Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 18:12
Ymmärrän kyllä pointin noista liukkaista risteyksistä, mutta mulla loppuu ennen hermo, kuin Volle liikahtaa tolla W-moodilla, kaasua pitää painaa niin pirusti. Minusta on paljon helpompi lähteä ihan normaalisti, koska tuolla ei ole mitään ongelmaa lähteä siististi, ei loikkaa yhtään, ei nappaa kiinni vaan vääntää alhaalta tasaisesti ja auto on helppo hivuttaa nätisti liikkeelle.
Se W-moodi on varmaan ihan sama toteutus vähemmällä vetarimäärällä toteutetuissa autoissa, voi olla eri tavalla ideaa kuin AWD:ssä. Etenkin, jos laatikko normimoodissa on napakka
IC1970 kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 18:12
Lokakuussa kun kaupat tein olen akun ladannut viimeksi. Silloin Defa näytti täyttä hyvin äkkiä, joten oletin akun olevan kunnossa. Kai se kunnossa on, mutta "säikähdin" silti. Tyrkkäsin virrat päälle ja väänsin avaimesta, pari valoa syttyi mittaristoon ja naks vaan. Ei perkule, menikö boosterihommiksi heti ja tuliko nyt sitten virhearvio, kun arvoin kulkineen tälle päivälle. Virrat pois ja uusi yritys, lähti starttaamaan ja 5 sekunnin vieterin päästä laitos jyrähti käymään. Tiedä mikä solenoidi siellä ei startissa kytkeytynyt tms., mutta lähtipä. Vähän kyllä säälitti vanha Corsa, hirveää rynkytystä koko kotimatka, mutta perille päästiin.
Suattuap sorsa kaipailla jossain vaiheeessa pientä starttihuoltoa. Ei hätää, se on ikäluokassaan jo ihan normaalia ja siihen todennäköisesti aika edullista.
IC1970 kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 18:12
Volvon laitoin äsken lämmitykseen pariksi tunniksi ja siirrän sen vielä illan mittaan Corsan vanhalle paikalle, huomenna aamulla menen pojan kyytiin klo 08 kaupunkiin ja haen Saabin, niin pääsee ajamaan sen suoraan talliin. Ennusteen mukaan on -22 astetta aamusella, eikös se ole ihan sopiva keli siirtoajoon vanhalle :saab: ille !? Täytyy vetää pikkihaalari päälle, kun ajattelin Saabin tankata täyteen kotimatkalla, vähän tuoretta ysikasia tankkiin, kun en tiedä miten vanhat bensat siellä makaa.
Kyl, kuiva ja raikas keli on vanhalle autolle hyvä, kun ei suolakura lennä joka paikkaan. Kylmä keli puolestaan on Saabille varsin omiaan.

Mitään pilkkihaalaria tartte.. Vähän voi tulla tankatessa vilakka jos t-paitasillaan on, mutta äkkiä ehjässä Saabissa lämpenee. Jopa Porvoon tuulissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja mestari »

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

huutokaupat.com on kyl menettäny mielenkiinnon ku 99,9% tavaroista maksaa enemmän ku kaupassa.. siis olkoon uuutta tai käytettyy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3548
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Siellä oli Paippisissa Kuga antautunut, niin no...

Perjantaina siirsin Volvon tallista pihalle, johdon päästä käynnistin ja annoin pihalla käydä tyhjäkäyntiä lämpimäksi. Pari päivää ajamatta ja tänään lastailin takakontin täyteen pahvia yms., perinteinen kierrätysreissu samalla kun Motonet/Tokmanni/ruokakauppa-pyrähdys. Lämppäri kiinni pari tuntia ja ikkunat sulina, eikun luurit korville ja menoksi.

Kuva
Kylmissään näytti olevan

Kuva
Niin kylmissään, että poistin hänet autosta ja otin mitat

Kuva
Pikkasen isompi ja etenkin latausvirran osalta tehokkaampi tilalle

Kevyet aavistukset kävivät siis toteen, vaikka latasinkin viikko sitten, niin akku jymähti vajaan 4½ puolen ikäisenä. Tuli siis suunniteltujen ostosten lisäksi Motonettiin ihan akuuttia asiaa. Onneksi sellainen löytyy paikkakunnalta ja onneksi se on sunnuntaina auki ! Akuille oli kuulemma ollut menekkiä, katsottiin nopeasti luettelosta järkevän hintainen, oikean kokoinen ja hyllyssä oleva malli Exideltä. Kustansi 109 euroa, takuuta kaksi vuotta. Olisi kai tuohon voinut isommankin hankkia, mutta tuo oli varmasti sopiva, joten sai kelvata. Käynnistysvirtaa luvataan tuohon poistettuun Volvo-akkuun verrattuna 520->640. Oli saapunut hyllyyn 13.1.2021, eikä kauaa ehtinyt vanheta. Siinä kun olin poistumassa korvani sieppasivat viereiseltä tiskiltä akkukaupat Volvo V70:n omistajan kanssa :lol: Sinä aikana kun asioin kaupassa, kannettiin akkuja ulos vähän joka suunnalla. Pari vuotta edellisistä kunnon pakkasista täällä, niin ei mikään yllätys.

Onneksi on pihassa autoja mistä valita, heitin Corsan lennosta lämppärin päähän ja tunnin päästä liikkeelle, neljän pysähdyksen taktiikalla mentiin ja reissu oli itse asiassa aika nautittava, sellaiset -7/8 astetta ja nyt etenkin ekat (ja vikat) 8.5 kilsaa oli oikein hyvässä kunnossa olevaa talvista polannetta, pari päivää oli tasoittanut pinnan oikein kivaksi.

Volvon akun irrotus kävi suht kivuttomasti, navat olivat hyvässä rasvassa ja kiinnityssysteemi oli järkevä, ei tarvittu kuin 10 ja 13mm avaimia ja 13mm hylsy, ynnä pitkä ruuvimeisseli plusnavan kangottamiseksi ylöspäin. Uusi akku oli ilmoitettujen mittojen perusteella sentin sisään vs. vanha joka suuntaan ja sujahti paikalleen kuten pitikin. Miinusnapa kiinni ja sisävalot syttyivät. Käynnistin auton ja annoin käydä tyhjäkäyntiä kymmenisen minuuttia, kaikki tuntui pelaavan, mitä nyt kojetaulun vaihdenäytössä oli pari viivaa kirjaimen perässä, ilmeisesti jonkinlainen reissu pitää heittää, että laatikko adaptoituu tms., en minä tiedä. Ainakin pihassa liikkui eestaas. Ajellaan huomenna töihin ja ihmetellään lisää. Täytyy kytkeä kuitenkin Defa kiinni huomisen reissun jälkeen ja tsekata toi uusi, että mitä Defa sanoo. Kuulemma akku paikalleen ja kovaa ajoa vaan, mutta tarkistan silti.

Minusta kyllä akulle parempi paikka olisi moottoritilassa lämpimän koneen kaverina. Tuolla takapaksin pohjalla on aina kylmä !
Kuva
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Näkyi eilen toissa päivänä olevan työmaan pihassa Volvo takaluukku auki, mitäköhän oli menossa.
Mutta oma SAAB ei päässyt edes sinne työmaan pihaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

IC1970 kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 19:18
Minusta kyllä akulle parempi paikka olisi moottoritilassa lämpimän koneen kaverina. Tuolla takapaksin pohjalla on aina kylmä !
Kuva
Täsmälleen samaa mieltä, todella pöljä paikka akulle, joskin todella monessa automallissa käytetty. Vähintäänkin joku lämppärisysteemi pitäis olla, joka ohjais vaikka kabiinista lämmintä ilmaa suoraan akulle pakkasilla, mutta semmonenhan taas maksaisi rahaa, joten ei kiinnosta autonvalmistajia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Itsekin tökkäsin akun laturiin viime yöksi. Webasto + pätkäajo + pakkaset on paha yhdistelmä. Akku näyttää alkuperäiseltä, mikä tarkoittaisi viittä vuotta. Wolkkarissa on sentään akku konetilassa ja lisäksi sillä on sellainen lämpöpeitto päällänsä.

Pahuksen Bentonista oli miinuspuolen nipsu vain löystynyt ja se putosi iloisesti pimeään konehuoneeseen :oops: Ei löytynyt vaikka miten etsin, joten lienee pohjamuovin päällä. Kolinakin kertoi että jonnekin alas se meni. Bilteman kolvaustelineestä varastin sitten pienen nipsun jotta sain latauksen käyntiin. Toisiksi alinta vilkutti joten oli täälläkin taas viimeiset hetket herätä :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ja akku on ollut ainakin näissä minulla olleissa MQB-vehkeissä konetilan takaosassa...
Näissä on muuten sitten riskinä jännitevalvonnan sekoaminen, jos kytkee lisävirran/laturin suoraan napoihin. Maa olisi hyvä laittaa siihen ns. viralliseen maadoituspisteeseen em. syystä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Joo siellä se on konetilan perällä. Mä en tiedä virallisesta maadoituspisteestä, mutta oon etsinyt jonkun sopivan kohdan rungosta. Akkukengässä on kansi päällä ja kieltomerkki niin olen uskonut suosiolla :mrgreen: Tää oli nyt kolmas kerta kun latailin ja toistaiseksi oon välttynyt häiriöiltä.

E: Googlasin asian ja siinä akun päällähän on kuvassa näytetty mihin sen kaapelin voi kytkeä :facepalm_man: Ja tietysti se on siinä hollilla suoraan akun vieressä :oops:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

MOT: RTFM auttaa joskus.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Yllättävän usein :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3548
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Laakkoselta tuli Skodan huoltomainos etusetelin kera, kävin kurkkaamassa mitä kustantaa. Huoltohan ei ole laaja, peruspaketti sisältää käytännössä öljynvaihdon + suodattimen ja valohoitoa. Hintaa 249e. Siihen päälle ottavat raitisilmasuodattimen vaihdosta 59 euroa. Jepu jee. Yhteensä 308 euroa. Kun ylittää 300 euroa, niin voi käyttää 30e etusetelin = 278 euroa raikkarin vaihtoineen.

Öljyhän tuohon on tajuttoman kallista Mobil 0w-20 x2, ei sinne oikein muuta saa laittaakaan. Viisi litraa ei riitä, joten pitäisi ostaa 5+1 = 86e ja suodatin päälle, aika tasan 100 euroa, jos itse vaihtaisi. OEM raikkari maksaa 17.9, eli vajaalla 120 eurolla tekisi samat hommat itse.

Mitä sitten saa tuolla n. 160 euron ekstralla:

1) Diagnoosimuistin lukeminen ja huoltovälinäytön nollaus. Jälkimmäisen pystyisi tekemään itse, eka on tarpeellinen, koska tämä välkyttelee EPC-valoa välillä, josko sinne olisi jotain jäänyt. Tosin näyttää siltä, että oli äärimmäisen kosteuden kelien ominaisuus, joka katosi aina virrat kertaalleen pois käyttämällä.

2) Avoimien tehdaskampanjojen tarkastus ja suorittaminen. Noihin vessoihin saattaa vaihtua vaikka ja mitä omistajan tietämättä, joten hyvä juttu, jos estää vaikkapa tielle jäämisen jonkun lapsuksen takia.

Takuunalainen auto vielä, joten siinä mielessä ei juuri ole vaihtoehtoja, jos sattuu seuraavan vuoden aikana jotain isoa porsimaan. Toisaalta, tuolla 278 eurolla ajetaan käytännössä kaksi vuotta, eihän se paljoa ole, jos vertaa vaikkapa noihin omiin romuihin, joihin on mennyt jo paljon enemmän rahaa surkean pienellä ajosuoritteella. Emmekä toki mieti arvonalenemaa, jolla noita romuja olisi ostettu ja kaksoiskappaleet kaikista :lol: Ai niin, pitää muistaa öljynlisäyskulut summata noihin huoltokuluihin päälle. Ettei totuus unohtuisi.

No, pitäähän ne lasipalatsin ikkunanpesijöiden palkat jostain maksaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

3) Huoltokirjaan leiman, joka saattaa helpottaa myyntiä luopumisen hetkellä
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kannattaa kysyä mitä maksaa, jos vie omat öljyt mukanaan (ellei joku imaise palkokasvia nenäänsä). Autokeskus ei ainakaan ollut moksiskaan vaikka kantoi oman purkin huoltoon. Hinta putosi reippaasti.
Näissä VAG romuissa ja varsinkin DSG-laitteissa kannattaa pitää kiinni huoltovälistä aika tarkkaan. Maahantuojan vastaantulo on aika monella tyssännyt siihen, että huolto on mennyt pari tuhatta kilsaa pitkäksi. Ja on vissiin autokauppiaatkin oppineet lukemaan huoltokirjaa tältä osin....

Ai niin, vikamuistin lukemisen ei pitäisi maksaa mitään takuunalaisessa autossa kun kerran on ihan oikeita oireita kaikesta hauskasta eli sitä ei kannata laskea mukaan huollon hintaa pohdiskellessa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja hei9n »

IC1970 kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 20:45
Öljyhän tuohon on tajuttoman kallista Mobil 0w-20 x2, ei sinne oikein muuta saa laittaakaan. Viisi litraa ei riitä,
Mitäs perselettä? Onko tämäkin nyt pitänyt pilata?
Vajaa 5litraa sitä on (1.4TSI 110kw) aina mennyt ja luokituksella 504.00

Otan manuaalin kauniiseen käteen ja tarkistelen kun töistä kotiudun.

Tekisi mieleni väittää että molemmissa yksfemmoissa annettiin 5w30 burkki luovutuksessa mukaan :roll:

Omat öljyt ja suodatin huoltoon mukaan jos pihistyttää ja miksei tulpatkin 60tkm kohdalla. Raikkarin kun vaihtaa itse ja sanoo huollossa että on vaihdettu niin 5min työllä säästää 50euroa

Edit:. Kai se on uskottava.
Castrolin sivut sanoo 0w20
Mitenköhän kiinteällä vaihtovälillä mahtaa olla? Selvitellään.

Vehicle Component Volumes:
Capacity 4,3 litre (Service fill)
Capacity 4,8 litre (Dry fill
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Vastaa Viestiin