Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joo volvois pitää asentaa komponentti väliin eli saabit pelkällä oman ecun softauksella on helpompia tuon muutoksen osalta.
Noita eflexifuel on laitettu myös ihan vakiomallisiin ahdettuihin. Tullu tuota emännän T5 joskus mietittyä muttei hänen ajossa mitään hintahyötyä saa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kupari kirjoitti:
Pe Tammi 29, 2021 23:17
Tullu tuota emännän T5 joskus mietittyä muttei hänen ajossa mitään hintahyötyä saa.
Tuskin siitä saa enää mitään hyötyä, kun hintaero bensiiniin nähden on painettu niin pieneksi.
Jos mieltä lämmittää se, että ajaa ympäristöystävällisemmällä polttoaineella, niin sitten siitä voi saada itselleen "hyötyä".

Itse myin etanolilla käyvän Saabin sen jälkeen, kun litrahinta meni yli euron. Alunperin hintaero bensiiniin oli joku 52 eurosenttiä, nyt se on jossain vähän reilu 30 eurosentin paikkeilla :evil:

Vähäinen kilpailu ja uusien etanoliautojen olemattomuus nostavat hintoja :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Punavirheän (sic) hallituksemme liikennepoliittiset tulevaisuudenkaavailut ovat kyllä saaneet taas pohtimaan harrastepelin muuttamista ponukäyttöiseksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Volvo menee tiistaina pajalle, vaihdetaan viimeinkin se termostaatti ja ihmetellään, että alkaako lämmetä normaalisti vai onko jotain muuta vikaa. On meinaan näillä keleillä sellainen pakastinkaappi ajella, että ei hymyilytä ja jos hymyilyttäisi, se jäätyisi naamalle.

Jonnekin -8 asteen kieppeille tuolla pärjää niin ettei suuremmin ketuta ajella, mutta vaikkapa tämän aamun -15 ja pohjoistuuli päälle, niin ei juuri lehmänhenkäystä lämpimämpää sisälle tule 17 km matkalla. Sisälämppärillä kun on kabiini kivasti lämmennyt kotona, niin ennen töihin pääsyä on jo ei niin kivasti kylmennyt. Ja kylmällä kiesillä kun töistä lähtee, niin aika vilakka on kotimatka.

Se mikä ihmetyttää on, ettei vedä huuruun yhtikäs mistään, lasit on kirkkaina peräluukkua myöden. Tuommoisella hönkäyksellä Corsa olisi varmaan umpijäässä yltä ja päältä.

Helpoimmasta lähdetään, taannoisessa V40 mittari näytti karvan alle puolenvälin ja auto ei lämmennyt, uudella termostaatilla nousi karvan yli puolen välin ja lämpenee hyvin. Tässä vähän sama, ei meinaa mennä millään sinne oletettuun normiasentoon, yleensä vasta kaupungissa kun vauhti vähenee ja silloin tuntuu, että myös sisälle alkaa riittää lämpöä.

Nythän tuo ei reagoi lämmönsäätöön, ihan sama laittaako pyynniksi 28 vai 22, ei mitään eroa. Voihan se olla, että joku anturi on sitä mieltä, että autossa on ihan tarpeeksi lämmintä ja syöttää väärää dataa. En minä tiedä, ei mitään hajua. Sen tiedän, että kylmä auto on ja termari vaihdetaan. Ihmetellään sitten vaikutuksia, kelit ainakin pysyvät havaintoja helpottavina.

EDIT: Sen verran Googlailin, että jos ei termarin vaihto auta, niin sitten on lämmityslaitteen kenno todennäköinen syy, tukossa tuntuvat olevan noissa aika usein. Se onkin sitten vähän tyyriimpi osa ja vaihtotyökään ei ihan pala kakkua. Mutta tehtävähän se on, jos ei termari auta. Kolmas vaihtoehto on sitten sisätilojen lämpötila-anturi. Juuri muuta en löytänyt. Askel kerrallaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Saja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Elo 28, 2014 21:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Saja »

Juu kennoja noista menee tukkoon aika yleisesti. Kaverilla oli XC70, eli käytännössä sisältä sama auto kun tuo sinun. Siinäkään ei tullut kabiiniin yhtään lämpöä , niin kenno siihen muistaakseni vaihdettiin. Siinä tosin kone lämpesi normilämpöön sekä mittarin mukaan, että livedatasta katsottuna.
9-5 se 2.3ta -99 st1
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 19:31
Punavirheän (sic) hallituksemme liikennepoliittiset tulevaisuudenkaavailut ovat kyllä saaneet taas pohtimaan harrastepelin muuttamista ponukäyttöiseksi.
Toissapäivän A-Studiossa oli väittelyä biopolttoaineista. Oikeisto kannatti niitä, mutta Vihreät toivat esille oman kantansa, että suurin osa biopolttoaineista on peräisin palmuöljystä eikä leipomojätteistä.

Tämän vuoksi viher-vasemmistohallitus hampaattomalla Keskustalla varustettuna ei anna olemassa olevien autojen omistajille mahdollisuutta tankata ympäristöystävällisempää biopolttoainetta, koska sen valmistamisessa "tuhotaan luontoa".

Eivät varmaan ole miettineet sitä, että mistä/millä kaikki sähkö tehdään tuleviin sähköautoihin, ja onko Suomen teillä kulkevien autojen (keskihinta 3 600 €) omistajilla varaa ostaa uusia sähköautoja :roll:
Auton oston yhteyteen aikanaan laitetulla autoverolla ja "tilapäisellä" autojen käyttömaksulla on saatu aikaan se, että uudet autot ovat olleet Suomessa kalliita, ja siksi ihmiset ajavat em. hintaisilla autoilla. Tai sitten he ostavat käytetyn auton, kun sen suurin arvonalenema 1-2 vuoden jälkeen on ohitse. Siksi niitä tuodaan nykyään vaihtoautofirmojenkin toimesta Suomeen.

Yksi vaihtoehto ajaa olemassa olevalla autolla hieman edukkaammin olisi kaasukonversio, mutta se veisi tavaratilasta osansa, joten eiköhän sitä tule toistaiseksikin ajettua fossiilisella dieselillä :roll: Nesteen MY:lla voisi ajaa, jos se olisi saman hintaista tai halvempaa kuin fossiilinen :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 07:48
tsaarela kirjoitti:
Ti Helmi 02, 2021 19:31
Punavirheän (sic) hallituksemme liikennepoliittiset tulevaisuudenkaavailut ovat kyllä saaneet taas pohtimaan harrastepelin muuttamista ponukäyttöiseksi.
Toissapäivän A-Studiossa oli väittelyä biopolttoaineista. Oikeisto kannatti niitä, mutta Vihreät toivat esille oman kantansa, että suurin osa biopolttoaineista on peräisin palmuöljystä eikä leipomojätteistä.

Tämän vuoksi viher-vasemmistohallitus hampaattomalla Keskustalla varustettuna ei anna olemassa olevien autojen omistajille mahdollisuutta tankata ympäristöystävällisempää biopolttoainetta, koska sen valmistamisessa "tuhotaan luontoa".

Eivät varmaan ole miettineet sitä, että mistä/millä kaikki sähkö tehdään tuleviin sähköautoihin, ja onko Suomen teillä kulkevien autojen (keskihinta 3 600 €) omistajilla varaa ostaa uusia sähköautoja :roll:
Auton oston yhteyteen aikanaan laitetulla autoverolla ja "tilapäisellä" autojen käyttömaksulla on saatu aikaan se, että uudet autot ovat olleet Suomessa kalliita, ja siksi ihmiset ajavat em. hintaisilla autoilla. Tai sitten he ostavat käytetyn auton, kun sen suurin arvonalenema 1-2 vuoden jälkeen on ohitse. Siksi niitä tuodaan nykyään vaihtoautofirmojenkin toimesta Suomeen.

Yksi vaihtoehto ajaa olemassa olevalla autolla hieman edukkaammin olisi kaasukonversio, mutta se veisi tavaratilasta osansa, joten eiköhän sitä tule toistaiseksikin ajettua fossiilisella dieselillä :roll: Nesteen MY:lla voisi ajaa, jos se olisi saman hintaista tai halvempaa kuin fossiilinen :roll:
Saman median uutisista voi lukea vähän parempaa taustoitusta aiheeseen: https://yle.fi/uutiset/3-11738921. Ongelmalliseksi tämän tekee se, että tisle luokitellaan jätteeksi Suomessa, mutta ei naapurimaissa ja esim. MY:n "sisältö" ei ole syystä tai toisesta julkista tietoa. Lainaus: "Ruotsissa ja Norjassa, jossa uusiutuvan dieselin raaka-aineet ovat julkista tietoa, tisleen käytön nopeaan kasvuun on reagoitu. Molemmat maat ovat luopuneet tisleen käytöstä sen kestävyysongelmien takia."

Toisin sanoen, tässä jopa kannustetaan olemaan ajamatta näillä ns. ympäristöystävällisillä polttoaineilla. Paikallisesti tuotettu biokaasu taitaa olla aidosti yksi kestävimpiä ratkaisuja ja siitäkin voisi näpsäkästi tuottaa paikallista sähköä hyvällä hyötysuhteella, jonka voi sitten käyttää vaikkapa polttoaineena ajoneuvossa, jossa on polttomoottoria parempi hyötysuhde.

Keskustelusta usein myös unohtuu se, että mitä-ikinä-tahansa poltetaan, niin hiilidioksidia syntyy ja se alkaa olla nykytilanteessa sietämätöntä, ellei samaan aikaan saada sidottua suurempaa määrää talteen. Jossain kohtaa tasapaino toivottavasti löytyy eli ns. "uutta" hiilidioksidia ei enää ilmakehään pusketa ja vanhaa sidotaan ja kierrätetään (nettovaikutus kuitenkin enemmän sitomisen puolelle).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

lauriolio kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 12:17
Paikallisesti tuotettu biokaasu taitaa olla aidosti yksi kestävimpiä ratkaisuja ja siitäkin voisi näpsäkästi tuottaa paikallista sähköä hyvällä hyötysuhteella, jonka voi sitten käyttää vaikkapa polttoaineena ajoneuvossa, jossa on polttomoottoria parempi hyötysuhde.
Tällainen? :wink: :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=OJ0RT350bBM
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 17:14

Tällainen? :wink: :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=OJ0RT350bBM
Tää ois kyl kova peli :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Mahdollisessa lämppärinkennon vikatilanteessa järjestelmää voi koettaa huuhdella, mutta varminta on toki vaihtaa uusi kenno.
(usein vuotokohtaa pitää kasassa "liete", joka sitten huuhtelussa irtoaa ja kennoa vuotakin sen jälkeen sitten kunnolla)

Kennon vuoto ilmenee usein tuulilasin huurtumisena sekä tietty sisällä pieni makean tuoksahdus.... ja räikeimmissä tapauksissa jäähdytinnestettä
kuluu litrakaupalla!

IC:n oireiden perusteella vaikuttaisi termari vialta, toivottavasti tulee sillä kuntoon!
-*-Elämä on-*-
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3572
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Toivotaan, joo. Ainakaan ei vuoda, koska tuollaisia oireita ei ole. Tukossa saattaa olla juurikin kuvaamallasi tavalla, "lietteen" tukkimana. Halvimmasta päästä pitää persaukisen aloittaa arpominen.

Aloin päivänä muutamana miettiä, että mitäs noihin romuihin nyt palaa veroihin ja vakuutuksiin, eli maksuihin, jotka menevät, jos autot ovat liikennekäytössä, vaikkei niillä ajaisi metriäkään. Meneehän sitä, järkevintä olisi ostaa pari edullista Priusta pihaan ja ajella niillä maailman loppuun.

VERO:
Volvo 436.18
Honda 365.36
Saab 257.69
Opel 245.28

Vakuutus:
Honda 373.88
Volvo 251.53
Opel 216.16
Saab 147

Yhteensä:
Honda 739.24
Volvo 687.71
Opel 461.44
Saab 404.69

Kaikki 2293.08 e

Kaikissa on liikenne +osakasko, vakuutukset Popilla. Bonus liikenne 83% ja osakasko 70%, lisäalennuksia siellä sun täällä. Muille ilmoitettu alle 10 tkm/vuosi, Saabille alle 5 tkm/vuosi. Honda rankaisee, koska sen pääasiallinen kuski on alle 25-vuotias. Lähitulevaisuudessa identtisiä Hondia on kaksi, joten kulut nousevat entisestään. Toisaalta, jos Saabin saa museostatukselle, poistuu n. 350 euroa vuodessa tuosta laskelmasta.

Sitten kun pojat pärjäävät omillaan ja Hondat katoavat omasta kulurakenteesta, niin voi laittaa ranttaliksi oman pirssin kohdalla :lol:

En mä tiedä miksi itseäni noilla laskelmilla kiusaan, toisaalta, onhan se kiva tietää, mihin nettotulot katoavat. Jos kilsoja tulisi enemmän ja kaikissa olisi täyskasko, niin lukemat olisivat jotain ihan muuta. Toisaalta, silloin olisi varmaan autojakin vähemmän. Pienillä kilsoilla voi vähän harrastaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja kaseva »

En tiedä miten seiskakymppisen lämmönsäätelyjärjestelmä toimii, mutta kaikissa muissa käyttämissäni sisälämpötila-anturiohjatuissa vehkeissä ei lämpötilan astesäätimellä määrätä kuinka kuumaa ilmaa suuttimista halutaan vaan mikä on tavoitelämpötila kabiinissa.

Näin ollen korkeampi tavoite ei tuota sen kuumempaa ilmaa suuttimista kuin alempi vaan automatiikka sovittaa saatavilla olevan lämmön suhteessa puhallustehoon siten, että tavoitteeseen päästään mahdollisimman nopeasti. Onko tuossa vielä perinteistä jäähynesteen lämpömittaria?

Noin siis tuo anturiohjaus ainakin Citroënissa jo 1980-luvulla homma toimi. Ja 2010-luvulla. Oletan, että samalla kaavalla menee ruotsalaisetkin kun ei sitä kuumaa ilmaa (ilman sähkövastuksia kanavissa) mistään saa vaikka namiska olisi sadassa asteessa.

Lisääntyykö puhallusteho automaattisesti moottorin lämpötilan noustessa? Jos se siis nousee.

edit: Olitkin päätynyt jo termarin vaihtoon eli ei siis ilmeisesti kone lämpeä. Jäi lukulasit vissiin toimistolle tai joitain... :roll:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7357
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiku hyvä et laskeskelet :mrgreen:
Välillä kun miettii et joku bensaneliveto menis talvel niin taitaa sittenki dusteri olla jees.
538e/v ja n.6-7l/100km

Edit. Pelkät työajot 6kk
Ja volvo kelpais hyvin.. :facepalm_man:
Volvo bensaa 10l/100km 1293e
Vero 215e

Duster
Löpöö 7/100km 823e
Vero 269e
Vakuutus täyskaskolla 573e vuosi

Oikeesti kilsoja tulee varmaan tuplat...
Dusterista joutuu tietty maksaa osamaksun kesältäkin mikä rasittaa mut tuskin dusterii myydessä jää niin paljon voitolle et jonku järkevän nelikon sais käteisellä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

IC1970 kirjoitti:
Pe Helmi 05, 2021 20:26
Kaikissa on liikenne +osakasko, vakuutukset Popilla. Bonus liikenne 83% ja osakasko 70%, lisäalennuksia siellä sun täällä.
Meillä on molemmissa Saabeissa täyskasko tuulilasivakuutuksineen.
Kallista on, mutta NG9-5:een ei saa kaikkia osia, ja NG9-3CV:n tuulilasi maksaa 862 euroa, joten kasko antaa "mielenrauhaa" :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
La Helmi 06, 2021 08:55
Eiku hyvä et laskeskelet :mrgreen:
Välillä kun miettii et joku bensaneliveto menis talvel niin taitaa sittenki dusteri olla jees.
538e/v ja n.6-7l/100km
Toi Dusteri voi olla pistämätön talviauto 8)

Satuin nimittäin eilen ajamaan NG9-5:lla Helsingissä Kasarminkatua, kun Tähtitorninkadun ja Vuorimiehenkadun välisellä alueella oli parkissa jumissa Nissan Qashqai, jonka etupyörät sutivat villisti Kasarminkadun varressa olevalla erittäin lumisella kadunvarsiparkkipaikalla. Kuljettaja oli vielä yrittänyt laittaa auton kumimaton vasemman etupyörän alle, mutta se oli lentänyt sieltä pois.

Siinä mulla varsinainen "kaupunkimaasturi", kun pelkästään etupyörät vetävät :lol: :lol: :lol:
Nelivetoisella oikealla (kaupunki)maasturilla ei olisi ollut tuota ongelmaa :mrgreen:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin