Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täytyy kyllä kompata. Kertaakaan en ole miettinyt muuttoa maalle ennen Koronaa, mutta nyt selailen kaiken maailman myyntisivustoja, kun alkaa ketuttaa nämä samat nurkat, joita etätöissä, arkena ja vapaalla tulee katseltua. Ihmisienkin kohtaaminen on nykyään lähinnä vaivannuttavaa, helpompaa, mitä vähemmän tapaa toisia.

Olispa oma talli, joku mancave/pihasauna ja vähän metsää, jotta vois tehdä puuhommia, nakerrella verstaassa vaikka huonekaluja tms. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10762
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^suosittelen

Kyllä varsinkin keväällä tuli mietittyä miten onnellisessa asemassa olen kun asun omakotitalossa isolla autotallilla, perheestä on vaikka väkisin seuraa joka päivä ja jos alkaa kotinurkat riittämään voi lähteä mökille, jossa myös sitä metsää.

Verrokkina vaikkapa lapseton kaverini, joka asuu keskustan kerrostalossa ja jonka parisuhde tuli keväällä päätökseen. Duunit siirtyi kokonaan etätöihin ja vanhemmat kuuluu riskiryhmään eikä heitä oikein sopinut tavata. Siinä meni sosiaalinen elämä aika nolliin keväällä kun kaikki sulkeutui koteihinsa. Käytiin sitten muutamaan otteeseen puistokaljoilla kun lämpötilat sen salli, parin metrin turvaväleillä tietenkin.

Ne puistokaljat tuli kyllä yllämainituista eduista huolimatta itsellekin ihan tarpeeseen :D
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 4339
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja VKe »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Marras 27, 2020 17:29
Ei pääse edes testeihin, kun ei ole oireita
No eiks me nyt porukalla sen verran sinulle oireita keksitä että testiin pääsee :lol:

No mutta tosissaan, samaan aikaan eikö viranomaiset juuri ole huolissaan vastaavista superlevittäjistä? Ei oireita mutta tartuttaa muihin tietämättään?
Sininen 9-3 '99 ja Harmaa 9-3 '02
Saabismi ei ole sairaus, Saabismi on elämäntapa
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1470
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Ainakin Oulussa nettivarauksessa pitää olla todella vikkelä. Ei siihen perusteluja ehdi kirjoittaa, jos ajan meinaa saada. Emäntä varasi ajan tuolleen, kukaan ei kysellyt mitään ennen eikä jälkeen ja soitto tuli seuraavana päivänä (negatiivinen). Drive-in näytteenotto oli ihan mukiinmenevä kokemus, vaikka etukäteen hirvittikin.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10762
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Testiin kyllä pääsee vaikka huvikseen, mutta sen joutuu maksamaan itse ja kustantaa n. 300 euroa per kärsä (kerrankin kirjaimellisesti :D )
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6406
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
La Marras 28, 2020 10:47
Testiin kyllä pääsee vaikka huvikseen, mutta sen joutuu maksamaan itse ja kustantaa n. 300 euroa per kärsä (kerrankin kirjaimellisesti :D )
Pitää paikkansa :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6406
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

VKe kirjoitti:
La Marras 28, 2020 10:22
Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Marras 27, 2020 17:29
Ei pääse edes testeihin, kun ei ole oireita
No eiks me nyt porukalla sen verran sinulle oireita keksitä että testiin pääsee :lol:

No mutta tosissaan, samaan aikaan eikö viranomaiset juuri ole huolissaan vastaavista superlevittäjistä? Ei oireita mutta tartuttaa muihin tietämättään?
Niin, minä en ole koskaan sellainen kaveri, joka menisi valittamaan omia sairauksiaan saadakseen saikkua. Täytyisi varmaan olla "pää kainalossa", että menisin hakemaan saikkua.

Testiin olisin halunnut, mutta yksityiset terveysasematkin noudattavat THL:n ohjeita: testeihin ei pääse, jos ei ole oireita. :roll: Nämä oireettomat kuulemma ruuhkauttaisivat testauspisteet ja estäisivät oireellisten testauksen.

Tässä soudataan ja huovataan :roll: Jossain vaiheessa oli tavoite se, että kaikki testattaisiin juuri tuon mainitsemasi superlevittäjäasian vuoksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 2175
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Niin, kyllä tässä kaamosmasennuksen keskellä muistan toki olla kiitollinen siitä, että asun maalla tilavassa talossa, pihalla on tilaa hengittää ja tonttikin on niin iso, että ihan omalla luvalla saa perseillä kyllikseen jos siltä tuntuu, ynnä suoraan tontin rajalta voi samota metsään ja siitä kilometrikaupalla näkymättömiin. Tilanne voisi olla paljon heikompikin.

Tämä tuli usein jo keväällä mieleen pahimman "lockdownin" aikana, kun käppäili kumppareissa pesupaikan ja tallin väliä ja rassasi ritsoja. Ei paljoa näkynyt näitten esim. Hesan keskustassa yksiössään asuvien hehkutteluja, kun ei päässyt alakerran katubaariin espressolle tms. Aika ankeaa on varmaan, kun, kuten AZP totesi, monella meni sosiaalinen elämä nollille ja samat seinät olivat niin työpaikka kuin kotikin.

Minua ei etätyöt ole juuri kiinnostaneet kevään jälkeen, itse asiassa on aikamoisen piristävää, kun "saa" ajaa töihin ja viettää aikaa muuallakin kuin kotona. Ajaessa on se 45 min/päivä täysin omaa aikaa omassa kuplassa, autoilussa on ilonsa ja maisema vaihtuu :lol: Olkoonkin sama joka kerta ja näillä keleillä ja vuodenajalla ei näe muuta kuin pimeää mennen tullen :facepalm_man:

No joo, tänään on taas paljon parempi päivä kuin eilen. Mikä oli töissä ollessa kompaktissa pienessä viikonloppuporukassa, jossa huumori kukkii ja hommia paiskotaan, puolessa välissä käydään kantapaikassa syömässä, jossa tutut ja turvalliset naamat palvelee ja kaikki sujuu korona-rutiinilla. Toistaiseksi tällä tyylillä on selvitty ilman tauteja, toivottavasti jatkossakin.

Onhan elämänpiiri aika pieni tällä hetkellä, töissä ja kotona samojen naamojen kanssa, kaupassa pari kertaa viikossa pakolliset ostokset, kaikki muut kontaktit ym. nollissa. Tällä tyylillä ensi kevääseen, jospa se sitten jo helpottaisi ? Pysykää terveinä, ihan kaikki !
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Opel Corsa 1.4 Swing 5d autom-98, Volvo V70 A 2.5T AWD-06, Saab 900 4d Sedan-88
Ex: 9 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 2 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634
SuoTimo
"Aero"
Viestit: 419
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Marras 28, 2020 16:31
VKe kirjoitti:
La Marras 28, 2020 10:22
Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Marras 27, 2020 17:29
Ei pääse edes testeihin, kun ei ole oireita
No eiks me nyt porukalla sen verran sinulle oireita keksitä että testiin pääsee :lol:

No mutta tosissaan, samaan aikaan eikö viranomaiset juuri ole huolissaan vastaavista superlevittäjistä? Ei oireita mutta tartuttaa muihin tietämättään?
Niin, minä en ole koskaan sellainen kaveri, joka menisi valittamaan omia sairauksiaan saadakseen saikkua. Täytyisi varmaan olla "pää kainalossa", että menisin hakemaan saikkua.

Testiin olisin halunnut, mutta yksityiset terveysasematkin noudattavat THL:n ohjeita: testeihin ei pääse, jos ei ole oireita. :roll: Nämä oireettomat kuulemma ruuhkauttaisivat testauspisteet ja estäisivät oireellisten testauksen.

Tässä soudataan ja huovataan :roll: Jossain vaiheessa oli tavoite se, että kaikki testattaisiin juuri tuon mainitsemasi superlevittäjäasian vuoksi.
Syy miksi sitä testiä ei tehdä oireettomille on selvä - nääs kun testi ei toimi, eli antaa negatiivisen tuloksen, jos se otetaan liian aikaisin.

Sitte tuon negatiivisen tuloksen huojentamana hilpeänä persoonana kuljeskelet siellä ja täällä ja levität sitä virusta, kunnes saat oireita... Kummitytölle kävi näin: Kaverinsa oli käynyt testeissa ja sai negatiivisen tuloksen - sit tietty kummitytölle kyläilemään - ja kas kummityttö sai koronan - ja sen jälkeen sitten sen kaverikin oli saanut positiivisen tuloksen ja sairastanut oikein huolella koronan.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Koronasta riittäisi spekuloitavaa, ei vaan nyt jaksa. Aihe tulee niin iholle joka paikasta ja tietty kollektiivinen syyllistäminen meitä PK-seudulla asuvia kohtaan.

Pakko vielä jatkaa tuosta kämppäasiasta. Alkaa olemaan aika räikeät erot kämppien hinnoissa. Asuinalueellani kohtuullinen Okt maksaa 350-xxx Kiloeuroa. Sitten taas hieman remppakuntoisen saa 100km päästä parhaimmillaan alle 100K€. Ero on todella räikeä. Tällä hetkellä tuntuu, että viimeisin virhe on ostaa joku ihan hemmetin kallis kämppä, jonka arvo vuoden päästä, no se voi olla arvoitus. Toisaalta niin voi olla sen 100K€ kämpänkin...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6406
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Cona kirjoitti:
La Marras 28, 2020 23:28
Pakko vielä jatkaa tuosta kämppäasiasta. Alkaa olemaan aika räikeät erot kämppien hinnoissa. Asuinalueellani kohtuullinen Okt maksaa 350-xxx Kiloeuroa. Sitten taas hieman remppakuntoisen saa 100km päästä parhaimmillaan alle 100K€. Ero on todella räikeä. Tällä hetkellä tuntuu, että viimeisin virhe on ostaa joku ihan hemmetin kallis kämppä, jonka arvo vuoden päästä, no se voi olla arvoitus. Toisaalta niin voi olla sen 100K€ kämpänkin...
Helsingissä tämä kämppien hinta-asia on vieläkin räikeämpää.
Tontit maksavat mansikoita, eikä niitä meinaa enää omakotitalon rakentaja saada. Vuokratontille täytyy siis rakentaa, jos mielii saada omakotitalon.

Helsingin Sanomissa kirjoitettiin tällä viikolla, että valtaosan rakennuskustannuksista Helsingissä muodostaa tontti, jos sen saa ostettua itselleen. Rakennusliikkeen kate pyörii jossain 5% paikkeilla. Olisin luullut, että tämä on täyttää fuulaa, pitäähän sen katteen olla suurempi. Eräs rakennusalalla työskentelevä kaveri kuitenkin vahvisti asian :roll:

Muutama vuosi sitten kallein näkemäni neliöhinta oli 17 532 €. Tällöin oli kyseessä As Oy Helsingin Alvarin ylimmän kerroksen kämppä Finlandiatalon takana. Nyt Kalasataman torneissa olevat kalleimmat kämpät maksavat ~18 000 € neliöltä. Eipä ihme, että eivät mene kaupaksi, ja niitä rakentava rakennusliike on joutunut jo myymään yhden tornin vuokrayhtiölle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3753
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Marras 29, 2020 11:14
Rakennusliikkeen kate pyörii jossain 5% paikkeilla. Olisin luullut, että tämä on täyttää fuulaa, pitäähän sen katteen olla suurempi. Eräs rakennusalalla työskentelevä kaveri kuitenkin vahvisti asian :roll:
Yleiskulut...

Kuva

Kuva

Kuva

On meinaan aika monta paperinpyörittäjää talossa, unohtamatta kaikkia muita kiinteitä yleiskuluja, joiden vuoksi työpäällikkö huohottaa sen työmaapäällikön niskaan tulostavoitteesta.

Ei liity taloihin, mutta Varustelekahan kirjoitti katteesta just hyvän tekstin. Sama pohjaidea toimii rakennusalallakin, vaikka isojen talojen liikevaihdossa saa pilkkua siirtää aika monta kertaa verrattuna pieneen vaate- ja varusteliikkeeseen. https://www.varusteleka.fi/fi/article/k ... ksaa/66236
9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10762
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mistä katteesta puhutaan? Katteita kun on monenlaisia, esim myyntikate, käyttökate, liiketulos, tulos ennen veroja, nettotulos, kokonaistulos...

Ihan tyypillinen suomalaisen teollisuusyrityksen myyntikate on 40-50 % (liikevaihto miinus valmistuksen palkat ja materiaalit). Siitä vähennetään kiinteät kulut (muut palkat, toimiston kulut, vuokrat, matkustelu, markkinointi, pienhankinnat, autot, polttoaineet yms), jotka on usein luokkaa 30 % liikevaihdosta, jolloin käyttökate on 10-20 %.

Siitä pois poistot kalustosta ja rakennuksista, niin liiketulos on usein 5-15 % riippuen alan pääomavaltaisuudesta ja tehdyistä investoinneista.

Siitä pois rahoituskulut, yleisimmin siis lainojen korot, jotka riippuu tietenkin velkamäärästä ja korkotasosta, jää 0-15 % tulosta enne veroja. Verot vie tuosta sitten 20 % eli 0-3 %-yksikköä, jää nettotulosta 0-12 % myynnistä.

Tuosta nettotuloksesta kokonaistulosta laskettaessa saatetaan sitten vähentää (tai lisätä) kertaluonteisia eriä, olettaen että edellä tehty laskelma ei niitä sisältänyt.

12 % nettotulosta liikevaihdosta, eli tuollainen "kokonaiskate" on teollisuusyritykselle todella hyvä. Asiakas on tietenkin sitä mieltä että 50 % myyntikate sisältää hirveästi ilmaa, mutta joku ne tuotteet on suunnitellutkin, asiakkaita on tavattu, messuilla käyty, porukkaa koulutettu ja ennen kaikkea jossain tehtaassa joillain laitteilla ne vehkeet valmistetaan.

Pörssilistattujen rakennusyhtiöiden katteethan löytyy helposti. Viime vuonna esim YIT teki vajaan 3 % ja SRV vajaan 2 % nettotuloksen. Varustelekaa lainatakseni jos olisivat myyneet 5 % halvemmalla urakkansa, niin tapiolle olisivat päätyneet.
Lerssinen
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Rakennusalan katteet on ihan jotain muuta kuin 5%, terveisin rakennusalalla työskentelevä jota koko ala on vituttanut melko huolella jo reilu kymmenen vuotta. Tehdään sutta ja paskaa ihan tietoisesti säästämällä ja nykyisin ullatusmiesten voimin kun ei niihin tahdo enää suomalaiset suostua.
Iveco 50C14 -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lada Niva -88
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6406
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Lerssinen kirjoitti:
Su Marras 29, 2020 17:03
Rakennusalan katteet on ihan jotain muuta kuin 5%, terveisin rakennusalalla työskentelevä jota koko ala on vituttanut melko huolella jo reilu kymmenen vuotta. Tehdään sutta ja paskaa ihan tietoisesti säästämällä ja nykyisin ullatusmiesten voimin kun ei niihin tahdo enää suomalaiset suostua.
Niin, nimellisesti ne ovat ilmeisesti muuta kuin 5%, mutta loppupelissä tämän kaverini (tekninen johtaja eräässä pääkaupunkiseutulaisessa rakennusliikkeessä) mukaan se on lähellä 5%ia :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin