Puoli miljoonaa markkaa ei ole vielä mitään
Vihreiden sisäministerillä on puolisonsa kanssa asuntolainaa 720 000 €
Luulisi Vihreiden ideologiaan asua jossain kaupungin vuokrakämpässä, mutta ei sitten näköjään
Puoli miljoonaa markkaa ei ole vielä mitään
Korjaaminen ei ole todellakaan ilmaista liikkeillekään ja mitä halvempi auto on, niin sitä todennäköisemmin siinä on ihan hemmetisti laiteltavaa jo ennen myyntiä, kun ihmisillä on tapana "unohtaa" ne oman auton viat, yleisestihän se auto tuodaan vaihtoon kun siinä on joku kallis juttu viittä vaille paskana, ja se ei pakosti tule esille koeajolla, mutta sitten kun seuraavana aamuna käynnistää auton niin ketju kolisee jne ja moottorivalo loimuaa ja se on autokaupalle suoraan tonnin kulu samantien (tai vaihtoehtoisesti voi luovuttaa alkuunsa ja myydä auton kokonaan pois reilulla tappiolla)
Ei pysty enää, suora käteiskauppa ilman rahoitusta tai vaihtaria on pahinta myrkkyä autokaupoille, kilpailu on todella kovaa, kun käytetyissä on tarjontaa enemmän kuin kysyntää, joka pitää pyyntihinnat alhaalla, niin ainut tapa tehdä tuottoa on rahoitustuotto tai jatkaa ketjua vaihtarilla.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Maalis 05, 2021 06:52auton hinnasta pystyy tinkimään enemmän, jos on mahdollisuus maksaa auto kerralla "käteisellä" (nykyäänhän tuo menee tilisiirtona).
Tuossa on mukana paljon subjektiivisuutta ja suhteellisuutta ja myös alueiden eriytyminen näkyy. Se että ennen ajoi uudella autolla ei ole vertailukelpoista siihen että ajaa tänäpäivänä uudella autolla, koska nykyautot on paljon tilavampia, mukavampia, taloudellisempia ja turvallisempia. Sekin on sitä elintason nousua.Cona kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 12:41Toki näin ja kaikki pitää aina suhteuttaa. Vanha sukupolvi muistaa aina mainita, kun 90-luvulla asuntolainan korot kävivät yli 10 prosentissa. 80-luvulla palkkojen yleiskorotus saattoi olla 5 prosentin luokkaa jne.
Mutta kyllähän elintaso on kokonaisuudessaan kurjistunut, jos puhutaan jostain muusta kuin kulutushyödykkeistä. Ennen suurimmalla osalla oli varaa ostella oma tupa ja perunamaa, maksaa se 10-15v omaksi ja ajella suhteellisen uudella autolla.
Kyllä mä olen miettinyt että paljonkohan Saka lopulta teki katetta tuolla töpselikärsällä. En kauhean tarkkaan katsonut tuolloin Ruotsin hintatasoa, mutta olisko ollut max. 5000 euroa alle sen mitä Suomessa vastaavaan aikaan. En tunne Sakan hankintakanavia eli en tiedä paljonko yleisiä pyyntihintoja halvemmalla (jos paljoakaan) Saka pystyy autoja hankkimaan Ruotsissa.Rommitommi kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 13:37suora käteiskauppa ilman rahoitusta tai vaihtaria on pahinta myrkkyä autokaupoille, kilpailu on todella kovaa, kun käytetyissä on tarjontaa enemmän kuin kysyntää, joka pitää pyyntihinnat alhaalla, niin ainut tapa tehdä tuottoa on rahoitustuotto tai jatkaa ketjua vaihtarilla.
Esim. SAKA ja Kamux myyvät käytännössä rahoitusta, autot on vaan pakollinen sivutuote siinä, että saadaan rahaa myytyä hyvällä korolla.
Itseäni on jaksanut viime aikoina ihmetyttää ja huvittaa asumisen hintataso ja miten vähän sillä on omalta kohdaltani yhteyttä asumisen laatuun.AZP kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 13:46Tuossa on mukana paljon subjektiivisuutta ja suhteellisuutta ja myös alueiden eriytyminen näkyy. Se että ennen ajoi uudella autolla ei ole vertailukelpoista siihen että ajaa tänäpäivänä uudella autolla, koska nykyautot on paljon tilavampia, mukavampia, taloudellisempia ja turvallisempia. Sekin on sitä elintason nousua.Cona kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 12:41Toki näin ja kaikki pitää aina suhteuttaa. Vanha sukupolvi muistaa aina mainita, kun 90-luvulla asuntolainan korot kävivät yli 10 prosentissa. 80-luvulla palkkojen yleiskorotus saattoi olla 5 prosentin luokkaa jne.
Mutta kyllähän elintaso on kokonaisuudessaan kurjistunut, jos puhutaan jostain muusta kuin kulutushyödykkeistä. Ennen suurimmalla osalla oli varaa ostella oma tupa ja perunamaa, maksaa se 10-15v omaksi ja ajella suhteellisen uudella autolla.
....
Tämä itse asiassa ehkä nähdään lähitulevaisuudessa. Nimittäin molemmat Järvenpäähän päätyneet perheet muutti sieltä muutama kuukausi sitten pois. Toinen laittoi Jäpän okt:n vuokralle ja muutti kehä 3:n sisälaidalle vuokrarivariin ja myivät toisen autonsa, toiset myi Jäpän okt:n kokonaan pois, muutti Helsingin kantakaupungin liepeille vuokrakerrostaloon ja luopui molemmista autoistaan. Molemmissa perheissä kyllästyttiin kahden auton kuluihin ja siihen että työmatkoihin meni kaikilta aikuisilta 1-2 tuntia päivässä. Kaipaamaan jäivät sitten tietenkin lapsiperheille sopivia pihoja ym. sitä mukavaa jota omakotitalossa on. Molemmille tämä on siis jossain määrin väliaikainen ratkaisu, joten katsotaan nyt minne päätyvät lopulta, tuskin kuitenkaan Hyvinkäälle ja takaisin kahden auton loukkuun.
Niitä aloja toki on joilla on turha unelmoida työskentelystä tietyissä osissa suomea, ja ottamatta kantaa juuri Conan ammattiosaamiseen ja sen siirrettävyyteen, totean vain että tämä "mahdottomuus" tuntuu kuitenkin usein olevan pk-seudulla vallitseva harha. Omatkin tutkinnot on sellaisia, että standardiratkaisu itselle olisi työskennellä pk-seudulla, koska "siellä ne työt kaikki on". Omista opiskelukavereista lähes kaikki asuvat pk-seudulla edellä mainitusta syystä. Itse otin valmistuessani aktiivisesti sen kannan, että asun Turun seudulla, koska viitisen vuotta pk-seudulla opiskelujen aikaan riitti hetkeksi.Cona kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 17:00AZP:lle pakko sen verran kommentoida, että kaikilla ei ole niin yleispätevää ammattiosaamista, että voisi valita asuinpaikan sen mukaan, missä saa rahalle eniten vastinetta. Omalla teknillisellä koulutuksella/kokemuksella ei olisi todennäköisesti mahdollista asua edes esim. jossain maakuntakeskuksessa.
Offtopicia, mutta vaimo haluaisi asua Espoossa omakotitalossa, koska on pienen ikänsä asunut siellä omakotitalossa.AZP kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 13:46Mun PK-seudulla asuvat kaverit on järjestään 35-40-vuotiaita perheellisiä ja korkeakoulutettuja, jotka hankkineet perheenlisäyksen tultua omakotitalot siinä 30-35-vuotiaina. Omakotitaloon pääseminen diplomi-insinöörin tai tekniikan tohtorin palkoilla on vaatinut heillä kaikilla kehä 3:n ulkopuolelle menoa, eli esim. Espoon maaseutua ja Järvenpäätä. Lainaa on 25 vuodeksi ja sijainti vaatii tietenkin kaksi autoa, jotta pääsee järkevästi töihin tai ylipäätään minnekään. Ja nämä kaverit ei pääosin työskentele yliopiston alipalkkaisina rottina, vaan ihan yksityisellä sektorilla koulutustaan vastaavissa hommissa.
Minä olen myös miettinyt sitä, että mitäköhän K***x ansaitsi tuosta lokakuussa 2018 ostamastamme NG9-5:sta. Ensin tingin sen hinnasta 2 000 €, maksoin käteisellä, ja sen lisäksi kyseinen firma korjautti autoa kolmansilla osapuolilla noin 3 500 €:lla. Mitäköhän siitä jäi käteen? Ehkä kannattaisi vain myydä niitä hopeanharmaita Corolloja, jotka ovat pomminvarmoja, joissa ei pitäisi olla mitään suurempia vikojaAZP kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 14:27Kyllä mä olen miettinyt että paljonkohan Saka lopulta teki katetta tuolla töpselikärsällä. En kauhean tarkkaan katsonut tuolloin Ruotsin hintatasoa, mutta olisko ollut max. 5000 euroa alle sen mitä Suomessa vastaavaan aikaan. En tunne Sakan hankintakanavia eli en tiedä paljonko yleisiä pyyntihintoja halvemmalla (jos paljoakaan) Saka pystyy autoja hankkimaan Ruotsissa.