Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Lagunassa kiteytyy se, että tehty fiksusti pintaosia muovista, mutta ei ole roiskeläppiä tai kiveniskuteippejä takaovien ja takaloksujen kohdalla tai kunnon massaa helmoissa. Eli etupyöristä lentävät kivet hakkaa takakylkiä ja helmaa eli sieltä alkaa se ruostuminen lopulta. Sama siis omassa Meganessa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tämä on siinä mielessä aika identtinen sen -04 Meganen kanssa mistä tämä puu alkoi versoa, että tosiaan etupyörien takaa helmasta on se vahva massaus alkanut lohkeamaan, sellainen muovimattomainen pinta. Sen alla ei kuitenkaan ole mätää, vaan pintaruostetta ja hiomalla tulee heti vastaan killtävä pelti. Helppo homma. Meganessa oli muistaakseni takalokarit muovia, joten se oli ongelmaton, tässä taas ei.

Takalokarien reunat ovat kuitenkin hyvin ohuet, eli mitään kerrospeltiä siinä ei ole, hion ruosteen pois, suojaan ja pohjamaalaan ynnä omaa väriä päälle, jota kävin jo hakemassa. Eipä muutaman satasen autoon kannata mitään isoja tehdä. Toisaalta, tästä on tarkoitus tehdä käyttis, jonka päälle katsoessa en halua häiriintyä silmiin pistävistä virheistä, joten sen verran.

Moniurahihna, ohjain-ja kiristinrulla menevät vaihtoon heti kun ehditään. Sitä ennen ei pidempiä lenkkejä tehdä. Muutama tunti vietetty laatuaikaa tänään Lagun kanssa, kohta jatkamaan ja illalla taas kuvasaastetta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onko noihin ollut merkkikohtaisia roiskeläppiä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Ei mitään havaintoa, luulisi nyt, että ei sellaista autoa olekaan, johon ei semmoisia saa ?

Mainio päivä taas takana ! Aloittelin hommat rauhallisesti puolilta päivin, tsekkasin ekana mihin öljytaso oli asettunut, oikein sopivasti, viiden litran puteli on just eikä melkein, ei ainakaan tule ylitäyttöä.
Kuva

Sitten vaihtamaan raitisilmasuodatinta. Arvelin, että se saattaa olla rivon näköinen, koska auton takaluukun ja konepellin sisäreunat ovat vihreässä/mustassa mönjässä, joka kielii aina siitä, että auto on seisonut luonnon armoilla pidempiä aikoja ajamatta. Raikkarin vaihdon toteutus on aina mielenkiintoinen, kun aina eivät insinöörit ihan täysipäisiä ole olleet suunnittelussaan. Annetaan Lagunalle vaikka 7/10.

Raikkari on normaalisti hanskalokeron takana pelkääjän puolella, lokeron sisus irrotetaan ruuvaamalla yksi T20 ruuvi auki, jossa on aivan älyttömän pitkät kierteet. Sen jälkeen neljä muoviklipsua pitää vapauttaa, että sisuksen saa vedettyä ulos. Hieman oli vaikeuksia saada niitä siten, ettei aina joku napsahtanut takaisin kiinni.
Kuva

Sitten luulisi, että eikun vaan napsauttaa raikkarin kotelon auki. Ei ei, ranskalainen on sitä mieltä, että parempi laittaa senkin kanteen vielä kaksi 5.5mm ruuvia, todella pitkillä kierteillä :D
Kuva

Arveluni osui oikeaan, vain 8000 km, mutta vajaat kaksi vuotta olivat tehneet tehtävänsä, sentään pesää ei oltu vielä tuonne rakennettu, mutta sinne suuntaan.
Kuva

Moottorin ilmansuodatin on myös oma hommansa tässä, systeemi on samankaltainen kuin Meganessa, joten muistot 4v takaa auttoivat. Ensin pitää poistaa akun suojakotelo, samaten sulakerasian kotelo. Sitten poistetaan koko imuputkisto ja lopuksi vielä ruuvataan kaksi T20 ruuvia auki, koska suodatin tulee itse kotelon mukana, joka pitää pujotella ahtaasta raosta käsille.
Kuva

Ei kovin paha, mutta eipä vaihto ainakaan haitannut.
Kuva

Hankalin homma oli saada suodatinkotelo takaisin oikeassa kulmassa, sai äheltää ihan tarpeeksi takareidet piukassa kurkotellen, ennenkuin osui kohdilleen. Taisin jopa puhua rumia, ranskaksi, proseduurin aikana.

Huolto suoritettu ja pikapuhdistus froteepyyhkeellä ja WD40:llä konehuoneeseen ja pelti kiinni.
Kuva

Seuraavaksi tein parin tunnin kaupunkilenkin Yariksella, aika monessa paikassa tuli poikettua. Accord sai uutta osaa, tilasin Mega-Autosta konepellin tukitangon pidikkeen, joka tuosta on puuttunut alusta saakka. Tuli parissa päivässä Ruotsista, Hondan originaali osa, hintaa 5.13 euroa. Nyt kelpaa tankoa laitella paikoilleen !
Kuva

Samalla reissulla hain myös omaa väriä Lagunaan, Almond Green tai joku Almade oli värisävy, joutui tyyppikilvestä tsekkaamaan, kun ei mihinkään kirjaan oltu merkitty, tyyppikilpikin oli kateissa vähän aikaa, mutta löytyi. Tai tarrahan se on tässä. Hain myös kaksi 1620 paristoa ja vaihdoin avainkortteihin paristot. Tämä homma on tehty esimerkillisen helpoksi.

Lagunan avaimethan ovat tämän näköiset.
Kuva

Tuon kun työntää sille varattuun slottiin, syttyy virrat ja sitten vaan nappulasta käyntiin. Niin, paristo vaihtui siten, että nykäistiin kortin sisällä oleva avain pois ja sieltä tuli paristo näkyviin. Nykäisemällä pois ja uusi tilalle. Tarkkasilmäinen huomaa, että oikean kortin vanha paristo oli jo vähän ruosteessa ! Kortti kuitenkin toimii ilman ongelmia. Vielä :D
Kuva

Sisältä Laguna on hienossa kunnossa, kaikki on ehjää, mikään ei repsota ja kuskin penkkikin on ehjä, vaikka toki nahka jo vähän kulunut normipaikoista. Penkit ovat melko voimakkaasti muotoillut, mun kropalle sopii kuin nenä päähän.
Kuva
Kuva
Kuva

Takakontin lattian alle kurkistin, siellä oli aivan kuivaa, imuroin pohjalta vähän roskia pois, varapyörän paine oli vain 1 bar, joten nostin sen 2.3 bariin, koko on 205/55/16 ja jostain syystä siinä on max. 130 km/h lätkä. Kuvan oton jälkeen laitoin koirille pedin takapaksiin, niin on valmiina jos ja kun tulee tarvetta. Eiköhän tonne pari belggaria mene.
Kuva

Jos oli varapyörän paine alhainen, niin alla olevissa kesärenkaissa olikin sitten kunnon ylipaineet. Valmistaja haluaa tuohon kevyelle kuormalle 2.0 eteen ja 2.1 taakse, kovemmille nopeuksille suositus on 2.3 eteen ja 2.2 taakse. Laitoin nuo jälkimmäiset. Renkaissa oli painetta välillä 2.7-3 baria, sitä vähän epäilin, kun katselin miten renkaat ovat kuluneet. Nykyrenkaathan kuluvat sivuilta, jos painetta on paljon/liikaa. Siellä on yleensä uutenakin kulutuspintaa vähemmän, joten lopputulos on kuten tässä, edessä on v. 2017 alle laitetut renkaat joilla lienee ajettu reilu kymppitonni, keskellä on pintaa 6-7mm ja reunoilla 3-4mm. Jee jee.

Katsoin takarenkaatkin kunnolla ja totesin, että ovat vielä lailliset. Pintaa on 2.2-5mm, yleisimmin 2-3mm, eli heikot ovat. Ajelen noilla kuitenkin tämän kauden loppuun, sitten on koko talvi aikaa bongailla sopivalla hinnalla parempia. Supistetaan siis renkaiden etsintä vain 205/55/16 kokoa oleviin talvirenkaisiin, joita pitää hankkia koko sarja.

Päivän päätteeksi hioin ja maalasin vielä pari tuntia, oikea takalokasuoja on nyt hiottu, suojattu, pohjamaalattu ja laitettu ensimmäinen kerros omaa väriä päälle. Sävy osui tosi hyvin. Sen lisäksi hioin melkein valmiiksi niinikään oikealta etupyörän takaa n. 10 cm helmasta. Pelkkää pintaruostetta lohjenneen tehtaan kiveniskumassan alla, kirkas ja kova pelti tuli vastaan heti. Vasemmalla puolellahan ei ole helmassa sanomista ollenkaan, ainoastaan vasen takalokari vaatii hommia. Saattaa olla, että jos oikein keskityn, homma on jo huomenna valmis !

Tuon oikean helman vedän varmaankin koko matkalta mustaksi sieltä, minne silmä ei sivusta näe. Kun joutuu tuon 10cm kuitenkin maalamaan, niin tasapuolisuuden nimissä sitten koko matkalta. Sama vasemmalle, tottakai. Ei tarvitse kuin putsata helma ja vetäistä pari kerrosta tehtaan massan päälle. Helppoa kuin heinänteko.

Vasen takaloksu on huonompi kuin tuo oikea, siinä menee tovi, mutta sama juttu kuin helmassa, eli pintaruosteen alla terve pelti ja vain yksi ohut reuna, ei kerroksia kuten esim. Accordissa. Kun nyt oikein keskityin tähän hommaan, niin se olikin paljon helpompi kuin aluksi hätäisesti katselin. Vähän samalla tavalla kuin Hiacen taannoin tuon saa pysymään kuosissa kun kerran vuoteen tsekkaa paikat läpi ja korjaa jos on tarpeen.

Tämä on itse asiassa kestänyt aikaa erittäin hyvin, ovien alalaidat ovat virheettömät ja runsas muovin käyttö tietysti auttaa, eipä ole takaluukussakaan mitään sanomista. Kyllähän tossa hommia riittää, mutta kunhan saan nämä ruostekuviot pois alta, niin sitten kotelosuojaa, ajovaloumpion kunnostus ja vahaus. Tekniikkapuolella uusitaan mitä on tarvis ja katsastus joskus lähitulevaisuudessa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

IC1970 kirjoitti:
Ma Elo 24, 2020 21:59
Renkaissa oli painetta välillä 2.7-3 baria, sitä vähän epäilin, kun katselin miten renkaat ovat kuluneet. Nykyrenkaathan kuluvat sivuilta, jos painetta on paljon/liikaa. Siellä on yleensä uutenakin kulutuspintaa vähemmän, joten lopputulos on kuten tässä, edessä on v. 2017 alle laitetut renkaat joilla lienee ajettu reilu kymppitonni, keskellä on pintaa 6-7mm ja reunoilla 3-4mm. Jee jee.
Mulla on tota luokkaa paineet Turkasessa. Muistaakseni kesälomareissulle laitoin juurikin 2,7 eteen ja 3 taakse, ihan valmistajan suositus täydelle kuormalle. Pienet lapset toki painaa vähän joten varmasti pärjäisi vähemmälläkin, vaikka takaluukussa olisikin kattoon asti tavaraa. Misukat on toistaiseksi kuluneet ainakin pääurien kohdalta tasaisesti, katsotaan vähän myöhemmin syksyllä sitten todellinen tilanne tönärin kanssa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

tsaarela kirjoitti:
Ma Elo 24, 2020 18:53
Onko noihin ollut merkkikohtaisia roiskeläppiä?
IC1970 kirjoitti:
Ma Elo 24, 2020 21:59
^Ei mitään havaintoa, luulisi nyt, että ei sellaista autoa olekaan, johon ei semmoisia saa ?
Ei tarvi kaukaa hakea, MY2008-> Saab 9-3:een ei saa ainakaan eteen sopivia roiskeläppiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Valmistajan mukaan, tässä Rellussa vaan on aika miedot suositukset, ilmeisesti syystäkin, jos vajaan kilon verran enemmän kuin valmistaja suosittelee aiheuttaa tuollaisen eron renkaiden kulumisessa. Katsotaan miten lepsu ajettava tuo on noilla hillitymmillä paineilla, kunhan taas baanalle päästään.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Millainen toi laguuni on ajaa? Sellainen "Comfort-zone"? :D

Just tänään tempaisin reteesti konttorille töihin omalla Rellulla ja kyllähän se tarpeensa ajaa, ei siitä mihinkään pääse. Ihan ei saanu vielä 132tkm mittariin... :mrgreen: Työkavereilla on uudenkarheaa hybridiä alla ja minä veivaan näillä budjettiveiveillä... :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tärkein syy siihen, miksi tuon ostin ei ollut hinta, eikä se, että sain lomaviikolle tekemistä, vaan... Tykkäsin ajotuntumasta. Laguna on iso auto ja myös tuntui siltä, meni pehmeästi ja mukavasti, hiljaisestikin. Sellainen oikealla tavalla ison ja letkeän auton tunnelma. Comfort-zone on varmasti aika oikea määritelmä. Toki itsellä on perstuntuma Yariksista nyt pitkältä aikaa, joten niiden jälkeenhän tuo tuntui maailman mukavimmalta autolta. Kommentoidaan lisää, kunhan matkaa kertyy.

Jokainen ajelee millä ajelee, mulla on Yariksessa ja Lagunassa kiinni yhteensä pari tonnia. Joista 3/4 Yariksessa. Ajelen niillä, muiden mielipiteillä ei ole väliä. Kukin tyylillään, mun ei tarvitse autolla todistella mitään kenellekään. Suurin osa niillä uusilla hybrideillä yms. ajavista maksaa satoja euroja kuussa lyhennyksiä ja auto on oma joskus 60kk päästä, vaikkei sinne koskaan ennätetä. Aika moni ajaa varoihinsa nähden aivan liian kalliilla ratkaisulla, mutta se on toki heidän oma asiansa. Eikä ne sen ihmeellisempiä ole, kun niitäkin on ajossa ollut. Itse saan jotain perverssiä tyydytystä siitä, että mahdollisimman pienellä pääomalla ja omalla ynnä teetetyllä vaivalla pidän pyörät pyörimässä. Tällä hetkellä näin, ensi viikolla voi jo olla toisin :lol: Niin että veivaile vaan tyytyväisenä sinäkin, Cona.

Tämä päivä kului etupyörien takaisten helmojen ja vasemman takalokasuojan parissa. Täysi työpäivä, vaikka lomapäivä olikin. Tarvikevarastossa oli yllättäviä puutteita enkä viitsinyt lähteä kaupunkiin kun ei muuten ollut tarvetta, joten etupyörien takana näyttää nyt tältä.
Kuva

Ei ollut mitään tarvetta tuon enempää kummaltakaan puolelta helmoja ehostella, joten jätin noin. Täytyy mittailla vielä sivuilta kuinka hirveältä näyttää kauempaa kun saa auton taas ulos ja jos häiritsee, niin maalata korinväriin tai koko helma mustaksi. Tuskin teen kumpaakaan, otan tämän detaljina.

Takalokasuojien kohdalla kyse oli tämän luokan puhteesta, reuna on terävä, kapea ja yksikerroksinen, joten homma oli helppo. Ulkopuolelle näkyvä ongelma oli maalin lohkeilu, ruoste vaan aivan pintaruostetta. Tuossa muuten näkyy, että kyllä sitä Lagunassakin on kiveniskuteippiä tehtaalta !
Kuva

Dremel on kyllä aivan lyömätön laite näissä hommissa, miten sitä ennen tuli toimeen :o
Kuva

Vasemmalle eteen ei joutunut hiomaan oikeastaan kuin tunkinkohdan terävää reunaa, itse helma oli kunnossa, joten sinne puolelle tuli vain paukkupullosta pari kerrosta mustaa.

Oikealla puolella massa oli irtoillut ja irvisteli 10-15 cm matkalta, joten sieltä irrottelin sen siihen saakka, kunnes tuli puhdasta peltiä vastaan alta, eli tyyliin sentin päästä irvistelyn reunasta. Hioin pellin huolellisesti kiiltäväksi ja sen vuoksi laitoin ihan pensselillä sentin kerroksen pikkasen krouvimpaa öljypohjaista Dinitrolin ruosteenesto-mömmöä, paukulla sitten silottelin vähän siistimmän näköiseksi.
Kuva

Tämmöisen puolen tonnin pommin kanssa ei ole niin kovin tarkkaa, tässä haettiin lähinnä kulumapintaa etupyörien vesi ym. suihkuille. Jos ei tuon pahempaa ollut tapahtunut reilussa 17 vuodessa, niin eiköhän näillä eväin yksi talvi pärjätä !

Faciliteetit ovat paikoin ahtaat ja karut, mutta hyvin minä tuolla viihdyn, aika kuluu suorastaan siivillä !
Kuva

Huomenna viimeistelen vasemman takalokarin, eli toinen kerros omaa väriä, että katoaa loppukin vihje pohjamaalista. Sitten luulen, että teen kevyen kunnostuksen ainakin oikealle etu-umpiolle, joka on se heikompi noista. Riippuen siitä miten tasalaatuisilta näyttävät käsittelyn jälkeen, teen tai jätän tekemättä vasemman.

Sitten voisikin jo vahata auton, kun se urakka on valmis, voisi hakea bensatankkiin vähän täytettä, ensi viikolla pitää sopia moniurahihnan ja lisukkeidensa vaihdosta. Josko sitten uskaltaisi käydä polttamassa sen verran karstoja koneesta, että voisi käyttää tuomiolla katsastuksessa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

IC1970 kirjoitti:
Ti Elo 25, 2020 21:26
Jokainen ajelee millä ajelee, mulla on Yariksessa ja Lagunassa kiinni yhteensä pari tonnia. Joista 3/4 Yariksessa. Ajelen niillä, muiden mielipiteillä ei ole väliä. Kukin tyylillään, mun ei tarvitse autolla todistella mitään kenellekään. Suurin osa niillä uusilla hybrideillä yms. ajavista maksaa satoja euroja kuussa lyhennyksiä ja auto on oma joskus 60kk päästä, vaikkei sinne koskaan ennätetä. Aika moni ajaa varoihinsa nähden aivan liian kalliilla ratkaisulla, mutta se on toki heidän oma asiansa. Eikä ne sen ihmeellisempiä ole, kun niitäkin on ajossa ollut. Itse saan jotain perverssiä tyydytystä siitä, että mahdollisimman pienellä pääomalla ja omalla ynnä teetetyllä vaivalla pidän pyörät pyörimässä. Tällä hetkellä näin, ensi viikolla voi jo olla toisin :lol: Niin että veivaile vaan tyytyväisenä sinäkin, Cona.
Joo, usko kyseiseen elämäntapaan on itsellä välillä koetuksella ja sitä ei helpota kun rouva napisee, kun perheen autoissa aina tasaisin väliajoin jotain korjattavaa. Asiaa ei helpota krooninen autokuume, jota onneksi ja valitettavasti hillitsee talouden realiteetit.

Onneksi on tuo harrasteauto, joka tyydyttää vähän sitä tarvetta yksilölliseen ja ripeään liikkumiseen ja usein vielä ulkoilmassa.

Hyvä Lagustakin tulee, ei tarvitse hitsailla vielä vuosiin. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Siitä panen kyllä pääni pantiksi, että tuossa loppuu tekniikka/moottori ennenkuin menee korin puolesta paaliin.

Joo, meillä on toki vaimolla uusi auto, se on suht luonnollinen valinta, kun ajaa vähintään 2 x vuodessa sen mitä minä ja vähän päälle vielä. Aikoinaan kun oli vielä köyhempi, niin oli niitä enemmän käytettyjä hänelläkin ja olihan se jännittävää, eikä niin kovin mukavaa aikaa siinä mielessä. Pyörät piti pitää pyörimässä, mutta kun ei oikein rahhoo ollut ja ritsat oli aina rikki. Oikeastaan vasta vuonna 2009, kun se vihreä Accord hänelle hankittiin, päästiin ylimääräisestä jännittämisestä. Yhden käden sormilla voi laskea suunniteltujen huoltojen ulkopuoliset ongelmat 11 vuoden ja reilun 350 000 km aikana hänen autoissaan. Ongelmiksi en laske polttimoiden vaihtamisia vaan vikoja, jotka jouduttiin korjaamaan huoltojen ulkopuolella ja korjaamolla.

1. Accord takajarrujen huolto kun alkoivat kuumeta (laturi meni ihan lopussa, mutta vaihtoon vasta autoliikkeessä)
2. Avensis, laturi.
3. Focus, -
4. Superb, -
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Vähän vähemmän touhua tänään, kun oli muutakin tekemistä. Jotain sentään.

Vasen takalokari tuli viimeisteltyä, yhdestä kohtaa olisi pitänyt lohkeavaa maalia vielä poistaa enemmän, nyt jäi uuden maalin alle pieni olka, mutta saa kelvata, ruostetta ei jäänyt kuitenkaan.

Oikea ajovaloumpio oli se huonompi. Sen hioin ja käsittelin normaalilla kaavalla, hiekkapaperit 600-1500-2000 ja Philipsin korjaussetin aineet.
Kuva

Kuvassa esiintyy myös vilkkukotelossa vasemmalla albiinoksi muuttunut iso ötökkä, joka on siellä kuolinkammiossaan majaillut jo tovin. Poistaminen jäi vielä vaiheeseen, vaikka irrottaa pissapojan täyttöputken, on edelleen tosi ahdasta. Ohjekirja sanoo, että käännä neljäsosakierros myötäpäivään ja poista vilkkupolttimo. Niin niin, ei käänny tarpeeksi, ellei poista liitintä. Kunhan siihen asti pääsen, yritän imuroitsea ötökän pois, häiritsee esteettistä silmääni.

Vasemman ajovaloumpion ainoastaan putsasin aineilla, en hionut, koska oli niin paljon parempi kuin tuo toinen.
Kuva

Minusta niistä tuli riittävän samankaltaiset nyt, ei pistä enää silmään, että toinen umpio olisi merkittävästi sumeampi.
Kuva

Vahauskin tuli aloitettua, vahasin etupuskurin, etulokarit ja konepellin. Jatketaan siitä sitten huomenissa. Samalla kun vahasin paikkasin kaikki huomiokynnyksen ylittävät kiveniskemät tai naarmut. Keulaa oli jonkun verran uritettu vuosien varrella sieltä täältä.

Kävin myös ulkoiluttamassa Lagunaa ja ajelin pojan puulaakimatsia katsomaan eestaas vajaan 60 km reissun. Edellisen omistajan mainitsema vanha vamma nosteli päätään, eli kuskin puolen etujarru kuumeni selvästi ja mennessä piti loppumatkasta kitinää ja vikinääkin. Jumittaa, jumittaa. No, ei yllättänyt, eihän noilla ole itsestään tapana korjaantua. Tunnustelin vanteet ja jarrulevyt kotiin päästyäni, vasen etu olisi tullut palovamma levystä, oikea etu ok. Takana kumpikin puoli oli minusta turhan lämmin myös, ei mitenkään hälyttävän kuuma, mutta kuitenkin.

Oli hyvä verrata Accordin levyihin, kun poika tuli saman reissun vain muutama minuutti jälkeeni. Accordin kaikki levyt olivat haaleita kokeiltaessa. Viime syksyn jarruremontti katsastukseen näyttää olevan edelleen ok, hyvä niin ! Laguna sen sijaan täytyy käydä kauttaaltaan läpi jarrujen suhteen. Taidan antaa homman vanhalle korjaamolleni, saavat purkaa, putsata ja koota, ynnä vaihtaa sen mikä vaihtoa tarvitsee.

Muuten ei ihmeempiä havaintoja, miellyttävä ajettava, ei mikään mutkateiden valtias, tuntuu tiukoissa kurveissa enempi kaskelotilta, sanoisin, että paras paikka tuolle on suorahko maantie/moottoritie, pehmeästi menee. Kone alkaa kiihdyttäessä metelöidä merkittävästi heti 3000 kierroksen jälkeen, sen jälkeen koneen olemassaoloa on vaikea olla huomaamatta :D Yllättävän hyvä äänentoistokin tuossa on ja kaupan päälle tullut FM-lähetin toisti Spotifyn kautta musiikkia ihan ok tasoisesti.
Muutaman kerran olin havaitsevinani pienen häiriön vedossa, mutta en pysty sanomaan, oliko kyse sytytyskatkoksesta, vai auton nytkähdyksestä vedon ja moottorijarrutuksen rajamailla, joka tapauksessa eteneminen tapahtui noissa parissa tilanteessa juurikin aivan pintakaasulla. Selvinnee, kun matkaa karttuu lisää.

Eilisiä maalauksia helmoihin ei voi olla huomaamatta, mutta eipä tuo nyt niin paljoa häiritse, ettäkö vaivautuisin enempiä tekemään.
Kuva
Kuva

Vahausta tosiaan jatkan huomenna, sitten täytyy katsoa millaisella aikataululla alusta suojataan. Tekninen puoli laitetaan kuntoon akuuteilta osin kunhan ennätetään. Ennustelisin, että Yaris on ykköslähdössä vielä pitkän tovin. Tälle autolle olen kuitenkin varannut 1.5-kertaisen summan rahaa korjauksiin ja huoltoihin, kuin mitä hankintahinta oli, tässä vaiheessa tätä rakennetaan itselle käyttöautoksi, joten siltä pohjalta. Johan tässä on "säästänyt" monta sataa, kun on tehnyt/tekee itse perushuollon, ruostehommat, vahaukset, umpioiden kunnostuksen jne.

Ai niin, ärsyttävin vika autossa on vasemman puolen ovien rajoittimet. Sekä kuskin, että takaovi paukkuvat kovin halvan oloisesti. Nopeasti Googlettamalla näytti olevan jonkin sortin tyyppivika. Jollain aikataululla pitää ottaa hommaksi metsästää uudet rajoittimet ja purkaa ovipahvit pois tieltä, että pääsee vaihtamaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sain Lagunan vahattua ja siinä kun tuli 4-5 tuntia oltua nenä pelleissä/muoveissa kiinni, niin paikkamaalattua sanomisen paikat.

Kellon säädin aikaan kun näytti mitä sattuu, mukavan japanilaistyylinen ratkaisu, eli keskellä olevassa ylänäytössä, missä näkyy kello ja radiokanavat sekä on rengaspainevahdin näyttö, on H ja M nappulat, joihin T9 väännin kuulakärkikynän puuttuessa osuu hyvin, olisipa kaikissa yhtä helppoa.

Oikeassa ajovaloumpiossa olevaa ötökkää jahtasin imurilla, kun irrotin ensin pissapojan putken ja liittimen vilkkupolttimon kannasta, että sain väännettyä sen irti. No eihän se ötökkä mihinkään lähtenyt vaikka Kärcherillä kuinka tohotin, pistin sitten puhallukselle ja ötökkä päätyi johonkin kotelon pohjalle niin, että just löytää yhden jalan kun kovasti hakee. Ongelma siis poistui :D Tai ainakin siirtyi.

Josko näin viiden Laguna-työpäivän jälkeen ottaisi viimeiset kolme lomapäivää vähän rauhallisemmin, voisi vaikka ruohoa leikata ja tehdä muuta hyödyllistä. Ovistopparit ja talvirenkaat on hankintalistalla, pitää tsekkailla kun jaksaa. Ensi viikolla täytyy sopia nyt ensi alkuun tuon vasemman etujarrun katsannosta ja moniurahihnahommasta.

Katsastuksen suhteen en kiirehdi, otetaan se ohjelmaan joskus marras-joulukuussa, jos meinaan tuon heti maalis-huhtikuussa hävittää, niin parempi kun on pidempi tovi leimalle ja lyhyempi leimasta.

Hektinen vaihe alkaa olla tältä vuodelta ohi, jatkossa varmaan vähän vähemmän touhua ja sitä myöden myös tekstiä. Homma kerrallaan, Accordilla, Lagunalla ja Yariksella on sentään ajettu yhteensä yli 740 000 km, joten eiköhän tässä jotain saa puuhastella kumminkin !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt onkin ollut ilahduttavan vauhdikasta meno 💪

Toi Laguna on kieltämättä hyvännäköinen laite ikäisekseen. Onnistunut ja ajaton muotoilu, ei toki NG9-3:n tasolle yllä.

Ja nuo sport-tarrat, ai että ne on komeat.

Minkäslaisen arvion annat auton käytännön suorituskyvylle?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Tuossa on 88 kilowattia, elikkäs 120 heppaa. Lyhyellä kokemuksella näistä pikkuteistä ja kaupungista, niin ihan asiallisesti kulkee, ei tarvitse huudattaa eikä se juuri autakaan, mitä nyt meteli lisääntyy. On luonteeltaan sellainen, ettei sitä oikein huvita vinguttaa yhtään, ajella vaan laiskanpulskean leppoisasti. Ei sillä jalkoihin jää, hyvin riittää kun vähän sinne kolmen tonnin päälle nostaa kiekat, niin pääsee sujuvasti muun liikenteen tahtiin. Nelosella tuota kotipätkää voi ajella 50-70 km/h:n mittarinopeuksia ja ihan hyvin jaksaa jo sieltä 1800 kiekan tuntumasta. Aika peruskauraa, ei toki liikaa ole tehoa tuon kokoiseen, mutta pärjää.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin