Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Joo, n. 2 litraa vielä lisää ja bensaksi 98 niin aletaan oleman Audin lukemissa Noh, kukkaron onneksi ajot on ollut vähäisiä ja Audin luotettavuus talviautona (=hajoaa aina talven tullen) on edelleen vankkumaton. Piti siis maanantaina ottaa Pösö taas ajoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ajatuksena olisi tuossa omalla pihalla purkaa muoviosat femmasta ja ajella se sitten hiekkapuhallusta varten muualle. Kieltääkö joku laki ilman muovipuskureita ajelemasta yleisillä teillä? Helmat varmaan ei haittaa vaikka puuttuukin.
Kaarina
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Saab 9-5 2,0t MY2003. 3”DP, Bosch EV14-790cc, TD04-15T, Softa by Nappe
Muut projektit:
Suzuki SJ413 https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85433
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Jalankulkijaturvallisuus ja sen osalta hyväksyntänsä mukainen auto lie ainakin asia, josta sinitakkinen toveri saattaa pahasti sanoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kattelin Superbista öljyt, mittarissa 23500 km. Jotakuinkin samassa, kuin silloin uutena. Eli litran verran on syönyt n. 23 tkm matkalla. Auto on ollut tänään meidän käytössä tasan 10kk. Täytyy alkaa hiljalleen miettiä ekaa huoltoa, ajallisesti on vielä vuosi ja kaksi kuukautta jäljellä, mutta kilsojen suhteen enää 6500. En ole vielä tutustunut, että hoituuko tuo Laakkosen vai esim. Skoda.fi:n kautta.
Korona on vaikuttanut tänä vuonna ajoihin, tämän hetkisellä keskiarvolla vuosikilometrit jäävät alle 28 tuhannen. Ei se haittaa, ei. Vakuutus tuohon otettiin tosiaan Rinta-Joupin kautta (Fennia) -50% eka vuosi. Nyt tuli uusi lasku ja hinta 780e/vuosi kaskolle ja liikennevakuutukselle. Luulin, että on suolainen, mutta ei sitten vissiin. Vaimo kyseli OP:lta kun siellä voisi käyttää bonuksia, vuosimaksu n. 1000e. Jumangegga POPilta kurkkasin ja peruskasko olisi 550e, kaikilla mausteilla 800e. Tuo Fennian kasko taitaa olla perussellainen, joten periaatteessa voisi vaihtaa POPpiin, saisi samalla hinnalla lunastus,-lasi,-keskeytys,-parkkipaikka,-rengasturvan. Vara-auto jos jotain sattuu, uusi vastaava tilalle 60 tkm saakka ja sen jälkeen +30% käypään arvoon ja sitä rataa. Pakko vähän miettiä tommosiakin, kun autossa on niin hemmetisti vaivalla tienattua (vaimon) rahaa kiinni.
Muuten ei kummia, oikein pelästyin, kun oli pari päivää niukasti pakkasen puolella ja alkoi meri tuossa talon edustalla vetää jäähän. Ei hätää, tänään oli jo plussaa ja vaara ohi. Viikon päästä luvattiin taas +5. Soitin kumminkin öljyfirmaan eilen ja tilasin tankin täyteen ennen joulua, lupasivat toimittaa. Öljy olisi ollut älyttömän halpaa koko kesän ja syksyn, mutta ei auttanut kuin odottaa, että tankkiin mahtuu yli tuhat litraa, muuten menee +50e pientoimituslisä. Kulutus on ollut aika maltillista, kun ei talvea taas näy eikä kuulu. Huhtikuun alussa otin viimeksi tankin täyteen. Sen verran kurkkasin Nesteen sivuille, että 0.74e/litra on tällä hetkellä, jos ei mitään ihme loikkauksia tule, niin selvinnee 800-900 euron kululla tällä kertaa.
Pari päivää oon jököttänyt kotona näin vapailla, katotaan jaksaisko huomenna laittaa Corsan tulille ja käydä Motonetissa, ostoslistalla olisi palovaroitin, litra 0-20w öljyä (Superb) ja hoikka 19mm hylsy, sen huomasin puuttuvan valikoimista nyt syksyn renkaanvaihtoruljanssinssa.
Korona on vaikuttanut tänä vuonna ajoihin, tämän hetkisellä keskiarvolla vuosikilometrit jäävät alle 28 tuhannen. Ei se haittaa, ei. Vakuutus tuohon otettiin tosiaan Rinta-Joupin kautta (Fennia) -50% eka vuosi. Nyt tuli uusi lasku ja hinta 780e/vuosi kaskolle ja liikennevakuutukselle. Luulin, että on suolainen, mutta ei sitten vissiin. Vaimo kyseli OP:lta kun siellä voisi käyttää bonuksia, vuosimaksu n. 1000e. Jumangegga POPilta kurkkasin ja peruskasko olisi 550e, kaikilla mausteilla 800e. Tuo Fennian kasko taitaa olla perussellainen, joten periaatteessa voisi vaihtaa POPpiin, saisi samalla hinnalla lunastus,-lasi,-keskeytys,-parkkipaikka,-rengasturvan. Vara-auto jos jotain sattuu, uusi vastaava tilalle 60 tkm saakka ja sen jälkeen +30% käypään arvoon ja sitä rataa. Pakko vähän miettiä tommosiakin, kun autossa on niin hemmetisti vaivalla tienattua (vaimon) rahaa kiinni.
Muuten ei kummia, oikein pelästyin, kun oli pari päivää niukasti pakkasen puolella ja alkoi meri tuossa talon edustalla vetää jäähän. Ei hätää, tänään oli jo plussaa ja vaara ohi. Viikon päästä luvattiin taas +5. Soitin kumminkin öljyfirmaan eilen ja tilasin tankin täyteen ennen joulua, lupasivat toimittaa. Öljy olisi ollut älyttömän halpaa koko kesän ja syksyn, mutta ei auttanut kuin odottaa, että tankkiin mahtuu yli tuhat litraa, muuten menee +50e pientoimituslisä. Kulutus on ollut aika maltillista, kun ei talvea taas näy eikä kuulu. Huhtikuun alussa otin viimeksi tankin täyteen. Sen verran kurkkasin Nesteen sivuille, että 0.74e/litra on tällä hetkellä, jos ei mitään ihme loikkauksia tule, niin selvinnee 800-900 euron kululla tällä kertaa.
Pari päivää oon jököttänyt kotona näin vapailla, katotaan jaksaisko huomenna laittaa Corsan tulille ja käydä Motonetissa, ostoslistalla olisi palovaroitin, litra 0-20w öljyä (Superb) ja hoikka 19mm hylsy, sen huomasin puuttuvan valikoimista nyt syksyn renkaanvaihtoruljanssinssa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kaupunkireissu tehty kolmen pysähdyksen taktiikalla. Motonetille 0 pistettä, hyllyssä oli Mobililta 0-20w öljystä vain jotain diesel ja dexos-versioita litran putelista, oikeaa Superbin haluamaa oli vaan isossa pöntössä, en ollut nyt sillä tuulella, että laitan 70 euroa lisäysöljyyn... Ehkä vingun huollosta mukaan, kun mun mielestä takuunalaisessa autossa on vikaa, jos se syö öljyä !
Mutta sen sanon, että nyt kun tuli ajeltua vähän pidempi ja kaupunkipainotteinen reissu tuolla Corsalla, niin kyllä öljynvaihdon jälkeen tuo automaattilaatikko toimii niin hyvin, kuin se tuon ikäisessä autossa voi ylipäätään toimia. Olen vähän hemmetin tyytyväinen, on se näppärä peli, hyvä näkyvyys ja kyllä, viihdytin taas itseäni kun olin useimmissa liikennevaloissa keulilla kaiken maailman kymmeniä kertoja kalliimpia autoja peräpeilissä. Hieman aggressiivisemmalla kaasunkäytöllä 60 heppaa lennätti minut aina kauas muista, kun takana vielä hämmennettiin tai muuten vaan varottiin painamasta kaasua, kun edessä oli alitehoinen köyhälistön auto
Yksi XC90 T8 kuski hermostui takana kun ajelin ylintä sallittua ja jäi valolähdössä kauas taakse, painui lopulta oikealta ohi arviolta tuplavauhtia ja pysähtyi seuraaviin valoihin rinnalle. En kehdannut katsoa sivulle, kun nauratti niin hemmetisti. Ihmiset on sitten hassuja. Jos mulla on alla V70 tai Corsa ja ajan itse samalla tavalla, niin jostain syystä kanssa-autoilijat käyttäytyvät ihan eri tavalla riippuen siitä kummalla ajan Corsa tuo aggressiot esille, ei voi ajaa öky-Volvolla tms. wanhan Corsan perässä, vaikka se ajaisi ylintä sallittua ja inan päälle.
Tässä kun on vuosien varrella autot vaihtuneet ja tykkään tarkkailla mitä ympärillä tapahtuu, olen huomannut mielenkiintoisia käyttäytymismalleja aina siitä riippuen, millä kinnerillä on tullut liikuttua. Äkkiseltään tulee mieleen Citroen C1 vähän samanlaisena kuin tuo Corsa, hirveä hinku kaikilla painaa ohitse.
Mutta sen sanon, että nyt kun tuli ajeltua vähän pidempi ja kaupunkipainotteinen reissu tuolla Corsalla, niin kyllä öljynvaihdon jälkeen tuo automaattilaatikko toimii niin hyvin, kuin se tuon ikäisessä autossa voi ylipäätään toimia. Olen vähän hemmetin tyytyväinen, on se näppärä peli, hyvä näkyvyys ja kyllä, viihdytin taas itseäni kun olin useimmissa liikennevaloissa keulilla kaiken maailman kymmeniä kertoja kalliimpia autoja peräpeilissä. Hieman aggressiivisemmalla kaasunkäytöllä 60 heppaa lennätti minut aina kauas muista, kun takana vielä hämmennettiin tai muuten vaan varottiin painamasta kaasua, kun edessä oli alitehoinen köyhälistön auto
Yksi XC90 T8 kuski hermostui takana kun ajelin ylintä sallittua ja jäi valolähdössä kauas taakse, painui lopulta oikealta ohi arviolta tuplavauhtia ja pysähtyi seuraaviin valoihin rinnalle. En kehdannut katsoa sivulle, kun nauratti niin hemmetisti. Ihmiset on sitten hassuja. Jos mulla on alla V70 tai Corsa ja ajan itse samalla tavalla, niin jostain syystä kanssa-autoilijat käyttäytyvät ihan eri tavalla riippuen siitä kummalla ajan Corsa tuo aggressiot esille, ei voi ajaa öky-Volvolla tms. wanhan Corsan perässä, vaikka se ajaisi ylintä sallittua ja inan päälle.
Tässä kun on vuosien varrella autot vaihtuneet ja tykkään tarkkailla mitä ympärillä tapahtuu, olen huomannut mielenkiintoisia käyttäytymismalleja aina siitä riippuen, millä kinnerillä on tullut liikuttua. Äkkiseltään tulee mieleen Citroen C1 vähän samanlaisena kuin tuo Corsa, hirveä hinku kaikilla painaa ohitse.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ymmärrettäviä reagointeja, luulevat mopoautoiksi tai kuskiksi jotain faaria, joka hetkellisesti ajoi nopeusrajoituksen mukaan vahingossa
Itse en ole huomannut eri kieseillä ajaessani muiden käyttäytymisessä eroja, toki vertailukohtaa ei ihan samaan malliin olekaan kuin teikäläisellä. Uskon kyllä, että niitä on.
Liikennettä ja muiden ajokäyttäytymisyä kyllä tulee seurattua ihan reippaasti.
Varmaan ennenkin täällä maininnut, että Järvenpäässä palaa yhtä aikaan kaikille punaiset pidempään kuin missään muualla. Ja missään en ole nähnyt niin paljon punaisia päin ajoa kuin täällä.
Saisi kyllä liikennesuunnittelu (vai mikä noita säätää ja määrittelee) katsoa peiliin. Aivan typerää näennäisturvallisuutta ja vieläpä 40kmh alueella.
Jos Manskulla valoissa palaisi punaiset yhtä pitkään kaikille, liikenne pysähtyisi varmaan käytännössä kokonaan.
Itse en ole huomannut eri kieseillä ajaessani muiden käyttäytymisessä eroja, toki vertailukohtaa ei ihan samaan malliin olekaan kuin teikäläisellä. Uskon kyllä, että niitä on.
Liikennettä ja muiden ajokäyttäytymisyä kyllä tulee seurattua ihan reippaasti.
Varmaan ennenkin täällä maininnut, että Järvenpäässä palaa yhtä aikaan kaikille punaiset pidempään kuin missään muualla. Ja missään en ole nähnyt niin paljon punaisia päin ajoa kuin täällä.
Saisi kyllä liikennesuunnittelu (vai mikä noita säätää ja määrittelee) katsoa peiliin. Aivan typerää näennäisturvallisuutta ja vieläpä 40kmh alueella.
Jos Manskulla valoissa palaisi punaiset yhtä pitkään kaikille, liikenne pysähtyisi varmaan käytännössä kokonaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kuplalla ajaessa huomaa kyllä miten kanssa-autoilijoiden käytös eroaa siitä kun on jollain muulla autolla liikenteessä. Ohi on päästävä, koska siis eihän tuollainen kääpio voi kulkea kuuttakymppiä kuudenkympin alueella tai kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella. Niinpä esim nelikaistaisella tiellä liikennevaloissa tai heti valojen vaihtumisen jälkeen otetaan se vasen kaista ja heti risteyksen jälkeen kiilataankin jo eteen, ilmeisesti yllätyksenä tulee se että se Kupla lähteekin valoista ihan normaalin liikenteen tahtiin ilman että tarvii kummemmin revitellä. Sitten jäädään siihen eteen ajamaan 5 alle rajoituksen, ja minä kun tykkään pitää vauhtia sen rajoituksen verran, niin saa sitten näitä kiihdytysautoilijoiksi itseään luulevia olla ohittamassa hetkeä myöhemmin.
Ja siis ainoa paikka jossa 1200 kupla ei kulje rajoituksien mukaista vauhtia on kesärajoituksilla varustettu moottoritie. Huiput on siinä 110-115 km/h.
Ja siis ainoa paikka jossa 1200 kupla ei kulje rajoituksien mukaista vauhtia on kesärajoituksilla varustettu moottoritie. Huiput on siinä 110-115 km/h.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Hirveästi on epäjohdonmukaisia kuskeja. Ajetaan sitä jotain tiettyä nopeutta välittämättä rajoituksista tai sitten sahataan jatkuvasti 20-30kmh rangella. Esim. Vihdintie/vanha Porintie on loistoesimerkki tiestä, jossa ajonopeus vaihtelee välillä 50-100kmh. Kyseisellä tiellä ei ohituspaikkoja ole liikaa ja tie on mutkainen ja liikennettä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
adaptiivinen vakkari on maanteillä verraton varuste. 105 vakkariin ja sit vaan peesailee edessä ajavaa
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Kunnes tutka menee tukkoon...... (esim sohjosta)
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Silloin pitää pysähtyä hinkkaamaan volkkarin logoa kosteuspyyhkeellä tai ajaa ilman vakkaria
On se automaatti kyllä verraton arkiautossa. Hämmentävän pitkään on mennyt ennen kuin ne on alkaneet yleistyä kauppakasseissa, vaikka nimenomaan taajamassahan siitä on eniten iloa. Onhan se lisähinta ollut tuohonkin autoon varmaan aika suolainen aikainaan, mutta ei niitä ole kauhean innokkaasti varmaan tarjottukaan aikanaanIC1970 kirjoitti: ↑Su Joulu 13, 2020 15:16Mutta sen sanon, että nyt kun tuli ajeltua vähän pidempi ja kaupunkipainotteinen reissu tuolla Corsalla, niin kyllä öljynvaihdon jälkeen tuo automaattilaatikko toimii niin hyvin, kuin se tuon ikäisessä autossa voi ylipäätään toimia. Olen vähän hemmetin tyytyväinen, on se näppärä peli, hyvä näkyvyys ja kyllä, viihdytin taas itseäni kun olin useimmissa liikennevaloissa keulilla kaiken maailman kymmeniä kertoja kalliimpia autoja peräpeilissä. Hieman aggressiivisemmalla kaasunkäytöllä 60 heppaa lennätti minut aina kauas muista, kun takana vielä hämmennettiin tai muuten vaan varottiin painamasta kaasua, kun edessä oli alitehoinen köyhälistön auto
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tai sitten vaihtaa moodiksi nopeudenrajoitin. Jos nyt sellainen sattuu olemaan.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tänään olikin juhlapäivä, uusi isti kolahti postilaatikkoon ja mukana ensi vuoden kalenteri Hienoja kuvia, kertakaikkiaan, kyllä kelpaa ripustaa kunniapaikalle työhuoneen seinälle. Sieltä Selänteen Teemu mua vielä pari viikkoa katselee, ennenkuin vuosi vaihtuu. Ja olipahan hyviä stooreja itse lehdessäkin. Saabisti ja Aku Ankka, ei mulle muita aviiseja enää tulekaan. Kumpikin luetaan aina kannesta kanteen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^^
Se välttää siihen pysähdykseen asti.
Se välttää siihen pysähdykseen asti.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jos vauhti piisaa, niin syynä voi olla öljyn käry, mikä pistää ohittamaan.Ohi on päästävä, koska siis eihän tuollainen kääpio voi kulkea kuuttakymppiä kuudenkympin alueella tai kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella. Niinpä esim nelikaistaisella tiellä liikennevaloissa tai heti valojen vaihtumisen jälkeen otetaan se vasen kaista ja heti risteyksen jälkeen kiilataankin jo eteen.