Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:
Ma Huhti 04, 2022 05:59
Sininen väri ei välttämättä kerro kestääkö jatkuvaa 16A virtaa. Pistorasiasta täytyy löytyä erikseen tieto ko. asiasta.
Kiitos. Minkälainen merkintä tai muu tieto pistorasiasta pitäisi löytyä jos se on jatkuvaa 16A virtaa (ainakin väitetysti) kestävä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kona ilmoitti kaupunkireissulla, että etupään turvallisuusjärjestelmät ovat poissa pelistä ja sytytti kolme varoitusvaloa. Annan anteeksi, tältä näytti marketin pihassa...
Kuva

Putsasin keulan ennen starttia ja herjat poissa, 10 km myöhemmin sama juttu. Mutta hei, JUST tämmöistä keliä tilasin. NOT.

Mites se vanha sanonta menikään, "loman ajankohdan voi valita, mutta säätä ei". En ole ollenkaan varma, että on vanha sanonta, jos on ihan uusi, niin saa käyttää ja ajan mittaan tästäkin tulee vanha.

Äsken tuli soitto korjaamolta, Musta on noudettavissa, laskussa seisoo 430 euroa. Arvelin 4-500 väliin menevän ja arvelin oikein. Kaivan kuvetta, vain parasta Accordeille !
Viimeksi muokannut IC1970, Ti Huhti 05, 2022 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, tämmösellä märällä lumisateella on kaikki tutka ja kamerahimmelit aina pois pelistä näillä nykyautoilla (törmäyksenestot, älykkäät cruiset, parkkitutkat yms.) ja mittaristo täynnä virheilmoituksia. Ei paljon auta, vaikka niissä olisi joku onneton lämmityskin, kun ei se ehdi kuitenkaan sulattaa tarpeeksi nopsaan, kun lumiräntäloskamoskaa tulee ns. tuutin täydeltä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Parkkitutkan toimimattomuuden ymmärrän, ilmankin pärjää. Olen joskus ymmärtänyt, että monessa nykykiulussa kun keula on tarpeeksi puurossa, niin esim. cruise ei toimi. Tämä on kai adaptiivisen ongelma, mutta onko ne tehty niin, että cruise ei sitten toimi lainkaan, jos adaptiivinen systeemi ei ole käytettävissä?

Jos näin on, niin kyllä on taas pääsiäiskäsi ollut tekemässä systeemeitä, joiden käyttötarkoitus on ollut toissijainen suhteessa "mahtavaan suunnitelmaan" :facepalm_man:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei tuossa vielä mitään, mutta toissa talvena ajoin Oulusta pohjoisen sunntaan 4-tietä niin Oulussa satoin vettä ja Ii:ssä sade muuttui rännäksi ja lopulta märäksi lumeksi. Ajovalot hävisivät kokonaan ja tietysti ajankohta oli illalla eikä katuvaloja.

Ei ajovalot näyttäneet mihinkään. Koko keula oli muurautunut usean sentin paksuiseen sohjoon. Xenon valojen lämpötila ei ollut riittävä pitämään umpion pintaa auki. Sama koski sumuvaloja. Molemmat kun ovat ovat varustettu 35W polttimoilla. Olisi ilmeisesti pitänyt ajaa koko ajan pitkät päällä niin H7 olisi tuonut lisää lämpöä. Kokeilin tätä mutta liian myöhään :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Musta kotiutettu, katselin vähän laskusta hinnanmuodostusta ja totesin, että takapyörän laakerin hinta ei ole ainakaan laskenut. Samat originellit kuin Harmaaseen viime vuonna, ostin ne viime kesänä, hintaa tuli kahdelle laakerille yht. 220 euroa. Nyt oli yhden hinta 148,5 euroa. Ehkä kahdesta sai paljousalennusta... Sama marmori, sama myyjä ja saman henkilön alennukset.

Jarruosathan ovat tuohon halpoja, eli levyt 54e ja palat 34e = 88e, siis yhteensä kummallekin puolelle.

Jotenkin minusta tuntuu siltä, että alkuvuosi on ollut aika kallis autojen suhteen. Koska tykkään kiduttaa itseäni varmistin asian ja voin todeta, että olen investoinut Skodaan ja Mustaan yhteensä 2200 euroa alkuvuoden aikana. Kumpaankin uusi kesärengaskerta, Skodaan "iso"huolto ja tuulilasi, Mustaan abs-anturi, takalaakeri ja takajarrulevyt + palat. Harmaaseen ei ole mennyt senttiäkään, mutta se asia korjaantuu, kun olen henkisesti ja finanssipoliittisesti valmis antamaan auton ilmastoinnin korjaukseen.

Nyt kun kirjoitan ääneen, että jos vaikka yksi tiliväli menisi ilman ylimääräisiä, niin katsotaan koska ja mitä seuraavaksi. Onneksi erääntyvissä maksuissa on ensimmäinen 395 euron erä Konasta, niin pääsee maksamaan sähköllä ajamisen autuudestakin. Sehän on melkein sama, kuin tekisi tämän päivän remontin joka kuukausi 8O :? :lol:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

9000 automaatilla kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 13:34
Parkkitutkan toimimattomuuden ymmärrän, ilmankin pärjää. Olen joskus ymmärtänyt, että monessa nykykiulussa kun keula on tarpeeksi puurossa, niin esim. cruise ei toimi. Tämä on kai adaptiivisen ongelma, mutta onko ne tehty niin, että cruise ei sitten toimi lainkaan, jos adaptiivinen systeemi ei ole käytettävissä?

Jos näin on, niin kyllä on taas pääsiäiskäsi ollut tekemässä systeemeitä, joiden käyttötarkoitus on ollut toissijainen suhteessa "mahtavaan suunnitelmaan" :facepalm_man:.
Riippuu autosta. Esim. A-Insigniassa loppuu cruisen toiminta kokonaan jos tutka on tukossa, Mitsun Outlanderissa vaihdetaan kruise vain manuaalipuolelle ja ajo jatkuu ilma adaptaatiota.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

9000 automaatilla kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 13:34
Parkkitutkan toimimattomuuden ymmärrän, ilmankin pärjää. Olen joskus ymmärtänyt, että monessa nykykiulussa kun keula on tarpeeksi puurossa, niin esim. cruise ei toimi. Tämä on kai adaptiivisen ongelma, mutta onko ne tehty niin, että cruise ei sitten toimi lainkaan, jos adaptiivinen systeemi ei ole käytettävissä?

Jos näin on, niin kyllä on taas pääsiäiskäsi ollut tekemässä systeemeitä, joiden käyttötarkoitus on ollut toissijainen suhteessa "mahtavaan suunnitelmaan" :facepalm_man:.
Niissä ei yksinkertaisesti ole ohjelmoituna tavallista cruisea - on vain tuo adaptiivinen. Jos asiaa miettii yhtään enemmän, niin tuohan on turvallisuusasia. Limitteri toki toimii, mutta vaatii painoa kiihdytinpedaalille.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Numba »

Jaa, se on adaptiivinen nimeltään. Puoltaa paikkaansa estäessään peräänajoja.

En tykännyt yhtään toiminnosta, kun näin ensimmäiset mainokset TV:ssä. Arvelin sen johtavan siihen, että liian lähellä perässä ajelijat vaan lisääntyvät.
No, onhan siinä etäisyyden säätö, pakko olla. On on, perässä hiihtäjän unelma laite, voi ajaa vaikka 100 km tappituntumalla, vaikka välissä olisi 60 risteyksiäkin.

Pääsin kokeilemaan ko. toimintoa sijaisautossa hybridi Camryssä. Valittavissa 3 etäisyyttä 30 m, 40 m ja 50 m. Mielestäni tuo 50 m ei ollut tolppien väli vaan vähemmän. Toimii taajama nopeuksissa, mutta en kyllä ajaisi matka-ajoa tuollaisella etäisyydellä.
Ei, eihän sitä ole pakko ajaa niin lähellä. Ei nii, mutku tää hieno auto haluaa näin tehdä. Siltä se ainakin näytti katsellessa hiihtolomalaisia.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sono Motorsin autojen valmistus ei ala Trollhättanissa, vaan Uudessakaupungissa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

petrisa kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 14:24
Ei ajovalot näyttäneet mihinkään. Koko keula oli muurautunut usean sentin paksuiseen sohjoon. Xenon valojen lämpötila ei ollut riittävä pitämään umpion pintaa auki. Sama koski sumuvaloja. Molemmat kun ovat ovat varustettu 35W polttimoilla. Olisi ilmeisesti pitänyt ajaa koko ajan pitkät päällä niin H7 olisi tuonut lisää lämpöä. Kokeilin tätä mutta liian myöhään :(
Kyllä ennen oli hyvin, kun saapin keulalla oli lampunpyyhkimet, jotka pyydettäessä viipotti sitä loskaa pois valoilta sitä mukaa kun uutta tuli. Tuskin olisi 55W hoonelkkukaan pitänyt tonnarin telkkarivaloja esillä pahimmilla keleillä, mutta pyyhkimet piti.

Nih, pyyhkimet valoihin takas! Ne oli oikeesti hyvät.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mitsupiskin ingengööri on ollut fiksu, Opelixin ei niinkään, mikäli esitetyt asiat pitävät paikkansa.

Turvallisuusasia tietyllä tavalla, mutta pirun ärsyttävä ominaisuus, jos sattuisi omassa olemaan. Onneksi kurvailen vanhoilla ja halvoilla, niin ei ole tuommoisia ongelmia :lol:. Joskus keli voi olla sensoreille liikaa, vaikka ajokeli olisi about normaali talvikeli. Tän huomaa jo noista parkkitutkista.

Toki vastuu on aina ruorin ja jakkaran välissä. Ei tartte antaa tekniikan kaikkea tehdä, jos olosuhde on surkea.

Myyntimiehen puhetta muistellessa pitkä matka alkaa ketuttaa viimeistään siinä, kun kolmatta kertaa putsaa sitä digitaalista (pers)silmää jossain levikkeellä. Onneksi sillä lipeväkielisellä, luotettavalla autokauppiaalla on sana hallussa, kun asiasta käy avautumassa. Siinä on taas lasipalatsin kahviossa sumpit ansaittu :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä sanoisin että Mitsun adaptiivisen kolmaskin (eli pisin) etäisyysvalinta on Suomen talvioloissa maantievauhdeissa hieman liian lähellä edessä ajavaa. Ainakin omaan makuun, kun en tykkää nuuskia toisten takapuskuria ja haluan pitää reilua ennakointivaraa.

Maantiellä kun edessä ajava laittaa vilkun päälle kääntyäkseen niin napautan vakkarin aina pois päältä ja hoidan hidastamisen ja tilanteen ohittamisen manuaalisesti. Vakkarilla tulee ihan järkyttävän kulmikasta siitä manööveristä vaikka edelläajava hoitaisi kääntymisen tosi sulavasti ja nopeasti pois tieltä. Tämä siis keliin ja vuodenaikaan katsomatta.

Japani on kai niin ruuhkainen maa että pitää ajaa tappituntumalla että kaikki autot mahtuu teille :mrgreen:

Valojen muurautumisesta samanlaisia kokemuksia menneeltä (tai siis ulos katsottuani pitäisi kai sanoa jatkuvalta) talvelta. Auto kun seisoi ulkona talven eikä ollut lämmintä tallua käytössä sulatteluun, niin lamppujen muovien päällä välillä sentin kerros kovaa jäätä. Zenonvalo ei tuosta isosta ja kaukana polttimosta olevasta muovikuvusta jaksanut sitä sulattaa jos oli vähänkään pikkupakkasta kylmempää. Mutta ei sitä uskaltanut skrabatakaan, kun tietää että keväällä saa sitten mennä umpiokauppaan :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Numba kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 16:05
Pääsin kokeilemaan ko. toimintoa sijaisautossa hybridi Camryssä. Valittavissa 3 etäisyyttä 30 m, 40 m ja 50 m. Mielestäni tuo 50 m ei ollut tolppien väli vaan vähemmän. Toimii taajama nopeuksissa, mutta en kyllä ajaisi matka-ajoa tuollaisella etäisyydellä.
Ei, eihän sitä ole pakko ajaa niin lähellä. Ei nii, mutku tää hieno auto haluaa näin tehdä. Siltä se ainakin näytti katsellessa hiihtolomalaisia.
RAV4 ei kans anna ajaa kovin kaukana, mut Octavia taas oli ihan ok jopa suolakurakeleille.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 automaatilla kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 13:34
Olen joskus ymmärtänyt, että monessa nykykiulussa kun keula on tarpeeksi puurossa, niin esim. cruise ei toimi. Tämä on kai adaptiivisen ongelma, mutta onko ne tehty niin, että cruise ei sitten toimi lainkaan, jos adaptiivinen systeemi ei ole käytettävissä?

Jos näin on, niin kyllä on taas pääsiäiskäsi ollut tekemässä systeemeitä, joiden käyttötarkoitus on ollut toissijainen suhteessa "mahtavaan suunnitelmaan" :facepalm_man:.
Riippuu autosta, että toimiiko cruise lainkaan, kun on keula tukkeessa loskasta. Kugassa saa näppäiltyä valikosta käyttöön älyttömän cruisen, joka siis toimii perinteisen cruisen tapaan pitäen valitun vauhdin, mutta ei sitten jarruttele/kiihdyttele jonossa ajellessa tai muuttele nopeusrajoitusten mukaan asetettua nopeutta. Huhuja muistaakseni olen kuullut, että kaikilla autovalmistajilla näin ei olisi, eli cruise on sitten kokonaan pois pelistä jos on sensorit tukkeessa, mutta varmaksi en osaa sanoa.

Lisänoottina mainittakoon, että kun joskus tuolla Brittien PHEV-Kuga Facebookissa kertoilin talviajokokemuksia ja mainitsin tuosta älykkään/aktiivisen cruisen pois pelistä putoamisesta lumisateella, niin siellä oli moni ihan kauhuissaan: herranjumala sentään, ei cruisea saa kuulemma missään nimessä käyttää, jos sataa lunta. On vallan kauhia turvallisuusriski :lol: :facepalm_man: Eli moneen junaan on hiihtäjää ja hiihtovälineen valmistajaa tässä maailmassa :lol:
Viimeksi muokannut V.J.S, Ke Huhti 06, 2022 07:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin