Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
Ti Huhti 05, 2022 18:14
Kyllä sanoisin että Mitsun adaptiivisen kolmaskin (eli pisin) etäisyysvalinta on Suomen talvioloissa maantievauhdeissa hieman liian lähellä edessä ajavaa. Ainakin omaan makuun, kun en tykkää nuuskia toisten takapuskuria ja haluan pitää reilua ennakointivaraa.

Maantiellä kun edessä ajava laittaa vilkun päälle kääntyäkseen niin napautan vakkarin aina pois päältä ja hoidan hidastamisen ja tilanteen ohittamisen manuaalisesti. Vakkarilla tulee ihan järkyttävän kulmikasta siitä manööveristä vaikka edelläajava hoitaisi kääntymisen tosi sulavasti ja nopeasti pois tieltä. Tämä siis keliin ja vuodenaikaan katsomatta.
Kugassa neljä porrasta adaptiivisen kruisen etäisyyssäädössä, kolmen toimii "kesäkeleillä" omaan makuun ihan hyvin ja nelosella uskaltaa ajaa normaalissa talvikelissä maantietäkin. Jos on ihan törkeen liukasta, niin sitten ehkä on turhan lähellä tuo pisinkin etäisyysvalinta.

Samaa mieltä tuosta edellä pois kääntyvien takia cruisen tekemistä hidastamisista ja ohittamisista. Cruise jarruttaa monesti liian myöhään ja turhan voimakkaasti etenkin siinä juuri ennen kuin edellä menijä poistuu sivutielle. Onneksi tuon on oppinut ennakoimaan, eli siinä voi vähän painaa kaasua kun edellä menijästä jo pääsee ohi, vauhtipolkimen painaminen ohittaa cruisen turhat jarruttelut. Pääasiassa kuitenkin matka-ajossa kerrassaan mainio varuste, oli jonoa tai ei.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

V.J.S kirjoitti:
Ke Huhti 06, 2022 07:45
Lisänoottina mainittakoon, että kun joskus tuolla Brittien PHEV-Kuga Facebookissa kertoilin talviajokokemuksia ja mainitsin tuosta älykkään/aktiivisen cruisen pois pelistä putoamisesta lumisateella, niin siellä oli moni ihan kauhuissaan: herranjumala sentään, ei cruisea saa kuulemma missään nimessä käyttää, jos sataa lunta. On vallan kauhia turvallisuusriski :lol: :facepalm_man: Eli moneen junaan on hiihtäjää ja hiihtovälineen valmistajaa tässä maailmassa :lol:
Noo, monessa paikassa maailmassa suhtaudutaan lumisateeseen niin että silloin ei saa lainkaan ajaa autoa tai edes poistua kotoa. Tottumuskysymys, sano :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^Tätä talvea, loputtomiin jatkuvaa talvea, kun ajattelee niin eipä ne ulkomaanelävät ihan tyhmiä taidakaan olla :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No juurikin näin. Välineiden olemassa olo ei tarkoita sitä, että niitä on sitten aina ja kaikkialla pakko käyttää.

Tämä varmaan lukee jenkkilässä kaikissa ohjekirjoissa :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

V.J.S kirjoitti:
Ke Huhti 06, 2022 07:45
Kugassa saa näppäiltyä valikosta käyttöön älyttömän cruisen, joka siis toimii perinteisen cruisen tapaan pitäen valitun vauhdin, mutta ei sitten jarruttele/kiihdyttele jonossa ajellessa tai muuttele nopeusrajoitusten mukaan asetettua nopeutta.
Siis saako tolla ajettua niin, että se muuttaa nopeutta rajotusten mukaan automaattisesti? Jos saa, niin perustuuko se oikeaan nopeusrajoitukseen liikennemerkeistä luettuna vai korjaako sitä Digiroadin tarjoaman rajoituksen mukaiseksi sitä mukaa, kun bitti ei vastaa kameran näkemää?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Huhti 06, 2022 14:37
V.J.S kirjoitti:
Ke Huhti 06, 2022 07:45
Kugassa saa näppäiltyä valikosta käyttöön älyttömän cruisen, joka siis toimii perinteisen cruisen tapaan pitäen valitun vauhdin, mutta ei sitten jarruttele/kiihdyttele jonossa ajellessa tai muuttele nopeusrajoitusten mukaan asetettua nopeutta.
Siis saako tolla ajettua niin, että se muuttaa nopeutta rajotusten mukaan automaattisesti? Jos saa, niin perustuuko se oikeaan nopeusrajoitukseen liikennemerkeistä luettuna vai korjaako sitä Digiroadin tarjoaman rajoituksen mukaiseksi sitä mukaa, kun bitti ei vastaa kameran näkemää?
Juu, älykäs asetus cruisessa tulkkaa kameralla nopeusrajoitukset ja vaihtelee nopeutta niiden mukaan. Siihen voi myös valita "mittarivirhettä" kompensoimaan muutaman km/h yli- tai alinopeutta vs. tunnistettu rajoitus.
Toki tuo ei ole ihan fiksuin mahdollinen systeemi, eli "unohtelee" kameran tunnistamat rajoitukset aina silloin tällöin ja vetelee karttapohjan datan mukaan...esim. motareilla haluaisi aina välillä ajella 120km/h talvirajoitusten aikaan jne. Muutenkaan en tuota juuri käytä, koska etenkin hidastaminen on aika "kulmikasta" ja se alkaa vasta liikennemerkin kohdalla...virkaintoinen puskakyylä on Suomessa kuitenkin sen tukankuivaajansa kanssa osoittelemassa just siinä merkin kohdilla kun rajoitus tippuu :roll: Adaptiivinen asetus on paljon kivempi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Täytyy myöntää, Saabilla pääsee. Toissapäivänä (ke) oli vuorokaudessa satanut lunta lähes 30cm ja kotikatumme pohjalla vielä 5-10cm mössöä lisää. Audi A4 -13 vajaavedolla pääsin tielle ja siihen jäi 8O . Hinuri sai irti, kokeili ja totesi ei tällä pääse. Ajettiin Audi takaisin pihaan. Lainasin ex omaani Saab 9-5 2,3t+, sillä pääsi kadulle ja siitä eteenpäin seuraavat 400m, mikä riitti auratulle tielle :saab: . Autot saman kokoisia, painoisia ja potkuakin molemmissa riittää. Audissa moottori ei ole etupyörien päällä.
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Lainataanpa (jälleen) törkeästi ketjua. Kaveri haikailee Auris- tai Corolla-hybridiä ja on nyt kääntymässä 3-5 vuotta vanhaan hintaluokassa 20ke. Tollasillan on tyypillisesti ajettu se 50-100tkm. Onko jotain erityistä huomioitavaa?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

^Eipä niissä ole mitään, mitä pitäisi jännittää, jos auto ollut ns. normaalikäytössä. Hyvä juttu, jos huollettu asianmukaisesti merkkitiskillä, silloin hybriditakuu voimassa.
12V akku saattaa olla ehtoopuolella.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Alkaakos niissä menemään esim. jarruja tai alustan osia millä kilsoilla ja mihin hintaan? Kun mietin, että jos uuden Hynkyn i30 saa jollain 24ke ja vm. 2017 Auriksen 80tkm ajettuna 20ke, niin aika pieneksi hintaero kutistuu, jos jotain kuluvaa osaa menee heti ja vaikkapa rengaskierroksen joutuu ostamaan...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Pölhökustaa
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Alustan osia tuskin menee aikoihin, jarrutkin kestää hybrideissä hyvin, takajarrut syytä huoltaa, kun pyrkivät jumimaan. Hintaero ei kyllä kovin iso uuteen hynkkyyn ole. On siinä mietintämyssylle käyttöä.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

En miettisi kahdesti uuden tai uudehkon Hyundain tai 5v vanhan Toyotan välillä. Toyot on luotettavia, Hynkyssä on 5v takuu ilman kilometrirajaa ja silviisii. Mutta jos Toyotan haluaa, niin sitten semmoinen on ostettava. Aika vähän tarvitsee senkään kanssa hermoilla, en oikein tiedä, mitä miettimistä on Toyotan hybridin ostamisessa, jos siihen aikoo kuitenkin 20 kiloeuroa laittaa ja asiallisesta liikkeestä ostaa. Valitsee siistin yksilön itseä miellyttävällä värillä !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Talvella oli sanomalehti Kalevassa Autot ja liikenne- osiossa juttua ladattavista hybrideistä ja täyssähköautoista.

Artikkelin mukaan, johon oli kerätty aineistoa käyttäjä kokemuksista sekä Lännen Median omia testiajoja, tuloksena oli, että soveltuvat pohjoisiin oloihin vielä huonosti. On kuulemma valtavasti ongelmia liittyen sähköjärjestelmään. Eräskin Tojotan omistaja, joka oli jutussa esillä, niin hänen autonsa oli enemmän pajalla kuin ajossa. Autoa ei oltu saatu useista yrityksistä huolimatta koskaan toimimaan kunnolla. Kaiken paras oli ollut maahantuojan kommentti: ei pidä ajaa talvella :!: 8O

Saattaa tietenkin ko. autossa olleen yksilövika, mutta ihmeellisesti tähän yksilöön oli kertynyt kaikki mahdollinen vika. Se artikkelissa oli varmaankin totta, että luvatut ajokilometrimäärät tipahtavat todella radikaalisti luvatuista. Osa auton omistajista oli vaatinut jopa kaupan purkua, kun väittivät tulleen huijatuiksi.

On siis tarkkaan mietittävä miten omiin ajoihin soveltuu sähköauto oli se sitten ladattava hybridi tai jopa täyssähkö. Käytännön esimerkkinä voin jälleen kerran kertoa työkaverini. Hän ajaa päivttäin n. 100 km matkan suuntansa. Hänellä on aivan uusi ladattava hybridi Mersu joku maasturimalli (GLE tjsp). Kesäkelillä hän päässee täyteen ladatulla akulla n. 30 km. Talvella vain 10 km. Kun sähkö loppuu, niin tämä "möhkö" kuluttaa bensaa n. 8 l/100 km.
Että silleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mut jos on oikeesti möhkö niin eikö 8litran kulutus on vielä ihan jees vs. sen vie bensa saabikin
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Onhan se. Toki diisseligolffi menis vähemmällä. Pääomakulutkin olis pienempiä ja mm. rengaskaupalla tipahtais saldo vähempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin