Öljyhän tuohon on tajuttoman kallista Mobil 0w-20 x2, ei sinne oikein muuta saa laittaakaan. Viisi litraa ei riitä, joten pitäisi ostaa 5+1 = 86e
Tokmannilla on törkeän paljon halvempaa tuo Mobilin öljy, alle 80 euroa (79,75 yo.laskukaavalla)
Noilla uusilla öljyillä tupataan rahastamaan. VW 504/507-öljytkin olivat vielä pari vuotta sitten sen verran kalliita, että Saksasta tilaaminen oli ihan oikea vaihtoehto. Nyt onneksi kilpailu on syönyt hinnat täällä takapajulassakin.
Ei paikallinen huolto ainakaan ottanut yhtään ekstraa kun vein oman pöntön, laittoivat vain öljyn hinnaksi 0€. En jaksanut muita tykötarpeita viedä koska niiden hinta oli mielestäni varsin kohtuullinen. Öljyn hinta olisikin sitten ollut tähtitieteellinen.
Toi 504/507 on sen verran halpaa että olen laittanut sitä vaikka kerran vuodessa vaihtamalla voisi laskea luokitusta. Tähän riittää kaiken lisäksi 4l purkki justiinsa. En ole myöskään virallisesti lyhentänyt huoltoväliä, ainoastaan teettänyt ylimääräisen öljynvaihdon pikkuhuollon yhteydessä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Muistin joo väärin, 4.3 litraa on öljytilavuus, sekoitin tuohon Vollen määrään kun sen just kurkkasin. Mut tarkka on öljyistään, kuulemma. Joka paikassa seisoo, että tuohon 1.5 mottiin ei muuta laiteta, kuin 0w-20 ja sillä sipuli. Voishan sen oman pönikän viedä, mutta en oo koskaan vienyt, enkä vie. Vaikka tarkka olenkin. Minulla myös ajatus, että sama kuin veisi ravintolaan omat ruoat tai juomat...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Diagnoosimuistin lukeminen ja huoltovälinäytön nollaus. Jälkimmäisen pystyisi tekemään itse
Jos ei ole diagnoosityökalua lukemaan vikakoodeja, niin eipä muuten nollailla huoltovälinäyttöäkään. Mittariston kautta tehty nollaus nollaa vain öljynvaihtovälin ja senkin muuttaa samalla sille kiinteälle 15tkm/1v huoltovälille. Eli jos auto pyytää inspectionia, niin sitä se tekee nollauksen jälkeenkin.
^Sinänsä ihan sama, koska tämä viedään Laakkoselle takuuaikana, öljynlisäyksiä ja renkaiden vaihtoja lukuunottamatta en tuohon tulle koskemaan muuten. Huoltoväli on 2v ja 30 tkm, eli jos nollaa mittariston kautta, niin puolittuisi ? Outoa. Käsittääkseni huoltovälin tarkkailussa ei ole aivoja mukana lainkaan, eli laskee pelkästään kilometrejä 30000 alaspäin ja päiviä 720 alaspäin. Näin ainakin tähän saakka.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Minusta kyllä akulle parempi paikka olisi moottoritilassa lämpimän koneen kaverina. Tuolla takapaksin pohjalla on aina kylmä !
Täsmälleen samaa mieltä, todella pöljä paikka akulle, joskin todella monessa automallissa käytetty. Vähintäänkin joku lämppärisysteemi pitäis olla, joka ohjais vaikka kabiinista lämmintä ilmaa suoraan akulle pakkasilla, mutta semmonenhan taas maksaisi rahaa, joten ei kiinnosta autonvalmistajia.
Joo tuo paikka huono, S60 jäätyy vielä luukun reunatkin pihalla seisoessa lumeen ja jäähän niin aukominen vie aikaa. Audi 100 -94 oli takapenkin alla ja tyhmä paikka sekin oli, emännän audista jäätyi sielläkin kaksi akkua.
Meillä myös alkutalvesta uusittu akku S60 -01, sinällään volvossa ajateltu fiksusti kun miinuspäässä alhaalla olevalla lukituspalalla on kierteiset vastareiät valmiina ainakin kahdelle eri akkukoolle ja kolme akkukokoahan ainakin mk1 S60 eri versioista löytyy..
Kiinni oli pisin malli (dieselin) se kyykähtänyt ja uusi lyhyempi ja kaikista se keskikoon versio tuli tilalle. Lataillut vanhan kerran sen konehuoneen syöttöpisteen kautta ja calixin 5A integroitu laturi laitettu viime viikolla panssarikaapelin väliin.
W nappi ei toimi meillä ollenkaan, ei tosin väliäkään ja liikkeelle pääsee geartronicilla kyllä hyvin. Herkkuna vain luistonesto ja sekin onneksi napilla, ajonvakautusta ei ole.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Joo tuo paikka huono, S60 jäätyy vielä luukun reunatkin pihalla seisoessa lumeen ja jäähän niin aukominen vie aikaa. Audi 100 -94 oli takapenkin alla ja tyhmä paikka sekin oli, emännän audista jäätyi sielläkin kaksi akkua.
Eräs audiharrastaja joskus haasteli, että C4:ssa on tehokas persgrilli takapenkillä, kun joku on vaihtanut autoon vähän alkuperäistä korkeamman tarvikeakun, takapenkki alkaa olla vähän väsynyt ja sinne istahtaa vähän rotevampi toveri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Tuonkin innovaation Audi on perinyt Volkkarilta. Kerran opiskeluaikana Teekkarien Autokehon tallissa tuli kiire kantaa Kuplan takapenkin istuinosa ulos, kun kurkottelin takatavaratilaan olemalla polvillani takapenkillä. Penkin alla olevassa akussa ei sirten ollut kantta. Ne teräsjouset siinä penkissä toimii tehokkaina lämpövastuksina
Savun hävettyä tarkistin kytkennät: yksi penkin jousi suli lämmöstä poikki ja jousesta irronnut sula metallipala oli tipahtanut akun päälle, sulattaen akun koteloon reijän. Akun sisään päätynyt metallikappala tais osua sopivaan rakoon, koska kyseinen akku toimi autossa vielä pitkään tämän jälkeenkin.
Tosiaan, nyt kun kupari sen toi ilmoille, niin tuossa minunkin kuvassani näkyy ne miinusnavan puolella olevat reiät, eli tuohon saa kiinni vaikka 100Ah:n akun, koska samaa paikkaa käytetään myös dieseleissä ja sitä lukituspalaa siirtämällä tilaa tulee lisää kummasti ! Itse tohkeissani katselin vaan, että tuohon ekaan väliin sen on mahduttava Myöhemmin juttelin kaverin kanssa, joka oli vaihtanut omaan samanlaiseen Volleensa kyykähtäneen akun tilalle sata-ampeerisen, niin tajusin vasta, että tuohan on itse asiassa aika pirun fiksu systeemi, mulla on nyt lukituspala ekassa reiässä ja siinä näkyy vieressä kaksi muuta. No, näin tällä kertaa ja on todettava, että edelliseen verrattuna Volvo lähtee tulille aivan eri malliin, suorastaan iloisesti, eiköhän tuo aja asiansa, kun sillä kuuskymppiselläkin meni melkein 4½ vuotta.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Juu hyvä systeemi on valmiit reiät, ensimmäistä lyhintä en tajunnut illalla pimeässä akku kotelossa edes katsoa mutta kyllä sekin siellä varmaan on.. Piti våhän putsata kierteitä kun pikku pölyä on tuolla pohjalla.
Meilä puuttuu tuo akun päällä oleva musta poikkituki, pysyy kyllä pelkällä päätykappaleella tiukasti paikoillaan ja päällehän tulee muovinen suojakotelo.
Se 100ah akku on hyvä jos pitempää ajoa on, lyhyemmillä jos vielä ardik tai muu polttoainelämmitin voi kyykähtää kennot nopeastikin. Emännän tytöllä S60 d5 ardikilla kosahtanut jo kolme akkua, tahti ollut akku joka toinen vuosi. Nyt viimeviikon pakkasilla meni virrat taas kerran loppuun ja kenno oikoseen. Ei lataile erikseen välillä mitenkään eikä tuo ottanut virtaa enää vastaankaan. Ei tuossakaan kyllä poikkitukea ollut.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Ei se akun kestoon välttämättä vaikuta mitenkään.. Mun edellinen auto oli e91 Bemari, jossa akku myös takaluukussa. Siinä alkuperäinen akku kesti 12 vuotta ja 360tkm. Mielesäni ihan hyvin
Kilsoja tulee kyllä näin sydäntalvella verkkaiseen tahtiin, ulkoilutin tänään Corsaa kun sattui vähän seesteisempi päivä, mittariin pyörähti viimein 130000 km, katselin, että olen ajanut vähän yli 500 km 1.12 jälkeen, kun jakopää ym. tehtiin.
Seuraavat pari päivää sitten Volvolla, ensi yönä alkaa taas lumisade joka jatkuu enemmän tai vähemmän eri olomuodoissa ja vahvuudella seuraavan viikon verran. Porvoo säästää auraajien tunteja ja esimerkiksi eilistä lumisadetta ei aurattu mihinkään ja aamulla tie oli melko pöperöisessä kunnossa, kyllä sen ajaessa huomaa, miten paljon tarkempi saa olla, kun kevyttä Corsaa vailla minkäänlaisia avustimia ohjastaa. Volvo on niin paljon tukevampi ja helpompi ajaa näissä olosuhteissa, eikä takapään osallistuminen vetohommiin tietenkään heikennä tilannetta.
Keskustassa on monta pätkää edelleen aika rivossa kunnossa, Corsalle pisteet siitä, että on melko korkea ja maavaraa on kivasti, kapea rengastus siihen päälle vielä, niin pärjää yllättävän hyvin silläkin, vaikka pöperö-maantiellä saakin olla hivenen tarkkana.
Viikonloppuna on vapaata, jos ennuste osuu ja tulee luvatut lämpöasteet ja puolipilvinen keli, niin taidan ottaa huoltopäivän harrasteelle tallin uumenissa, lämpöpuhallin pöhisemään ja menoksi.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Laakkoselta tuli Skodan huoltomainos etusetelin kera, kävin kurkkaamassa mitä kustantaa. Huoltohan ei ole laaja, peruspaketti sisältää käytännössä öljynvaihdon + suodattimen ja valohoitoa. Hintaa 249e. Siihen päälle ottavat raitisilmasuodattimen vaihdosta 59 euroa. Jepu jee. Yhteensä 308 euroa. Kun ylittää 300 euroa, niin voi käyttää 30e etusetelin = 278 euroa raikkarin vaihtoineen.
Oma skodillac alkoi tossa ilmoittelemaan kanssa välihuollosta ja käytin perjantaina auton Laakkosella huollossa sitten kun se tossa kävelymatkan päässä saattuu kotoa olemaan. No ei mennyt ihan tolla halvalla välihuollolla. Olikin myös aika vaihtaa nesteitä, jarrunesteet, jäähdytysnesteiden laimennus, raikkaria, pyöränkulmien tarkastus ja etupään säätö. Alkuperäinen akku alkoi kovemmalla pakkasella piiputtamaan niin sekin meni vaihtoon. Loppu summa olikin sitten 750€.
Laakkoselta sai Espoossa kyllä ihan hyvää palvelua. Hinta nyt tosin ei ole mikään halvin mutta parempi huoltaa merkkihuollossa niin ainakin porsimus maksimuksen realisoituessa jotain hyvitystä on mahdollista saada. Ja hätäpalvelukin on voimassa (on se tosin myös kaskossa).
Ja tottakai toi sama 30€ etu lappu tupsahti postiluukkuun maanantaina