjaus. Ranskalaisessa on sähköinen tehostin. Tietyissä tilanteissa on kevyempi ja helpompi pyöritellä kuin perinteistä, mutta varsinkin tuolla mun mutkaisella peruspätkällä ohjausvaste on keinotekoinen ja hieman kulmikas vs. perinteinen, selkeä heikennys alkuperäisestä. Seuraavassa mallissa kehitys on ottanut jo harppauksen eteenpäin, mutta tämä on vielä vähän sinnepäin. Ei huono, mutta pidän enemmän perinteisestä.

2. Penkki. T-Sportissa oli hyvä ja tukeva penkki, odotin tässä sitä kovaa ja heikosti tukevaa pomppulautaa, mutta mutta, tässä ranskalaisessa kuosi näyttää tutulta, penkki on kuitenkin monta kertaa pehmeämpi ja upottavampi, joo, tavallaan tukee enemmän, mutta voisin väittää, että pidemmässä ajossa selkä huutaa tuolla hoosiannaa. Ennemmin pomppisin japsiversion kovalla penkillä, kuin uppoaisin tuohon lölleröön :D

Muuten en löydä mainittavaa eroa, paitsi tietenkin konehuoneesta, joka on jo koneen muovikuorien osalta hieman eri näköinen. Eräs väitti minulle, että tämä versio on hieman eri tavalla speksattu ja kuluttaa vähemmän, voisin tuon jopa uskoa, sillä aamuinen kaupunkireissu, joka sisälsi runsaasti liikennevaloja ja kiihdyttelyjä, ei nostanut eilen postaamaani arvoa kuin 5.2, kun talliin ajoin takaisin. Nuo kaksi aikaisempaa japsia veivät sen 6 tasan ja T-Sport hieman enemmän. Seurataan mielenkiinnolla.

Koitin noita moottoriversioiden speksejä katsella, tässä uudemmassa on ilmeisesti muutama hevosvoima enemmän tehoa, mutta vääntölukema ja kierrosluku on täsmälleen sama. Ehkä tuo on alakierroksilla hengettömämpi kuin ne japsiversiot samoin kuin kevyellä kaasulla tuntuu myös kulutus olevan pienempi, käsi kädessä tuo ? Kun päästään vetoalueelle, menee ihan tarpeeksi pirteästi. No niin, kylläpäs taas tuli analyysia tästäkin loppuunkalutusta automallista.

Loppuun kevennys. Nauroin tälle katketakseni. Kaverini joka T-Sportin osti, kävi keskustelua 10v tyttärensä kanssa. Tällä lailla:

T: Iskä, miten se sun kaveri suostu ottamaan sen meidän punaisen auton ja antamaan tän uuden tilalle ?
I: Mä annoin myös rahaa.
T: Annoit varmaan aika paljon rahaa !

Ei prkl :lol:

Oli myös kysynyt: " Iskä tietääkö se sun kaveri, että siinä punaisessa autossa ei ollut viilennystä ?".

Pyysin kertomaan terveisiä, että huomasin sen seikan ja että olen vähän tälläinen yksinkertainen kaveri. Lapset !!!
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Ai että mitä tarinaa taas :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Varsin terävä lapsi :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin