Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllä Suomi on kehitysmaa, kun 10-15 vuotta vanhoista autoista pyydetään vielä 5 tai jopa 10K€.

Itse kävin tänään kokeilemassa onnea Mondeon kanssa. Vaihtelin ennakoivana toimenpiteenä viikonloppuna koiranluut eteen ja oletin kaiken olevan kunnossa ja leiman heltiävän, mutta ei, toinen takajousi oli hemmetti poikki. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Cona kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 21:55
Kyllä Suomi on kehitysmaa, kun 10-15 vuotta vanhoista autoista pyydetään vielä 5 tai jopa 10K€.
Autovero. Se pitää käytettyjen autojen hinnat korkeina Suomessa.

Tuohan on se yksi syy millä on perusteltu sitä, miksi auton oston yhteydessä maksettavaa autoveroa ei voi purkaa/poistaa. Tällöin käytettyjen autojen hinnasta saattaisi pahimmillaan sulaa pois 1/3 tai 1/4.

Minua se ei haittaisi, koska en ole koskaan ostanut autoa sen jälleenmyyntiarvon vuoksi. Ostan sen omaan käyttöön ja nautin siitä niin kauan aikaa, kunnes se kannattaa vaihtaa uudempaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 07:12
Autovero. Se pitää käytettyjen autojen hinnat korkeina Suomessa.
Tuohan on se yksi syy millä on perusteltu sitä, miksi auton oston yhteydessä maksettavaa autoveroa ei voi purkaa/poistaa. Tällöin käytettyjen autojen hinnasta saattaisi pahimmillaan sulaa pois 1/3 tai 1/4.
Osta käytetty plugari, niissä on autovero liki nolla :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Toisaalta tämä meidän sairas verotus, joka pitää auton arvon korkeana on aiheuttanut sen, että autoista pidetään huolta ja niitä kannattaa ja osataan kunnostaa. Siksi meillä on näitä harrastusautojakin tarjolla, eikä kaikkia ole paalattu 10-vuotiaana. Jos auton arvo olisi viimeistään 10-vuotiaana korkeintaan tonni, niin kukapa niitä enää korjaisi..? Nythän näillä patteriautoilla todnäk päästään tähän suuntaan, kun akkutakuiden rauettua autoista tulee paalijätettä noin 7 vuotiaana :twisted:

Eski
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Eski kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 08:44
Toisaalta tämä meidän sairas verotus, joka pitää auton arvon korkeana on aiheuttanut sen, että autoista pidetään huolta ja niitä kannattaa ja osataan kunnostaa. Siksi meillä on näitä harrastusautojakin tarjolla, eikä kaikkia ole paalattu 10-vuotiaana. Jos auton arvo olisi viimeistään 10-vuotiaana korkeintaan tonni, niin kukapa niitä enää korjaisi..? Nythän näillä patteriautoilla todnäk päästään tähän suuntaan, kun akkutakuiden rauettua autoista tulee paalijätettä noin 7 vuotiaana :twisted:

Eski
Noniin rauhotutaas nyt taas siellä :D :lol:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä yksi merkittävistä syistä käytettyjen autojen korkeille hinnoille Suomessa löytyy nykyisen autoveron myötä menneestä autoverosta, ja sen aiheuttamasta kansallisesta traumasta. Trauman ansiosta meillä ajatellaan edelleenkin että auto maksaa tuplat siihen mitä se maksaa Keski-Euroopassa, vaikka tämä ei ole totuus. Suomalainen joutui 1900-luvulla tyytymään ajamaan huomattavasti vanhemmalla ja huonommalla kalustolla kuin mitä Keski-Euroopassa, ja tämä tyytyminen jatkuu edelleen, vaikka hintaero ja autojen hinnat suhteessa ostovoimaan on tulleet alas kuin kivi.

Uusi C-segmentin perusauto (Golf, Astra, Corolla) maksaa Suomessa tätänykyä suunnilleen saman kuin Saksassa. Siitä kun lähdetään isompiin ja kalliimpiin autoihin niin hintaeroa syntyy jonkin verran, paitsi töpseliautoissa ei autovero pääse häiritsemään hinnan muodostusta kovin paljoa. Esim. uusi Peugeot 508 plugari on Suomessa tuhansia euroja halvempi kuin Saksassa tai Ranskassa.

Eli ei Suomessa enää 100 % lisähintaa makseta verojen vuoksi verrattuna Saksan hintatasoon muissa kuin jossain yli 100 k€ urheiluautoissa. Sitten vielä kun katsotaan tulo- ja ostovoimatilastosta paljonko suomalainen tienaa suhteessa yleiseen tai autojen hintatasoon, niin ylläripylläri ei me ollakaan niitä euroopan köyhimpiä autonostajia. Meillä siis olisi teoriassa varaa ostaa uusia perusautoja ihan samaa tahtia kuin länsieurooppalaisilla kavereillamme. Mutta me emme osta, ja se näkyy käytettyjen kysynnässä, mikä vastaavasti näkyy käytettyjen hintatasossa.

Kyse on myös muustakin kuin autoilun hinnasta suhteessa tulotasoon. Meillä panostetaan asumiseen, ja se on yksi tekijä mikä näkyy asuntojen hinnoissa ja siinä paljonko halua tai varaa on laittaa autoon asumismenojen jälkeen. Meillä kotitalouksien omistusasumisen osuus on korkeampi kuin monessa muussa eurooppalaisessa verrokkimaassa (esim. Suomi 71,1 %, Saksa 51,1 %, Ruotsi 63,6 %). Rahat siis laitetaan kämppään, asuntolainaa maksetaan pois 20 vuotta ja niin kauan kuin on kämppävelkaa, niin moni ei halua autoon ylimääräisiä euroja laittaa. Moni hyvätuloinenkin saksalainen asuu velattomana vuokralla ja mikäs siinä on sitten laittaa autoon vähän ekstrarahaa.

Olen jo vähän pudonnut Saksan asuntojen hintatason kehityksestä, mutta aikanaan vuonna 2007 kun asuin puoli vuotta Münchenissä, joka oli tuolloin Saksan kalleimpia kaupunkeja asua, sai asuinalueeltani Schwabingista (vastaa suunnilleen Helsingin Töölöä) kaksion omaksi silloisella Turun hintatasolla. Pääkaupunki Berliinissä hintataso oli ehkä puolet tästä eli varmaan luokkaa Kajaanin hintataso. Kun haastattelin paikallisia siitä miksi kaikki asuvat vuokralla vaikka asunnot on tulotasoon nähden halpoja, vastaus oli että varainsiirtovero, välityspalkkiot ja kaupan notaarikulut ovat niin korkeat, että ei haluta ostaa asuntoa ellei se ole suurin piirtein loppuelämän koti. Lisäksi siellä ei tuntunut olevan suomalaistyyppistä optimismia siitä, että asuntojen hinnat kohoavat ja siitä saa aina omansa pois. Ja Saksassa vähän alueesta riippuen asuntoon ei usein kuulu keittiökaapistot eikä -koneet eikä välttämättä edes lattian laminaatit, eli jokainen muutto ja asunnon vaihto tarkoitti jonkinasteista investointia remonttiin.

Ei jatketa asuntojen hinnoista enempää, mutta pointti on se, että Saksassa mm. tottumusten vuoksi asumiseen ei usein sidota yhtään niin paljn rahaa kuin Suomessa, vastaavasti tottumuksen vuoksi siellä ajellaan uudemmilla autoilla kuin meillä.

Suomessa käytettyjen hintatasoa pitää ylhäällä siis kansalaisten haluttomuus laittaa autoon isoa määrää rahaa. Miljonääritkin ostavat kymppitonnin käytettyjä koska se riittää omiin tarpeisiin, ja rahat laitetaan mieluummin kesämökkiin ja omaan kotiin. Paljon puhutaan henkilöistä jotka törsäävät pienet tulonsa liian uusiin ja kalliisiin autoihin, mutta väittäisin että se joukko joka ajelee hyvistä tuloista ja varallisuudesta huolimatta kolmen tonnin ritsoilla, on paljon isompi. Omasta lähipiiristäni tulee mieleen useita tyyppejä, jotka tienaavat yli 5000 kuussa tai esimerkiksi omistavat sijoitusasuntoja, mutta ajokki on 10+ vuotta vanha. Joko sen vuoksi että rahaa ei haluta laittaa autoon enempää, tai sen vuoksi että rahat on kiinni niissä sijoituskämpissä ja/tai puolen miljoonan euron omakotitalossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Voinko AZP lukea rivien välistä, että se on väärin, jos haluaa tehdä Euroillaan jotain muuta kuin makuuttaa niitä pihassa säiden armoilla?! :mrgreen:

Varmasti Suomessa on suuri joukku inhorealisteja, jotka ostavat autonsa tarpeen mukaan. Sitten on koko ajan kasvava joukko niitä, jotka ostavat parhaan mahdollisen auton, asunnon, Iphonen jne. jonka sen hetkinen rahoitustilanne mahdollistaa.

Mutta ei sillä ole merkitystä, maksaako uusi Astra saman kuin Saksassa, jos niitä autoon käytettäviä euroja on vähemmän käytössä kuin Güntherilla tai Hans-Peterillä. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Olin vastaamassa edelliseen viestiin mutta se katosi? Oliko jp_vetten viesti?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo itsesensuuri iski :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 10:15
Voinko AZP lukea rivien välistä, että se on väärin, jos haluaa tehdä Euroillaan jotain muuta kuin makuuttaa niitä pihassa säiden armoilla?! :mrgreen:
Ei voi. En ottanut kantaa siihen mikä on oikea tapa käyttää rahojansa. Itse kuulun siihen sakkiin joka ajaa sopivalla autolla, ei sellaisella johon olisi viimeisllä euroillaan varaa. Nykyinen auto on jo omaan silmään tyyris, mutta sitä ennenhän mentiin 10 vuotta Saabeilla, jotka oli ostettaessa 5-7 tonnin autoja ja luopuessa 3-3,5 tonnin autoja. Kyllä mä totta puhuen olisin voinut laittaa tuolloin uuden vastaavan auton jos olisin halunnut, mutta kun en halunnut.

Jos minulta kysytään mikä on järkevää, niin tämä suomalainen tapa on jossain määrin järkevämpi kuin saksalainen. Auto on laitteena sellainen, että vaikka vanhoja autoja aina syntinä pidetäänkin mm. turvallisuuden ja ympäristön näkökulmasta, niin kyllä autosta kannattaa pitää huolta ja se kannattaa ajaa loppuun mieluummin kuin paalata toimivana 10-vuotiaana ihan vain sen takia että sitä ei enää kukaan halua. Toki saksalaisetkaan ei niitä paalaa, vaan diilaa ulkomaille, meille joille 10-vuotias auto on vielä ihan käypä ja käyttökelpoinen laite.
Cona kirjoitti:
Pe Maalis 12, 2021 10:15
Mutta ei sillä ole merkitystä, maksaako uusi Astra saman kuin Saksassa, jos niitä autoon käytettäviä euroja on vähemmän käytössä kuin Güntherilla tai Hans-Peterillä. :roll:
Se on totta, että tavallaan suomalainen on vankina tässä markkinassa, jossa asumiseen menee enemmän rahaa ja käytetty auto on kalliimpi kuin saksalaiselle. Tavallaan taas ei, eli ei kukaan pakota ostamaan omaa asuntoa tai käytettyä autoa. Voi asua saksalaiseen tapaan vuokralla Suomessakin ja laittaa fyrkkansa uuteen autoon.

Jos jatketaan vielä vertailua Saksaan, niin siellä ei autoilun muutkaan kulut ole nykyisin merkittävästi alempia kuin Suomessa. Verot, vakuutukset, polttoaineet ym. maksaa suunnilleen samat. Auton arvonalenema ei ole ainakaan pienempi, koska siellä ne autot happanee markkinoilla nopeammin. Eli saksalainen kyllä maksaa autoilusta vähintään saman kuin suomalainen, vaikka osa autoista olisikin halvempia ostaa. Ne kun on siellä myös halvempia myydä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Vastaava ilmiö varmaan pätee länsinaapuriin. Ruotsalaiset on toki vauraampia kuin Suomalaiset keskimäärin, mutta lisäksi rahaa käytetään siihen omistusasuntoonkin vähemmän/kk ja ajetaan mieluummin Volvolla kuin Opelilla :roll:

Itsellä on autosta ja asunnosta lainaa mutta kauheasti ei ahdista. Toki Turussa asuvana luotan siihen että asunnon arvo ei kauheasti laske, joskaan se ei ole kyllä noussutkaan tässä omistusaikana. Itselle lainakorko + vastike on kuitenkin selkeästi vähemmän kuin vastaavan asunnon vuokra, joten asumiskustannukset on lopulta varsin kohtuulliset tällaisessa 200k€ kämpässä, kun pääomalyhennyksen laskee säästämiseksi. Sitten toki jos löytyisi joku karmea homevaurio joka tekisi kämpästä arvottoman, olisi tilanne hieman eri. Se riski on pieni mutta olemassa.

Autorahoituksen mielekkyyttä olen kyllä miettinyt monasti. 26k€ maksanut Turkanen on toki varusteiden ja ominaisuuksien puolesta oikeasti kiva auto, mutta onhan tämä myös kallista lystiä. Kun kuluja laskee niin väkisinkin miettii välillä onko tässä järkeä. Toisaalta ei tätä halua myydä poiskaan ja vaihtaa 2 k€ citikkaan, eikä 50 k€ uuteen sähkövaggineeseenkaan (ehkä) ole vaihtoehto, niin tällä on mentävä :P

Kukin siis tyylillään :)

Tämän ketjun isäntä välillä uhkaa laittaa uuden Yariksen ja myydä romut pois, mutta silti piha on täynnä vanhoja Hondia :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Elämässä on näitä monenlaisia valintoja. Meidän perhe osti aikanaan hyvin edullisen omakotitalon, kun ns. projektitasoinen hökkeli kelpasi. Se on jo maksettu omaksi ja remontoitu pikku hiljaa pala kerrrallaan. Autohommissa tämä saapismi alkoi jo viime vuosituhannella ja onhan siihen rahaa palanut, mutta hyvin pitkälti tämän harrastuksen takia. Eipä nuo kaikki aluvanteet ja hirsch-palikat ihan välttämättömiä olisi olleet, jos tiukalla putjetilla olisi pitänyt vetää. Mutta eipä nuo tarjousvanteet tms ole kuitenkaan mitään kalliita olleet...

Tämän lisäksi, kun tälllainen köyhä jätkä on voinut harrastaa mm. raskasta hifiä, maantiepyöräilyä ja pojan kanssa kartingia, niin enpä oikein osaa valittaakaan :D Kaikki nuo harrastukset ovat sieltä kalleimmasta päästä, mutta itse en ole tarvinnut kalleimpia virtajohtoja tai kevyimpiä hiilikuitukiekkoja, vaan niissäkin on menty pääosin käytetyillä ja kohtuuhintaisilla kamoilla. Miehenkokoisia paneelikaiuttimia ei kuitenkaan ihan joka mökissä näe, joten eivät nämä ihan halvinta roinaa ole ja levykokoelmassakin lienee noin 1500 levyä. Jos auto olisi pitänyt aina olla uusi, niin nämä muut harrastukset olisi pitänyt unohtaa (uuteen korollaan olisi voinut rahat riittää). Oma valintani on tämä, enkä kadu sitä yhtään.

Eski
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hifissä voi kyllä upottaa euroja kaikenlaiseen hassuun, kuten vaikka virtajohtoihin

Hifiä en harrasta mutta tuoreena pyöräharrastajana olen jo huomannut, että siihenkin voisi upottaa määrättömästi euroja halutessaan.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kuten sanoin en ole tarvinnut kalliita virtajohtoja. Nuo ei edes ole vielä kalleimmat, transparent on oikea valinta ja sieltä löytyy myös 75ke kaiutinpiuhat. Fillarit on halpoja vehkeitä hifiin tai autoihin verrattuna :twisted:

Eski
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Valintoja on elämä. Jokainen tosiaankin tyylillään, tavallinen duunari ei ihan kaikkea pysty hankkimaan vaikka haluaisikin, joten valintoja on tehtävä, vaikkapa Eskin tyyliin. Ymmärrän oikein hyvin.

Itse olen autojenkin suhteen, kuten hyvin tiedätte, mennyt laidasta laitaan. Nyt ollaan taas sillä kantilla, että ei kiinnosta makuuttaa isoja pääomia autoissa. Filosofia on vähän sellainen, että ajelen toistaiseksi vaatimattomammalla kalustolla, ehkä sitten eläkepäiviä lähestyessä on taas inspiraatiota panostaa enemmän.

Autolainaa kokeilin silloin toissavuonna, mutta 3kk jälkeen lopetin sen homman. Kun on ollut vuodesta 2009 velaton mies, niin ei vaan pysty enää, jos ei ole pakko. Eikä autoon ole pakko ottaa lainaa, kun kohtuusummalla saa oikein hyviä ja hienoja autoja. Vaikkapa niitä vanhoja Hondia ja ikivanhoja Saabeja :D

Vaimon Superbille tilasin Laakkoselta huollon, 25.3 on sen aika. Öljynvaihtohuolto tarkastuksineen ja lisätöinä raitisilmasuodattimen vaihto kustantaa etusetelin kera 278 euroa ilman yllätyksiä. Raikkarin vaihto tuohon on helppo, mutta kun sen sisällytti huoltoon meni kokonaishinta yli 300 euron, jolloin sai -30e ja lopputuloksena raikkarin vaihto kustantaa 29 euroa. Joka ei ole kuin muutaman euron enemmän kuin jos hakee OEM suodattimen ja vaihtaa itse, ei maksa vaivaa, siis.

Valitin EPC-valon ajoittaisesta syttymisestä kosteilla keleillä ja öljynkulutuksesta, arvelin saatteessa ääneen, että huollon hintaan sisältynee lisäysöljypullo, koska tuolla vekottimella ei huoltoväliä pysty ajamaan koneessa olevalla voiteluaineella. Onhan tuossa nyt sentään vielä vuosi takuuta.

Töiden jälkeen kävin hakemassa sekatavarakaupasta 4 x CR1616 paristoja, parasta ennen päiväys oli v.2030, joten kehtasin ostaa kaksi varastoon. Vaihdoin Mustan kummankin kaukosäätimen pariston ja testasin, hyvin pelittää. Kaksi toimivaa avainta, check ! Ensimmäinen kuluerä Mustaan, 5.98 euroa. Siitä se lähtee.

Ai niin, yöllä oli tullut lunta etelätuulen kanssa ja lumi oli kinostunut pihatien ja maantien risteykseen. Skoda vs. Volvo.

1. Volvo: Normaalisti ajaen, vauhti hidastui inan verran kun lumi jysähti pohjalevyyn, lisää kaasua ja latu auki kohti kaupunkia
2. Skoda: Ensimmäinen yritys maantielle pysähtyi keskelle hankea. Siitä peruuttaen uusi yritys ja tavallista kovempi vauhti, jolla lumipenkan läpi ja tiukka käännös kohti kaupunkia ennen kuin meri tuli vastaan.

Volvo 1, Skoda 0.

Vaikka kuinka uhoan sen farkku-Accordin hankintaa, niin kyllä tuo neliveto vaan laittaa miettimään. On niin miellyttävää ajella sutimatta. Kaupungilla oli karmeat loskavallit yms., ei tuntunut missään. Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
Viimeksi muokannut IC1970, Pe Maalis 12, 2021 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin