Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

anv kirjoitti:
Pe Maalis 05, 2021 22:36
^ Näinhän se on. Eniten on hatuttanut ottaa vajaat puoli miljoonaa markkaa asuntolainaa taloon, jonka on jo kerran maksanut kokonaan. :twisted: . Noita kahta lainaa lukuunottamatta muuta lainaa ole koskaan ollut.
Puoli miljoonaa markkaa ei ole vielä mitään :wink:
Vihreiden sisäministerillä on puolisonsa kanssa asuntolainaa 720 000 € 8O
Luulisi Vihreiden ideologiaan asua jossain kaupungin vuokrakämpässä, mutta ei sitten näköjään :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2124
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja anv »

Paljonko lienee puolen miljoonan markkan arvo vuodelta 2001 tämän päivän rahassa...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vuoden 2001 rahamäärää 500 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2020 oli 107 821,72 euroa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos se on noin niin tuo +- satku nykyeuroissa on nykyään tyypillinen väliraha, kun pitää vaihtaa asuntoa PK-seudulla isompaan... :evil:

Omalla kohdalla tuo olis aika lailla realistinen lisäpanostus, jos ja kun uskaltaisi/haluaisi siirtyä OKT-kantaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Rahan määrä näyttää inflaation tuona aikana, jota ei voi verrata esim, asuntojen hintojen kehitykseen. Esim. rantamaatila myytiin vuonna -73 55000mk, rahan arvo noin nyt 65000€, mutta myynti hinta maatilalle tänään jossain 500000€ luokkaa?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Toki näin ja kaikki pitää aina suhteuttaa. Vanha sukupolvi muistaa aina mainita, kun 90-luvulla asuntolainan korot kävivät yli 10 prosentissa. 80-luvulla palkkojen yleiskorotus saattoi olla 5 prosentin luokkaa jne.

Mutta kyllähän elintaso on kokonaisuudessaan kurjistunut, jos puhutaan jostain muusta kuin kulutushyödykkeistä. Ennen suurimmalla osalla oli varaa ostella oma tupa ja perunamaa, maksaa se 10-15v omaksi ja ajella suhteellisen uudella autolla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Cona kirjoitti:
To Maalis 04, 2021 21:17
Tolla kyseisellä hinnalla voi vaihtarista hyvittää pikkasen ylimääräistä ja "tyypillinen" ostajahan ottaa loppuun rahiksen niin ei ole niin justiinsa, että on ylihintaa...
Korjaaminen ei ole todellakaan ilmaista liikkeillekään ja mitä halvempi auto on, niin sitä todennäköisemmin siinä on ihan hemmetisti laiteltavaa jo ennen myyntiä, kun ihmisillä on tapana "unohtaa" ne oman auton viat, yleisestihän se auto tuodaan vaihtoon kun siinä on joku kallis juttu viittä vaille paskana, ja se ei pakosti tule esille koeajolla, mutta sitten kun seuraavana aamuna käynnistää auton niin ketju kolisee jne ja moottorivalo loimuaa ja se on autokaupalle suoraan tonnin kulu samantien (tai vaihtoehtoisesti voi luovuttaa alkuunsa ja myydä auton kokonaan pois reilulla tappiolla)

Sitten kun siihen korjattuun autoon joudutaan vielä sitä vaihtaria hyvittämään se tonni yli, niin kaks tonnia katteesta onkin mennyt. Sitten siitä lopusta maksetaan alvit, liiketilat ja palkat ja tullut vaihtari kunnostetaan taas myyntiin, niin huppista, eipä se ollutkaan mikään 3000e riemuvoitto vaan käteen jäi muutama satku ja sekin jakaantuu 36kk ajalle rahoitustuottona, ja tässäkin oletuksena on se, että myyty auto ei hajoa ihan täysin käsiin oston jälkeen.

Tiedän aiemmasta duunista isosta merkkiliikkeestä ja nykyisestä duunista, että aika nopeasti tollasten ritsojen kanssa se 3000€ "huippukate" on syöty ja on paha mieli niin myyjällä kuin ostajalla.

Kalliimpia autoja myymällä se kate saadaan sentään tasolle 400€ per auto keskimäärin, mutta autokauppa on ihan täysin volyymikauppaa, yksittäisten autojen katteet ei päätä huimaa kuin mahdollisesti erikoisautojen kohdalla.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Maalis 05, 2021 06:52
auton hinnasta pystyy tinkimään enemmän, jos on mahdollisuus maksaa auto kerralla "käteisellä" (nykyäänhän tuo menee tilisiirtona).
Ei pysty enää, suora käteiskauppa ilman rahoitusta tai vaihtaria on pahinta myrkkyä autokaupoille, kilpailu on todella kovaa, kun käytetyissä on tarjontaa enemmän kuin kysyntää, joka pitää pyyntihinnat alhaalla, niin ainut tapa tehdä tuottoa on rahoitustuotto tai jatkaa ketjua vaihtarilla.
Esim. SAKA ja Kamux myyvät käytännössä rahoitusta, autot on vaan pakollinen sivutuote siinä, että saadaan rahaa myytyä hyvällä korolla.

(Tämä tuli ilmeisesti yllätyksenä mm. Ruotsista rantautuneelle maan isoimmalle käytettyjen ketjulle Riddermarkille, joka pakkasi kimpsut ja kampsut ja iski lapun luukulle Vantaalla vuoden jälkeen. Tulivat huonoon aikaan, Ruotsista tuonti on kannattanut kymmenen vuotta, mutta nyt Ruotsista ei kannata tuoda oikein mitään ja Riddermark toi ja ostaa autonsa lähinnä Ruotsista. Nythän auto kannattaa tuoda Saksasta tai etelämpääkin, hinnat on siellä paremmin kohdillaan. Ruotsissa tällä hetkellä esim. monet hybridiautot maksaa ilman autoveroa saman kuin Suomessa pyydetään kuljetettuna ja verotettuna, joten pelivaraa on merkittävästi enemmän kuin tässä maassa)
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 12:41
Toki näin ja kaikki pitää aina suhteuttaa. Vanha sukupolvi muistaa aina mainita, kun 90-luvulla asuntolainan korot kävivät yli 10 prosentissa. 80-luvulla palkkojen yleiskorotus saattoi olla 5 prosentin luokkaa jne.

Mutta kyllähän elintaso on kokonaisuudessaan kurjistunut, jos puhutaan jostain muusta kuin kulutushyödykkeistä. Ennen suurimmalla osalla oli varaa ostella oma tupa ja perunamaa, maksaa se 10-15v omaksi ja ajella suhteellisen uudella autolla.
Tuossa on mukana paljon subjektiivisuutta ja suhteellisuutta ja myös alueiden eriytyminen näkyy. Se että ennen ajoi uudella autolla ei ole vertailukelpoista siihen että ajaa tänäpäivänä uudella autolla, koska nykyautot on paljon tilavampia, mukavampia, taloudellisempia ja turvallisempia. Sekin on sitä elintason nousua.

Samoin asunnot on isompia ja varustellumpia, mökit on ihan eri tasoa nykyisin kuin 70- ja 80-luvulla ja lomailutottumukset on muutenkin eri sfäärissä kuin Keihäsmatkojen ja Lomakouheron kulta-aikoina, normaali arkiruoka ei ole enää perunaa ja jauhelihaa vaan arkenakin kotona pöydässä on usein jotain mitä 50v sitten pidettiin eksoottisena ja kalliina. Vaikea siis verrata elintasoja suoraan menneisyyden kanssa.

Ja kun puhutaan asuntojen hinnoista, niin näkyy isosti alueiden erot. PK-seutu on oma lukunsa, muut kasvukeskuksen toinen, ja muu suomi kolmas. Mun PK-seudulla asuvat kaverit on järjestään 35-40-vuotiaita perheellisiä ja korkeakoulutettuja, jotka hankkineet perheenlisäyksen tultua omakotitalot siinä 30-35-vuotiaina. Omakotitaloon pääseminen diplomi-insinöörin tai tekniikan tohtorin palkoilla on vaatinut heillä kaikilla kehä 3:n ulkopuolelle menoa, eli esim. Espoon maaseutua ja Järvenpäätä. Lainaa on 25 vuodeksi ja sijainti vaatii tietenkin kaksi autoa, jotta pääsee järkevästi töihin tai ylipäätään minnekään. Ja nämä kaverit ei pääosin työskentele yliopiston alipalkkaisina rottina, vaan ihan yksityisellä sektorilla koulutustaan vastaavissa hommissa.

Sitten taas Turussa mulla on kavereita, jotka on hankkineet alle 30-vuotiaana omakotitalon alle 5 km keskustasta tai muuten hyvältä alueelta hoitajan, sähkömiehen, trukkikuskin, laborantin jne. tulotasoilla. Siis sitä peruskeskiluokkaa joka tienaa kivasti mutta ei heilu pomon palleilla. Ja heillä on talon lisäksi ihan ok pirssitkin pihassa, esim. tuolla trukkikuskikaverilla taitaa olla nyt toinen tai kolmas uusi auto (c-segmentin perusfarkku) kierroksessa, vaihtanut noin viiden vuoden välein.

Sitten on yksi kaveri joka muutti Kajaaniin puolison perässä. Heille ostettiin uusi E-sarjan Mersu käyttöautoksi ja kaveri kommentoi että autollahan oli ostettaessa enemmän arvoa kuin heidän omakotitalollaan. Autolle on kyllä Kainuussa tarvetta, koska työt vievät ympäri maakuntaa ja välillä ihan Etelä-Suomen isoille kirkoille saakka.

Asumisen kokonaiskuluilla on kuitenkin valtava vaikutus kotitalouden kokonaisuuteen, koska asuminen vie niin ison osan tuloista ja jossain sitä on pakko asua.

Jokaisella on tietenkin omat lähtökohtansa taloudellisesti; kulutustottumukset, säästeliäisyys, vanhempien ja muun suvun tuki kuten lapsilisät koko lapsuuden ajan säästöön tai isovanhemmilta tai jo vanhemmiltakin tulleet perinnöt, lainanottohalukkuus vs. todellinen lainanottokyky yms. Eli suoraa vertailua muutamien perheiden perusteella on vaikea tehdä.

Nykyaika on täynnä kaikenlaista maksullista kivaa. Sillä on keskiluokkaisen tuloillakin pidemmällä ajalla jo jonkinlainen merkitys, onko kotona jatkuvalla tilauksella 5-6 eri suoratoistopalvelua à 10-20 oiroa kuussa, parin aikuisen kuntosalijäsenyydet yms. pikkuhintaiset kuukausimaksulliset palvelut.

Inflaatio ja rahanarvonkerroin on lopulta huono mittari mittaamaan esim. asuntojen hintojen kehitystä, koska ostovoima on kehittynyt inflaatiota nopeammin, eli vaikka rahanarvonkerroin sanoisi että markka vuonna x on yhtä kuin euro vuonna y, niin kaupassa käyvälle henkilölle tämä ei välttämättä näy samalla kaavalla. Asuntojen hintojen kehitykseen on lisäksi vaikuttaneet historialliset suhdanteet (esim. 70-luvun aravalähiöiden rakentaminen, 80-luvun asuntobuumi ja 90-luvun lama), korkojen jatkuva laskeminen ja rahoitusolojen muukin kehittyminen lainanottajalle suotuisasti. Sen 90-luvun yli 10 % korkotason lisäksi silloin ei voinut unelmoidakaan 30 vuoden laina-ajasta asuntolainalle. Jotain mikä on tänä tarjottimella hyvin monelle lähes nollakorkoisen kustannuksen lisäksi. Kun nämä ehdot on tarjolla useimmille asunnonostajille, valuu tämä markkinataloudessa kysyntään ja maksukykyyn ja lopulta asuntojen hintoihin, koska asunto myydään parhaiten maksavalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rommitommi kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 13:37
suora käteiskauppa ilman rahoitusta tai vaihtaria on pahinta myrkkyä autokaupoille, kilpailu on todella kovaa, kun käytetyissä on tarjontaa enemmän kuin kysyntää, joka pitää pyyntihinnat alhaalla, niin ainut tapa tehdä tuottoa on rahoitustuotto tai jatkaa ketjua vaihtarilla.
Esim. SAKA ja Kamux myyvät käytännössä rahoitusta, autot on vaan pakollinen sivutuote siinä, että saadaan rahaa myytyä hyvällä korolla.
Kyllä mä olen miettinyt että paljonkohan Saka lopulta teki katetta tuolla töpselikärsällä. En kauhean tarkkaan katsonut tuolloin Ruotsin hintatasoa, mutta olisko ollut max. 5000 euroa alle sen mitä Suomessa vastaavaan aikaan. En tunne Sakan hankintakanavia eli en tiedä paljonko yleisiä pyyntihintoja halvemmalla (jos paljoakaan) Saka pystyy autoja hankkimaan Ruotsissa.

Joka tapauksessa sen jälkeen kun auto on siirtynyt edelliseltä omistajalta autokaupalle, siihen tehtiin 120 tkm huolto, se ilmoitettiin Ruotsissa vientiin, roudattiin Suomeen ilmeisesti pohjanlahden yli, rekisteröintikatsastus ja puuhatarrat hoidettiin Pohjanmaalla, auto roudattiin Turkuun, se on tässä välissä siivottu, pesty ja kuvattu, ilmoitus laadittu kotisivuille ja nettiautoon, todettu että toinen sumari on rikki ja tilattu uusi osa, luovutettu mulle koeajoon, myyty mulle jossa yhteydessä sovittu että Saka toimittaa mulle vielä Type2-latauskaapeli sekä jonnekin auton historian aikana hävinneen tavaratilan suojaverhon. Tämän jälkeen vielä Sakan piikkiin vein auton korjaamolle sumuvalon vaihtoon, siellä todettiin että polttimo pitää vaihtaa ja korjaaja haki uuden polttimon (joka maksoi jotain 35 euroa 8O ), todettiin että puskurin johtosarja on rikki ja laitettiin se tilaukseen ja lähdin edelleen sumuvalottomalla autolla odottelemaan toista korjaamokertaa.

Tässä välissä todettiin että verotusilmoituksessa oli (kuulemma verottajan päässä) mokattu jotain, minkä vuoksi en saanutkaan kilpiä heti 1-2 arkipäivää kaupoisa. Sitten nillitin siitä että noi vanhat puuhatarrat ei kyllä taida olla enää kosher, kun ne on koeajoon myönnetty ja auto on mulla ajossa jo jotain kolmatta viikkoa, joten käytiin myyjän kanssa Sakan piikkiin hakemassa uudet puuhatarrat. Verotusasiaa selviteltiin (eka mun toimesta ja lopulta Sakan toimesta) ja lopulta saatiin kilvet autoon. Ja sain myös luvatun kaapelin ja suojaverhon.

Toisella korjaamokerralla puskuri otettiin irti ja vaihdettiin keulan johtosarja ja se uusi sumuvalo polttimoineen paikoilleen ja auto oli lopulta luvatussa kunnossa.

Pelkkä autovero kiesiin oli 1500 euroa. Huollosta en tiedä mutta eiköhän se pari sataa ollut sekin. Johtosarjasta muistan kuulleeni että se olis ollut jotain 100-150 oiroa, sumuvalo varmaan ehkä saman verran, polttimo päälle ja kaksi korjaamokäyntiä niin autoa korjattiin ainakin 500 eurolla. Telewellin kaapeli pari sataa, suojaverho käytettynä jostain ehkä satasen, tosin Sakahan on voinut napata sen jostain toisesta töpselikärsästä ja katsoa jos sen ostaja ei olisi niin tarkka auton mukana tulevista varusteista kuin minä.

Joku roudaili autoa ympäriinsä ja teki paperitöitä, pesi ja siivosi, kuvasi ym. Myyjä oli muhun yhteyksissä ja pyöritteli kauppaa. TInkasin pyynnistä 500 euroa vielä lopulta kun sanoin että ette te kuitenkaan oikeasti halua loppuunajettua Saabia vaihdossa homehtumaan.

Jos Saka tuosta kaikesta vaivasta kaksi tonnia sai katetta, niin aplodien paikka. Ja kuitenkin vielä kaupan jälkeiset kuukaudet kantoivat vastuuta siitä että autosa porsii jotain. Jotain, jonka korjauskulut helposti laskettaisiin nelinumeroisessa summassa.

En mä niitä rosvona osaa pitää tämän perusteella. Maksan mielellään heille siitä vaivasta että auto oli huollettuna, korjattuna, katsastettuna, verotettuna, pestynä, siivottuna ja asiankuuluvin varustein tuossa lähellä ja sain sen ennen ostopäätöstä lähes vuorokauden koeajoon, jotta saan testattua akun kapasiteettia ym. seikkoja. Vaihtoehtona jos olisi ollut lähteä itse Ruotsiin ostamaan sumuvalo- ja johtosarjavammaista huoltamatonta ja autoa, johon ehtii tutustua puoli tuntia ennen kuin täytyy suunnata satamaan kun laiva lähtee, ja kun pääsee kotiin niin hoitaa vielä tuontiin liittyvät viranomaishommat päälle. Ja se mun ostohinta Ruotsissa olisi kuitenkin ollut korkeampi kuin Sakan, eli en mä olisi sitä kahta tonnia omatoimisuudella säästänyt, vaan pahimmillaan satasia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 13:46
Cona kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 12:41
Toki näin ja kaikki pitää aina suhteuttaa. Vanha sukupolvi muistaa aina mainita, kun 90-luvulla asuntolainan korot kävivät yli 10 prosentissa. 80-luvulla palkkojen yleiskorotus saattoi olla 5 prosentin luokkaa jne.

Mutta kyllähän elintaso on kokonaisuudessaan kurjistunut, jos puhutaan jostain muusta kuin kulutushyödykkeistä. Ennen suurimmalla osalla oli varaa ostella oma tupa ja perunamaa, maksaa se 10-15v omaksi ja ajella suhteellisen uudella autolla.
Tuossa on mukana paljon subjektiivisuutta ja suhteellisuutta ja myös alueiden eriytyminen näkyy. Se että ennen ajoi uudella autolla ei ole vertailukelpoista siihen että ajaa tänäpäivänä uudella autolla, koska nykyautot on paljon tilavampia, mukavampia, taloudellisempia ja turvallisempia. Sekin on sitä elintason nousua.

....
Itseäni on jaksanut viime aikoina ihmetyttää ja huvittaa asumisen hintataso ja miten vähän sillä on omalta kohdaltani yhteyttä asumisen laatuun.

Otetaan omakotitalo, jossa tätä viestiä kirjoitan. Ei missään mettän keskellä (valitettavasti) vaan asemakaava-alueella, toimivalle rautatieasemalle kivenheitto, kahteen suurehkoon maakuntakeskukseen molempiin ajaa noin puoli tuntia autolla tai junalla. Neljänneshehtaarin tontti, parisataa neliötä kohtuukuntoista rintamamiestaloa, pari vanhaa ulkorakennusta. Todetaan, että tämän ostohinta kolme vuotta sitten oli x.

Nokialla asuin omassa 55 neliön täystiilikerrostalokaksiossa kivenheiton päässä keskustasta. Sen hinta oli neljä vuotta sitten eurolleen 2x. Tuolloin suunnilleen vastaava asunto Pirkkalassa huonommalla paikalla olisi maksanut 2,5x...3x, Tampereella 3x...4x.

Työmaalla auto seisoo puolilämpimällä autohallipaikalla, jonka hinta on 0,5x (mutta minulle se on onneksi työsuhde-etu). Nokiaa vastaava uusi kerrostaloasunto huomattavasti huonommalla pohjalla ja rumemmilla maisemilla kivenheiton päässä Seinäjoen keskustasta maksaisi samasta talosta vähän alle 6x. Kyseessä on eräs edullisimmista uudisrakennuskohteista ko. kylällä.

Viimeksimainittuun en muuttaisi mistään hinnasta, Nokian kämppä oli oikein mukava kerrostaloasumisen standardeilla, mutta kyllä omassa tuvassa on sitten mukavaa. :mrgreen:
Viimeksi muokannut Rattivaihde, La Maalis 06, 2021 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Viimeisimmästä kaupasta Vehon kanssa jäi ihan hyvä maku. Toki vein juuri huolletun, katsastetun ja adblue-huolletun vaihdokin. Tällä sain myös välirahaa pienemmäksi.

Autoon on oston jälkeen vaihdettu kääntymisvalon lauettua umpio ja kuluneiden jarrupalojen takia tehty täysi jarruremppa osineen. Liikkeen piikkiin. Itse teetettynä hintaa näille olisi tullut noin 3500€.
Toki otin myös auton potentiaalisiin vikoihin nähden naurettavan edullisen vuoden lisämaksullisen "lisätakuun". Sitä ei vielä ole käytetty, omavastuukin siinä on.

Mutta kaikki huomioiden ei tuostakaan kaupasta hirmuisia varmaan liikkeelle jäänyt.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2835
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kovaa on varmasti kilpailu vaihto-autorintamalla liikkeiden kesken eikä huteihin olisi oikein varaa.

AZP:lle pakko sen verran kommentoida, että kaikilla ei ole niin yleispätevää ammattiosaamista, että voisi valita asuinpaikan sen mukaan, missä saa rahalle eniten vastinetta. Omalla teknillisellä koulutuksella/kokemuksella ei olisi todennäköisesti mahdollista asua edes esim. jossain maakuntakeskuksessa. Tässä suhteessa esim. hyväpalkkaista vuorotyötä tekevät voivat elää PK-seudun ulkopuolella paremmin ja väljemmin. Ja en lähtökohtaisesti suostu ajamaan mistään Inkoosta tai Porvoosta töihin. Keski-uudenmaan hinnat on karanneet ihan pimeiksi, samoin kuin Kirkkonummella ja osin Sipoossa. Eli todennäköisesti se sinun dippainssikaverisi joutuisi tänä päivänä katselemaan kämppää Järvenpään sijaan esim. Hyvinkäältä tai oikeasti landelta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Pointtihan ei ollutkaan se, että pk-seudulta pitäisi hakeutua pois, vaan että näkökulma voi hieman vääristää siellä päin maata, kun pohtii elintason kehitystä viime vuosikymmeninä. Varsinkin jos on päätynyt pk-seudulle vietettyään lapsuutensa ja nuoruutensa jossain kehittyvien maakuntien Suomessa, jossa kultaisella 80-luvulla kaikki ajeli uusilla perheautoilla, asui omakotitalossa ja lama-aikaankin meni mukavasti, kun paikkakunnan paperitehdas piti koneet käynnissä ja palkat juoksi suurimmalle osalle väkeä edelleen. Siinä voi tämän päivän meno pk-seudulla tosiaan tuntua siltä, että elintaso on alentunut, kun korkeakoulutettu voi ostaa tuloillaan keskustayksiön yhdessä toisen hyvätuloisen puolison kanssa, tai sitten postimerkin kokoisen tontin taloineen 20-40 km keskustasta, ja näihin menee sitten kaikki rahat joten esim autojen kanssa tingitään tasosta.

Tosiasiassahan siellä 80-luvun kehittyvien maakuntien Suomessakin voi olla asiat happamana tänäpäivänä, jos se paperitehdas on pistetty pakettiin ja oikein mitään korvaavaa ei olla saatu tilalle. Mutta ihan ok pärjääviä alueita Suomessa on kuitenkin pk-seudun ulkopuolellakin, ja monissa näissä paikoissa keskituloisella on oikeinkin leppoisat oltavat asumisen, autoilun ym. seikkojen kanssa.
Cona kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 17:00
Eli todennäköisesti se sinun dippainssikaverisi joutuisi tänä päivänä katselemaan kämppää Järvenpään sijaan esim. Hyvinkäältä tai oikeasti landelta.
Tämä itse asiassa ehkä nähdään lähitulevaisuudessa. Nimittäin molemmat Järvenpäähän päätyneet perheet muutti sieltä muutama kuukausi sitten pois. Toinen laittoi Jäpän okt:n vuokralle ja muutti kehä 3:n sisälaidalle vuokrarivariin ja myivät toisen autonsa, toiset myi Jäpän okt:n kokonaan pois, muutti Helsingin kantakaupungin liepeille vuokrakerrostaloon ja luopui molemmista autoistaan. Molemmissa perheissä kyllästyttiin kahden auton kuluihin ja siihen että työmatkoihin meni kaikilta aikuisilta 1-2 tuntia päivässä. Kaipaamaan jäivät sitten tietenkin lapsiperheille sopivia pihoja ym. sitä mukavaa jota omakotitalossa on. Molemmille tämä on siis jossain määrin väliaikainen ratkaisu, joten katsotaan nyt minne päätyvät lopulta, tuskin kuitenkaan Hyvinkäälle ja takaisin kahden auton loukkuun.
Cona kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 17:00
AZP:lle pakko sen verran kommentoida, että kaikilla ei ole niin yleispätevää ammattiosaamista, että voisi valita asuinpaikan sen mukaan, missä saa rahalle eniten vastinetta. Omalla teknillisellä koulutuksella/kokemuksella ei olisi todennäköisesti mahdollista asua edes esim. jossain maakuntakeskuksessa.
Niitä aloja toki on joilla on turha unelmoida työskentelystä tietyissä osissa suomea, ja ottamatta kantaa juuri Conan ammattiosaamiseen ja sen siirrettävyyteen, totean vain että tämä "mahdottomuus" tuntuu kuitenkin usein olevan pk-seudulla vallitseva harha. Omatkin tutkinnot on sellaisia, että standardiratkaisu itselle olisi työskennellä pk-seudulla, koska "siellä ne työt kaikki on". Omista opiskelukavereista lähes kaikki asuvat pk-seudulla edellä mainitusta syystä. Itse otin valmistuessani aktiivisesti sen kannan, että asun Turun seudulla, koska viitisen vuotta pk-seudulla opiskelujen aikaan riitti hetkeksi.

Päätös ei sinänsä ollut helppo toteuttaa, että Turunkin kokoisessa kaupungissa on vastavalmistuneelle alani ihmiselle töitä tarjolla hyvin rajallisesti. Helsingistä asti kutsuttiin työhaastatteluihin, joihin en edes ollut hakenut, kun taas Turussa sain kuulla olevani moneen hakemaani paikkaan ylikoulutettu, ylipätevä tai muuten ihan sopiva, mutta "me tiedetään että et sä tässä hommassa kauaa pysyisi, vaan hakeutuisit parempiin hommiin".

Yksi työpaikka kuitenkin riittää yhdelle henkilölle, sellainen löytyi ja nyt on menty 13 vuotta koulutusta vastaavissa vakituisissa työsuhteissa Turussa. Jos olisin tuolloin päätynyt PK-seudulle, niin tässä vaiheessa uraa voisi ammattillisesti olla helpompaa löytää työpaikka maakunnista, toki niitä ei ole tarjolla jatkuvasti ja montaa, vaan niitä voisi joutua väijymään jopa muutaman vuoden. Muun elämän osalta voisi taas olla vaikeampaa vaihtaa paikkakuntaa, kun paikan päällä on puolison työt, lasten päiväkoti/koulukuviot, omat, puolison ja lasten kaverit, harrastukset ja kaikki muu mitä elämäksi kutsutaan.

PK-seudulta katsoen täällä maakunnissa ei ole oikein tunnettuja firmoja, mutta kyllä niitä ylläri ylläri täältäkin vain löytyy. Ja niistä löytyy kaikenlaista osaamista vaativia työpaikkoja. Mutta kuten sanottua, ei niissä määrissä kuin PK-seudulla, jossa voi joka sunnuntai avata Hesarin ja selata läpi muutaman aukeamallisen korkeakoulutettujen osaajien avoimia työpaikkoja, valita niistä kiinnostavimmat ja laittaa hakemuksia menemään. Ja seuraavana sunnuntaina aukeaa uusi valikoima. Ja kysytyimmillä aloillahan headhunterit soittelee ja houkuttelee naapurifirmaan harva se päivä.

Eli siis haastavampaa se duunin löytäminen maakunnista olisi usealle, mutta hyvin harvalle mahdotonta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 13:46
Mun PK-seudulla asuvat kaverit on järjestään 35-40-vuotiaita perheellisiä ja korkeakoulutettuja, jotka hankkineet perheenlisäyksen tultua omakotitalot siinä 30-35-vuotiaina. Omakotitaloon pääseminen diplomi-insinöörin tai tekniikan tohtorin palkoilla on vaatinut heillä kaikilla kehä 3:n ulkopuolelle menoa, eli esim. Espoon maaseutua ja Järvenpäätä. Lainaa on 25 vuodeksi ja sijainti vaatii tietenkin kaksi autoa, jotta pääsee järkevästi töihin tai ylipäätään minnekään. Ja nämä kaverit ei pääosin työskentele yliopiston alipalkkaisina rottina, vaan ihan yksityisellä sektorilla koulutustaan vastaavissa hommissa.
Offtopicia, mutta vaimo haluaisi asua Espoossa omakotitalossa, koska on pienen ikänsä asunut siellä omakotitalossa.

Minä en taas mistään hinnasta muuttaisi omakotitaloon, vaan asumme Helsingissä rivitalossa lähellä työpaikkojamme.
Syynä on kolme asiaa:
1) en halua ottaa sitä taloudellista riskiä, että vastaisin kaikista mahdollisista vahingoista itse. Ei tarvitse tulla kuin yksi paha "force majeure" vesivahinko, niin vakuutus ei korvaa sitä. OK, naapurille on käynyt tuollainen ja koko taloyhtiö maksoi siitä, mutta kun se jakautuu 25 huoneiston kesken, niin ei ollut paha rasti.
2) en halua tehdä lumitöitä, vaan huoltoyhtiö hoitaa ne. Olen hallituksen puheenjohtajana hoitanut asian niin, että huoltoyhtiö tekee lumityöt ja nurmikon leikkauksen. Saan tehdä kumpaakin ihan tarpeeksi mökillä, joten en halua tehdä sitä kotona.
3) Hesarin pitää tulla postiluukusta aamulla eteiseen saakka, jotta ei tarvitse aamulla lähteä liukastelemaan talviolosuhteissa postilaatikolle :mrgreen:

Kerrostalo ei taas sovi, koska meillä on lemmikkieläimiä, joiden pitää päästä jaloittelemaan etu- tai takapihalle.

AZP kirjoitti:
La Maalis 06, 2021 14:27
Kyllä mä olen miettinyt että paljonkohan Saka lopulta teki katetta tuolla töpselikärsällä. En kauhean tarkkaan katsonut tuolloin Ruotsin hintatasoa, mutta olisko ollut max. 5000 euroa alle sen mitä Suomessa vastaavaan aikaan. En tunne Sakan hankintakanavia eli en tiedä paljonko yleisiä pyyntihintoja halvemmalla (jos paljoakaan) Saka pystyy autoja hankkimaan Ruotsissa.
Minä olen myös miettinyt sitä, että mitäköhän K***x ansaitsi tuosta lokakuussa 2018 ostamastamme NG9-5:sta. Ensin tingin sen hinnasta 2 000 €, maksoin käteisellä, ja sen lisäksi kyseinen firma korjautti autoa kolmansilla osapuolilla noin 3 500 €:lla. Mitäköhän siitä jäi käteen? :roll: Ehkä kannattaisi vain myydä niitä hopeanharmaita Corolloja, jotka ovat pomminvarmoja, joissa ei pitäisi olla mitään suurempia vikoja :roll:

Mutta sitä saa mitä tilaa. Kannattaisiko ehkä kuitenkin laittaa ne autot kuntoon, ennen kuin pesee ja vahaa ne ja laittaa myyntiin??? :roll: Mutta ei taida kuulua heidän liiketoimintamalliinsa.

Eräs Rinta-Joupilla työskentelevä klubilainen sanoi, että "miksi et tullut ostamaan autoa heiltä, niin oltaisiin laitettu se kuntoon ennen kauppojen solmimista?" Sanoin hänelle, että valitettavasti heillä ei juuri silloin ollut sellaista autoa myynnissä. Olisivat kuulemma kuitenkin voineet tuoda sellaisen Ruotsista.

Cabben kanssa olinkin jo sitten vähän "viisaampi" ja kävin hakemassa sen itse ilman välikäsiä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3513
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eräiden ketjujen liiketoimintamallissa ärsyttää juurikin se, että asiakkaan pitää itse ensin koeajolla löytää ilmiselvät viat, jotka korjataan ennen lopullista kaupantekoa. Toki se kuuluu ostajan velvollisuuksiin, mutta siitä alempana. Piilevät viat ja isommat ongelmat selviävät yleensä muutaman viikon tai tuhannen kilometrin aikana, sitten on taas auto pajalla kun niitä korjataan, tai neuvotellaan asioista ennen kuin menee pajalle.

Ymmärrän sen, että volyymilla myydään ja varaston pitää kiertää, mutta sitä en ymmärrä, että auto on "erittäin hyvä", vaikka myyjän tietämys autosta perustuu siihen, että on kerran marssinut auton ympäri, istunut autossa ja selannut papereita hanskalokerosta tai parhaimmassa tapauksessa suorittanut "koeajon" liikkeen ympäri 200m.

Näitä on tullut vastaan etenkin Kamuxilla ja Sakalla, kun olen käynyt tuttavien puolesta puhelimessa kehuttuja autoja koeajamassa. Puoli tuntia ja 10 km on riittänyt siihen, että olen suositellut kysyjälle siirtymistä seuraavaan autoon ja olen palauttanut auton myyjäliikkeeseen kertoen, mitä autosta kannattaa ensi tilassa korjata, ennenkuin laittavat sen tosissaan myyntiin. Välillä kommentit ovat olleet hyvin nihkeitä, mutta onpa joskus joku kiittänytkin, kun olen havainnut esim. laakeri-tai vaihteistovian, joka antaa itsensä ilmi vaikkapa vain nopeusvälillä 80-110 km/h.

Itse suosin omassa harrastuksessani toimintamallia, jossa ajan ja käytän autoa ensin niin kauan, että asiat selviävät itselle. Laitan auton kuntoon, pesen, vahaan, ruostesuojaan ja katsastan, vasta sen jälkeen harkitsen myyntiä.

Vastaavalla periaatteella toimii myös moni oikea autoliike, silloin ei voi myydä halvimmalla, mutta keskivertoa enemmän sormi suussa auto-asioissa olevalle ostajalle tuollaiset kaupat ovat kullanarvoisia. Liian monta kertaa olen kuullut kertomuksen, kun se viimeisen päälle hyvä, kovalla työllä kokoon kerätyllä rahalla ostettu kolmen tonnin Peugeot on porsinut motarille, fataali vika, kauhea vääntö myyjäliikkeen kanssa vastuista ja kaikilla paha mieli. Sitten kysytään, että olisko sulla joku tonnin parin auto pihassa, kun tarttis :? Aika usein on, mutta, useamman olen ohjannut leasing-autoilun ihmeelliseen maailmaan, jos vuosittainen ajosuorite on ollut alle 15 tkm. Sama raha menee kuin siihen muutaman tonnin kinderiin, mutta ei tarvitse jännittää ja kulut voi laskea sentilleen etukäteen.

Toim. huomiona lopuksi, että olen tehnyt Kamuxin kanssa lukuisia onnistuneita kauppoja ja saanut myös Sakasta hyvää palvelua. Kyseisten ketjujen toimintamalli on kuitenkin korostetusti määrä ja varaston liikkuvuus, jolloin ymmärrettävästi ostajan vastuulle jää paljon enemmän, kuin eräiden muiden toimijoiden putiikeissa. Tätä eivät kaikki ymmärrä ja siksi toisinaan sattuu ja tapahtuu. Myyjät etenkin Sakan tapauksessa ovat usein todella nuoria ja tietous varsinkin vanhemmasta kalustosta on aika pintapuolista, toki tämä on vain tämmöisen vanhan fossiilin mielipide, joka on jo 1970-luvun lopulta saakka ollut sairaalloisen kiinnostunut autoista ja autoilusta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin